Завдання,розвивають критичне мислення.у формі літературної гри.
Варто провести уроки щодо вивчення казки Л. Керолла «Аліса в країні чудес» у формі гри.
І. На фазі актуалізації доцільно провести такі вправи:
1. Як звали головну героїню казки:
А. Марія, Б. Анна, В. Аліса.
2. Як звали кішку дівчинки?
А. Аліса, Б. Маркіза, В. Діна.
3. Який напис був на пляшці з чарівною рідиною?
А. Отрута, Б. Випий мене, В. Не пий.
4. Чим було викладено напис «З’їж мене» на чарівному пиріжку?
А. Ручкою, Б. Кремом, В. Ізюмом
5. Море, в якому мало що не потонула Аліса:
А. Із її сліз, Б. Балтійське. В. Чорне.
6. Які предмети тримав у руці Кролик?
А. Чашку чаю, Б. Капелюх і рукавички, В. Рукавички і віяло.
7. Що так налякало голубку при зустрічі з Алісою?
А. Її вага, Б. Її зріст, В. Її довга шия.
8. Що незвичайного було в Чеширському коті?
А. Його вік, Б. Відсутність будь-яких частин,
В. Його будова тіла
9. Яким маслом ремонтували годинник Капелюшник і Кролик?
А. Вершковим, Б. Машинним, В. Оливковим.
10. Що показував годинник Капелюшника?
А. День, Б. Секунду, В. Годину.
11. У яку гру грала Аліса з королевою?
А. Крокет, Б. Більярд, В. Теніс.
12. Чим заміняли кулі у грі?
А. М’ячами, Б. Зміями, В. Їжаками.
13. Замість молотків гравці використовували:
А. Фламінго, Б. Швабру, В. Клюшки.
14. Чим замінили ворота?
А. Воріт не було зовсім, Б. Ящиками, В. Вигнутими солдатами.
15. Якої масті були Король і Королева?
А. Бубнові, Б. Піки, В. Червові.
16. Хто був першим свідком на суді?
А. Куховарка, Б. Аліса, В. Капелюшник.
17. Усі пригоди Аліси були:
А. Сном, Б. Казкою, В. Яв’ю.
2. Вправа «Знайдіть відповідності» між словами та тим, кому вони належать:
1) «Ох бідні мої вушка! Мої вусики! Як же я запізнююсь!» 2) «А що, якщо я провалилася наскрізь? Ото буде кумедно-вигулькнути серед людей, що ходять униз головами! Антипади, чи як їх там?» 3)«Недолюблюю котів? А ти б їх долюблювала на моєму місці?» 4) «Он там живе Капелюшник. А там – Шалений Заєць – завітай до кого хочеш – у них обох не всі дома» 5) «Якби ти знала Час так, як я, ти б цього не казала, бо час – живий» 6) «Все ясно! Постинай їм голови» 7) «Колись я був Не-Аби-Який-Черепаха…» 8) «Знаєш. Золотко, наступний перехресний допит слід провести тобі. Мені вже в голові гуде» |
А. Аліса. Б. Кролик. В. Чеширський кіт Г. Капелюшник Д. Миша Е. Королева Є. Король Ж. Казна-Що-Не-Черепаха З. Грифон |
3. Вправа «Чарівний капелюх»
Кому належать ці предмети? Яка їх роль у творі?
Годинник, гриб, колода карт, троянда, чашка, пляшечка, туфелька Аліси, ключик, малюнок кота, фламінго, перечниця.
4. Вправа «Послідовність»
- Порося та перець – 6
- Озеро сліз – 2
- Розповідь Казна-Що-Не-Черепахи – 9
- Хто вкрав пиріжки – 11
- Свідчить Аліса – 12
- Гасай-Коло та Довгий Хвіст – 3
- Омарова кадриль – 10
- Кролик крутить Крутихвостом – 4
- Божевільне чаювання – 7
- Що порадила гусінь – 5
- униз і вглиб кролячою норою – 1
ІІ. На фазі усвідомлення змісту доречно використати такі завдання:
В основу яких епізодів твору лягли ці англійські прислів’я?
«Посміхається, як чеширський кіт»;
« Котам на королів дивитись не забороняється»;
«Глуха як устриця»;
«Вбивати час».;
«Божевільний, як Капелюшник»;
«Казиться, як березневий заєць».
Раптом Аліса наштовхнулася на великий чотириногий столик, весь із суцільного дерева. На ньому не було нічого, опріч крихітного срібного ключика, й Алісі відразу спало на думку, що це, мабуть, ключ від котроїсь скриньки. Та ба! Чи то замки були завеликі, а чи ключик замалий – у кожному разі він не підходив до жодної скриньки. Однак за другим обходом вона раптом нагледіла велику вивіску, якої не помітила спершу, а за нею – дверцята заввишки з 5 дюймів. Вона засунула срібного ключика в замок - о, горе! – він не підійшов!»
( маленький триногий; скла; золотого; котрихось дверей; жодних дверей; маленьку; 15; золотого ключика; о, радість! – він підійшов!)
«вчили чесати, пищати… Далі йшли 4 дій матиймачухи і добування, відбивання, множення, обділення, навчали пре мудрощам «стародавнього і сучасного Аморезнавства, Гастрономії, Дригонометрії. На уроці Хвісткультури він навіть учив нас художнього хвостоспіралювання»
(математика. Додавання, віднімання, множення, ділення, природознавство, астрономія, тригонометрія, фізкультура, вправи з срічкою в художній гімнастиці)
Учні діляться на групи:
Фрагмент |
Рефлексія |
«Перед будинком, під деревом, був виставлений стіл, за яким пили чай Шалений Заєць та Капелюшник. Між ними спав як убитий Сонько-Гризун. Правлячий їм за подушку. Заєць із капелюшником спиралися на нього ліктями і перемовлялись через його голову. «Страх незручно для Сонька, - подумала Аліса. – Але, якщо він спить, то, мабуть, йому байдуже» |
Я вважаю, що у цьому епізоді відтворено дитячі уявлення про англійське чаювання, незрозумілі розмови дорослих за чаєм, нудьгування дітей, що при цьому присутні. |
«Орудувати своїм фламінго виявилося для Аліси найбільшою морокою… Коли вона нагинала йому голову і збиралася почати все заново, виявлялося, що їжак за той час розкрутився і тишком-нишком драпає геть… Незабаром Аліса дійшла висновку, що це не гра, а мука. Крокетисти били всі заразом, не дожидаючи своєї черги. І весь час сперечалися й чубилися за їжаків» |
На мою думку. Аліса спостерігає за глупотою королівського двору. За безглуздям у їх вчинках, за «грою без правил» і сміється у душі з цього. А разом з нею сміємося і ми. |
«Тут одна з морських свинок заопладувала, і її негайно придушили, судові виконавці(оскільки це слово непросте, я поясню його описово – виконавці взяли великого полотняного мішка. Запхали внього свинку сторч головою і сіли зверху) «Тепер знатиму, як це виглядає. – подумала Аліса. – Бо в газетах не раз пишуть про судові засідання: «Окремі спроби зірвати оплески були негайно придушені судовими виконавцями» - але досі я не розуміла, в чому тут суть» |
Я вважаю, що автор «грає словами», щоб дати можливість осягнути читачам, що діти часто буквально розуміють деякі слова та вислови. Їм завжди зрозуміліше те, що вони сприймають зором, а не слухом |
ІІІ. На фазі консолідації (рефлексії) доречні такі завдання:
Чи варто було Алісі стрибати в кролячу нору?
Роль (хто пише) |
Отримувач, аудиторія |
Формат (у якій формі) |
Тема (про що це) |
Капелюшник |
Білий Кролик |
Запрошення на чаювання |
«Якщо би час зупинився, то…» |
Аліса |
Чеширський кіт |
Спогад(щоденниковий запис) |
«Якщо я ще коли-небудь побачу Чеширського кота…» |
Сестра Аліси |
Аліса |
SMS - повідомлення (прохання) |
«Фантазія – це чудово, але…» |
Допитлива, розумна
Спостерігає, дивується, цікавиться
Не втрачає власної гідності
Фантазерка
Жорстока, грубіянка
Наказує, наполягає, карає
Викликає подив безглуздими вчинками
Високомірна дурисвітка
Веселий, зацікавлений
Усміхається, розказує, зникає
«Котам на королів дивитися забороняється»
У нього не всі вдома
Фольклорні «Аліса в країні чудес»
чарівні казки