19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Сценарій виховного заходу для учнів початкової школи

Про матеріал

Головною метою проведення свята зустрічі птахів є поповнення знань учнів про роль птахів в природі і житті людини. навчити дітей захоплюватися красою оживаючої природи, вдумливо, дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватись над наслідками своїх дій. Розвивати в учнів пізнавальні інтереси, естетичні смаки, спостережливість, інтерес до пізнання тваринного світу. Ознайомити школярів з давніми народними звичаями зустрічі весни. Поглибити знання учнів про життя птахів навесні. Виховувати у школярів любов і бережливе ставлення до птахів, бажання допомагати пертаним друзям, повагу до природи, прагнення берегти та охороняти її, кращі людські якості, інтерес до народних традицій, до усної народної творчості, свідомо відноситися до охорони птахів, закладати основи екологічної свідомості і культури.До участі у святі запрошуються учні 1- 4 класів, тому що в даній віковій категорії можна закласти в школярів свідоме розуміння потреби охорони пташок рідного краю.

Перегляд файлу

Стужицька загальноосвітня школа І – ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

     вчитель початкових класів

        Стужицької ЗОШ І – ІІ ст.

                Рейпаші  І.О.

 

Свято зустрічі птахів ( слайд 1 )

 « Птахи нам на крилах

весну принесли» ( слайд 2)

 

Мета: ( слайд 3 )

Вчити  дітей  захоплюватися  красою  оживаючої  природи, вдумливо, дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватись над наслідками своїх дій.

Розвивати  пізнавальні  інтереси,  естетичні  смаки, спостережливість, інтерес до пізнання тваринного світу, допитливість. 

Ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни.

Формувати різностороннє уявлення про світ птахів.

Поглибити знання учнів про життя       птахів навесні.

Виховувати  любов  і  бережливе  ставлення  до  птахів,  до  природи,  прагнення берегти та охороняти її кращі людські якості, інтерес до народних традицій, до усної народної творчості

 

    Обладнання: Записи  голосів  птахів,  малюнки птахів, сонечка, презентація, інтерактивна дошка, проектор, ноутбук; грамзапис веснянки   “Ой прийшла весна” у виконанні Ніни Матвієнко, музика М.Вериківського Симфонічна сюїта «Веснянка», музика П.І. Чайковського “Пори року ” Пісня жайворонка,

  Костюми:  Сонечка, Весни, Зими, віночки  для  дівчат,маски птахів (журавель, шпак, ластівка, зозуля, соловейко, жайворонок, іволга).

http://img-fotki.yandex.ru/get/4802/marina-bazanowa.c/0_39c8c_29f1cb62_L.gif 

Девіз: ( слайд 4 )

«Нехай птахи співають усюди,

збережемо ми їх люди!»

 

                          Хід проведення свята
 

( В класі тиша. Лише ледь чутна музика нагадує шум струмочків(слайд 5))

 

http://www.velvet.by/files/userfiles/12077/s8.pngВчитель.   Годі діточки вам спати!

                  Час давно вже вам вставати.

                  Гляньте: сонечко сміється,

                  В небі жайворонок в’ється.

                  В’ється, радісно співає –

                  Він весну нам сповіщає.

                  А весна та чарівниця,

                  Щиро вам несе гостинця;

                  Божа пчілка, квітка в полі,

                  Всі весною оживають,

                  Весну красну прославляють.

                                                                 ( Олена Пчілка)

 

Вчитель:  Доброго дня усім, хто зібрався у цьому залі. Теплих посмішок вам, чудового настрою, бо в нас сьогодні весняне свято – «Птахи нам на крилах весну принесли».

 

( Під  мелодію  пісні  «Вийди,  вийди, сонечко»,  випливає  сонечко.  Воно  витанцьовує,  торкається  промінцями   дерев,  хатини – все   оживає.  Виходять  діти,  які  радіють приходу  весни )

                                                                                                                                      Хлопчик.  Подивіться – сонечко,  воно  виграє,  виспівує,  витанцьовує…

                                                                                                                                         Сонечко.   Ой,  минула  вже  зима,

                    Снігу  й  льоду  вже  нема.

                    Ой  нема,  ой  нема,

                    Снігу  й  льоду  вже  нема.

 

Вчителька.  Ще  зовсім  недавно  сонечку  важко  було  пробитися  крізь  хмари.  Та  ось  тепер  ви  повертаєтесь  зі  школи  і  мружите  очі  від  яскравого  світла.  Сонце  вже  бавиться.  Не  припікає,  а  тільки  лагідно  торкається  до  обличчя.

 

Дівчинка.  Це  ж  місяць  березень  прийшов  до  нас – перший  місяць  весни!  Дивіться,  ось  і  бурулька  впала.

 

Хлопчик.  Десь  уже  мчать  до  нас  з  далеких  країв  заклопотані  шпаки. 

Їм  треба  хатинку,  щоб  вивести  своїх діток. (Лине  запис  пташиних  голосів).

                                                                                                                                     Дівчинка.  Мені  вже  й  правда  чуються  пташині  голоси.

 

http://mirgif.com/jivotnie/dve-pticy.gifХлопчик.  Діанко,  ідемо,  вивчимо  уроки,  а  потім  будемо   робити  шпаківню  для  наших  пернатих  друзів.

 

Сонечко. Весна  іде,  весна  іде,

                  Весну  вітаймо,  діти.

                  Весна  пісні  нам  принесе,

                  Вінки  чудові,  квіти.

 

Весна.  ( слайд 6 )Добрий  день,  мої  любі  друзі!

              Я – Весна,  я – Весна,

              Поспішаю  до  Березня  в  гості,

              Всім  в  дарунок  тепло  принесла.

              Скрізь  засіяла  раннії  квіти

              І  травичку  шовкову,  м’яку.

 

Зима.  Ти  засіяла  квіти?

             Не  поспішай  радіти,

             Я  їх  вкрию  снігами.

 

Весна.  Яка  ж  бо  ти  люта,  сестро!  Лютуй,  не  лютуй,  а  час  твій  пройшов.  Людям  ти  добряче  набридла  холодами  та  віхолами.  Он  як  потягнулися  до  мене  діти,  щоб  зігрітися.

 

Зима.  Мене  теж  люблять  діти.  Вони  раділи  моїм  великим  святам,  пухкому  снігу,  свіжому  морозу.  Із  задоволенням  ліпила  дітвора  снігових  баб,  каталася  на  санчатах  та  лижах.

 

Весна.  Так,  сестро, це  було – та  все  пройшло.  Набридла  ти  своїми  холодами .  Хочеться  всім  зняти  теплий  одяг  і  вдягнути  весняний,  до  роботи  взятися.

 

Зима.  Яка  робота?  Я  зараз  сюди  холоду  напущу,  скрізь  сніжком  притрушу.(Притрушує  сцену  «сніжком»).

 

Хлопчик.  Нам  не  хочеться  вже  зими,  що  ж  тепер  буде?  Знов  почнуться  морози?

 

Зима.  Попрацювала  так,  що  аж  стомилася!  Все  стало  як  у  січні  місяці.

 

Весна.  Сестро,  ну  чому  ти  йдеш  наперекір  часу?  Звичайно,  тобі  не 

хочеться  залишати  свої  володіння,  але  ж  треба.

 

Зима.  Хто  сказав,  що  треба?  Діти,  я  добре  пам’ятаю,  як  ви  раділи  мені,  пісні  співали,  вірші  розповідали,  то  ж  чому  зараз  проганяєте?

 

Дівчинка. Вже  ж  пташки  з  вирію  повертаються,  а  ти  холоду  напустила.  Будь  поблажливою, поступися  місцем  Весні,  пожалій  бідних  пташок. Приходь  до  нас  у  свій  час.

 

Зима.  Добре,  діти,  я  переконалася,  що  мені  час  поступитися  місцем.  До  побачення  у  грудні  місяці!  Не  згадуйте лихим  словом!

 

Сонечко. Вже зеленіють  лани,

                 Пташки  летять  до  весни.

                 Всюди  ласкаве  тепло

                 Я  для  усіх  розлило.

 

Весна. Принесла  я  вам  літечко,

             Ще  й  запашне  зіллячко.

             А  дівчаткам – по  віночку

             З  хрещатого  барвіночку.

(Весна  роздає  віночки,  які  дівчата  одягають  на  голову,  вклоняються  Весні.)

 

Дівчатка. Спасибі, Весно,  що  даруєш

                   Чудові  квіти  з  гаю!

                   А  ми  про  тебе  красно

                   Сьогодні  заспіваєм.

 

(Весна  і  Сонечко  роблять  «ворітця»,  через  які  проходять  дівчатка,  співаючи  українську  народну  пісню  «А  вже  весна  скресла», а  потім  танцюють  разом  танець.)

 

Вчитель:

             Усе, що нас оточує – це природа. Її краса, її неперевершеність, її неосяжність заслуговує тільки захоплення. Спів птахів милує слух, врода квітів милує зір, а все це в поєднанні милує людську душу.

          Дорогі  друзі,  настала  весна,  і  ми,  за  українським  звичаєм,  проводимо  свято  зустрічі  птахів.  Наші  предки  уявляли,  що  весну  приносять  на  крилах  птахи.  На  14  березня,  свято  Євдокії,  господині  випікали  з  тіста  «жайворонків»,  з  якими  діти  ходили  по  селу,  співаючи  пісні.  Вони  хотіли  задобрити  Весну – красну,  зробити  її  дружною,  теплою.  І яке  то  щастя,  що  ця  чарівна  казка  нашої  старовини  повернулася  до  нас! 

 


Ведучий 1. Доброго дня усім, хто зібрався у цьому залі. Теплих посмішок вам, чудового настрою, бо в нас сьогодні весняне свято – день зустрічі птахів.
                           « Пташок викликаємо до рідного краю
                              Летіть дорогенькі на рідну земельку.» ( слайд 7 )

Ведуча 2. Вітаємо усіх, кому вже набридла  ця холодна зима. Давайте сьогодні разом розтопимо її останній лід веселим весняним настроєм. 


Весна

Вже весна іде лугами,

по долинах, і лісами
Де не ступить з-під землі,

лізуть паростки малі


А верба красива вся,

в білих котиках вона
До блакитного простору,

всі підіймем очі вгору


Там, в небесній вишині
 Линуть з вирію пташки
 І курличуть і співають

бо надію вони мають 

Ведучий 2. Пташки – наші найменші друзі і невідємна часточка природи. Вони прикрашають діброви і сади, тішать нас своїм чарівним співом. Їх весела дзвінка пісня , яскраве забарвлення оживляють природу і звеселяють наші серця, додають нам бадьорості і радості.
Ведучий 1. Ми любимо наших пернатих друзів. Вони дорогі нам як незамінні помічники в боротьбі за врожай, вірні союзники в знищенні шкідників.  Пташки на своїх тендітних крильцях приносять нам весну.

Ведучий 2. Птахи – одні з найкращих, найчарівніших створінь природи, які здавна приваблюють людину своєю можливістю літати, барвами та своєю поведінкою. Вже давно весело хазяйнують шпаки, діловито постукує дятел, старанно оглядають свої старі гнізда граки, радісно щебечуть синички і горобчики.

А чи знаєте ви? :
      -   Чому птахи мандрують?

  • Як птахи знаходять дорогу?

На ці питання вам дадуть відповіді учні нашого класу.

 

Ведучий 1. Сьогодні ми з вами будемо вітати наших пернатих друзів. А хто найкраще знає пташок дізнаємось із цієї вікторини. ( слайд 8 )

1. Першим я приніс весну пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном, бо зовуть мене…. ( шпаком). ( слайд 9 - 10 )

2. Сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький ( слайд 11 - 12 )
  Голосок тоненький. Ця пташка невеличка називається…. ( синичка)

3. Дзьоб міцний і гострий маю, шкідників я добуваю
вірно людям я служу, їм дерева сторожу ( дятел) ( слайд 13 -14 )

4. У ночі гуляє, у день спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі

( сова) ( слайд 15-16 )

5. Хто гнізда свого не має а яйця іншим підкидає ( зозуля) ( слайд 17-18 )

6. Чути в лісі стрекеке- всі новини знає, бо вертлява, як той біс-весело стрибає (сорока) ( слайд 19-20 )

7. По болоті ходить скрізь,довгі ноги,гострий ніс( слайд 21-22 )
Поїсти він полюбляє,усім жабам рахунок знає (лелека)

8. Я в гаю співаю «тьох», та іще так дзвінко
Що за співанки такі, то співають … (солов’ї) ( слайд 23-24 )

9. Швидко пташка ця літає, безліч мушок поїдає( слайд 25-26 )
Над дверима гніздо будує,тільки в нас ніколи не зимує… (ластівка)

10. Дивний ключ у небі лине, не залізний, а пташиний
Цим ключем в весняній млі, прилітають…(журавлі). ( слайд 27-28 )
 

Ведучий 1. Так, птахи – це такі створіння, які завжди надихали людину на поезію, художнє мистецтво, високі почуття любові.  Сьогодні на святі ви почуєте багато цікавої інформації, красивих віршів і висловів про птахів. Птахи завжди були не тільки об’єктами вивчення в біології, з давніх-давен про них співали пісні, складали легенди, прислів’я.

 

Весна-красна, весняночка,

Устала з постелі,

З-під білого покривала

Глянула на села.

Всміхнулася і махнула

Теплими долоньками,

Водицею бігучою,

Милими квітками.

Пролісками-первістками,

Рястом кучерявим,

Що горнеться до проліска,

Мов хлоп'я слухняне.

До ненечки...

А під небо

Підбивсь, тільки мріє,

Малесенький жайворонок:

Співає, радіє.

Тріпочеться, поглядає

Як хороше, любо.

Весну-красну, весняночку

Зустрічають люди.

 

Ведучий 2 З давніх-давен не було села в Україні, в якому б не зустрічали прихід весни. Як тільки танув сніг і сріблястими струмками збігали води, а левади підсихали під промінням весняного сонця, дітлахи зверталися до своїх неньок.
 

           Діти: Пташок викликаємо із теплого краю:

Летіть, соловейки, на нашу земельку,

Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки.

 

Весняночко-паняночко, де ж ти зимувала?

Зимувала у садочку, на колочку пряла.

Пряла на колочку горобцю на сорочку.

 

Що виведу нитку – горобцю на свитку,

Що виведу другу – горобцю на пугу,

Що позоставались кінці – горобцю на штанці.

 

Учень  Веснянка

 

Тільки лід ступився з річки -

Як на човнику сестричка

І три братики у шатах

Стали до нас підпливати.

Та сестричка - то Веснянка

В гарній крайці, вишиванці.

Рукави в неї широкі,

Як махне у різні боки -

І розцвіли на галяві

Пролісків поля біляві.

Як дмухне вона на віти -

І пташки давай радіти.

А як тупне ніжкою -

Свіжою доріжкою

Побіжуть до нас у гості

Її братики-молодці.

Березнем одного звати,

Першим він зайде до хати,

Проліски візьме в дарунок.

І тепла й пісень пакунок.

Другий - Квітень візьме цвіту

І ним розмалює віти,

Третій - Травень,

Нас одарить

Зеленню полів і саду,

Принесе у дім розсаду

Майбутнього урожаю,

Що ми так його чекаєм.

То ж пускайте вже до хати

Сестру Весну і три брати

 

 

 

 

  1. Як  тільки  в  зеленому  гаї

Зозуля  ку – ку  закує, (ку – ку).

Я  швидко  вікно відкриваю,

І  серце  радіє  моє.

Приспів

Ку – ку,  ку – ку, ку – ку, ку – ку,

І  серце  радіє  весною.

Чому,  чому,  чому,  чому?

Не  йдеш  привітатись  зі  мною.

 

2.Пташки  у  весняному  хорі

Веселі  співають  пісні, (ку – ку),

І  сонечко  гріє  надворі,

І  промені  шле  нам  ясні.

Приспів


Ведучий 1. Сьогодні наступила пора, коли знову, вже в котрий раз, іде велике переселення птахів на Батьківщину. На шляху їх чекають перешкоди й біди. Густі тумани сірою стіною встають перед крилатими мандрівниками. В сірій мряці птахи гублять дорогу, з розмаху розбиваються до гострих невидимих скель. Але ніщо не може зупинити густі потоки крилатих мандрівників. Через тумани і всі перешкоди летять вони на батьківщину, до своїх гнізд, несучи на своїх втомлених крилах весну.

Ведучий 2. Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, гаї, степи, сади і поля. Птахи – окраса парків та скверів. Чи можна уявити собі весну без дзвінкої пісні жайворонка, без першого «КУ-КУ» зозулі серед тиші, чи заливистого щебету соловейка. ( слайд 29 )

 

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRz3jLoe7Qa_A6nP1hKM05iIrVJiIfkE7h4qBMcTzualaapjkb9wУчень

Каже сонце: «Ось вона! 
Спить у пролісках весна. 

По снігах вона блукала, 
От у лісі й задрімала.

А тепер я залюбки
До весни зроблю стежки!»

Враз з'явилися струмочки, 
Задзвеніли як дзвіночки

По долинах, по ярах 
І весні вказали шлях.

Учень

Чуєш? Жебонять струмки! 
Чуєш? Цвірінчать пташки! 
Глянь! Бруньки он на гіллі.. 
В синім небі — журавлі...

Перші проліски цвітуть, 
Перші джмеликі гудуть 
Це прекрасна й чарівна 
В гості йде до нас весна!

Скоро прилетять в гаї 
Голосисті солов'ї, 
Будуть радо щебетать, 
Будуть весноньку вітать.

Учень

На берізку гляне зблизька —

У сережках вся берізка,

До верби підійдеш ба!

В білих котиках верба.

А як здійме руки вгору

До блакитного простору —

З кожним помахом руки

Линуть з вирію пташки.

Учень

Яке то диво — свято Обретіння,

Коли із вирію летять пташки,

Всі, як один,з природного веління…

Хто скаже, як знаходять ті стежки?

Чия рука крізь блискавки і хмари

Веде над морем, вказуючи шлях?

А може, манять їх шовкові трави,

І голос рідна подає земля?

У теплій Африці їм снилась рідна річка,

Осяйний степ, чи навіть тихий ліс,

Гніздо тепленьке і весела пісня,

Яку в дорозі кожен в серці ніс.

 

Учень

Прилетіли журавлі,
Сіли в полі на ріллі,
То пасуться, то курличуть —
Мабуть, це Весну вже кличуть.

Ходять довгі журавлі, 
Щось вишукують в землі, 
Щось воркують, щось віщують, 
Вже Весну, здається, чують.

У квітках летить Весна, 
Журавлів шука й не зна, 
Що вони їй вістунами 
Відчиняють всюди брами.

Линуть в небі журавлі, 
А курличуть до землі... 
Линуть сірими ключами, 
Відмикають білі брами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ведучий 1

 Повертаються журавлі, щоб сповістити про прихід весни, порадувати своєю піснею і надати таку необхідну невідкладну допомогу.

  Ведучий 2

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/74/187/74187782_ptichkamashetkruylyami.gif Про птахів складають вірші, скоромовки, співають пісень, пишуть шкільні твори.

Учень

Птахи справжня окраса природи,

Що чарують оперенням світ.

http://s3.pic4you.ru/allimage/y2013/12-12/12216/4048453-thumb.pngСпоконвіку різні народи

Склали птахам весняний привіт.

Як надходить весна в нашім краї,

Повертаються з вирію ті,

Що на крилах весну зустрічають,

http://boombob.ru/img/picture/Jul/04/954324d753f0636c9362f947aefeda85/3.jpgЇй несуть голоси молоді.

 

                     З  чужої  чужини,  з  далекого  краю

                    Пташки  налетіли  до  нашого  гаю.

                    Гаї  всі  і  луки  піснями  озвались,

                    Весняним  промінням  з  небес  засміялись.

 

Вчитель.  Діти,  наші  пернаті  друзі  запрошують  нас  на  «Пташиний  базар».  Вони  хочуть  послухати,  що  ми  знаємо  про  них. ( слайд 30 )

 

Шпак.  Я  один  із   тих  пташок,

              Любий  чий  вам  голосок…

               Один  з  перших  прилітаю,

               Хатку  свою  заселяю.  Хто  я?

Вірно,  друзі,  я  шпачок,  один  із  перших  провісників  весни.  Ми  охоче  заселяємося  у  шпаківнях,  зроблених  вами. Пара  шпачків  наносить  5 – 6 блакитних  яєць, а  через  14 днів – є  пташенята.  За  час  гніздування  сім’я  шпаків  поїдає  7800 жуків  та личинок. ( слайд 31 )

 

Дівчинка. Зозуле  рябенька,

                   Пташка  маленька,

                   Закуй  мені  по  звичаю,

                   Доки  жити  маю.

Зозуля.  ( слайд 32 )

Я - пташечка маленька, 

Маленька і сіренька.

Можу заспівати

І Вам віку накувати. Ку – ку! Ку – ку! Ку – ку!

Дівчинка. Зозуля  в  саду  закувала –

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/74/187/74187782_ptichkamashetkruylyami.gif                   Літ  під  двісті  накувала.

Вчителька. Зозуля  прилітає  до  нас  у  кінці  квітня,  на  початку  травня.  Гнізда  вона  не  будує,  дітей  не  висиджує.  Зозуля  наближається  до  чужого  гнізда  і  підкидає  туди  своє  яйце.  Пташенята  зозулі  вилуплюються  швидше  і  викидають  яйця  господаря гнізда.  Але  зозуля  надзвичайно  корисний  птах,  адже  вона  поїдає  волохату  гусінь,  яку  інші  птахи  не  їдять.  За  годину  вона  з’їдає  100 гусениць.

 

Соловейко.  Хлопчик я маленький

Гарний голос маю

Тьох та тьох, тьох та тьох

Все собі співаю.

Я – Соловейко,  прилітаю  у  ваші  краї  у  кінці  квітня. ( слайд 33 )

 

Вчителька.  Солов’ї  неперевершені  співці  наших  садів  і  гаїв.  Ось  чому  порівняння  співаків  із  соловейком  є  найвищою  оцінкою  їхнього  таланту.

Цей оливково-бурий птах розміром з горобця. Поширений в Україні, Білорусії, Польщі, Угорщині, Румунії.

        Прилітають з місць зимівлі - у кінці квітня на початку травня. Самка відкладає 4-6 яєчок. Висиджують їх 14 днів. Гніздо влаштовує в ялиці на землі, зрідка над землею біля основи куща.

   Гніздо будує з сухої трави, корінців, волосся, моху.

Живиться соловей комахами та їхньою гусінню, черв’яками, а восени ще й ягодами. У серпні - вересні солов’ї починають переліт на південь.

 

 Іволга. ( слайд 34 )

 Іль – ю, іль – ю, іль – ю.

Я – іволга,  живу  у  лісах. 

Прилітаю  у  квітні,  травні.

 

Дівчинка. Гніздо  в  іволгі  міцне,  нагадує  кошик.  Іволга  дуже  обережна  пташка,  тому  її  важко  побачити.  Самка  іволги  висиджує  4 – 5 пташенят  за  15 днів.  Вона – окраса  наших  лісів.

 

Жайворонок    ( слайд 35 )           

В небі жайворонки в'ються,

заливаються, сміються,

грають, дзвонять цілий день,

і щебечуть, і співають,

і з весною світ вітають

дзвоном радісних пісень.

Ось вони на землю впали,

щось шепнули їй, сказали

і розтали знов у млі...

щоб глянути на диво,

виглядають полохливо

перші проліски з землі.

Учень.  

Із місць зимування польові жайворонки повертаються у березні або квітні. Самець співом починає привертати до себе увагу самок. Співає зазвичай на льоту, злітаючи майже вертикально вгору, поки не стане майже невидимим. Так продовжується декілька хвилин, потім самець несподівано, продовжуючи співати, складає крила й каменем падає вниз. Тільки в останню мить, біля самої землі, розпрямляє крила, щоб успішно приземлитися. Самка влаштовує гніздо в ямці, сплітаючи його з травинок та дрібних корінців. Потім відкладає від З до 5 бежевих яєць з темно-коричневими цятками. Яйця насиджує протягом 12-14 днів. Раціон жайворонка різноманітний. Влітку він ловить гусінь, стоніг, різних комах та дощових черв'яків. 

 

Ластівка. ( слайд 36 )

Ластівка чорно-біла

Під стріхою гніздо вила,

Над подвір’ям кружляла

І діток споглядала.

Сільська ластівка - невеличка пташка. Прилітає з місць зимівлі в квітні - травні.

Будують гнізда на стінах будівель, попід стелями. Будівельним матеріалом є глина, змочена власною слиною, скріплюють кінським волосом. Зсередини гніздо вмощують кінським волосом, м’якою травою, пір’ям. На рік буває дві кладки з 4-6 білих з плямами яєць. Висиджує самка 13-16 днів. Відлітають на зимівлю у вересні - жовтні.

Пісня «Ластівка»

До вікна мойого теплий промінь ластиться,
Синьооке небо в шибку загляда.
Прилетіла ластівка голубою ласкою |
До моєї хати, до свого гнізда. | (2)

Ластівка щебече під моєю стріхою,
Від зорі до ночі човником снує.
Весняною втіхою і любов’ю тихою |
Облітає серце молоде моє. | (2)

Дівчинонько горда, глянь, як промінь ластиться,
Вже останню кригу понесла вода.
Прилетіла ластівка голубою ласкою |
До моєї хати, до свого гнізда. | (2)

Не лишай так скоро мого двору, ластівко,
Ти, холодний вітре, не тривож села.
Дай напитись ласкою, дай нажитись казкою, |
Та не дай зазнати літа без тепла. | (2)

 

Хлопчик. Ця птаха тендітна та сильна,

 Пливе вона в річці повільно.

 Шия довга, наче спиця,

А постава, як в цариці.

 

Ви,  напевно,  впізнали  цього  величного,  гордого, стрункого  птаха?  Так,  це – лебідь. ( слайд 37 )

                                                                                                                                  Вчителька. Відомо  6  видів  цих  птахів.  Все  життя  лебеді  живуть  парами.  Тому  серед  людей  побутує  вислів  «Лебедина  вірність».  Вони  служили  людям  взірцем  краси,  благородства, витонченості.  Вбивати  цих  птахів  заборонено,  це  карається  Законом.  Дорогі  діти,  чи  можете  ви  пригадати  казки  про  лебедів? (Г.Х.Андесен «Дикі лебеді», «Бридке каченя»…) З давніх-давен існує повір’я, що лелеки гніздяться біля оселі добрих людей. У гнізді може бути від 2 до 3 пташенят. У цей час у батьків-лелек багато турбот: охороняти пташенят і добувати їм їжу. Лелеки харчуються жабами. Крім жаб, поїдають комах, ящірок, гадюк. Коли в полі йде сівба, вони, мов агрономи, поважно походжають по ріллі.

 

 

Дівчинка.  Довгі ноги, довгий ніс.

 Прилетів — обід приніс:

 Смачних жабеняток

Для своїх маляток.

А  у  нас  знову  гість – Журавель.

 

Вчителька. Журавель  любить  висоту, і  той,  хто  хоч  раз  спостерігав  його  політ,  надовго  збереже  в  пам’яті  величний  помах  крил,  виструнчену шию, довгі  випростані  ноги.  Незабутнє  враження!  А  скільки  пісень,  віршів,  переказів  складено  про  цього  птаха – красеня! ( слайд 38 )

Учень читає вірш

Чи вертаються всі журавлі із далеких країв?..

Чи вертають додому усі відсторонені діти?..

Як, скажіть, врятувати отих перелітних птахів,

 Що у серці любов до Вкраїни зуміли зігріти?..

Ті птахи, пташенята, що змушено кинули край,

Ці сади солов’їні, ці милі для ока долини…

 Як їх знову провести туди, де буяє розмай,

Бо ж вони так далеко від милої серцю Вкраїни?..

Лиш у мріях, у снах вони ходять по рідних місцях,

Лиш в думках поринають у сповнених спомином літо…

Чи ж терном заросте невідречена стежка оця,

По якій повернуть на Вкраїну заблукані діти?..

 

Пісня « Журавель»

Облітав журавель 
Сто морів, сто земель, 
Облітав, обходив, (2р.) 
Крила, ноги натрудив. (2р.) 

Приспів:(2р.) 
А журавка, а журавка 
Все чекала, виглядала 
І казала журавлятам 
Скоро повернется тато 

Ми спитали в журавля: 
— Де найкращая земля? 
Журавель відповідає: (2р.) 
— Краще рідної — немає!(2р.) 

Приспів: 
А журавка, а журавка 
Все раділа, все співала 
І співали журавлята 
Разом з мамою і татом 

Приспів: 

Приспів:

 

 

Ведучий 1:   А зараз, діти, ми поговоримо про рекордсменів у тваринному світі України.  Послухайте цікавинки з життя наших птахів.

( слайд 39,40,41 )

  1.       Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б з'їдала за день 40 буханок хліба.
  2.       Птахи за допомогою органу смаку можуть розрізняти солоне, солодке, гірке.
  3.       Птах, американський кондор, може піднятися на висоту 700 метрів.
  4.       Кожна пара маленьких синичок  здатна  обслужити 40 пло­дових дерев.
  5.       Повзик годує своїх пташенят 370-380 раз на день.
  6.       Колібрі - єдиний птах, що може літати  хвостом  уперед.
  7.       Ластівка за літо  виловлює  близько мільйона комах, а кри­хітний  корольок - майже десять мільйонів.

8.В гнізді сірої куріпки буває до 25 яєць. Зачувши небезпеку, самка розкочує  з гнізда  яйця в різні сторони, а коли  загроза  мине - збирає їх знову.

9.Найдбайливішою  матір'ю  є  дрохва. Вона не покидає  пта­шенят навіть перед смертельною  загрозою.

  1.    Синичка за день з'їдає  і приносить своїм пташенятам стіль­ки корму, скільки  важить сама.
  2.    Сова зберігає  зерно людям, бо знищує від 85 до 130 різних  гризунів  на місяць і не менше  тисячі щороку.
  3.    Дятла називають  лісовим  лікарем і майстром-будівельником  пташиних квартир. Він  щороку  будує  собі  нову  квартиру, а старі  віддає  синичкам, повзикам,  горихвісткам.

 

Ведучий 2

Здавна, люди спостерігали за живою природою і помічали найцікавіше, важливе для життя людини. Cпостерігали  за  голосами  і  поведінкою  птахів  у теплу і холодну , ясну сонячну і похмуру дощову погоду. Звідси - прикмети. Вони  увібрали  багатолітній  життєвий  досвід.  Тож,  враховуючи  їх,  люди знали, коли краще сіяти урожай, коли збирати.


Помітили, що після першого крику півня – сонце сходить, починається ранок. Ось і стали говорити:

“Півні ранок кличуть!”

               Так і склались різні народні прикмети.

( слайд 42-43 )
Сова кричить – на холод.
Граки рано прилетіли – до теплої погоди.
Синичка зранку починає пищати – чекати морозу.
Стало тепло – прилетів журавка.
Горобці в пилюці купаються – на дощ.
Качки розігрались – на дощ.
В полі перепілки сильно кричать – перед дощем.
Лебідь летить восени – на сніг, а гуси – на дощ.
Галки збираються невеликими стадами і сильно кричать – до ясної погоди, зимою – до морозів.
Ранній приліт журавлів – до ранньої весни.
Граки в’ються високо стадами і спускаються стрімко на землю – буде дощ.

 

Деякі птахи стали у людей символами: ( слайд 44 )

Лебідь — символ вірності і любові; ( слайд 45 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ворона і сова — символ мудрості( слайд 46);

 

 

Голуб — символ миру. ( слайд 47 )

 

 

 

Ведучий. Давайте, дорогі діти, ми з вами складемо памятку про те, як потрібно поводитися з пташками і які правила ми повинні виконувати щоденно і не забувати про них ніколи. Це все ми зробимо для того, щоб наші вісники весни завжди поверталися на свою Батьківщину, нашу рідну землю - Україну.

 

Запам’ятайте і завжди виконуйте правила: ( слайд 48 )
• Не кричи, не галасуй у лісі, коли гніздуються птахи. 
• Не чіпай руками пташине гніздо, бо пташка може його залишити. 

• Не вбивай пташок, не лякай їх задля розваги. 

• Навесні приготуй для пташок будиночки. 
• Милуйся красою і співом пташки, спостерігаючи за ними в природі. 
• Пам’ятай – справжній господар природу береже, захищає і охороняє природу.

Учень

Поки жити планета ця буде,

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів людоньки-люди,

Хай чарують нас їх голоси.

Учень

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташині у нашім краю.

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

Учень

Нехай же нас з тобою, друже,

Чудовий звичай не мина —

Стрічать любов’ю зграї пташок,

Коли до нас іде весна.

 

 

 

 

 

Ведуча.

Хоч пташки і маленькі, але велику користь вони приносять, знищуючи шкідників лісу й сільськогосподарських культур. А як розважають і навіть лікують вони нас своїми піснями. Будьмо ж і ми вдячними їм за їхній труд і постараймося бути людьми не тільки вдома, а й у лісі чи на лузі. Природа одна для нас і для них.

Пісня «Птаха»

Щебетала мені птаха, щире щось, таке красиве,
І не знала, і не знала, як та пісня серцю мила.
Наспівалась, полетіла, долі кращої шукати,
Піднялась аж до хмарини, звідти пісні не лунати.

 

Приспів:
З висоти на землю подивилась,
Крильцями махала, не зігрілась.
Земле рідна моя! Я без тебе не я!

 

І до мене повернулась, це щоб я не сумувала,
І щоб пісня не забулась, та, що мати наспівала.
Не схотіла в край далекий, де завжди багато сонця,
До калини прилетіла, що біля мого віконця.

 

Приспів:
 

І співала птаха, і співала,
І піснями душу зігрівала:
Земле рідна моя! Я без тебе не я!

 

 

Звернення птахів до дітей( слайд 49 )

Спасибі, малята, за зустріч. Нам було дуже цікаво, але треба летіти далі — ремонтувати свої гніздечка, будувати нові, відкладати яйця,  висиджувати  малят,  бо  час  іде  дуже  швидко,  треба  встигнути висидіти своїх малят до нового відльоту.

 

Звернення дітей до птахів( слайд 50 )

 Дорогі  наші  пернаті друзі!  Ми  хочемо  запевнити,  що  ми справжні ваші друзі. Взимку ми підгодовували  ваших  родичів,  зимуючих птахів  і  вам  будемо  допомагати, оберігати.

Ведучий 1. Тож давайте пам’ятатимемо, що птахи – наші щирі друзі. Вони допомагають нам, а ми не тільки їм допомагатимемо, а й не будемо шкодити.

 

 

Учень  (Лунає запис «Голоси птахів») ( слайд 51 )

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у нашім краю.

Хай лине в гаї і на води,

Співає для нас у маю.

Зустрінуться в рідному краї

З ключем журавлиним вгорі,

Синичок і щигликів зграї

І повзики, і снігурі.

І кору застукає дятел

Сигналом робочого дня.

І знову почне працювати

Корисне мале пташеня.

 

Ведучий 1

Ось і підходить наше свято до завершення.

Любі друзі! Ми з вами – частинка природи, і нас єднає спільний дім – Земля. Матінка – Земля. Діти і прадіди довірили нам чисті ріки й джерела, буйні діброви та гаї з усякою звіриною, птахами, жайворонкові степи і квітограйні луки. Наша природа багата, добра і мудра. Вона дарує свої скарби і нічогісінько не просить від нас. Будьмо ж і ми, люди, уважними та добрими до неї! 

Ведучий 2

Здається зовсім недавно ми з глибоким щемом в душі проводжали останні журавлині ключі, останню зграю гусей, останній табун качок. Сьогодні наступила пора, коли знову, вже в котрий раз, іде велике переселення птахів на батьківщину. На шляху їх чекають перешкоди й біди. Через тумани і всі перешкоди летять вони на батьківщину, до своїх гнізд, несучи на своїх втомлених крилах весну.

Ведучий 1

Турбота про птахів — це не тільки екологічна проблема. Адже, як сказано вище, це частинка нашого життя, нашої культури, більше того — нашого світогляду, нашого світовідчуття…

Ведучий  2

Дорогі  учні, ви вже знаєте, яку користь приносять птахи, тому охороняйте їх, приваблюйте  їх у свої сади, розвішуй­те шпаківні, а взимку годівнички, ніколи не руйнуйте і не дозволяйте руйнувати пташині гніздівлі іншим. Бережіть  пташок - вони наші вірні друзі.

 

Ведучий 1. Не можна уявити собі ліс, парк або сад тихим, беззвучним. Вес­ну — без пісні жайворонка, співу синиці, без цвірінькання горобців. А пісня соловейка! Як приємно слу­хати ці співи! Вони створюють гарний настрій, запалюють серце любов'ю до рідної природи, до своєї землі.

 

Ведучий 2. Для того щоб ще більше оживити і прикрасити наші ліси, поля, луки, наші міста і села, необхідно активні­ше приваблювати й охороняти пер­натих друзів.

 

Весна. ( слайд 52 )

         Шануй, примножуй скарб неоціненний,

Який вручила нам свята земля!

Насаджуй сад і прочищай джерельце,

І скривдити не дай маленьке пташеня.

 

Дякуємо за увагу ( слайд 53 )

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Природознавство, Сценарії
НУШ
Додано
30 червня 2018
Переглядів
480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку