Сценарій заходу розроблений у доступному форматі для учнів 4-9 класів. У ньому у коректній формі для дітей цього віку повідомляється інформація про страшні роки Голодомору. Учні також дізнаються про традиції вшанування пам*яті жертв 1932-1933 рр.: свічку пам*яті та квітку-незабутьку.
Сценарій вшанування пам’яті жертв голодомору 1932-1933 років
Дзвони
В1: Вітаємо вас, шановні присутні!
В2: Сьогодні ми зібралися у цій залі на урок пам’яті.
В1: Наш урок, присвячений вшануванню пам’яті жертв голодомору 1932-1933 років.
В2: У світі відбулося багато трагедій. Страшних трагедій.
В1: І однією з них для нашої країни, яка була «житницею Європи», стали роки штучно створеного голоду.
В2: Просимо вас бути уважними і вдуматись у те, що відбулося в ті часи на Україні.
В1: Запрошуємо до слова нашу групу історієзнавців.
Виступи історієзнавів за презентацією
В1/за кулісами/: Вашій увазі пропонуємо трохи статистичних даних. Увага на екран.
/фільм ТСН/
В1: В ті часи жертвами ставали не окремі люди, винищувались цілі села.
В2: Від голоду помирали і старі, і молоді. А найстрашніше – помирали діти.
В1: У вересні 1933 року за шкільні парти не сіли близько 2/3 учнів. Вони не дожили до свого першого дзвоника.
В2: Голодні люди снували як примари.
Муз. Супровід на пыаныно, учны у чорних плащах - примари – ходять хаотично по сцені і розповідають по-черзі вірші про голодні роки.
В1: Минуло вже 85 років з часу, коли відбувалися ці страшні події. Але ще й досі живі свідки тих часів. Серед них можуть бути ваші прабабусі, прадідусі. Історики дбайливо збирають у них відомості про Голодомор.
В2: Для чого запитаєте ви? Навіщо вам знати про такі страхіття?
В1: Для того, щоб ця трагедія більше ніколи не повторилася, щоб пам'ять про це не дозволила більше такому статися.
В2: Адже, якщо бути чесними, друзі, дехто вже зараз забуває про минуле і не цінує те, що має тепер.
Сценка про минуле і сучасність.
Минуле:
Боженько милий, я знаю, що ти є на світі!
Хоч знову до нас приходив отой дядько, якого мама називає активістом.
Недобрий він…
Кричав, що тебе немає. Що ніхто не врятує нас, ворогів народу.
А мама казала, що народ – це люди. І ми теж народ.
Господи, я завтра піду в ліс шукати ягоди.
Вийду ще вночі, щоб не бачив той активіст та й не доберусь швидко.
Чомусь ніженьки почали боліти і пухнути стали.
Осінь вже. Може хоч шипшини знайду.
Принесу мамі… А сьогодні пошли нам, Господи, хоч крихітку хліба, хоч жменьку зерна…
А краще дві, бо мама не дочекається завтрішнього сонечка.
А як же я без неї, Боженько?
Схиляє голову і завмирає.
Сучасність:
Виходить дівчинка, дістає з рюкзака лоток з їжею, відкриває і обурено говорить:
Кидає шматок у бік Минулого, розлючено розвертається і йде.
Дівчинка з минулого хапає шматок хліба, нюхає, цілує, пригортає, говорить, дивлячись у небо:
Ледве йде, посміхаючись.
В1: Сподіваємося, що поведінка героя нашої сценки не нагадала вам власної поведінки.
В2: Адже саме від нас з вами залежить, щоб не приведи Господь, не повторилось нічого подібного до Голодомору у майбутньому.
В1: І метою нашого сьогоднішнього уроку є повідомлення вам про символічну Всесвітню акцію «Запали свічку пам'яті», яка єднає всіх людей на згадку про жертви Голодомору 1932-33 років, про ґеноцид українського народу.
В2: Свічка пам'яті за жертвами Голодомору запалюється о 16-тій годині в четверту суботу листопада й супроводжується хвилиною мовчання.
В1: Сподіваємося цього року ви з батьками, бабусями й дідусями, родичами запалите свічку у своєму вікні вдома.
В2: А оскільки в суботу ми не навчаємося, то у нашому навчальному закладі маємо змогу запалити поминальні свічки сьогодні.
В 1: Для цього запрошуємо вийти сюди лідерів класів, засвітити символічний вогник та поставити його біля дерева пам’яті. А всіх інших просимо встати і вшанувати пам’ять жертв голодомору хвилиною мовчання.
У цей час відео про свічки. Один дорослий учень виносить велику свічу запалену. Лідери класів запалюють маленькі свічки ставлять біля символічного дерева, обв*язаного чорними стрічками.
В2: Просимо сідати.
В1: Сподіваємося, що цієї суботи, 25 листопада, о 16 годині, коли на вулиці стемніє, ви з батьками засвітите власні свічки.
В2: Цих вогників має бути якнайбільше. Вони потрібні для кожного з нас.
В1: Ці вогники символізують нашу скорботу і пам'ять про мільйони загублених життів наших українців. Ці вогники зігріють душі загиблих.
В2: Це - знак нашої пам’яті.
Це – символ очищення задля нашого майбутнього.
Розповідь дітями у білому одязі - янголами із квітками «незабудьками» - віршів про народ. Незабудьки лишають біля карти.
В1: На останок ми б хотіли ще дещо зробити разом з вами.
В2: Справа у тому, що влада Радянського Союзу активно заперечувала мільйони жертв, замучених штучно створеним голодом на території України зимою 1932 – 1933рр.
В1: Але в 1986 р. у діаспорі, а особливо в Канаді та США, пам'ять про Голодомор зберігалася, а інформація про події минулого та жертви – поширювалася.
В2: І у цілоденній школі святої Софії вчителі постановили щорічно відзначати разом з дітьми пам'ять жертв Голодомору, який в той час називали Великим Голодом.
В1: Навчальних матеріалів для молодших школярів про цю страшну тему взагалі не було. І педагоги придумали знак, зрозумілий для дітей, – квітку-незабудьку.
/показ на екран/
В2: А з 2015 р. за ініціативи співробітника Національного музею «Меморіал жертв Голодомору» Ярослави Музиченко, символ незабудьки поширився по різних куточках України.
В1: І сьогодні такі «незабудьки» є і в нас.
В2:Тому при виході з актової зали, ви матимете змогу взяти квіточку і приєднати її до карти України на згадку, що ви пам’ятаєте разом з нами про дні голодомору і що відтепер ви шануватимете їжу і особливо хліб.
В1: І не просто пам’ятатимете, а намагатиметеся розповідати молодшим про шану до хліба і любов до рідного народу та історії Своєї Батьківщини.
В2: Ми бажаємо миру та спокою вашим сім’ям.
В1: Не забудьте приєднати «незабудьку» при виході із зали.
В1: На все добре.
В2: До побачення!
Під музику приєднують квіточки.