Мета виховної години: розширювати знання школярів про виникнення української писемності, красу й багатство української мови; сприяти усвідомленню значення рідної мови; виховувати любов і повагу до рідного слова, Батьківщини.
Сценарій виховної години
до Дня української писемності та мови
“Яке прекрасне рідне слово!
Воно — не світ, а всі світи...”
Мета:
розширювати знання школярів про виникнення української писемності;
красу й багатство української мови; сприяти усвідомленню значення рідної мови;
виховувати любов і повагу до рідного слова, Батьківщини.
Наочне оформлення:
портрет Нестора Літописця, вислови відомих людей про мову, тематична виставка книжок.
Класний керівник.
Спробуйте уявити один день свого життя без мови: ось ви прокинулись, мовчки одягаєтесь, снідаєте, йдете до школи. А що тут? Мовчазні друзі походжають широкими коридорами — ніхто ні з ким не спілкується, не розповідає про вчорашні спогади... Стоїть мертва тиша.
Лунає дзвоник. Ви тихенько заходите до класу, сідаєте за парту. А що далі? Чи змогли би ми за таких обставин чогось навчитися? Якби не було мови? Думаю, що ні.
Отже, мова — найважливіший засіб спілкування. Мова — це віконця, через які людина бачить світ. Життя без неї уявити неможливо, це найбільше й найдорожче добро кожного народу.
Слова — це крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них не може злетіти.
Кожна епоха дарує нам нові винаходи й відкриття. Але найбільшим винаходом людства було письмо. Писемні знаки дали нам можливість зберегти істинне знання. Адже саме завдяки написаному слову люди збагнули світ і своє місце в ньому.
День української писемності та мови — це свято, яке щороку відзначаємо в Україні 9 листопада. За церковним календарем — це день ушанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця. Саме з його іменем пов’язують зародження української писемності.
Преподобний Нестор Літописець — ченець Києво-Печерського монастиря, київський літописець та письменник-агіограф, автор “Повісті минулих літ”. Він був високоосвіченою людиною, знав іноземні мови. Живучи при Києво-Печерському монастирі, збирав і описував важливі історичні події, висловлював власний погляд на них.
Саме з ім’ям Нестора Літописця пов’язують зародження української писемності, книжного слова, літературної традиції.
День української писемності та мови — свято, яке гуртує усіх нас на історичному шляху, адже кожен народ відбувся тоді, коли усвідомив себе в рідному слові. Багата й милозвучна наша українська мова. Вона найпрекрасніше диво, скарбниця, у якій зберігається історія нашого народу, його душа й культура.
Учень 1.
Я так люблю, я так люблю тебе,
Моя співуча українська мово!
В тобі шумить Полісся голубе,
І дужі хвилі гомонять Дніпрові.
Учень 2.
В тобі живе Карпатська височінь,
Що манить у незвідане майбутнє,
І степова безкрая широчінь,
І Кобзарева дума незабутня!
Учень 3.
Ти, рідна мово, чиста, як роса,
Цілюща й невичерпна, як криниця.
Святиня наша, гордість і краса,
Ти — розуму народного скарбниця!
Класний керівник.
Першим до нас приходить слово... Із колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою... “Мама, тато, киця”, - лепече дитина. Які дивні перші двоскладові слова! А потім знання зі словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає за день десятки нових слів, звучних і красивих: сонечко, квітка, вода, трава... Світ — мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. За допомогою слова відкриваємо таємничість і складність інших наук: географії, історії, біології, фізики, математики.
Отже, словесність — початок усіх наук. Вона — джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили й розливається могутньою рікою. Адже слово до слова — зложиться мова.
Учениця.
Мово моя українська -
Батьківська, материнська,
Я тебе знаю не вивчену -
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів прикликану,
Не з словників насмикану.
Ти у мені із кореня -
Полем мені наговорена,
В чистій воді смакована.
Учень.
Українська мова — серця мого подих,
Ти — небесна ласка, ясна височінь,
Ти для мене, мово, як ковток повітря.
Ти — моє майбутнє й синя далечінь.
Класний керівник.
Видатний український письменник і педагог Василь Сухомлинський писав: “Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як добрим ім’ям своєї родини.
Людина, яка не любить мову рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, - це людина без роду й племені.”
Інсценізація “Як би тобі, доню...”
(Діалог матері й дочки. Обидві у вишиванках.)
Мати.
Як би тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
Бо і так доволі хтось насіяв зла,
І холонуть наші душі без тепла.
Дочка.
Забувають діти мову матерів,
Глянь, від того болю світ аж посірів.
Стогне від розпуки зранена земля,
І сивіти стала матінка моя.
Мати.
Доню моя, доню, кароока зірко,
У житті буває солодко і гірко,
Як би твої очі не манили зваби,
Не посмій вчинити Батьківщині зради.
Не посмій зламати гілку калинову -
Сиротою станеш, як забудеш мову.
Можеш призабути запах рути-м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати.
Можеш не впізнати голосу діброви,
Та не смій зректися маминої мови.
Класний керівник.
Мова — це бездонна криниця, невичерпне джерело народної мудрості. Любов українського народу до своєї мови знайшла відображення у прислів’ях та приказках.
Учень.
Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові.
Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
Шабля ранить тіло, а слово — душу.
Гостре словечко коле сердечко.
Учениця.
Від теплого слова і лід розмерзає.
Слово чемне кожному приємне.
Ласкаве слово — що весняний день.
Умій говорити — умій і слухати.
У виконанні учениць звучить пісня про українську мову.
Класний керівник.
Слово — найтонше доторкання до серця. Воно може стати й ніжною квіткою і живою водою, що навертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом. Мудре й добре слово дає радість, незрозуміле й зле, необдумане й нетактовне — приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію, одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, народити віру в себе й зародити зневіру, надихнути й знесилити...
Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину.
Інсценізація “Найкраще і найгірше”
Автор. Знаменитий байкар Давньої Греції Езоп був рабом філософа Ксанфа. Якось Ксанф надумав запросити гостей і наказав Езопу приготувати щось якнайкраще. Езоп купив язик і приготував із нього три страви.
Ксанф. Чому ти подаєш тільки язик?
Езоп. Ти велів купити якнайкраще. А що може бути краще, ніж язик? За допомогою язика ми вивчаємо науки й отримуємо знання. За допомогою язика люди можуть спілкуватися один з одним, вирішувати різні проблеми. Тому немає нічого кращого, ніж язик.
Автор. Такі роздуми задовольнили Ксанфа і його гостей.
Ксанф. А тепер приготуй щось найгірше.
Автор. Езоп знову пішов купувати язик.
Езоп. Ти велів приготувати щось найгірше. А що на світі гірше, ніж язик? Язиком люди засмучують і розчаровують один одного, язиком можна обманювати, лицемірити, хитрувати, сваритися. Язик може зраджувати, принижувати. Що може бути гірше, ніж язик?!
Класний керівник.
Слово — це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним — велике мистецтво.
Словом можна створювати красу, а можна спотворювати її. Тож оволодіваймо цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса.
Учень.
Наче з поля чи з лугівки,
У розповні літа
Чую голос перепілки
З чебреців чи жита.
То говорить поле хлібне,
Луг, трава шовкова...
Найдзвінкіше слово рідне,
Найрідніша мова.
Учень.
Раз казала мені мати:
“Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх,
Щоб у серці ти зберіг”.
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну.
Учениця.
На білому світі,
На чорній землі
Є мова у квітів,
Є мова в зорі.
Є мова у бджілки,
В метелика й клена,
В бузкової гілки,
В любистку зеленого,
Є мова в калини,
В дрімучого лісу,
У річки й стежини,
В осіннього листу.
Та тільки тому,
Хто цурається рідної мови
Не промовлять вони ані слова.
Класний керівник.
Мово! Звонкова кринице мого народу! Мудра Берегине з чорнозему, рясту, любистку, м’яти, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена!
Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави й гордого духу!
Мово рідна! Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. Красо наша! У тобі неосяжна душа народу: його мудрість і щедрість, радощі й печалі. Скарбе наш єдиний, з тобою ми найбагатші й найдужчі у світі, а без тебе — перекотиполе.
Люблю тебе, мово, і в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан. Люблю і твою ніжність, коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш, мов сонце.
Ти є Правда, Добро і Краса нашого народу. Тож такою і будь вічно, мово рідна!