Методичні матеріали із зарубіжної літератури для 5-го класу на тему"Льюїс Керролл"Аліса в Країні Чудес"".

Про матеріал

Завдання,розвивають критичне мислення.у формі літературної гри.

Перегляд файлу

Варто провести уроки щодо вивчення казки Л. Керолла «Аліса в країні чудес» у формі гри.

І. На фазі актуалізації доцільно провести такі вправи:

1. Як звали головну героїню казки:

А. Марія,                         Б. Анна,                       В. Аліса.

2. Як звали кішку дівчинки?

А. Аліса,                          Б. Маркіза,                  В. Діна.

3. Який напис був на пляшці з чарівною рідиною?

А. Отрута,                       Б. Випий мене,            В. Не пий.

4. Чим  було викладено напис «Зїж мене» на чарівному пиріжку?

А. Ручкою,                       Б. Кремом,                  В. Ізюмом

5. Море, в якому мало що не потонула Аліса:

А. Із її сліз,                       Б. Балтійське.             В. Чорне.

6. Які предмети тримав у руці Кролик?

А. Чашку чаю,                  Б. Капелюх і рукавички,  В. Рукавички і віяло.

7. Що так  налякало голубку при зустрічі з Алісою?

А. Її вага,                           Б. Її зріст,                    В. Її довга шия.

8. Що незвичайного було в Чеширському коті?

А. Його вік,                        Б. Відсутність будь-яких частин,

                 В. Його будова тіла

9. Яким маслом ремонтували годинник Капелюшник і Кролик?

А. Вершковим,                   Б. Машинним,             В. Оливковим.

10. Що показував годинник Капелюшника?

А. День,                               Б. Секунду,                 В. Годину.

11. У яку гру грала Аліса з королевою?

А. Крокет,                            Б. Більярд,                  В. Теніс.

12. Чим заміняли кулі у грі?

А. Мячами,                          Б. Зміями,                   В. Їжаками.

13. Замість молотків гравці використовували:

А. Фламінго,                         Б. Швабру,                  В. Клюшки.

14. Чим замінили ворота?

А. Воріт не було зовсім,       Б. Ящиками,               В. Вигнутими солдатами.

15. Якої масті були Король і Королева?

А. Бубнові,                             Б. Піки,                      В. Червові.

16. Хто був першим свідком на суді?

 А. Куховарка,                        Б. Аліса,                    В. Капелюшник.

17. Усі пригоди Аліси були:

А. Сном,                                  Б. Казкою,                 В. Явю.

2. Вправа «Знайдіть відповідності» між словами та тим, кому вони належать:

1) «Ох бідні мої вушка! Мої вусики! Як же я запізнююсь!»

2) «А що, якщо я провалилася наскрізь? Ото буде кумедно-вигулькнути серед людей, що ходять униз головами! Антипади, чи як їх там?»

3)«Недолюблюю котів? А ти б їх долюблювала на моєму місці?»

4) «Он там живе Капелюшник. А там – Шалений Заєць – завітай до кого хочеш – у них обох не всі дома»

5) «Якби ти знала Час так, як я,  ти б цього не казала, бо час – живий»

6) «Все ясно! Постинай їм голови»

7) «Колись я був Не-Аби-Який-Черепаха…»

8) «Знаєш. Золотко, наступний перехресний допит слід провести тобі. Мені вже в голові гуде»

А. Аліса.

Б. Кролик.

В. Чеширський кіт

Г. Капелюшник

Д. Миша

Е. Королева

Є. Король

Ж. Казна-Що-Не-Черепаха

З. Грифон

 

 

3. Вправа «Чарівний капелюх»

Кому належать ці предмети? Яка їх роль у творі?

 

Годинник, гриб, колода карт, троянда, чашка, пляшечка, туфелька Аліси, ключик, малюнок кота, фламінго, перечниця.

 

4. Вправа «Послідовність»

- Порося та перець – 6

- Озеро сліз – 2

- Розповідь Казна-Що-Не-Черепахи – 9

- Хто вкрав пиріжки – 11

- Свідчить Аліса – 12

- Гасай-Коло та Довгий Хвіст – 3

- Омарова кадриль – 10

- Кролик крутить Крутихвостом – 4

- Божевільне чаювання – 7

- Що порадила гусінь – 5

- униз і вглиб кролячою норою – 1

 

ІІ. На фазі усвідомлення змісту доречно використати такі завдання:

  1. Вправа «Задумайся над прочитаним»

В основу яких епізодів твору лягли ці англійські прислівя?

«Посміхається, як чеширський кіт»;

« Котам на королів дивитись не забороняється»;

«Глуха як устриця»;

«Вбивати час».;

«Божевільний, як Капелюшник»;

«Казиться, як березневий заєць».

  1. Вправа «Виправ текст»

Раптом Аліса наштовхнулася на великий чотириногий столик, весь із суцільного дерева. На ньому не було нічого, опріч крихітного срібного ключика, й Алісі відразу спало на думку, що це, мабуть, ключ від котроїсь скриньки. Та ба! Чи то замки були завеликі, а чи ключик замалий – у кожному разі він не підходив до жодної скриньки. Однак за другим обходом вона раптом нагледіла велику вивіску, якої не помітила спершу, а за нею – дверцята заввишки з 5 дюймів. Вона засунула срібного ключика в замок  - о,  горе! – він не підійшов

( маленький триногий; скла; золотого; котрихось дверей; жодних дверей; маленьку; 15; золотого ключика; о, радість! – він підійшов!)

  1. Вправа «Вгадай предмети, які вивчав казковий герой»

«вчили чесати, пищати… Далі йшли 4 дій матиймачухи і добування, відбивання, множення, обділення, навчали пре мудрощам «стародавнього і сучасного Аморезнавства,  Гастрономії,  Дригонометрії. На уроці Хвісткультури він навіть учив нас художнього хвостоспіралювання»

(математика. Додавання, віднімання, множення, ділення, природознавство, астрономія, тригонометрія, фізкультура, вправи з срічкою в художній гімнастиці)

  1. Вправа «Картина»

Учні діляться на групи:

  1. «Фарби» -формулюють питання до ілюстрацій;
  2. «Пензлі» - дають відповіді, добираючи цитати з тексту
  1. Вправа «Щоденник подвійних нотаток»

 

Фрагмент

Рефлексія

«Перед будинком, під деревом, був виставлений стіл, за яким пили чай Шалений Заєць та Капелюшник. Між ними спав як убитий  Сонько-Гризун. Правлячий їм за подушку. Заєць із капелюшником спиралися на нього ліктями і перемовлялись через його голову.

«Страх незручно для Сонька, - подумала Аліса. – Але, якщо він спить, то,  мабуть, йому байдуже»

Я вважаю, що у цьому епізоді відтворено дитячі уявлення про англійське чаювання, незрозумілі розмови дорослих за чаєм, нудьгування дітей, що при цьому присутні.

«Орудувати своїм фламінго виявилося для Аліси найбільшою морокою… Коли вона нагинала йому голову і збиралася почати все заново, виявлялося, що їжак за той час розкрутився і тишком-нишком драпає геть… Незабаром Аліса дійшла висновку, що це не гра, а мука. Крокетисти били всі заразом, не дожидаючи своєї черги. І весь час сперечалися й чубилися за їжаків»

На мою думку. Аліса спостерігає за глупотою королівського двору. За безглуздям у їх вчинках, за «грою без правил» і сміється у душі з цього. А разом з нею сміємося і ми.

«Тут одна з морських свинок заопладувала, і її негайно придушили, судові виконавці(оскільки це слово непросте, я поясню його описово – виконавці взяли великого полотняного мішка. Запхали внього свинку сторч головою і сіли зверху)

«Тепер знатиму, як це виглядає. – подумала Аліса. – Бо в газетах не раз пишуть про судові засідання: «Окремі спроби зірвати оплески були негайно придушені судовими виконавцями» - але досі я не розуміла, в чому тут суть»

Я вважаю, що автор «грає словами», щоб дати можливість осягнути читачам,  що діти часто буквально розуміють деякі слова та вислови. Їм завжди зрозуміліше те, що вони сприймають зором, а не слухом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. На фазі консолідації (рефлексії) доречні такі завдання:

  1. «Павутинка дискусії»

Чи варто було Алісі стрибати в кролячу нору?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. «Карта персонажів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Метод «РОФТ»

Роль

 (хто пише)

Отримувач, аудиторія

Формат

(у якій формі)

Тема

(про що це)

Капелюшник

Білий Кролик

Запрошення на чаювання

«Якщо би час зупинився, то…»

Аліса

Чеширський кіт

Спогад(щоденниковий запис)

«Якщо я ще коли-небудь побачу Чеширського кота…»

Сестра Аліси

Аліса

SMS - повідомлення (прохання)

«Фантазія – це чудово, але…»

 

  1. Сенкани
  1.                         Аліса

         Допитлива, розумна

   Спостерігає, дивується, цікавиться

         Не втрачає власної гідності

                    Фантазерка

  1.                           Королева

                  Жорстока, грубіянка

       Наказує, наполягає, карає

Викликає подив безглуздими вчинками

           Високомірна дурисвітка

  1.                        Чеширський кіт

                 Веселий, зацікавлений

         Усміхається, розказує, зникає

«Котам на королів дивитися забороняється»

                  У нього не всі вдома

  1. «Кола Вена»

                          Фольклорні                «Аліса в країні чудес»

                           чарівні казки

 

 

  1. У чарівних казках герої вирушають в путь-дорогу, Аліса -  також
  2. Помічники (гусениця, кролик), чарівні предмети(гриб, пляшка, пиріжок)
  3. У чарівних казках подорож з якоїсь причини, є мета
  4. Герой відповідає на питання якогось чарівного персонажа, тоді отримує нагороду
  5. В «Алісі в країні чудес» героїня вирушила у подорож з цікавості.
  6. Аліса не відповіла ну на одне запитання гусениці, а гриб отримала

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисякова Тамара Миколаївна
    Дуже вдячна! Змістовно, цікаво!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 грудня 2017
Переглядів
30131
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку