Тема: Що таке скульптура. Види скульптури.
Рельєфна композиція «Знаки зодіаку».
Мета: сформувати в учнів поняття «скульптура», сприяти ознайомленню з видами скульптури, матеріалами й інструментами скульптора; розвивати композиційні, творчі, інтерпретаційні навички; виховувати художній смак, інтерес до історії світового мистецтва в цілому.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: творча майстерня.
Обладнання: для вчителя — наочна презентація навчального матеріалу до уроку; для учнів — пластилін, зубочистки, стеки.
Практична робота: ліплення; поетапне рельєфне зображення знаків зодіаку .
Підготовка учнів до уроку.
Бесіда
Назвіть основний виражальний засіб живопису.
Дайте визначення поняттю «колорит».
Який колір називають Локальним?
У яких видах робіт художники використовують локальні кольори?
Вибіркова перевірка домашнього завдання.
Бесіда за презентацією вчителя
На попередніх уроках ми говорили про живопис. Що можна зобразити на картині? (Відповіді учнів.) Правильно, на картині художник зображує людей, дерева, тварин, фантастичних істот — теми для зображення можуть бути дуже різноманітними.
А що може зобразити скульптор? Що ви бачите на слайдах? (Відповіді учнів.) Так, переважно це люди і тварини. Можливості скульптури більш обмежені. Але при цьому образи скульптури не одноманітні. Порівняймо скульптурні твори різних авторів: скульптуру Скопаса «Менада» і Родена «Громадяни Кале».
Однаковий у них настрій чи різний? (Відповіді учнів.) Правильно, Менада весела, вона танцює. Це дівчина, яка під час свята супроводжує веселого грецького бога Діоніса. А в образів другої скульптури настрій печальний, скорботний. Вона зображує французьких громадян, які під час Столітньої війни мусили прийти до англійського короля з ключами від свого рідного обложеного міста. А тепер подивімось на знамениту давньогрецьку скульптуру Ніку Самофракійську.
Крилата богиня виражає пристрасну волю до перемоги, провіщаючи звитягу грецького флоту.
IV. Навчальна соціалізація Інформаційний кластер
Отож тема нашого сьогоднішнього уроку — скульптура. Це мистецтво весь час поряд із нами. Пам’ятники прикрашають пло-
щі міст, декоративна скульптура оздоблює стіни будівель, статуетки — наші кімнати.
Скульптура (від лат. sculро — «витісую») — вид образотворчого мистецтва, що зображує навколишній світ в об’ємних формах.
Існує два види скульптури: кругла — на яку можна подивитися з усіх боків; рельєф — випукла скульптура на площині.
Залежно від того, наскільки рельєф випуклий, виокремлюють такі його види: горельєф — високий, барельєф — низький, контр- рельєф — заглиблений у поверхню.
Скульптура, як і живопис, буває станкова (невеликого розміру) і монументальна.
Монументальна скульптура — це пам’ятники, які зображують видатних людей чи історичні події.
Станкова скульптура виготовляється на станку (підставці) й має самостійне художнє значення.
Ще іноді виокремлюють монументально-декоративну скульптуру (для оздоблення садів і парків) і скульптуру малих форм (невеликі статуетки зі скла, дерева, кості і т. ін.).
Скульптура — мистецтво ліплення та витісування. Яким прийомом ми користуємося, коли ліпимо з пластиліну? (Відповіді учнів.) Правильно, методом додавання — ліплення. Бо наш матеріал м’який; так ліплять не тільки з пластиліну, а й із глини. Інструменти скульптора в цьому випадку — це його руки та різноманітні стеки для вибирання зайвого. Скульптор додає до грудки глини або гіпсу все нові шари, і виникає скульптура. М’які матеріали скульптори часто використовують для створення моделей майбутньої скульптури з каменю чи лиття з бронзи.
Скульптора, який працює з твердими матеріалами (деревом, каменем), називають іще різьбярем. Бо він вирізьблює, творить, вивільняючи скульптуру з твердого матеріалу, відколюючи шматок по шматку за допомогою різця. Щоб не робити помилок під час створення скульптур із твердих матеріалів, скульптор малює багато ескізів майбутньої скульптури з різних боків (у різних ракурсах).
Кого ще крім людини люблять зображувати скульптори? (Відповіді учнів.) Так, тварин. Цей жанр скульптури називають анімалістичним. Іще в печерах, давніх пристановищах людини, знайдено кам’яні рельєфи, що зображують тварин. У давньоєгипетських похованнях знайшли численні статуетки крокодилів, гіпопотамів, собак, жаб, котів. Культ тварин (їхнє обожнення) існував у багатьох народів. Шанували їх і єгиптяни: своїх богів вони зображували з головами тварин.
Наприклад, бог Гор зображувався з головою сокола.
Дуже часто в давньоєгипетській скульптурі зустрічається зображення кішки. Богиню Бастет зображують у вигляді жінки з кошачою головою або кішки, що сидить у гордій позі, довгий хвіст обвиває лапи. У правому вусі просвердлювали отвір для прикрас.
Погляньте, яка граційна фігурка кішки, чудово виліплена мордочка з великими овальними очима, стуленим ротом і довгими вусами.
Єгиптяни зображували тварин-богів, і тому їхні образи урочисті, сповнені величі та спокійні. У таких випадках художники говорять: зображення статичне. Сьогодні ми виконаємо скульптуру
рельєфну «Знаки зодіаку». Практична майстерня
Творче завдання. Індивідуальна робота. методом ліплення, додавання форми.
Алгоритм створення скульптурного образу
1.Виліпити рельєфну форму свого знаку зодіаку.
2.Поступово додаючи шматочки пластиліну в місця з’єднання голови, ніг і тулуба тварини, виліпити дрібні деталі.
Презентація й оцінювання робіт учнів.
Записати в зошит приклади монументальної скульптури в рідному місті.