Позакласний захід направлений на виховання позитивних рис характеру й поведінки, на пробудження цікавості учнів до шляхів досягнення власного щастя. В ході роботи учні в групах вчаться захищати "своє щастя", аналізують світову карту щастя, визначають хто щасливий в Україні. знайомляться з аналізом соціологічного опитування односельців,з пам'яткою «Формула щастя» від Мартіна Селігмана.Переглядають та обговорюють документальний фільм, створений членами клубу – «Роздуми про щастя». Приходять до висновку САМЕ ЖИТТЯ Є ЩАСТЯМ!
Чуприна Марія Прохорівна,
вчитель історії Великодолинського
навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія»
Овідіопольського району Одеської області,
спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист,
керівник шкільного дискусійного клубу старшокласників «Погляд»
ДИСКУСІЯ НА ТЕМУ
«УСПІШНА ЛЮДИНА – ЦЕ …»
(засідання шкільного дискусійного клубу «Погляд»)
Цілі та завдання:
1. Вивчити поняття «цінності» і як вони формують цілі.
2. Визначити риси успішної людини.
3. Познайомити дітей з «Формулою успіху» Б. Трейсі.
4. Пробудити цікавість учнів до формування власного успіху.
5. Навчити учнів користуватися різними джерелами інформації,
застосовувати переконливу аргументацію.
6. Розвивати критичне мислення,уміння висловлювати власну точку зору
і аргументувати її;уміння вести дискусію і вислуховувати опонента,
толерантно ставитися до його думок; уміння організовувати промову,
навчити учнів культури спілкування.
7. Виховувати позитивні риси характеру й поведінки, зацікавлення власним
успіхом.
Тип заняття: дискусія.
Обладнання:
Мультимедійні засоби, слайди – епіграф уроку, визначення ключових
термінів, результати соціологічних досліджень.
Портрети відомих людей: Наполеон, Адольф Гітлер, Альфред Нобель,
Руслана, Єгор Пірогов.
Вислови і цитати по темі:
«Майбутнє належить тому, хто вірить в успіх»;
«Для успіху в житті культура спілкування з людьми набагато
важливіша ніж володіння талантом»;
«Тільки той, хто не боїться великих невдач, зможе досягти великого успіху» (Роберт Кеннеді).
Плакат «Життєві цінності» (додаток 2).
Очікуваний результат.
1 Посилення світоглядної направленості особистості підлітків.
2 Розуміння мотивів поступків людей в ситуації досягнення успіху.
3 Розуміння суті проблеми – успішність людини в сучасному світі.
І. ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА
1 Соціологічне опитування учнів.
2 Соціологічне опитування батьків.
3 Підбір та вивчення теоретичного матеріалу (робота в МАГ).
Епіграф
Тільки той, хто не боїться великих невдач,
Зможе досягти великого успіху.
Роберт Кеннеді
ІІ ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
Мотивація діяльності.
Слово вчителя:
- Доброго дня, шановні панове та гості!
Я рада вітати Вас у стінах рідної школи. Запрошую вас до дискусії, тема якої «Успішна людина – це …».
Щоб отримати задоволення від спілкування, за часом у нас сьогодні
слідкує «охорона часу», працює «група науковців» і я би хотіла, щоб кожен із вас чітко згадав правила ведення дискусії.
Правила дискусії:
1. Думай, про що говориш.
2. Головне – аргументи, логіка.
3. Сперечайся чесно.
4. Поважай думку опонента.
5. Май мужність визнати свою неправоту.
6. Роби висновок.
Сьогоднішня зустріч проходить у незвичному для нас оточенні, тому що
до нас завітали велика кількість успішних людей (представлення гостей).
Всіх присутніх ми запрошуємо до дискусії, разом подумати і визначити
риси успішної людини, «формулу успіху».
ОСНОВНА ЧАСТИНА
- Працюючи над темою дискусії кожен із вас мав можливість створити
власне розуміння теми. Сьогодні ми спробуємо з’ясувати якою є основа для
цих роздумів і зрозуміти мотиви вчинків людей в ситуації досягнення успіху.
І так, успіх – що це? Попробуйте підібрати асоціацію до слова «УСПІХ».
(По два чоловіки з групи, гість, «науковці»).
Людям, які досягли в своєму житті багато чого, властиві деякі загальні
якості, наприклад:
приходить до тих, хто не робить активних дій для його досягнення. Уміння
терпляче і наполегливо рухатися до мети – найважливіша складова успіху.
впливом родини і найближчого оточення. Якщо ви сумніваєтеся у своїх
силах і можливостях, скористайтеся послугами психолога, щоб позбутися від
комплексів, що заважають вашому розвитку.
виховують дітей в строгості, домагаючись від них беззаперечного послуху, готують майбутніх невдах. Для досягнення успіху недостатньо бути гарним виконавцем – потрібно вміти бути творцем.
мати ваші дії не тільки завтра, але і через десять років, почувати загальні тенденції життя в цілому і сфери вашого бізнесу зокрема.
перемога в будь-якій справі неминуча, основною метою своєї діяльності
вважають не багатство, а розширення власних можливостей. Це дозволяє їм
рухатися вперед, навіть якщо вони вже сколотили чималий капітал.
Досконалість не має меж!
загальний тонус і високу працездатність. Серед успішних представників
суспільства більше тих, хто любить спорт і фізичну активність. Відмінна фізична форма сприяє збереженню гостроти розуму і свіжості сприйняття.
людьми творчі завдання і вирішувати їх.
Вивчаємо цінності
-При плануванні своєї життєвої кар’єри кожна людина, кожен із вас
вибирає для себе що і як робити.
Ваші рішення впливають на все ваше життя, на те, як ви відноситесь до
оточуючих і на те, якою людиною ви стаєте. Саме вони визначають вашу
поведінку сьогодні і стають основою ваших цінностей.
«Науковці» дають визначення терміну «цінність». (Додаток 1).
Чітка уява ваших життєвих цінностей необхідна для того, щоб бути
успішним і чогось досягти в житті.
Перед собою ви бачите портрети людей, яких без сумніву можна назвати
успішними. Попробуємо визначити цінності цих людей. Бажаючі можуть
підійти до дошки і розташувати портрети за принципом «творець» –
«руйнівник», керуючись такою установкою: розділяються (чи розділялись) цінності цієї людини суспільством чи нацією в цілому?
(Наполеон, Адольф Гітлер, Альфред Нобель, Руслана, Єгор Пірогов)
Розташовуючи портрети під написами «творець» чи «руйнівник», учні обґрунтовують свій вибір.
- Ми бачимо, що поняття «успіх» тісно пов’язане з терміном «місія».
«Науковці» дають визначення термінам «успіх», «місія»
- Визначивши місце і призначення в житті, людина задумується над
тим,до яких висот прагне і саме головне вибирає засоби їх досягнення. Як ми
тільки що з’ясували, не завжди засоби досягнення мети є високоморальними.
Виступ гостя – депутата селищної Ради
- Пані депутатко,а що Ви думаєте з цього приводу? Мета успіху виправдовує любі засоби для його досягнення?
«Відкритий мікрофон»
- Ми тільки що поспілкувалися з красивою успішною жінкою, в нашій
розмові часто звучать слова «успіх», «успішна людина».
Як ви розумієте цей вислів? Чому не кожна людина є успішною?
Роздуми учнів і гостей.
Робота в МАГ
(«круглий стіл»)
- Щоб бути щасливим і успішним, відчути особисту владу над власною
долею,треба чітко визначити власні цінності. У кожного із вас свої власні життєві приорітети, адже ви – особистість, індивідуальність.
- Під час соціологічного опитування кожний із вас вибрав п’ять
найважливіших цілей в житті (додаток 2)
Зараз в групах пропоную вам обговорити їх, вибрати три, записати
і довести їх особливість. На обговорення дається 3 хвилини.
Обговорюють,записують, доводять – 1 хвилина.
Аналіз результатів соціологічного опитування
- Подивіться уважно на свої відповіді. Порівняйте їх з соціологічним
опитуванням, яке проводилось з вами і вашими батьками (діаграми 1, 2,
додаток 3).
- Як ви їх прокоментуєте?
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
- Ми не шукаємо з вами сьогодні ніякого консенсусу, адже правила
як прожити життя не існує.
Кожна людина – творець своєї долі. Ваш успіх залежить тільки від вас!
Ми можемо тільки порадити і такою порадою є «формула успіху» від Б.Трейсі (додаток 4), над якою ви попрацюєте вдома.
- Дякую Вам всім за роботу!
Бажаю міцного здоров’я, наснаги та досягнення великого успіху.
ДОДАТКИ ДО ТЕМИ
«УСПІШНА ЛЮДИНА – ЦЕ …»
Додаток 1. Глосарій
© Успіх – це удача в діяльності, досягнення бажаних результатів,суспільне
визнання особистості (Енциклопедія «Вікіпедія»).
© Цінності – це узагальнені уявлення про блага і можливі засоби їх
отримання,на основі яких суб’єкт здійснює свідомий вибір цілей і засобів діяльності (Енциклопедія «Вікіпедія»).
© Місія – з деяких джерел – завдання, мета. Включає в себе переконання,
цінності і Вашу уяву про те,ким Ви являєтесь в Вашому житті (Енциклопедія
«Вікіпедія»).
Додаток 2. Життєві цінності (за Стів Павліна)
Стабільність держави.
Додаток 3.
Результати соціологічних досліджень «Вибір життєвих цінностей»
Результати соціологічних досліджень |
|
«Вибір життєвих цінностей учнями 11-х класів» |
«Вибір життєвих цінностей батьками учнів 11-х класів». |
|
|
Сім’я – 27 %, робота - 22 %, дружба - 20 %, щастя близьких людей - 17 %, кохання - 14 % |
Робота - 62%, cім’я – 61%, стабільність держави – 51%, дружба – 32%, здоров’я – 89%. |
Додаток 4. «Формула успіху» (за Б. Трейсі)
Успіх – це стан людини, який включає:
1. Внутрішній спокій (звільнення від страху, гніву,почуття провини.)
2. Високий рівень здоров’я та енергії.
3. Почуття любові – здатність вступати в зрілі,довготривалі глибокі
взаємовідносини з другими людьми і підтримувати їх.
4. Фінансову свободу, тобто таку кількість грошей і майна при якій людина
не відчуває хвилювання.
5. Наявність серйозних цілей та ідей.
6. Відчуття повної реалізації свого потенціалу, своєї самоактуалізації.