Матеріали для виступу на батьківських зборах. Тема: «Артикуляційна гімнастика в домашніх умовах»

Про матеріал
Мета: надання допомоги батькам в оволодінні основними прийомами артикуляційної моторики дитини в домашніх умовах. Рекомендації по проведенню вправ артикуляційної гімнастики. Організація проведення артикуляційної гімнастики вдома
Перегляд файлу

 

          Матеріали для виступу на батьківських зборах

                     Семінар-практикум для батьків

Тема: «Артикуляційна гімнастика в домашніх умовах»

 Мета: надання допомоги батькам в оволодінні основними прийомами артикуляційної моторики дитини в домашніх умовах.

Завдання:

•  активізувати знання батьків про важливість розвитку артикуляційної моторики;

•  сформувати уявлення про правильне виконання артикуляційних вправ;

•  навчати ігровим прийомам розвитку рухливості і координації органів артикуляції за допомогою нетрадиційних пристосувань;

•  познайомити з правилами організації артикуляційної гімнастики вдома;

•  формувати вміння усвідомленої, адекватної і результативною допомоги дітям;

•  розширювати ступінь включеності батьків в реалізацію індивідуальних корекційних програм роботи з дітьми

  Звуки мови утворюються в результаті складного комплексу рухів артикуляційних органів. Ми правильно вимовляємо різні звуки, як ізольовано, так і в мовному потоці, завдяки силі, хорошою рухливості і диференційованої роботі органів апарату артикуляції. Таким чином, вимова звуків мови - це складний руховий навик.

  Вже з дитячих днів дитина проробляє масу найрізноманітніших артикуляційно-мімічних рухів мовою, губами, щелепою, супроводжуючи ці рухи дифузними звуками (бурмотіння, лепет). Такі руху і є першим етапом у розвитку мовлення дитини; вони грають роль гімнастики органів мови в природних умовах життя. Точність, сила і диференційованість цих рухів розвиваються у дитини поступово. Для чіткої артикуляції потрібні сильні, пружні і рухливі органи мови - мова, губи, небо. Артикуляція пов'язана з роботою численних м'язів, в тому числі: жувальних, ковтальних, мімічних. Процес голосоутворення відбувається за участю органів дихання (гортань, трахея, бронхи, легені, діафрагма, міжреберні м'язи). Таким чином, кажучи про спеціальну логопедичної гімнастики, слід мати на увазі вправи численних органів і м'язів обличчя, ротової порожнини, плечового пояса, грудної клітки.

Артикуляційна гімнастика є основою формування мовних звуків - фонем -і корекції порушень звуковимови будь-якого походження; вона включає вправи для тренування рухливості органів артикуляційного апарату, відпрацювання певних положень губ. мови, м'якого піднебіння, необхідних для правильного вимовляння, як всіх звуків, так і кожного звуку тієї чи іншої групи.

Мета артикуляційної гімнастики - вироблення повноцінних рухів і певних положень органів артикуляційного апарату, необхідних для правильної вимови звуків.

 

            

 

              Рекомендації по проведенню вправ артикуляційної гімнастики

1. Проводити гімнастику артикуляції потрібно щодня, щоб вироблювані у дітей навички закріплювалися. Краще виконувати вправи 2 рази в день вранці і ввечері, по 3-5 хвилин. Не слід пропонувати дітям більше 2-3 вправ за раз.

2. Кожна вправа виконується по 5-7 разів.

3. Статичні вправи виконуються по 10-15 секунд (утримання артикуляційної пози в одному положенні).

4. Артикуляционную гімнастику виконують сидячи, так як в такому положенні у дитини

пряма спина, тіло не напружене, руки і ноги знаходяться в спокійному положенні.

5. Дитина повинна добре бачити обличчя дорослого, а також своє обличчя, щоб самостійно

контролювати правильність виконання вправ. Тому дитина і дорослий під час

проведення артикуляційної гімнастики можуть перебувати перед настінним дзеркалом, також

вона може скористатися невеликим ручним дзеркалом (приблизно 9x12 см), але тоді

дорослий повинен бути навпаки дитини обличчям до нього.

 

                  Організація проведення артикуляційної гімнастики вдома

1. Перш ніж приступити до виконання артикуляційних вправ, ви повинні

з'ясувати, як ваша дитина орієнтується в просторі: чи може він показати, що знаходиться праворуч, ліворуч, попереду, ззаду, нагорі, внизу; розрізняє він праву і ліву руки. Без цього виконання артикуляційної гімнастики неможливо або вкрай важко для дитини.

2. Розкажіть про майбутній вправі, використовуючи ігрові прийоми.

3. Покажіть правильне виконання вправи.

4. Запропонуйте дитині повторити вправу, проконтролюйте його виконання.

5. Слідкуйте за якістю виконуваних дитиною рухів: точність руху, плавність, темп виконання, стійкість, перехід від одного руху до іншого.

Логопед: А тепер я пропоную вам самостійно виконати артикуляційні вправи. Поставте перед собою дзеркало. Зараз ви зможете познайомитися з органами артикуляції так, як це роблять ваші діти.

Логопед читає вірш, батьки розглядають свої органи артикуляції і виконують дії по тексту.

 

                     

 

 

 

 

                     Игра «Сказочка-указочка» Крупенчук О.И. Воробьева Т.А.

 

Не устала ты пока.

Покажи, моя рука:

Это — правая щека,

Это — левая щека.

Ты сильна, а не слаба, Здравствуй, верхняя губа, Здравствуй, нижняя губа, Ты не меньше мне люба!

Есть у губ одна черта —

В них улыбка заперта:

Вправо — правый угол рта,

 Влево — левый угол рта.

Подбородок тянем вниз,

Чтобы с челюстью отвис.

Там — к прогулкам не привык — Робко прячется язык.

Нёбо вместо потолка

 Есть во рту у языка.

 А когда открылся рот, Язычок пошёл вперёд.

Интересная картинка:

Есть и кончик, есть и спинка,

Боковые есть края —

Всё про ротик знаю я!

 

Вам видано опис артикуляційних вправ, які ви будете виконувати з дитиною вдома. Зараз ми спробуємо їх виконати. Логопед розповідає про порядок виконання артикуляційного вправи, демонструє правильне виконання на слайді. (Батьки виконують вправи «Посмішка», «Парканчик»,  «Посмішка-Tрубочка», «Мавпа», «Лапаточа», «Гірка», «Tрубочка», «Грибок». "Голочка", «Чашечка». «Годинник», «Змійка», «Гойдалки», «Футбол», «Чистка забів», «Конячка». «Гармошка», «Маляр», «Смачне варення», «Силач»).

Логопед: Як ви могли помітити, ми витратили всього кілька хвилин, на те щоб виконати ці вправи. Виконання артикуляційної гімнастики не завдасть вам великої праці, а дитині принесе велику користь, і дозволить вам спостерігати за його прогресом. Часто батьки скаржаться, що діти не бажають виконувати гімнастику артикуляції, сидячи перед дзеркалом. Я хочу познайомити вас з різними ігровими способами зміцнення артикуляційної моторики, які можна використовувати вдома.

Логопед розповідає про порядок виконання артикуляційного вправи з нетрадиційними пристосуваннями, демонструє правильне виконання. Батьки перед дзеркалами повторюють вправи самостійно.

  Вправи з кулькою. Автор даної методики С.В. Коновалова (діаметр кульки 2 - 3 см, довжина мотузки 60 см, мотузка протягнута через наскрізний отвір в кульці і зав'язана на вузол)

 1. Рухати кульку по горизонтально натягнутій на пальцях обох рук мотузці мовою вправо –вліво.

2. Рухати кульку по вертикально натягнутої мотузочці вгору (вниз кулька падає довільно).

3. Штовхати мовою кульку вгору-вниз, мотузка натягнута горизонтально.

4. Крутити кулька лакательнимі рухами мови.

5. Мова - "Чашечка", мета - піймати кульку в "Чашечку".

6. Ловити кульку губами, з силою виштовхувати, "випльовуючи" його.

7. Спіймати кульку губами. Зімкнути, наскільки це можна, губи і покатати кулька від щоки до щоки.

8. Розповідати скоромовки з кулькою в роті, тримаючи руками мотузку.

Примітка. Під час роботи дорослий утримує мотузку в руці. Кулька з мотузкою після кожного заняття ретельно промивати теплою водою з дитячим милом і просушувати серветкою. Кулька повинен бути строго індивідуальним..

   Вправа з ложкою.

1. Мова - "Лопаточка". Поплескувати опуклою частиною чайної ложки за мовою.

2. Поштовхами натискати краєм ложки на розслаблений мову.

3. Ложку перед губами, складеними трубочкою, опуклою стороною щільно притиснути до губ і здійснювати кругові рухи за годинниковою і проти годинникової стрілки.

4. Губи розтягнути в посмішку. Опуклою частиною чайної ложки здійснювати кругові рухи навколо губ за годинниковою стрілкою і проти.

5. Взяти по чайній ложечці в праву і ліву руку і здійснювати легкі поплескують

руху по щоках від низу до верху і зверху вниз.

6. Кругові рухи чайними ложками по щоках (від носа до вух і назад).

7. Поплескування чайними ложками по щоках обома руками одночасно від кутів

розтягнутого в усмішці рота до скронь і назад.Игры с ватными шариками и бутылочками,свечками

                                                    «Повітряний футбол »

  Витягнути губи вперед «трубочкою» і тривало подути на кульку (лежить на столі перед дитиною), заганяючи його між двома кубиками. Варіанти залежать від вашої фантазії. Можна запропонувати дитині подути на вертушку, дрібні іграшки, які легко котяться по столу, ватку (здути з долоньки).

                                                     «Співоча пляшечка»

Спрямована повітряний струмінь добре виробляється, якщо запропонувати дитині подути в невелику чисту пляшку (з-під крапель). При точному попаданні повітряного струменя в пляшечку лунає своєрідний гуде або свистячий звук ( «гуде пароплав»). Це дуже подобається дітям.Обратите внимание!

1. Стежте за тим, щоб не надувалися щоки. Для цього їх можна злегка притримувати пальцями.

2. Заганяти кульку потрібно на одному видиху, не допускаючи, щоб повітряний струмінь була переривчастою.

                                              «Свічка.»

  Купуйте невеликі різнокольорові свічки і пограйте з ними. Ви запалюєте свічки і просите

дитини подути на синю свічку, потім на жовту свічку і т.д. Дути потрібно повільно, вдих НЕ

повинен бути гучним, не можна надувати щоки. Спочатку свічку можна піднести ближче до

дитині, потім поступово видаляти її.

                                                        «Фокус»  «Сніжинка на носі»

 Посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній край мови на верхню губу так, щоб бічні краї його були притиснуті, а посередині був невеликий жолобок. Потім плавно подути вгору, на ніс.

ускладнення:

На кінчик носа прикріпити шматочок кальки, ватки (1.5 см х 1,5 см) і здути його, при правильній

повітряному струмені він летить вгору. Щоб калька легко прикріпилася до носа, потрібно її злегка зволожити (провести по кінчику язика дитини).

Зверніть увагу!

1. Нижні зуби не «підсаджують» мову вгору.

2. Не стискати язи зубами.

3. Видих плавний, тривалий. Дана вправа тренує видих, необхідний для вимови шиплячих звуків  В ході виконання артикуляційних гімнастики ви побачите, як спочатку при виконанні дітьми вправ спостерігається напруженість рухів органів артикуляційного апарату. Поступово напруга зникне, рухи стануть невимушеними і разом з тим координованими. Не можна говорити дитині, що він робить вправу не так, - це може привести до відмови виконувати рух. Краще покажіть дитині його досягнення ( «Бачиш, мову вже навчився бути широким»), підбадьорте ( «Нічого, твій язичок обов'язково навчитися підніматися догори»). В процесі виконання гімнастики важливо пам'ятати про створення позитивного емоційного настрою у дитини, для цього ви можете проявити свою фантазію і звернути гімнастику артикуляції в казку. Ви можете використовувати спеціальну тематичну літературу, яка буде відмінною підмогою в роботі, зробить ваші заняття цікавіше, веселіше

1 Костыгина В.  "Бу-Бу-Бу». Артикуляционная гимнастика (2-4 года) Издательство: Карапуз

Год издания: 2007

2. Пожиленко Е. А. "Артикуляционная гимнастика: методические рекомендации по развитию

моторики, дыхания и голоса у детей... " Издательство: Каро Год издания: 2006


     Опис артикуляційних вправ,які ви будете виконувати  з дитиною вдома.

 

Посмішка.

Утримання губ в усмішці. Зуби не видно.

 

Парканчик.

Губи в усмішці, зуби зімкнуті в природному прикусі  видно

 

Посмішка - Трубочка.

Витягнути вперед губи трубочкою, потім розтягнути губи в посмішку.

 

  Мавпа.

Щелепа опускається вниз з максимальним витягуванням язика до підборіддя.

 

Лопаточка.

Рот відкритий, широкий розслаблений мову лежить на нижній губі.

 

Гірка (Кицька сердиться).

Рот відкритий. Кінчик мови впирається в нижні різці, спинка мови піднята вгору.

 

Трубочка

 Рот відкритий бічні краї язика загнуті вгору.

 

Грибок.

Рот відкритий. Мова присмоктатися до неба.

 

Голочка

посміхнутися, відкрити рот, оголити різці, вузький, прямий мову просунути між зубами. Утримувати на рахунок до 5.

 

Чашечка.

Рот широко відкритий. Передній і бічний краю широкого язика піднято, але не торкається зубів.

 

Годинник (Маятник).

Рот відкритий. Губи розтягнуті в посмішку. Кінчиком вузького язика поперемінно тягтися під рахунок педагога до куточків рота.

 

Змійка.

Рот широко відкритий. Вузький язиком сильно висунути вперед і прибрати в глиб рота.

 

Гойдалки.

Рот відкритий. Напруженим язиком тягнутися до носа і підборіддя, або до верхніх і нижніх різців.

 

Футбол (Сховай цукерку).

Рот закритий. Напруженим язиком впертися то в одну, то в іншу щоку.

 

Чистка зубів.

Рот закритий. Круговим рухом язика обвести між губами і зубами.

 

Конячка.

Присмоктатися язик до неба, клацнути язиком. Цокати повільно і сильно, тягнути під'язикову зв'язку.

 

Гармошка.

Рот розкритий. Язик присмоктатися до неба. Не відриваючи язик від піднебіння, сильно відтягувати вниз нижню щелепу.

 

Маляр.

Рот відкритий. Широким кінчиком язика, як пензликом, ведемо від верхніх різців до м'якого піднебіння.

 

 Смачне варення.

Рот відкритий. Широким мовою облизати верхню губу і прибрати мову всередину рота.

 

Силач.

Рот відкритий. Уявити, що на підборідді повішений вантаж, який треба підняти вгору, піднімаючи при цьому підборіддя і напружуючи м'язи під ним. Поступово закрити рот. розслабитися


ЗВІТ

про проходження практичної підготовки з логопедії з самоаналізом

Студент впродовж 3 тижднів / листопад,грудень  2017р. / я проходила практику в ДНЗ №31 «МИР» під керівництвом логопеда вищої кваліфікаційної категорії. У логопункті (класі) 16 учнів, з них 11 учнів із ОНР III рівня та 5 учнів із ОНР III рівня стертої форми дизартрії.

Під час практики були відвідані заняття, на яких здійснювалося знайомство зі специфікою обстеження логопатів із порушенням мовлення, спостереження за учнями під час занять, в процесі індивідуальної роботи з ними. Також мною були вивчені: «Програма навчання дітей», методичні посібники, документація вчителя-логопеда: тематичний, перспективний план і мовні карти, (та ін..) . Було проведено обстеження трьох учнів, за результатами обстеження заповнена мовна карта, уточнено висновок і складено план індивідуальної роботи. Переглянула 3 заняття логопеда з формування лексико-граматичної сторони мовлення за темами: «Перелітні птахи», «Комахи», «Гриби» . Проведено самостійно 3 фронтальних заняття, за темами: «Ягоди», «Домашні тварини», «Дикі  тварини»  та індивідуальні заняття з обстеження учнів відповідно до складеного плану.

Мною було підготовлено та проведено семінар-практикум для батьків за темою «Артикуляційна гімнастика в домашніх умовах». Було виготовлено  такі дидактичні ігри: «Четвертий зайвий», «Назви одним словом», логопедичне лото  на тему: «Звуки [л] [ц]» т а «Звуки [с], [ш]», оформила куточок для батьків.


 

docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
2506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку