МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
«ХАРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ ДЕРЖАВНОГО БІОТЕХНОЛОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»
«ЩО НАВКОЛО БАЧУ, ПРО ТО Й СКЛАДУ ЗАДАЧУ»
КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАДАЧІ ПІД КЛЮЧ
(методичний супровід набуття студентами предметних математичних компетентностей)
КОНКУРС “Педагогічний ОСКАР-2025”
НОМІНАЦІЯ “ інноваційна діяльність
методичного (педагогічного) кабінету та
предметних (циклових) комісій, викладачів ”
(досвід роботи викладача)
ЦИКЛ природничо-математичних дисциплін
2024
Укладач: Чиновата Зоя Анатоліївна, викладач математики, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист
В роботі розглянуто актуальність компетентнісного підходу до вивчення математики, технології створення компетентнісно орієнтованих задач, педагогічні методики навчання студентів розв’язанню таких задач, вмінню складати математичні моделі життєвих ситуацій та розробляти стратегії їх розв’язування, аналізувати та інтерпретувати отримані в процесі розв’язання результати. Робота містить авторський збірник компетентнісно орієнтованих задач.
Для викладачів та студентів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, слухачів підготовчих курсів, учнів ЗЗСО, абітурієнтів.
Рекомендовано цикловою комісією природничо-математичних дисциплін.
Протокол №____________ від “_____”_______________2024 р.
«ЩО НАВКОЛО БАЧУ, ПРО ТО Й СКЛАДУ ЗАДАЧУ»
КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАДАЧІ ПІД КЛЮЧ
(методичний супровід набуття студентами предметних математичних компетентностей)
«Просто зроби це!»
слоган компанії Nike
ВСТУП
Концепція впровадження в навчання компетентнісно орієнтованих завдань втілюється в систему української освіти вже більше 10 років. В шкільній освіті ця реформа має назву Нова Українська Школа (НУШ). У 2024-2025 навчальному році НУШ переходить до класів базової загальної середньої освіти (7-9 класи). За три роки реформа буде впроваджуватися і в систему повної загальної середньої освіти (10-12 класи) та, відповідно, до системи професійно-технічної освіти. Тому зараз вже потрібно вибудовувати систему завдань, які сформують в студентів ключові компетентності, предметні математичні компетентності на рівні, достатньому для забезпечення їх життєвих потреб та професіональної діяльності.
Особистісно зорієнтований підхід до навчання та проблемну діяльність, що впроваджують сьогодні в освітні заклади, було започатковано ще в часи Аристотеля, Сократа, Платона, Евкліда, Піфагора. Сократ вважав, що вчитель має допомагати учню у пошуках істини, а кожен з учасників діалогу (вчитель і учень) мають бути рівними. Ефективність спільної діяльності вчителя та учня на основі життєвих ситуацій описано в праці «Мистецтво розв’язувати задачі» давньогрецького математика Паппа Олександрійського (ІІІ-ІV ст.), де показано прийоми, які необхідно застосовувати, коли задачу неможливо розв’язати за допомогою логічних способів. І сьогодні є актуальними і задача Діофанта, викарбувана на його надгробку, і задача індуського математика ХІІ століття Бхаскари про квіти лотосу. Франсуа Рабле і Мішель Монтень ( XV – XVI ст.) відстоювали необхідність освоєння дітьми реальних і корисних знань, а не «порожніх слів». «Арифметика» Леонтія Магницького (VІІІ ст.) сала першим на той час прикладним підручником із задачами про купців та мореплавців. Цінним джерелом стала праця, що стосується основних ідей гуманістичної педагогіки А. Маслоу (ХХ ст.).
Таким чином, протягом всієї освітянської історії математика завжди наближалася до життя і намагалася допомагати розв’язувати життєві задачі. Іноді, навіть, виникає питання: хто ж вона - цариця всіх наук чи слуга?
В кінці ХХ століття світ стрімко починає змінюватися, у суспільства з’являються нові запити, оскільки з’являються нові професії, галузі науки, технології, обладнання, цифрові інструменти. І знову освіта повинна обслуговувати сучасні запити. Для цього як раз і необхідна нова система компетентнісно орієнтованого навчання. Теоретично – нічого нового. Математика завжди обслуговувала потреби суспільства. Практично - змінилося само суспільство, тому і відбуваються концептуальні зміни в сучасній освіті з орієнтиром на набуття студентами ключових і предметних компетентностей.
В посібнику розглянуто теоретичні аспекти компетентнісно орієнтованого навчання, методику складання компетентнісно орієнтованих задач, педагогічні практики застосування таких задач на заняттях із студентами з власного досвіду. Робота містить авторські компетентнісно орієнтовані задачі, які можна використовувати на заняттях зі студентами, на заняттях підготовчих курсів, для підготовки до Національного Мультипредметного Тесту або Зовнішнього Незалежного Оцінювання. Частина задач систематизована за наскрізними лініями компетентностей, розглянуто задачі від креативного математика Юрія Захарійченка, викладача вищої математики в Києво-Могилянській академії, що завжди проводить уроки математики «зі спецефектами».
Для викладачів математики коледжів, професійних ліцеїв, шкільних вчителів математики, студентів педагогічних вишів, допитливої молоді, яка цікавиться математикою.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Актуальність компетентнісно орієнтованого навчання
Компетентнісно орієнтований підхід - один із нових концептуальних орієнтирів, напрямів розвитку змісту освіти в Україні та розвинених країнах світу. Відомі міжнародні організації, що нині працюють у сфері освіти, останніми десятиліттями вивчають проблеми, пов'язані з появою компетентнісно зорієнтованої освіти.
Відповідно до Закону України «Про освіту» «Компетентність – це динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну та діяльність».
За тим самим законом, компетентність вимірює здатність та готовність діяти, залежно від поставлених проблем. Це прихована характеристика особистості, й дізнатися про її сформованість непросто. Для цього потрібні особливі завдання, які називаються компетентнісно орієнтованими. Такі задання відрізняються від інших наступними критеріями:
Компетентнісно орієнтовані завдання перевіряють рівень сформованості компетентності – ефективного використання знань в життєвих ситуаціях. Розв’язування таких завдань є тестуванням не досягнень студентів, а їх можливостей розв’язати ту чи іншу проблему. Такі завдання вимагають аналізу матеріалу, виокремлення ключових думок, порівняння, читання графіків та діаграм, розуміння логічних зв’язків між явищами і процесами (рис. 1).
рисунок 1. Квітка компетентностей
Якщо розв’язання є груповим, то оцінюється добір аргументів і фактів на користь власної думки щодо розв’язання задачі та вміння спростувати думку опонента. Компетентнісно орієнтовані завдання дозволяють розглянути різні точки зору на проблему для отримання більш повної інформації. Вони розвивають критичне мислення, вміння вибудовувати та перевіряти аргументи, робити свідомий вибір і обґрунтовувати його, і в решті решт знаходити через взаємодію та співпрацю оптимальне вирішення проблеми. З погляду на те, що колективне розв’язання компетентнісно орієнтованих задач формує навички роботи з інформацією, можна стверджувати, що такі завдання навчають студентів протидіяти небажаному впливу недостовірної інформації та тренують їх «інтелектуальну мужність».
Історя розвитку компетентнісної математики
В нвчанні математиці завжди був компетентнісний підхід. Вона завжди обслуговувала практичні портеби суспільства. Афоризм «Математика – цариця всіх наук» може бути ділемою. Чи цариця вона, чи слуга? Адже вона завжди йшла в тандемі з усіма іншими науками.
Математика як наука зароджувалася ще в давній Греціїї з огляду на практичні потреби. Геометрія – наука про геметричні фігури - з'явилася у зв'язку з необхідністю вимірювати площі земельних ділянок. В епоху Середньовіччя розвивається мореплавство, з'являється необхідність астрономічних вимірювань і розрахунків – так виникає тригонометрія. в середньовічну математику спробував механізувати арифметичні розрахунки Раймон Луллій, оригінальний європейський мислитель-інтелектуал, який вигадав «логічну машину» у вигляді рухомих паперових кругів, що накладалися один на одний. Проте розвиток ремісництва та інженерної думки на той час не дозволяв сконструювати таку машину.
Новий час вибухнув стрімким розвитком машин і механізмів. Математика обслуговує інтереси промисловості: суміші, пропорції, креслення деталей, розробки корисних копалин, щахти, кількісний аналіз промислових процесів. Потім епоха Новітньої історії додає математичним задачам торгівельного присмаку: відсотки, ціноутворення, складські приміщення, перевезення товарів, плата найманої праці, амортизація, капітал, банківські операції тощо. Паралельно з прикладною математикою розвиваються природничі науки, що базуються на складних розрахунках математичного аналізу, диференціального та інтегрального числення.
Таким чином, матетматика в усі часи допомагала розв'язувати прикладні життєві задачі. І компетентнісно-орієнтоване навчаннє – це не щось нове, а добре забуте старе. Суспільство змінювалося, і відповідно до його запитів змінювався зміст освіти - з'являлися нові освтіні технології, методи навчання, цифрові інструменти, змінювалося освітнє середовище (рис.2,3). Проте парадигма освіти – залишається сталою – дати знання і навчити застосовувати їх на практиці.
рисунок 2. Сюжети компетентнісно-орієнтованих задач до часів НУШ
рисунок 3. Сюжети компетентнісно-орієнтованих задач часів НУШ
Наприклад, ось так виглядає, сюжет однієї і тої самої задачі в підручниках з різницею в 26 років:
Компетентнісно орієнтовані завдання в системі STEM освіти
В математичній галузі, однією з цілей якої є розуміння студентами можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті, компетентнісно орієнтовані завдання є основою STEM освіти. Концепція STEM освіти втілює широкий міждисциплінарний підхід до навчання, який інтегрує чотири галузі знань з метою набуття студентами життєвого досвіду:
STEM освіта формує важливі навички в кожній галузі, а саме:
STEM освіта також формує і такі важливі в ХХІ столітті м’які навички, як самонавчання, інноваційність, співпраця, творчість, підприємливість. Для ефективної реалізації концепції STEM освіти потрібно розвивати партнерство із роботодавцями та науковцями, залучати бізнес та наукові установи до розвитку природничо-математичної освіти.
Компетентнісно орієнтовані задачі формують в студентів STEM-компетентність – розвиток здатності інтерактивно активізовувати та етично використовувати знання, навички, цінності, ставлення та технології з метою досягнення індивідуального, колективного та глобального добробуту. Оцінити STEM-компетентність студента/студентки - означає оцінити його/її вміння досліджувати, проєктувати, конструювати, обчислювати, пізнавати. Це нагальна потреба часу, це нові запити суспільства, це нові виклики освіти ХХІ століття.
Під час виконання компетентнісно орієнтованих завдань оцінюється:
Ефективність реалізації STEM-освіти визначається здатністю учнів інтегрувати знання та вміння з різних STEM-дисциплін, а також пов’язувати їх із реальними життєвими проблемами.
Методика створення компетентнісно орієнтованих задач
Отже, коли освітній процес має за мету сформувати компетентності в студентства, викладачам необхідно діагностувати не рівень знань чи навіть умінь, а саме рівень сформованості тієї чи іншої ключової або предметної компетентності. Оцінювання таких завдань передбачає інший підхід. Якщо, наприклад, перевірочна робота на занятті чи тест ЗНО насамперед спрямовані на визначення того, чи добре здобувач освіти засвоїв навчальний матеріал та чи може його застосувати для розв’язування типових завдань, то гра та дослідження орієнтовані на перевірку рівня сформованості компетентностей — здатності ефективно використовувати набуті знання, уміння й навички, власний досвід на практиці, в різних життєвих ситуаціях. В розрізі цього компетентнісно орієнтовані завдання мають іншу структуру.
Компетентнісно орієнтовані завдання мають властиву для них конструкцію, тобто повинні містити такі складові:
Особливістю компетентнісно орієнтованих завдань є те, що вони взагалі можуть не вимагати наявності певних знань, а наводити їх у блоці інформації. Водночас такі завдання навпаки можуть призводити до отримання учнем/ученицею нових відомостей чи навичок. Зрештою, бувають і компетентнісно орієнтовані завдання, які потребують значного обсягу знань і вмінь для розв'язання. Отже, «знаннєва потреба» завдання не може слугувати надійним критерієм для визначення того, чи є це завдання компетентнісно орієнтованим. Однак практичне, життєве спрямування такого завдання сприяє зменшенню обсягу введених у завдання знань.
Іншою визначальною рисою компетентнісно орієнтованих завдань є їхня когнітивна складність. Зазвичай такі завдання потребують уміння виокремлювати в тексті головні думки, аналізувати тексти та зображення до них, порівнювати, «читати» графіки та діаграми, розуміти логічні зв’язки між явищами та процесами тощо. Однак навички, яких вимагає розв’язання такого завдання, є життєво необхідними, на відміну від знання певних фактів чи наявності певних предметних умінь, навчити яким так прагне наша освітня система.
Освітні науковці та фахівці працюють сьогодні над створенням модельних навчальних програм та підручників, в яких пропонують обов’язковими компетентнісні блоки із задачами. Але, за словами Ніни Тарасенкової, завідувачки кафедри математики та методики навчання математики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, авторки підручників і посібників методичного супроводу математики в НУШ, в підручниках таких завдань не може бути, оскільки в підручниках заборонено містити некоректні задачі. А компетентнісно орієнтовані задачі – це майже всі некоректні задачі! Бо це суто життєві задачі! В них може бути як і надлишок, так і недостача даних, кілька правильних відповідей, декілька способів розв’язання, ілюстративний матеріал, що не знадобиться або частково знадобиться для розв’язання. В навчальних підручниках за правилами підручникотворення таких задач не повинно бути.
Суть компетентнісно орієнтованих задач полягає в тому, щоб звичайний життєвий сюжет перекласти на математичну мову, тобто створити математичну модель задачі. Але життєві ситуації не завжди можна підпорядкувати чітким математичним конструкціям. Наприклад, коли ми розглядаємо задачі на рух, то за траєкторію руху приймаємо пряму, швидкість руху вважаємо сталою, опором повітря нехтуємо тощо. Насправді в реальному русі так практично не буває ніколи. Проте, якщо всі ці фактори враховувати, то математичну модель неможливо буде скласти, або вона буде надскладною, і студент/ка не зможе її розв’язати. Ці задачі розглядаються в спеціальних математичних курсах прикладної математики. В такому випадку задачу потрібно адаптувати до існуючих математичних понять, законів, правил. Такі задачі називають рафінованими сюжетними задачами. В них описується життєва ситуація із мінімальним набором вхідних даних – рівно стільки, скільки потрібно для розв’язання. В підручниках це типові задачі на рух, на сумісну роботу, на знаходження найбільшого та найменшого значення функції, обчислення площ і об’ємів предметів геометричної форми. Основна мета таких задач – набуття студентами предметної математичної компетенції математизувати сюжет від умови до математичної моделі.
В повсякденному житті немає типових задач, так само і немає певних чітких алгоритмів розв’язання, як в підручнику. Інколи немає навіть часу, аби подумати над розв’язанням. Наприклад, якщо ви переходите дорогу, то ви думаєте, встигну чи не встигну перейти на зелене світло, зупиниться чи не зупиниться машина переді мною тощо. Таким чином, фактично в житті не існує задач в прямому сенсі – є проблема, яку потрібно вирішити. Яким шляхом студент/студентка це зробить - і є його/її досягненням, які ми оцінюємо. Тільки аналізуючи, як студент/студентка поводить себе в тій чи іншій ситуації, можливо оцінити рівень сформованості його/її компетентностей.
Етапи розв’язання компетентнісно орієнтованої задачі:
Розглянемо приклади компетентнісно орієнтованих задач та проаналізуємо їх складові.
Економимо воду
Якщо з крану тече цівка холодної води товщиною у сірник, то лише за добу у такий спосіб втрачається 70 відер води. О 8-й годині ранку Катруся погано закрила водопровідний кран, і вода цівкою товщиною у сірник текла доти, поки вона 0 14-й годині не повернулася додому. Визначте, скільки літрів води витекло і скільки грошей це буде коштувати родинному бюджетові Катрусі. (Самостійно дізнайтеся про тарифи на воду). Пам’ятайте! Одна крапля води з крана за 1 с перетворюється на рік на 3 т марно витраченої води!
Розглянемо складові задачі:
Пам’ятник Флемінгу
Першовідкривачеві пеніциліну бактеріологу й лікарю Александеру Флемінгу 1964 року в Мадриді поруч з ареною «Лас-Вентас» встановлений пам’ятник. Закінчіть напис, який можна прочитати на постаменті: «Доктору Флемінгу від вдячних …»
рисунок 4. Пам'ятник Алексанлеру Флемінгу
В цій задачі всі складові, і мотиваційна, і інформаційна, і питальна, і навіть оцінювальна злилися разом. Вона цікава тим, що це задача не на розв’язання, а на вирішення проблеми, на вміння показати рівень сформованості компетентності. Правильна відповідь а) тореадорів. Обрати стратегію розв’язання можна декількома шляхами. По-перше, розглянути ближче пам’ятник (рис. 4), як на світлині ліворуч, – на ньому написано слово тореадор. Але в умові задачі наводиться інший варіант пам’ятника, як на світлині праворуч, де надпису не видно. Для цього потрібно переглянути в інтернеті певний матеріал. По-друге, можна так само в інтернеті знайти інформацію про Александера Флемінга та арену «Лас-Вентас». Флемінг винайшов пеніцилін, а арена «Лас-Вентас» - це найбільша в Іспанії арена для кориди – бою биків. Вочевидь, пеніцилін рятував тореадорів від інфекцій, що потрапляли в їх організм при травмуванні рогами биків.
Компетентнісно орієнтовані завдання в освітньому процесі є:
Реалізація наскрізних ліній ключових компетентностей
Наскрізні лінії — це соціально значимі надпредметні теми, що сприяють формуванню в учнів уявлення про суспільство в цілому — розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях; засіб інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей — навчальних предметів та предметних циклів. Вони відповідають виклику сучасності, урівноважують знаннєвий і компетентісний компоненти змісту освіти, є інструментом для використання інноваційних методик навчання, функціональним документом для студентів і викладачів у пошуку відповіді на питання «Для чого це потрібно вивчати?».
Впровадження наскрізних змістових ліній на заняттях з математики передбачає актуалізацію набутих під час вивчення інших предметів знань, умінь і способів діяльності для розв’язування практичних завдань, розвиток умінь здійснювати інформаційний пошук, знаходити і перетворювати необхідну інформацію, використовувати додаткову літературу. Необхідність інтеграції змістових ліній не тягне за собою якихось радикальних змін у навчальному процесі, а передбачає лише зміщення акцентів на більш прикладні аспекти теми.
Держстандарт освіти розглядає чотири наскрізні лінії ключових компетентностей:
Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» характерні ідеї про те, що екологію погіршують люди, тож і впливати, сприяючи формуванню екологічних цінностей, потрібно саме не громадян. Розв’язання задач екологічного змісту формує екологічну грамотність, відповідальність за довкілля, дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Змістом таких задач може кількісний аналіз забруднень води, повітря, ґрунтів, статистичні дані з відкритих джерел про зміни популяцій тварин, про флору та фауну Червоної Книги України, порівняльний аналіз викидів різних видів транспорту, про переробку та сортування сміття, альтернативні джерела енергії тощо.
Наприклад. На рисунку 5 подано інфографіку із містами України із найбільш забрудненим повітрям. Проаналізуйте інформацію, визначте найбільш та найменш забруднені міста. У скільки разів відрізняється найбільша та найменша забрудненість. Скільки відсотків становить індекс забрудненості у Львові від індексу забрудненості в Дніпрі? Складіть таблицю відповідностей забруднень в містах у порядку зростання. Відповідно до таблиці побудуйте стовпчасту діаграму рівнів забрудненості у порядку зростання. Побудуйте кругову діаграму хімічного складу забруднень у місті Кам’янське.
рисунок 5. Міста України з найбільш забрудненим повітрям
Для наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» характерні наступні складові:
Відповідальний громадянин – це той, хто ідентифікує себе громадянином держави, у якій живе, навчається, працює, поважає громадянські демократичні цінності, виконує громадські обов’язки, будує власну траєкторію інтелектуального, фізичного, професійного розвитку, дбає про розвиток країни.
Сюжетами компетентнісно орієнтованих задач з формування громадянської відповідальності можуть бути площі та населення областей України, визначні історичні та культурні пам’ятки України, літак «Мрія», благодійна допомога, волонтерство, засмічення ґрунту та водойм, маршрут на Гугл картах, альтернативні джерела енергії, телефонна «гаряча лінія», допомога по безробіттю, місцеві вибори, спортивні досягнення тощо.
Наприклад. Розгляньте графіки кількості сиріт в Україні, всиновлених іноземцями та українцями потягом 6 років з 2014 до 2020 року (рис.6). Чи збігаються області визначення та області значень функцій на графіках? На яких проміжках графік кожної функції зростає та спадає?
рисунок 6. Усиновлення дітей-сиріт та позбавлених батьківського піклування
«Здоров'язбережувальна компетентність» передбачає дбайливе відповідальне ставлення до свого власного фізичного, психічного, ментального, соціального і духовного здоров'я та здоров'я свого оточення. Ця компетентність передбачає:
Нобхідність збереження здоров'я людини і запобігання його руйнації – важлива проблема сьогодення. Заклади освіти та сім'я – найефективніші інституції формування здорового способу життя і культури здоров'я дітей та миолоді. Здорова людина – це здорова нація. А здорова нація – це показник цивілізованості держави та головний чинник її безпеки.
Наприклад. Проаналізуйте схему евакуації студентів коледжу у разі виникнення пожежі (рис.7). Скільки існує варіантів виходу з приміщення, якшо не відкриті запасні виходи? Якщо відкриті запасні виходи? Скільки варіантів виходу існує в студентів, що знаходяться в кабінеті № 4 (пам'ятайте, що у разі пожежі краще вибирати найближчі до вас виходи)? Проаналізуйте аналогічну схему у вашому навчальному закладі. Скільки у вас є варіантів для того, щоб залишити будівлю у випадку надзвичайної ситуації?
рисунок 7. План евакуації з навчального корпусу на випадок пожежі
Що навколо бачу, про те й складу задачу
Компетентнісно орієнтовані задачі є скрізь навколо нас! Для їх укладання можна використовувати будь які сюжети, навіть тексти із підручника за умови, що вони будуть містити зв’язані тексти, а не набір абстрактних речень.
Піца? Піца. Піца!
Про піцу можна скласти безліч задач, не боячись, шо задача може бути некоректною (рис.8). Умову складаєте самі, на свій розсуд, а питання до задачі можна поставити такі:
рисунок 8. Про піцу можна скласти безліч задач!
Проєкт «Об'єм соку»
рисунок 9. Проєкт «Об'єм соку»
ОБ’ЄМ СОКУ
студентський економіко-математичний дослідницький проект
ПАСПОРТ ПРОЕКТУ
Актуальність проекту: споживачам сьогодні виробники та торгівельні мережі пропонують величезний асортимент товарів. Не маючи певних знань та не володіючи елементарними навичками споживчої поведінки, дуже часто покупці купують зовсім не той товар, який їм необхідний, або переплачують за зайвий обєм, масу, тару й тому подібні непотрібні речі.
Цілі проекту та очікувані результати:
Завдання проекту:
Учасники проекту: студенти другого курсу коледжу.
Тривалість проекту: 1 тиждень.
Навчальні предмети, інтегровані в проекті: математика, економіка, інформатика.
Обладнання: пакети із соком «Садочок» різних об’ємів, вимірювальні та обчислювальні прилади, мультимедійний комплекс.
Форма презентації: відкрите заняття з математики із звітуванням про результати роботи.
Запрошені на презентацію проекту: студенти, викладачі, адміністрація.
ОПИС ПРОЕКТУ
І. ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ ДІЯЛЬНОСТІ. ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП.
Для створення проекту з групи студентів було сформовано три відділи:
Завдання для відділу вимірювань:
Завдання для відділу стандартизації:
Завдання для відділу маркетологів:
ІІ. РЕАЛІЗАЦІЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ ПРОЕКТУ.
«Співробітники» відділів протягом тижня:
ІІІ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ - ЗАХИСТ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОЕКТУ.
Учасники проекту захищають свої роботи, презентуючи результати на відкритому занятті з математики.
Результати досліджень відділу вимірювань
= 100% ,
де - об’єм, заявлений виробником, – об’єм, обчислений за результатами вимірювань.
№ досліду |
лінійні розміри пакету, см |
Об’єм пакету V=abc, см3 |
Об’єм пакету в літрах (дм3) |
||||
довжина a, см |
ширина b, см |
висота c, см |
|||||
1 |
6,3 |
3,8 |
8,3 |
198,702 |
0,199 |
0,2 |
0,5 |
2 |
7,5 |
4,9 |
14,5 |
532,875 |
0,533 |
0,5 |
6,6 |
3 |
9,2 |
5,4 |
19,3 |
958,824 |
0,959 |
0,95 |
0,9 |
4 |
9 |
6,5 |
24,5 |
1433,25 |
1,433 |
1,45 |
0,9 |
5 |
11,3 |
7,2 |
23,9 |
1944,504 |
1,94 |
1,93 |
0,5 |
Обчислені об’єми упаковок соку за результатами дослідних вимірювань відповідають об’ємам, заявленим виробником. Похибка складає 0,5 – 0,9 %, що може буде пов’язане із товщиною матеріалу упаковки (тришаровий тетра пак) та похибкою вимірювальних приладів.
Звіт відділу маркетингу
Вартість упаковок соку «Садочок», заявлена продавцем торгівельної мережі:
об’єм |
0,2 л |
0,5 л |
0,95 л |
1,45 л |
1, 93 л |
вартість |
6,71 грн |
13,02 грн |
19,66 грн |
28,48 грн |
36 грн |
№ досліду |
Порівняння упаковок |
Порівняння об’ємів та ціни |
Порівняння вартості |
Висновки |
1 |
0,2 л і 0,5 л |
0,2 л х 2 = 0,4 л 6,71 грн х 2 = 13,42 грн |
0,4 л = 13,42 грн 0,5 л = 13,02 грн |
2 упаковки по 0,2 л мають менший на 20% об’єм і більшу на 3% вартість |
2 |
0,2 л і 0,95 л |
0,2 л х 5 = 1 л 6,71 грн х 5 = 33,55 грн |
1 л = 33,55 грн 0,95 л = 19,66 грн |
5 упаковок по 0,2 л мають більший на 5% об’єм і більшу на 41% вартість |
3 |
0,2 л і 1,45 л |
0,2 л х 7 = 1,4 л 6,71 грн х 7 = 46,97 грн |
1,4 л = 46,97 грн 1,45 л = 28,48 л |
7 упаковок по 0,2 л мають менший на 3% об’єм і більшу на 65% вартість |
4 |
0,2 л і 1,93 л |
0,2 л х 10 = 2 л 6,71 грн х 10 = 67,10 грн |
2 л = 67,10 грн 1,93 л = 36 грн |
10 упаковок по 0,2 л мають більший на 4% об’єм і більшу на 86% вартість |
5 |
0,5 л і 0,95 л |
0,5 л х 2 = 1 л 13,02 грн х 2 = 26,04 грн |
1 л = 26,04 грн 0,95 л = 19,66 грн |
2 упаковки по 0,5 л мають більший на 5% об’єм і більшу на 32% вартість |
6 |
0,5 л і 1,45 л |
0,5 л х 3 = 1,5 л 13,02 грн х 3 = 39,06 грн |
1,5 л = 39,06 грн 1,45 л = 28,48 грн |
3 упаковки по 0,5 л мають більший на 3% об’єм і більшу на 37% вартість |
7 |
0,5 л і 1,93 л |
0,5 л х 4 = 2 л 13,02 грн х 4 = 52,08 грн |
2 л = 52,08 грн 1,93 л = 36 грн |
4 упаковки по 0,5 л мають більший на 4% об’єм і більшу на 45% вартість |
8 |
0,95 л і 1,45 л |
0,95 л х 3 = 2, 85 л 19,66 грн х 3 = 58,98 грн 1,45 л х 2 = 2,9 л 28,48 грн х 2 = 56,96 грн |
2,85 л = 58,98 грн 2,9 л = 56,96 грн |
три літрових упаковки коштують на 4% дорожче за дві 1,5-літрових |
9 |
0,95 л і 1,93 л |
0,95 л х 2 = 1,9 л 19,66 грн х 2 = 39,32 грн |
1,9 л = 39,32 грн 1,93 л = 36 грн |
дві літрові упаковки дорожчі за одну 2-літрову на 9% |
10 |
1,45 л і 1, 93 л |
1,45 л х 4 = 5,8 л 28,48 грн х 4 = 113,92 грн 1,93 л х 3 = 5,79 л 36 грн х 3 = 108 грн |
5,8 л = 113,92 грн 5,79 л = 108 грн |
Чотири 1,5-літрові упаковки дорожчі за три 2-літрові на 5% |
Вартість 6 л соку «Садочок» в різних упаковках:
об’єм |
0,2 л (30 упаковок) |
0,5 л (12 упаковок) |
0,95 л (6 упаковок) |
1,45 л (4 упаковки) |
1, 93 л (3 упаковки) |
вартість |
201,30 грн |
156,24 грн |
117,96 грн |
113,92 грн |
108 грн |
Висновки:
Результати досліджень відділу стандартизації
одиниці |
метр |
дециметр |
сантиметр |
міліметр |
кілометр |
множник |
1 |
0,1 = 10 -1 |
0,01 = 10 -2 |
0,001 = 10 -3 |
1000 = 10 3 |
лінійні |
1 |
10 -1 |
10 -2 |
10 -3 |
10 3 |
квадратні |
12 |
(10 -1)2 = 10 -2 |
(10 -2)2 = 10 -4 |
(10 -3)2 = 10 -6 |
(10 3)2 = 10 6 |
кубічні |
13 |
(10 -1)3 = 10 -3 |
(10 -2)3 = 10 -6 |
(10 -3)3 = 10 -9 |
(10 3)3 = 10 9 |
5 см = 5 * 10 -2 м = 5 * 0,01 = 0,05 м
5 см2 = 5 * (10 -2) 2 = 5 * 10 -4 = 5 * 0, 0001 = 0,0005 м2
5 см3 = 5 * (10 -2) 3 = 5 * 10 -6 = 5 * 0, 000001 = 0,000005 м2
71 дм = 7,1 м
71 дм2 = 71 * 10 -2 = 0,71 дм2
71 дм3 = 71 * 10 -3 = 0,071 дм3
54 мм = 54 * 10 -3 = 0,054 м
54 мм2 = 54 * 10 -6 = 0,00054 м2
54 мм3 = 54 * 10 -9 = 0,000000054 м
6,53 км = 6,53 * 10 3 = 6530 м
6,53 км2 = 6,53 * 10 6 = 6530000 м2
6,53 км3 = 6,53 * 10 9 = 6530000000 м3
рисунок 10. Проєкт «Об'єм соку» (публікауція на платформі ВСЕОСВІТА)
Діаграми та графіки
Задачі на діаграми та графіки можна використовувати під час ваивчення тем, пов'язаних із дослідженням функцій, математичної статистики, відсоткових розрахунків.
рисунок 11. Практична робота «Моя успішність за семестр»
Практична робота
Тема: «МОЯ УСПІШНІСТЬ ЗА СЕМЕСТР»
(«Елементи математичної статистики»)
Мета: Узагальнити та систематизувати знания з теми «Елементи математичної статистики», навчитися обробляти статистичні дані, знаходити вибіркові характеристики, центральні тенденції вибірки, візуалізувати аналітичну інформацію.
Хід роботи
Оцінки: ______________________________________________________________
__________________________________________________________________
Об’єм вибірки |
|
Розмах вибірки |
|
елемент (оцінка) |
12 |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
частота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Середнє значення |
|
мода |
|
медіана |
|
Висновок
рисунок 12. Практична робота «Моя успішність за семестр» (публікація на платформі На Урок)
рисунок 12. Маршрут за гугл картою
Такі задачі ми вирішуємо щодня (рис.12). Хоча і сучасні гугл карти достатньо досконало і повно прокладають маршрути, проте і тут є місце, де можна студентам прикластися і попрацювати. Спробуємо скласти маршрут вихідного дня, де ми хочемо відвідати три об’єкти. Потрібно скласти маршрути для пішої прогулянки, для пересування на міському транспорті, для поїздки на замовленому автобусі. Запропонуйте прорахувати час подорожі, довжину маршруту, вартість в залежності від обраного способу пересування. (Всю додаткову інформацію щодо вартості проїзду, пробок тощо гугл карта надає).
Навігатор?!
Цей гаджет є незамінним помічником водіїв та пішоходів, особливо коли пересуваємося в незнайомій місцевості (рис.13). Який матеріал може дати навігатор для математичної компетентнісної задачі?
По-перше, можна повторити всі види кутів:
По-друге, коли маршрут змінено, можна прорахувати зміну відстані, економію часу тощо. Найчастіше в таких задачах буде використовуватися теорема Піфагора – зрізати кут, піти навпростець, на математичній мові – по гіпотенузі!
Дорожні знаки
За допомогою знаків дорожнього руху (рис.14) можна вивчати такі теми з геометрії:
В дорожніх знаках всі ці поняття зашифровані. Можна дати завдання придумати свій знак дорожнього руху, який буде складатися з певних геометричних фігур, пояснити актуальність такого вибору.
Ремонт в оселі
Задачі на многогранники, на обчислення їх площі поверхонь та об’ємів – це найпрактичніші задачі, які доводиться розв’язувати всім, хто починає робити ремонт. Пофарбувати стелю або стіни, покрити підлогу, заповнити водонагрівач або басейн водою, залити фундамент будівлі, перекрити дах, скласти сіно в стозі тощо. Як правило, на практиці ці задачі потрібні для кошторису, проте їх не складеш, поки не розв’яжеш геометричну задачу, пов’язану із вимірами величин та обчислення їх параметрів за допомогою математичних формул. Лайфхак: модель кімнати можна скласти за допомогою магнітного конструктору (рис.15).
Задачі за професійним спрямуванням
рисунок 16. Задачі за професійним спрямуванням
Як поєднати фізику і мистецтво?
Культурологія та фізика: гармонійний тандем.
Творчість Леонардо да Вінчі
студентський інтегрований творчій проєкт
Проєктна діядьність – насьогодні найефективніший метод формування навчальних компетенцій, критичного мислення та м’яких навичок. Творчій інтегрований проєкт з предметів фізика та культурологія поєднує вивчення художньої творчості Леонардо да Вінчі та його технічні винаходи. Підсумок проєкту - відтворена через 500 років (!) інженерна задумка майстра, зібраний міст Леонардо да Вінчі судентами власноруч!
ПАСПОРТ ПРОЄКТУ
Актуальність проєкту: довкола постаті Леонардо да Вінчі зацікавлення не вщухає сотні років, із геніями завжди так — відстань у часі не віддаляє: його картини, винаходи, думки досі актуальні і захопливі. Леонардо да Вінчі вивчив наукову базу мистецтва Ренесансу (перспективу, світло, пропорції, анатомію тощо) і використав її майже в кожному аспекті дослідження природи. Він бачив мистецтво як граничну форму візуального знання, заснованого на розумінні принципів устрою навколишнього світу. У всіх своїх починаннях майстер шукав суть математичних правил (математику, статистику, динаміку), які регулюють все, що відбувається у Всесвіті. Адже вони наказують, яким чином ми маємо втілювати природу в мистецтві, науці та технології. Кожне технічне пристосування можна сприймати як нове тіло, чий зліпок взятий зі світу, але не імітований безпосередньо. Раніше ніхто не робив нічого схожого.
Цілі проекту та очікувані результати:
Завдання проекту:
Учасники проекту: студенти другого курсу коледжу.
Тривалість проекту: 1 тиждень.
Навчальні предмети, інтегровані в проекті: фізика, культурологія, мистецтво, всесвітня історія.
Обладнання: мобільний додаток з доповненою реальністю Da Vinci Machines, дерев’яні палички та дерев’яний брус для збирання мосту
Форма презентації: інтегроване відкрите заняття з фізики та культурології із звітуванням про результати роботи, презентація проекту на тематичних конференціях.
Запрошені на презентацію проекту: студенти, викладачі, адміністрація, учасники конференцій.
ОПИС ПРОЕКТУ
І. ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ ДІЯЛЬНОСТІ. ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП.
Для створення проекту з групи студентів було сформовано три відділи:
Завдання для художнього відділу:
Завдання для технічного відділу:
Завдання для організаційного відділу:
ІІ. РЕАЛІЗАЦІЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ ПРОЕКТУ.
«Співробітники» відділів протягом тижня:
ІІІ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ - ЗАХИСТ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОЕКТУ.
Учасники проекту захищають свої роботи, презентуючи результати на відкритому інтегрованому занятті з фізики та культурології.
рисунок 17. Посилання на відео збирання мосту да Вінчі
Підлітковий екстрім з точки зору математики: чи варто?
рисунок 18. Підлітковий екстрім
ПІДЛІТКОВИЙ ЕКСТРІМ З ТОЧКИ ЗОРУ МАТЕМАТИКИ: ЧИ ВАРТО?
(студентський дослідницький проект)
ПАСПОРТ ПРОЄКТУ
Актуальність проєкту: у підлітків та нейронна мережа, яка відповідає за обдуманість рішень, ще не сформувалася остаточно. Проте та нейронна мережа, яка відповідає за ризик і імпульсивність, вже функціонує щосили. Тому ще зовсім юні створіння вибирають екстрим! Причиною є також важкі переживання, які кожен підліток відчуває в перехідному віці, а бажання випробувати себе на міцність - це лише спосіб відволіктися від психо-емоційного напруження. Якщо дорослі віддають перевагу «полоскотати собі нерви», все ж підстраховуючись за допомогою гарного спорядження, то підлітки в цьому плані нерозумні - виконують небезпечні трюки без усякої страховки.
Цілі проекту та очікувані результати:
Завдання проекту:
Учасники проекту: студенти першого курсу коледжу.
Тривалість проекту: 1 тиждень.
Навчальні предмети, інтегровані в проекті: фізика, хімія, біологія, інформатика.
Обладнання: ноутбук, мобільні додатки, веб камера
Форма презентації: відкрите заняття з математики із звітуванням про результати роботи.
Запрошені на презентацію проекту: студенти, викладачі, адміністрація.
ОПИС ПРОЕКТУ
І. ВИЗНАЧЕННЯ НАПРЯМКІВ ДІЯЛЬНОСТІ. ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП.
Для створення проекту з групи студентів було сформовано три наукових товариства:
Завдання для наукового товариства «Гравітація»:
Завдання для наукового товариства «Динаміка»:
Завдання для наукового товариства «Електрика»:
ІІ. РЕАЛІЗАЦІЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ ПРОЕКТУ.
Члени товариств протягом тижня:
ІІІ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ - ЗАХИСТ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОЕКТУ.
Учасники проекту захищають свої роботи, презентуючи результати на відкритому занятті з математики.
ДОВІДКОВІ МАТЕРІАЛИ
СТРИБОК З ВИСОТИ
Дослідження та статистика свідчать, що при стрибкові з висоти під час зіткнення із землею на швидкості 30 км/год імовірність виживання становить 95%. За швидкості 50 км/год цей показник становить 20%. На більшій швидкості настає миттєва смерть або тяжкі тілесні ушкодження.
В фізиці залежність швидкості v від висоти h, з якої падає тіло, виражається формулою:
,
де g = 10 м/с2 – прискорення вільного падіння.
Розрахуємо, на якій висоті повинно знаходитися тіло, щоб воно рухалося із швидкістю 30 км/год = 8,3 м/с:
68,89 = 20 h
h = = 3,44 м
Стрибаючі з висоти 3,5 м (не вище другого поверху) є надія залишитися живим і відносно «цілим». Це гарантують ті 95 статистичних відсотків.
Тепер обчислимо аналогічно висоту для швидкості 50 км/год = 14 м/с:
14 =
196 = 20 h
h = = 9,8 м
А якщо стрибати з висоти 10 м – практично нульова гарантія вижити!
Побудуємо графік залежності швидкості від висоти. Математично це буде коренева функція , графіком якої є вітка параболи:
Точка А (14; 9,8) – точка неповернення! Далі – смерть!
ГАЛЬМІВНИЙ ШЛЯХ
Гальмівний шлях автомобіля залежить від багатьох чинників: від його швидкості, коефіцієнту тертя, коефіцієнту гальмування. У реальному житті для визначення гальмівного шляху використовується формула, виведена експериментальним шляхом:
d – гальмівний шлях
k – коефіцієнт гальмування
v – швидкість автомобіля
µ - коефіцієнт зчеплення з дорогою.
Коефіцієнт гальмування k = 1 для легковиків, для вантажівок k 1. Коефіцієнт зчеплення з дорогою µ залежить від погодних умов на дорозі:
Виведемо формулу залежності легковика на сухій дорозі від його швидкості.
=
Напишемо її в математичному вигляді: .
На графіку – це парабола. Побудуємо її.
Аналізуючи графік, бачимо, що при швидкості 60 км/год (точка С) гальмівний шлях становить 20 м (точка D). А при швидкості 160 км/год (точка Е) – вже 145 м (точка F)!!!!
Тепер проаналізуємо гальмівний шлях вантажівки в ожеледицю. Формула буде мати вигляд, наприклад,
.
Побудуємо цю параболу:
З графіка видно, що при швидкості 60 км/год у вантажівки гальмівний шлях вже складає, не 20 м, як у легковика, а цілих 90 м! А якщо ж розженеться до 100 км/год, тоді зупиниться аж через 230 м!
В формулу гальмівного шляху не закладено масу автомобіля, знос шин та гальм, що може ще збільшити гальмівний шлях.
Робіть висновки, як же ж треба безпечно переходити дорогу!
ЗАЦЕПІНГ
ЩО ЦЕ: катання на поїздах, електричках, трамваях і метро зовні вагона.
За суттю те ж саме, що й трейнсерфінг (train+surfing) – вільне пересування на поїздах та інших видах рейкового транспорту, тільки назва «наша». Вважається, що цей спосіб виник з часу появи залізниць, а у воєнні та післявоєнні роки навіть був обумовлений об’єктивною потребою: в переповнених потягах просто не вистачало місць. Втім, в Індії досі курсують «смертельні поїзди»: місцеві обсідають дахи чи гронами повисають зовні, через що неминуче гинуть 8-10 осіб на день.
Деколи зацепери їздять «поза вагонами», аби не платити за квитки, але частіше задля гострих вражень. Відчайдушні підлітки хапаються за поручні і решітки, вилазять на східці і міжвагонні зчеплення, влаштовуються на буферах та інших «придатних» частинах.
Професіонали (є й такі!) використовують спеціальне екіпірування: страхувальні ремені, карабіни, вакуумні присоски, захисні маски. Але нажаль, аматорів набагато більше: вони зриваються під час руху, зіштовхуються зі стовпами і тунельними конструкціями, гинуть від дотику до високовольтних шин і падають під колеса.
Високовольтні лінії електропередач (ЛЕП), якими живляться електропотяги, достатньо потужні, вони мають велику напругу, а тому створюють навколо себе потужне електричне поле. По мірі віддалення від ЛЕП напруженість такого поля зменшується. Людське тіло є добрим провідником електрики, і тому, за законами фізики, при наближенні до ЛЕП може виникнути пробій шару повітряного діелектрика, і через ваш організм починає проходити електричний струм. В такому випадку людину вражає електричним струмом навіть без доторкання до струмоведучих елементів.
Розрахуємо небезпечну відстань, на якій можна знаходитися біля ЛЕП.
Напруженість електричного поля Е обчислюється за формулою
E = ,
де U – напруга, d – відстань до контактного дроту.
На залізниці напруга може досягати 27 000 В, або 27 кВ. Побудуємо графік залежності напруженості електричного поля від відстані до лінії електропередачи.
Математична модель даної задачі має вигляд функції у = . Графіком цієї функції є гіпербола.
Гранично допустимі рівні напруженості електричного поля в незаселеній місцевості складають 15 кВ/м. Аналізуючи графік, бачимо, що така напруженість поля буде на відстані 2 м. Тобто більше, ніж на 2 м наближатися до ЛЕП небезпечно. Ось чому мандруючи на дахові електропотягу, навіть не контактуючи з електричними дротами, можна бути ураженим електричним струмом, і все закінчиться трагедією.
Дбайте про своє життя! Не піддавайте його ризику смерті!
Скільки років Діофанту?
рисунок 19. Скільки років Діофанту?
Український письменник Іван Якович Франко перекладав українською мовою віршовані задачі давньогрецьких математиків, а деколи і сам шукав способи їх розв’язання. Ось одна з таких задач (рис.19). ЇЇ автор філософ Метродор Хіосський пропонує порахувати, скільки років прожив грецький математик Діофант Олександрійський. Про життя Діофанта відомо лише з цього допису. Рядки вірша були викарбувані на могильній плиті математика.
Задачі за Книгою Рекордів України
В Україні існує своя книга рекордів, аналогічна Книзі рекордів Гінеса. Хіба люди з цієї книги та їх досягнення не є приводом гордості за співвітчизників? Аби студенти дізналися про них, я запропонувала ознайомитися з цією книгою. А щоб студенти не були просто спостерігачами чужих досягнень, а почали шлях до своїх, я запропонувала скласти та розв’язати задачі, пов’язанні з рекордами українців. Було влаштовано конкурс на кращі задачі, відзначено переможців. Найкращі роботи пропоную до вашої уваги.
Математичні задачі за книгою рекордів України
Даний конкурс та подібні до нього заходи сприяють духовному збагаченню українського студента, розвивають інтелектуальні здібності та почуття справжнього, не «паперового» або «ура» патріотизму, допомагають підвищити власну самооцінку та мотивацію навчання (рис.20).
рисунок 20. Задачі за Книгою Рекордів України
Калорійність їжі
Калорійна їжа – біда сучасного суспільства, ворог здоров’я, проблема багатьох хвороб. Проте практично на всіх продуктах харчування, які ми купляємо в магазинах, в меню всіх страв, які ми замовляємо в закладах громадського харчування, завжди вказано енергетичну цінність і склад цих продуктів. Аби привчити молодь до раціонального харчування, потрібно складати задачі на розрахунок калорій, енергетичної та поживної цінності їжі, розрахунок індексу маси тіла, тощо (рис.21).
рисунок 21. Розрахунок калорійності їжі
Тренування та калорійність
Одна з наскрізних ліній компетентностей «Здоров’я та безпека» передбачає формування у молоді здорового способу життя. На допомогу тут приходять різноманітні фітнес-трекери, які цілодобово знімають показники фізичної активності людини (рис.21). За цими показниками можна скласти величезну кількість компетентнісно орієнтованих задач. Можна навіть влаштувати конкурс на час тренувань, кількість спалених калорій, довжину дистанції бігу, ходьби, плавання тощо! Запропонуйте студентам розрахувати швидкість руху під час тренувань, проаналізувати показники тренувань і скласти їх оптимальний графік: в який день тижня, в яку пору доби тренування є найефективнішим. В тандемі із розрахунком калорійності можна слідкувати і порівнювати отримані з їжею та втрачені із тренуванням калорії. Можна обчислити, скільки потрібно пробігти, аби з’їсти зайву шоколадку. З моєї практики потрібно пробігти аж цілих 5 км! Можна навіть заснувати перехідну щомісячну нагороду, яка буде вручатися найбільшому спалювачу калорій!
рисунок 22. Показники фітнес трекерів для компетентнісно орієнтованих задач
Електроенергія
Україна переживає дуже складне становище з енергозабезпеченням. Тарифи на електроенергію постійно зростають. Аби краще зрозуміти, чому так відбувається, і як виглядає Україна на тлі інших країн Європи, можна проаналізувати тарифи на електроенергію в Європейських країнах (рис.23).
рисунок 23. Вартість електроенергії в різних валютах за 1 кВт*год
До інформації, поданої на рисунку 22, можна сформулювати такі запитання:
Стандартний вигляд числа
Числа, записані в стандартному вигляді, використовуються в багатьох галузях науки та виробництва, зустрічаються у повсякденному житті (рис.24). Часто доводиться переводити одиниці маси, довжини, об’єму в інші кратні одиниці. За допомогою стандартного вигляду можна записувати дуже великі і дуже малі величини. Без такого запису уявити їх неможливо. Неможливо оцінити розміри величезних та мініатюрних величин, які не вимірюються в звичайних умовах звичайними вимірювальними приладами. Вміння записувати числа в стандартному вигляді полегшує розв’язання задач з різних природничих дисциплін. Доцільно в математиці попрактикувати такі перетворення.
рисунок 24. Стандартний вигляд числа
Площа криволінійної трапеції
Здавалося б, що інтегральне числення – це суто теоретична математика, яку видумали абсолютно штучно, і уявити її в повсякденному житті неможливо. Насправді ще й яка практична! Не всі предмети навколо нас мають форму чітких рівносторонніх або круглих геометричних фігур. Більшість з них - це криволінійні фігури. І найпростіша з них – криволінійна трапеція. А інші – це сума або різниця криволінійних трапецій (рис.25).
Як обчислили площу криволінійних материків? Як порахувати, скільки тканини потрібно купити на сукню фантастичного крою, а ціна тканини – всі гроші світу? Який буде об’єм флакону вишуканої формі улюблених парфумів, щоб його можна було купити, якщо 1 мл цих парфумів також коштує всі гроші світу?
Ось тут на допомогу і прийде інтеграл. За його допомогою можна обчислити всі ці величини. Так, звичайно, нікому зараз на думку не спаде робити обчислення інтегралів вручну, коли комп’ютери зроблять це за лічені секунди. А якщо раптом блекаут?..
рисунок 25. Площа криволінійної трапеції
Задачі від Юрія Захарійченка
Викладач математики Києво-Могилянської Академії Юрій Захарійченко проводить уроки математики «зі спецефектами». З будь якої життєвої ситуації він може скласти задачу: зоопарк, манікюр, хокей, вечірка, революція, поезія, політика, астрофізика, філософія (рис.26).
рисунок 26. Задачі від Юрія Захарійченка
Літня відпустка-подорож
Подорож у відпустці – це чудова нагода укласти власний міні (а може і мега?!) збірник компетентнісно-орієнтованих задач з математики. Умовами задачі може стати абсолютно все – починаючі від квитків на потяг і закінчуючи сувенірами на згадку:
рисунок 30. Купівля в магазинах
рисунок 31. Квиток на літак
ВИСНОВОК
Компетентнісно орієнтовані завдання є чудовим способом перевірки рівня сформованості предметних та загальних компетентностей. Але роллю контролю їхня функція не обмежується: вони неабияк мотивують на початку заняття. Крім того, такі завдання можуть стати захопливою вправою для групової роботи, а їхнє створення — чудовим навчальним проєктом, що сприятиме не лише вивченню нового матеріалу, а й закріпленню вже відомого.
Моделювання життєвих ситуацій на заняттях математики сприяє виявленню таких ознак предметної математичної компетентності учнів:
Важливу роль у формуванні компетентності студентів відіграє набуття ними у процесі моделювання життєвих і проблемних ситуацій досвіду задоволення пізнавальних інтересів, проявів емоційно-ціннісних ставлень, творчої активності, спілкування, соціальних орієнтація.
Виявлення інтересу та забезпечення успішного засвоєння навчального матеріалу суттєво впливає на підвищення рівня навчальних досягнень студентів, розвиток мислення, мовлення та кмітливості.
1