Методична розробка включає методичні матеріали, які розширюють й поглиблюють уявлення студентів про здоровий спосіб життя; формують фундаментальні навики технологічного процесу, вміння робити вільний вибір за умови обізнаності, реалізувати міжпредметні зв'язки з природничих та спеціальних дисциплін.
Автори : Чорна С. А., Бартко Ж. В. – викладачі Могилів-Подільського
технолого-економічного коледжу Вінницького національного
аграрного університету
Рецензент: Кордонська І.В.- викладач Могилів-Подільського
технолого-економічного коледжу Вінницького національного
аграрного університету
Методична розробка включає методичні
матеріали, які розширюють й поглиблюють
уявлення студентів про здоровий спосіб життя;
формують фундаментальні навики технологічного
процесу, вміння робити вільний вибір за умови
обізнаності, реалізувати міжпредметні зв’язки з
природничих та спеціальних дисциплін.
Розглянуто і схвалено на засіданні
циклової комісії природничо-наукових
та загальноекономічних дисциплін
Протокол № від 2018 р.
Голова ц/к: /Носкова Т.А./
Сценарій
відкритого засідання інтегрованого науково-природничого гуртка
у формі технологічного майстер-класу
Слайд №1
Епіграфом засідання є наступні прислів’я:
Слайди №№2,3,4
Тема: Косметичні засоби: за і проти
Мета: продовжувати знайомити студентів із законами та правилами безпечного природокористування. Виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я та здоров’я близьких людей, формувати соціальну компетентність та екологічну свідомість, розширювати ужиткові вміння та формувати технологічну функцію майбутніх спеціалістів.
Методи і прийоми: диспут, експериментальний, керований практикум, методи ІКТ, віртуальний майстер-клас, навіювання.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, мультимедійна презентація, відеослайди, хімічне обладнання та посуд, набір виставкових екземплярів косметичних засобів.
Міждисциплінарна інтеграція: біологія, хімія, екологія, аналітична хімія, фізична і колоїдна хімія, охорона праці, біохімія, технологія галузі.
Тривалість: 80 хв.
Форма проведення: технологічний майстер-клас
Місце проведення: лабораторія хімії
І Мотивація виховного заходу
Метод: інформаційно-комунікативний
Форма роботи: перегляд фрагменту соціального проекту “Життя без обману”
https://www.youtube.com/watch?v=vg8OX7NLf5s
Метод: інструктування
Слайди №№ 5-8
Метод: інформаційно-комунікативний
Форма роботи: навчальний діалог
1 студент
Існує чимало шляхів пізнання світу та людей. Але погодьтеся, що найпершим і найпростішим з них є візуальний. Отже, зовнішність людини є однією з найголовніших складових її іміджу. Щоб досягнути гарного зовнішнього вигляду, потрібно насамперед дотримуватися елементарних правил особистої гігієни.
2 студент
А чи можемо ми уявити своє життя без загадкового запаху парфумів, ніжного дотику пудри, спокусливого кольору губної помади чи без лаку для нігтів?
3 студент
Косметика — в перекладі з грецької означає “мистецтво прикрашати”. Тож прикрасьте своє життя тими послугами та виробами, які надає нам Хімія, але в розумному змісті цього слова.
Пісня на музику "Червона рута".
Ти признайся мені,
Звідки в тебе ті чари,
Я без тебе всі дні,
У полоні печалі.
Який крем мені взять,
Щоб лишитись красивою
І шампунь, щоби мать
Всім волосся на диво?
Приспів:
Хімія, мила, нерозгадана сила,
Ти у мене єдина, тільки ти, повір.
Подаруй мені вроду,
Порошки, мило, соду.
Та очищену воду з синіх гір.
4 студент
Косметикою користуються не лише дорослі. Виявляється, є і дитяча косметика. Так, піну для ванни, гель для вмивання теж класифікують як косметичні засоби, але це засоби не декоративні, а призначені для догляду за шкірою. До косметичних засобів відносяться й сонцезахисні креми.
5 студент
На мою думку, косметичні засоби не повинні містити алергенних компонентів. Необхідно вибирати засоби на основі природних піноутворювачів.
6 студент
Правила вибору косметичних засобів
1. За віком.
2. За типом шкіри.
3. За інструкцією щодо користування, звернувши увагу на склад цих засобів.
4. Для перевірки реакції шкіри нанести трохи засобу на ділянку шкіри на зап’ястку.
5. Купувати косметичні засоби необхідно тільки в магазинах або аптеках.
ІІ Диспут.
2.1. Диспут на тему “Органічні косметичні засоби: за і проти”
Метод: диспут
Форма роботи: діалогове спілкування
Викладач
Як Ви вважаєте, що краще: застосовувати — органічні косметичні засоби або засоби промислового виробництва?
Очікуваний результат
Думки студентів розділилися
Студент 1
Я вважаю, що сильною стороною органічної косметики є її безпека. Такі косметичні засоби не тільки не викликають інтоксикацію організму, але і сприяють виведенню токсинів. Такій косметиці можна довірити своє здоров'я і красу!
Студент 2
На мою думку, органічна косметика не дає побічних ефектів, що може зашкодити здоров’ю, адже створена з природних компонентів. Її молекули подібні до молекул людської шкіри, а тому не викликають відторгнення, алергічних реакцій та інших хвороботворних процесів, якими “славиться” синтетична косметика.
Студент 3
Багаторічні дослідження студентів інтегрованого природничого гуртка з питань безпечного природокористування показали, що органічні косметичні засоби краще всмоктуються та засвоюються шкірними покривами; сприяють процесам оновлення клітин організму без порушення їх життєвих функцій.
Студент 4
Слід сказати, що органічна косметика підходить не всім. Окремі її компоненти мають алергічну дію.
Студент 5
Органічна косметика досить швидко псується. Більшість таких засобів
необхідно використати протягом 3-6 місяців після відкупорювання кришки. Тобто косметику, створену з натуральних інгредієнтів, слід відкривати тільки перед використанням, та до того ж зазначити на упаковці дату відкриття, щоб захистити себе від користування простроченим продуктом. Зберігати її необхідно в холодильнику......................................................................................
Студент6
Зовні органічна косметика не надто приваблива, з нейтральним запахом. Тому для ароматизації продукту використовуються натуральні ефірні олії, для поліпшення естетичного вигляду – натуральні барвники.
Викладач
Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, чому лікарі рекомендують
вагітним жінкам перейти на органічну косметику або взагалі відмовитися від косметичних засобів на період виношування і годування дитини?
Очікувана відповідь
Це напевно тому, що косметика з синтетичними добавками небезпечна для здоров'я. Інша справа, органічна косметика, яка не тільки прикрасить вашу зовнішність, але і принесе користь організму!
Викладач
Таким чином, косметичні засоби, виготовлені власноруч, які не містять консервантів, стабілізаторів та інших шкідливих добавок є більш безпечними для організму людини.
Кожен з Вас може виготовити органічні косметичні засоби власноруч, маючи елементарні технологічні навички.
ІІІ. Майстер клас
Метод: керований практикум, експериментальний, демонстраційний,
інформаційно-комунікативний
Форма роботи: хімічний експеримент, відеопрезентація, майстер-клас.
Слайди №№ 9-14
3.1 Теоретичний аналіз переваг і недоліків твердого шампуню
Метод: проектів
Форма роботи: навчальна гра у формі наукової конференції
Викладач
Очікувана відповідь
Студент 7
З вигляду цей продукт нагадує шматочок звичайного мила, але на цьому схожість закінчується. Твердий шампунь часто має пористу структуру і містить тільки натуральні речовини в своєму складі. Цікавий той факт, що такий шампунь починає пінитися тільки при контакті з волоссям. Низькі “мильні” показники хоч і доставляють незручність спочатку, але, в той же час, дають зрозуміти, що в складі шампуню не використовувався лаурилсульфат натрію та інші хімічні добавки. Він містить екстракти трав, ефірні олії, гліцерин, хну і лецитин. Тверді шампуні відрізняються не тільки кольором і складовими інгредієнтами, але також і призначенням. Сьогодні виробляються шампуні для всіх типів волосся: сухого, жирного і комбінованого, від лупи і для додання блиску, для посилення росту волосся і для його зміцнення. Іншими словами, цей продукт уособлює собою всі якості стандартного шампуню, перевагою є відчутна користь і натуральний склад інгредієнтів.
Студент 8
Крім натуральності хочеться відзначити відмінні очисні характеристики цього продукту. Після миття голови твердим шампунем, волосся стане набагато повільніше забруднюватися, завдяки відсутності силіконів у його складі. Твердий шампунь відмінно вимиває пил, бруд і зайвий жир, навіть після одного намилювання відчувається характерний скрип чистоти. Унікальні натуральні рослинні компоненти, що входять до складу продукту, забезпечують волосся необхідним доглядом, який не вимагає додаткового застосування кондиціонера-ополіскувача.
Варто відзначити зручність транспортування твердого шампуню, так як він не проливається і не займає багато місця, та економічність: купленого шматочка (100 грам) вистачає на 2-3 місяці.
Викладач
Очікувана відповідь
Студент 9
Безумовно, до цих шампунів необхідно пристосуватися. У першому випадку добре змочене волосся ніжно масажуються шматочком шампуню до появи піни. Піна розподіляється по волоссю, збивається і залишається на 5-10 секунд, після чого рясно змивається водою. В іншому випадку гарненько намилюються руки, потім масажними рухами обробляється вся голова і довжина волосся, після чого піна змивається водою. Іноді можна зустріти рекомендації з приводу ополіскування волосся водою з лимоном або оцтом. У кожному разі, гірше від цього не стане ні Вам, ні вашій шевелюрі, а додатковий блиск буде тільки плюсом.
Викладач
Очікувана відповідь
Зберігати твердий шампунь необхідно в сухій коробочці-мильниці, попередньо просушивши брусочок.
Викладач
Дати відповідь на питання нам допоможе майстер з виготовлення
органічних косметичних засобів.
3.2. Майстер-клас з виготовлення твердого органічного шампуню. Проводить спеціаліст з виготовлення органічних косметичних засобів
Слайди №№ 15-19
Технологія виготовлення твердого шампуню.
Не обов’язково купувати для роботи окремий посуд. Кухонний посуд
після використання слід ретельно вимити від залишків інгредієнтів та знову використовувати для приготування їжі. Але можна придбати і спеціальний хімічний посуд, стійкий до нагрівання. Так у вас з’явиться справжня лабораторія.
Вам будуть потрібні:
Для виготовлення твердого шампуню необхідні наступні інгредієнти:
Примітка. Рецепт можна урізноманітнити, додавши мед, подрібнені вівсяні пластівці, шматочки фруктів, сушені трави або квіти на свій смак (календула, ромашка, лаванда). В якості барвника можна використовувати морквяний, буряковий сік, какао порошок, розтертий збір лікарських трав і ін Кожна жінка знає, що краще за все підходить її волоссю, і який би рецепт ви не вибрали, його завжди можна модернізувати.
Всі інгредієнти змішуються і витримуються на водяній бані 15-20 хвилин, після чого суміш розливається по заздалегідь підготовлених формочках і відправляється в морозильну камеру на 1 годину.
Після вилучення з морозилки твердий органічний шампунь повинен вистоятися як мінімум 1 добу, після чого ним можна користуватися за призначенням.
Примітка. Примітний той факт, що чим довше вистоїться шампунь після виготовлення, тим економніше він буде використовуватися.
3.3. Розважальна гра “Досвідчений споживач”
Метод: ігровий
Форма роботи: інтерактивна гра
У пробірках або склянках під номерами містяться ефірні олії, які одержують із найбільш поширених рослин, таких як м’ята, апельсин, лимон, сосна, мандарин тощо. Запропонувати учасникам майстер-класу вгадати за запахом, яка саме олія міститься у зразку. Перемагає той, хто дасть більше правильних відповідей.
Інший конкурс аналогічний — про натуральні добавки в шампуні. Запропонувати учасникам майстер-класу з зав’язаними очима визначити які натуральні компоненти (добавки) їм запропонували. Компоненти можна пробувати на смак. Наприклад, можна запропонувати шоколад, мед, порошок кави, листя зеленого чаю, сушене листя м’яти, стружку кокосу, корінь імбиру, корицю та інше. Знову переможе той, хто вгадає більшу кількість компонентів.
На завершення розважальної гри переможці конкурсів отримують заохочувальні призи.
3.4 Інтерв’ю студентів з майстром з виготовлення органічних засобів особистої гігієни
Орієнтовані питання:
ІV Заключне слово викладача
Викладач
На засіданні гуртка ви в черговий раз переконалися, що красу можна робити власними руками і при цьому ще й здорово економити.
Дана робота не закінчується сьогоднішнім засіданням. Вона буде продовжена в поточному році експериментально-дослідницькою роботою, в ході якої ви зможете удосконалити ужиткові навики з виготовлення косметичних засобів, ознайомитися з різними рецептурами даних продуктів.
Пропонуємо до виставки гурткової роботи підготувати власні вироби зразків органічних косметичних засобів в оригінальній упаковці. За результатами виставкових робіт будуть визначені переможці конкурсу.
Бажаємо Вам досягти УСПІХУ!
Додаток 2. ПРИКЛАДИ РЕЦЕПТІВ ДОМАШНЬОГО МИЛА З МИЛЬНОЇ
Додаток 2. Рецептура (технологія) твердого шампуню (на 100 г)
Примітка. Воду и ПАВи змішати і поставити на водяну баню на 15 хв. Після розчинення суміші, зняти з водяної бані і добавити по черзі всі інші інгредієнти. Після внесеення кожного інгредієнта суміш ретельно перемішати.
Примітка. Рецептуру твердого шампуню можна модифікувати за рахунок ефірних олій:
Рецензія
методичної розробки засідання
інтегрованого науково-природничого гуртка на тему
“Косметичні засоби: за і проти”
викладачів Чорної С.А., Бартко Ж.В.
Методична розробка засідання інтегрованого науково-природничого
гуртка у формі диспуту на тему “Косметичні засоби: за і проти”, розроблена викладачами Чорною С.А., Бартко Ж.В., містить методичні рекомендації з питань виготовлення органічних косметичних засобів у домашніх умовах, аналіз проблемних питань впливу косметичних засобів на організм людини.
Включає прийоми інноваційних технологій з організації позааудиторної роботи, які розширюють й поглиблюють уявлення студентів про безпеку життєдіяльності людини в навколишньому середовищі; формують фундаментальні навики ужиткового технологічного процесу, вміння робити вільний вибір за умови обізнаності; реалізують здоров’зберігаючу та соціальну компетенцію молоді.
В розробку включені елементи досвіду викладачів Чорної С.А.,
Бартко Ж.В. з реалізації проблеми циклової комісії “Дослідження як ефективний засіб розвитку креативних вмінь і навичок”. Важливим етапом заходу є процес формування практичних вмінь, навичок через систему знань і особистісного досвіду студентів, інтерактивні форми та методи роботи педагогічного колективу з активізації пізнання. Сценарій заходу створює внутрішні психологічні стимули щодо вивчення дисциплін природничого циклу.
Робота наповнена інформаційно-комунікативними матеріалами сучасного змісту, залучає студентів до роботи в системі Інтернет.
Методичну розробку рекомендувати викладачам навчальних закладів
І-ІІ рівня акредитації для організації та проведення виховних заходів.
Рецензент: Кордонська І.В.
1