Математичний КВК сприятиме розвитку логічного мислення, кмітливості та винахідливості, інтересу до математики, уміння діяти у нестандартних ситуаціях; разом з тим виховувати почуття колективізму, уміння підпорядковувати особисті інтереси інтересам колективу, а також цілеспрямованість, впевненість у собі.
Буланова Валентина Миколаївна,
учитель математики Зачепилівського ліцею
Математичний КВК (конкурс веселих і кмітливих)
Позакласний захід у 10-му класі (І семестр)
Мета: розвивати логічне мислення, кмітливість та винахідливість, інтерес до математики, уміння діяти у нестандартних ситуаціях; заохочувати до опанування додаткової літератури; привчати грамотно висловлювати свої думки; виховувати почуття колективізму, уміння підпорядковувати особисті інтереси інтересам колективу, а також цілеспрямованість, впевненість у собі.
План заходу
І. Привітання команд (до 5 хвилин):
- пояснюють вибір назви команди;
- розшифровують зміст емблеми;
- обов’язково повинні звучати слова про математику.
ІІ. Інтелектуальна розминка.
ІІІ. Конкурс малюнків. Використовуючи тільки геометричні фігури та тіла, математичні знаки і цифри, інтерпретувати відому картину Віктора Васнецова «Богатирі» на математичний лад.
ІV. Конкурс капітанів.
V. Домашнє завдання на тему «Математика – цариця наук» (до 7 хвилин).
Обладнання (використовується у процесі проведення гри): аудіоапаратура, 20 аркушів формату А4, 2 маркери (чорні), 2 столи, 2 стільці, 10 яблук, 2 мішечки, 2 мотузки (для зав’язування мішечків), 2 вази для фруктів, 12 склянок (6 із водою), 2 лінійки, 2 олівці, 2 циркулі, 2 гумки, мультимедійний проектор (використовується під час конкурсу малюнків).
Для привітання і домашнього завдання команди готують реквізит самостійно.
Хід заходу:
1-й ведучий: Доброго дня, шановні вчителі, учні, всі, хто завітав до нас!
2-й ведучий: Сьогодні ми запрошуємо вас стати свідками боротьби двох команд 10-х класів за звання найкмітливішої у математичному конкурсі веселих і кмітливих.
1-й ведучий: Сьогодні будем, друзі, з вами
Царицю всіх наук вітать…
Так можем гордо і по праву
Ми математику назвать.
2-й ведучий: Логічна, строга, величава,
Швидка в польоті, як стріла,
Її в віках незгасна слава
Завжди немеркнуча була.
1-й ведучий: Тож розум славимо людини,
Справу її чарівних рук,
Надію, віру і єдину
Царицю всіх земних наук.
1-й ведучий: Тим, хто вчить математику…
2-й ведучий: Тим, хто вчить математиці…
1-й ведучий: Тим, хто любить математику…
2-й ведучий: Тим, хто знає математику…
1-й ведучий: Тим, хто ще не знає, що може любити математику…
Разом: Цей КВК присвячується!
1-й ведучий: А зараз запрошуємо команди на сцену (під звуки мелодії «Мы начинаем КВН» команди виходять на сцену).
2-й ведучий: Команда 10-А класу.
1-й ведучий: Команда 10-Б класу.
2-й ведучий: Жодне спортивне змагання не обходиться без суддів. А наш КВК – це «інтелектуальний спорт».
1-й ведучий: Представляємо тих, від кого залежатиме визначення переможця сьогоднішнього турніру.
2-й ведучий: (називає першого члена журі).
1-й ведучий: (називає другого члена журі).
2-й ведучий: (називає третього члена журі).
1-й ведучий: Члени журі будуть оголошувати оцінки після кожного номеру конкурсної програми, а також будуть виконувати функції лічильної комісії.
2-й ведучий: Розпочинаємо конкурсну програму математичного КВК.
1-й ведучий: Перший конкурс – привітання команд. Журі оцінюють пояснення командами своєї назви та емблеми, а також слова команд про математику. Максимальна оцінка – 5 балів.
2-й ведучий: Нагадуємо, що на привітання командам відводиться не більше п’яти хвилин. Першою запрошуємо виступити команду 10-А класу.
(Привітання команди 10-А класу)
1-й ведучий: А тепер своє привітання демонструє команда 10-Б класу.
(Привітання команди 10-Б класу)
2-й ведучий: Команди представили нам свої «візитки». Слово надається журі.
(Один із членів журі оголошує оцінки, отримані командами за привітання)
1-й ведучий: Наступний конкурс «Інтелектуальна розминка». Команди відповідають на 10 запитань, відповідь на кожне з них записується на окремому аркуші і демонструється членам журі та глядачам; усно представники команд коментують свою відповідь. За кожну правильну відповідь – 1 бал. За оригінальність відповідей журі може додати команді один додатковий бал. Таким чином, максимальна кількість балів за цей конкурс – 11 балів.
ІІ. Інтелектуальна розминка (запитання ставить учитель математики):
1. Скільки днів народження у людини, яка дожила до 80 років? (Один)
2. Два плюс два помножити на два – скільки буде? (Шість, бо про дужки мови не було, а перша дія – множення)
3. Чи завжди після 12 йде 13? (Ні: у словнику після слова «дванадцять» йдуть інші слова, а на циферблаті після 12 йде 1)
4. У поштовому відділенні за день прийняли 20 посилок загальною вагою 80,8 кілограми. Скільки важать 10 посилок? (Невідомо, бо посилки, як правило, мають різну вагу)
5. Що спільного у дерева і алгебри? (І там, і там є корені)
6. Скільки землі у ямі 2х2х2 метри? (Яма порожня, у ній немає землі)
7. Який номер у казкового тридев’ятого царства? (27, бо 3х9=27)
8. Три мухи літають у кімнаті. Коли вони будуть в одній площині? (Три мухи завжди знаходяться в одній площині, бо через три точки проходить площина)
9. Скільки буде, якщо півсотні поділити на половину? (100)
10. Назвіть шість математичних дій. (Додавання, віднімання, множення, ділення, степінь, корінь)
2-й ведучий: Команди продемонстрували свою ерудицію. Послухаємо, як журі оцінило кмітливість наших гравців.
1-й ведучий: Конкурс малюнків складається з двох етапів. Спочатку команди повинні відповісти на запитання: Скільки років зображеному на малюнку симпатичному дияволу? За правильну відповідь – 2 бали.
2-й ведучий: Другий етап – демонстрація художніх здібностей самих членів команд. Перед командами було поставлене завдання: Використовуючи тільки геометричні фігури та тіла, математичні знаки і цифри, інтерпретувати відому картину Віктора Васнецова «Богатирі» на математичний лад. Максимальна оцінка – 4 бали. Журі оцінює оригінальність, креативність команд, виявлені при виконанні цього завдання.
1-й ведучий: Першою свій «шедевр» демонструє команда 10-Б класу.
(Команда 10-Б класу демонструє свій малюнок і надає пояснення до нього)
2-й ведучий: А тепер послухаємо команду 10-А класу.
(Команда 10-А класу демонструє свій малюнок і надає пояснення до нього)
1-й ведучий: Члени журі уважно розглядали і слухали пояснення команд, а тепер оголосять результати обох етапів конкурсу малюнків.
(Виступ члена журі)
2-й ведучий: Дякуємо журі за оцінки та переходимо до конкурсу капітанів.
(Звучить мелодія пісні «Капитаны КВН»)
1-й ведучий: Капітани команд повинні продемонструвати свою ерудицію, виконавши завдання, які оголосить їм учитель математики. Всі завдання практичного змісту, тому капітани мусять продемонструвати свою відповідь.
2-й ведучий: Журі, як завжди, оцінює правильність виконання завдань. За правильну відповідь – 1 бал. Крім того, журі може додати 1 бал за оригінальність. Таким чином, максимальна оцінка у цьому конкурсі – 5 балів.
(Капітани виходять на сцену для виконання завдань учителя математики. На сцені стоять два столи,біля них по стільцю, на кожному столі наступні предмети: ваза з п’ятьма яблуками, на дні якої у вигляді салфетки складений мішечок, а під ним мотузочка, лінійка, олівець, циркуль, гумка, у рядок шість склянок – перші три з водою, наступні три без води. Капітан кожної команди підходить до свого столу.)
ІV. Конкурс капітанів. Запитання капітанам (запитання ставить учитель математики):
1. Показати, як це може бути: шість ніг, дві спинки, одна голова. (Людина сидить на стільці).
2. Необхідно кинути п’ять яблук ведучому так, щоб він зловив їх усі разом. (Кинути яблука у мішечку)
3. На столі лежать лінійка, олівець, циркуль та гумка. На аркуші паперу необхідно накреслити коло. З чого розпочати? (Необхідно взяти аркуш паперу у ведучого)
4. На столі проти кожного капітана стоять 6 склянок. Три з них порожні. А в 3 налито воду. Завдання: Зробіть так, щоб порожні склянки чергувалися з повними. У руки можна взяти тільки одну склянку. (Із середньої склянки з водою перелити в середню порожню склянку)
1-й ведучий: Для оголошення оцінок конкурсу капітанів надаємо слово журі.
(Виступ члена журі)
2-й ведучий: Конкурсна програма добігає до фінішу. Залишилося командам показати своє домашнє завдання.
1-й ведучий: Тема домашнього завдання – «Математика – цариця наук». Максимальна оцінка – 7 балів. Для демонстрації домашнього завдання команди мають не більше семи хвилин кожна.
V. Домашнє завдання на тему «Математика – цариця наук» (виступи команд).
2-й ведучий: Команди відзвітувалися про виконання домашнього завдання. Отже, завершився останній конкурс нашого інтелектуального змагання.
1-й ведучий: Щоб підвести підсумки сьогоднішньої гри, членам журі потрібний певний час. А ми поки що повідгадуємо загадки з математичним ухилом. Беруть участь не тільки уболівальники, а й члени команд-учасниць гри.
2-й ведучий: Якою цифрою закінчується добуток всіх натуральних чисел від 1 до 13? (Цифрою 0)
1-й ведучий: У трикутнику відрізали три кути. Скільки кутів залишилося? (Шість кутів)
2-й ведучий: У колесі 10 спиць. Скільки проміжків між спицями? (10 проміжків)
1-й ведучий: Скільки разів трапляється чотирицифрове число, коли лічимо від одного до тисячі? (Один)
2-й ведучий: Який знак треба поставити між записаними цифрами 2 і 3, щоб мати число більше за 2, але менше за 3? (Кому)
1-й ведучий: Скільки граней має незагострений шестигранний олівець? (Вісім)
2-й ведучий: Для оголошення оцінок за домашнє завдання та підсумкового результату сьогоднішнього конкурсу слово надається журі.
(Виступ члена журі. Нагородження переможців)
Під мелодію фінальної пісні КВК ведучі завершують конкурс.
1-й ведучий: І на завершення хочеться сказати.
2-й ведучий: Нехай у вас радість тільки додається.
1-й ведучий: Печалі і тривоги віднімаються.
2-й ведучий: Знання і достатки множаться.
1-й ведучий: Тепло ваших сердець ділиться.
2-й ведучий: А всі негаразди помножаться на нуль.
1-й ведучий: І все сказане буде коренем нашого існування.
Разом: Дякуємо всім! До наступних зустрічей!
Використана література:
Безсмертна Л.В. Математика навколо нас. КВК для учнів 11 класу. //Математика після уроків. Тиждень математики /Упорядн. І.С. Маркова. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – С. 105-121.
Бегерська А.В. КВК між командами 10 класу //Математика в школах України. – 2009. - № 36. – С. 20-23.
Бегерська А.В. Математичний КВК між учнями 11 класу //Математика в школах України. – 2010. - № 3. – С. 32-33.