Ще раз про насильство в сім'ї
(батьківські збори)
Мета: Звернути увагу батьків, «що ми розуміємо під насильством»;
проаналізувати як діти реагують на насильство в сім'ї, як діти переживають і як це відбивається на поведінці дітей; надати дієві поради батькам у вихованні.
Час: 85 хвилин.
Ресурсне забезпечення: фліп-чарт, плакат, аркуші паперу, фломастери, кольоровий папір, скотч, маркери.
Тематичний план
Зміст |
Час проведення (хвилини) |
ВПРАВА «ЗНАЙОМСТВО» |
10 |
ВПРАВА «ПРАВИЛА» |
5 |
ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ» |
5 |
МОЗКОВИЙ ШТУРМ |
20 |
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ |
5 |
РУХАНКА «АВСТРАЛІЙСЬКИЙ ДОЩ» |
5 |
ВПРАВА «ЯК ВИ ДУМАЄТЕ» |
20 |
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ |
5 |
ВПРАВА «ЗАКІНЧИ РЕЧЕННЯ» |
10 |
ВСЬОГО |
85 |
Вправа «Знайомство»(10 хв.)
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.
Психолог пропонує учасникам по черзі, передаючи м’яку іграшку, яка надає право висловлюватись, назвати своє ім’я, ім’я дитини (як найчастіше у родині називають її ласкаво) та розповісти, чим любить займатися дитина вдома.
Запитання для обговорення:
Вправа «Правила» (5хв.)
Мета: сформулювати правила роботи в групі, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час тренінгу.
Кожне правило обговорюється окремо. Враховуються пропозиції учасників щодо доповнень або змін до правил.
(Відкритість, активність, «тут і зараз», говорити по одному, «Вільна рука, нога», вимкнений телефон тощо)
Запитання для обговорення:
Вправа «Очікування»(5 хв.)
Мета: визначити очікування учасників щодо проблематики тренінгу.
На стікерах написати свої очікування від тренінгу. Потім всі по черзі виголошують свої очікування та приклеюють стікери на «дерево очікувань».
Мозковий штурм «Що ми зазвичай розуміємо під насильством?» (20хв.)
Мета: актуалізація знань учасників заняття з цієї теми
У режимі мозкового штурму у довільній формі учасники називають асоціації з даною темою. Все це записується на фліп-чарті. Після того, як усі варіанти вичерпано, психолог (тренер) говорить про те, що не названо.
Інформаційне повідомлення (додаток до відповідей):
Найчастіше тільки фізичне насильство ми вважаємо насильством. Нам складно припустити, як часто ми самі демонструємо насильство або стаємо його жертвами.
Виявляється, насильство – це ще й:
Насильством щодо дітей крім цього слід вважати:
Нескладно помітити, що все це не рідкість у наших сім'ях. Ми не розглядаємо це як щось особливе. Так поводилися наші батьки, батьки їхніх батьків. Так поведінка стала для нас звичайною. І часто ми просто не замислюємося над тим, як це може впливати на нас самих і наших дітей.
Коли виникає конфлікт, дорослі часто так захоплюються ним, що думають тільки про те, як би відстояти свою позицію. їм однаково, що відбувається в навколишньому світі. Діти, безумовно, не можуть бути сторонніми спостерігачами.
Руханка «Австралійський дощ» (5 хв.)
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників
Учасники встають у коло.
Інструкція: чи знаєте ви що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!
Повідомлення: чи знаєте ви, що
Будь-яке домашнє насильство, незалежно від того, спрямоване воно безпосередньо на дитину чи на іншого члена сім'ї, травмує дитину!
Вправа «Як ви думаєте» (20хв.)
Мета: з'ясувати наслідки насильства у сім'ї.
Учасники об'єднуються в три групи і отримують завдання (написане на листі аркушу:
перша відповідає на питання - «Як діти реагують на насильство в сім'ї?»
друга - «Як ці переживання відбиваються на поведінці дітей?»
третя - «Як допомогти дитині, коли вона стала свідком прояви насильства в сім'ї?»
Кожна група протягом 20 хв. виконує завдання. Перелік учасники фіксують на окремому аркуші, який кожна група, по черзі, прикріплює на фліп - чарті і презентує. Після презентації учасники обговорюють результати вправи.
Запитання для обговорення:
Орієнтовні відповіді на запитання:
--Як діти реагують на насильство в сім'ї?
--Як ці переживання відбиваються на поведінці дітей? Дитина може:
--Як допомогти дитині, якщо вона стала свідком проявів насильства в сім’ї?
Інформаційне повідомлення (5хв.)
«Пам’ятайте!»
Мета: надати учасникам інформацію, які уроки може отримати дитина, що зустрічається з насильством.
Діти, що були свідками насильства в сім’ї, засвоюють:
1) Насильство – це засіб розв'язування конфліктів або отримання бажаного.
Ці навички вони переносять в оточення спочатку в дитячий садок і школу, потім у дружні й близькі стосунки, а потім у свою сім'ю та на своїх дітей.
2) Негативні форми поведінки в суспільстві – найвпливовіші.
Діти переконують, що тиск та агресія призводять до бажаного результату, і не шукають інших способів взаємодії з іншими людьми. Вони не знають про те, що можна домагатися бажаного, не обмежуючи прав іншого.
3) Довіряти людям, особливо дорослим – небезпечно.
У своїх сім'ях діти не мають прикладу позитивних стосунків. Тому їм складно встановити близькі стосунки з іншими людьми. Вони не спроможні розуміти почуття інших людей.
4) Свої почуття й потреби не можна виявляти відкрито.
Дитина не може відкрито виявити свої справжні почуття в сім’ї, тому що або до неї просто нікому не має справи, або за цим настане покарання.
В результаті дитина:
В основному це відбувається у сім'ях, де в стосунках із дітьми переважають гіперконтроль, нехтування дитячими потребами, тиск над агресивною або забитою дитиною, дитиною такою, що не вміє постояти за себе. Тому ми повинні частіше думати про те, кого ми хочемо виховати.
Ми весь час маємо пам'ятати, що дитина – це наше дзеркало. І пам’ятати, що у вихованні потрібно витрачати удвічі менше грошей і удвічі більше уваги.
Підведення підсумків (10хв.)
Вправа «Закінчи речення»
Пропонується учасникам висловити власні думки з приводу тренінгу.
Психолог запрошує повернутися до «дерева очікувань», пригадати свої очікування на початку заняття.
Психолог говорить слова подяки батькам за плідну співпрацю.