Що таке скульптура. Види скульптури. Рельєфна композиція «Знаки зодіаку».

Про матеріал
Сформувати в учнів поняття «скульптура», сприяти ознайомленню з видами скульптури, матеріалами й інструментами скульпто¬ра; розвивати композиційні, творчі, інтерпретаційні навички; вихову¬вати художній смак, інтерес до історії світового мистецтва в цілому.
Перегляд файлу

 

Тема: Що таке скульптура. Види скульптури.

Рельєфна композиція  «Знаки зодіаку».

 

Мета: сформувати в учнів поняття «скульптура», сприяти ознайом­ленню з видами скульптури, матеріалами й інструментами скульпто­ра; розвивати композиційні, творчі, інтерпретаційні навички; вихову­вати художній смак, інтерес до історії світового мистецтва в цілому.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: творча майстерня.

Обладнання: для вчителя — наочна презентація навчального ма­теріалу до уроку; для учнів — пластилін, зубочистки, стеки.

Практична робота: ліплення; поетапне рельєфне зображення знаків зодіаку .

Хід уроку

  1.              Організаційний етап

         Підготовка учнів до уроку.

  1.         Актуалізація мистецького досвіду, опорних знань учнів.

        Бесіда

Назвіть основний виражальний засіб живопису.

Дайте визначення поняттю «колорит».

Який колір називають Локальним?

У яких видах робіт художники використовують локальні кольори?

Вибіркова перевірка домашнього завдання.

  1.      Мотивація образотворчої діяльності учнів

        Бесіда за презентацією вчителя

        На попередніх уроках ми говорили про живопис. Що можна зо­бразити на картині? (Відповіді учнів.) Правильно, на картині ху­дожник зображує людей, дерева, тварин, фантастичних істот — те­ми для зображення можуть бути дуже різноманітними.

        А що може зобразити скульптор? Що ви бачите на слайдах? (Відповіді учнів.) Так, переважно це люди і тварини. Можливості скульптури більш обмежені. Але при цьому образи скульптури не одноманітні. Порівняймо скульптурні твори різних авторів: скульптуру Скопаса «Менада» і Родена «Громадяни Кале».

       Однаковий у них настрій чи різний? (Відповіді учнів.) Правиль­но, Менада весела, вона танцює. Це дівчина, яка під час свята супро­воджує веселого грецького бога Діоніса. А в образів другої скульптури настрій печальний, скорботний. Вона зображує французьких грома­дян, які під час Столітньої війни мусили прийти до англійського ко­роля з ключами від свого рідного обложеного міста. А тепер подиві­мось на знамениту давньогрецьку скульптуру Ніку Самофракійську.

Крилата богиня виражає пристрасну волю до перемоги, прові­щаючи звитягу грецького флоту.

IV. Навчальна соціалізація Інформаційний кластер

Отож тема нашого сьогоднішнього уроку — скульптура. Це мистецтво весь час поряд із нами. Пам’ятники прикрашають пло-

щі міст, декоративна скульптура оздоблює стіни будівель, статует­ки — наші кімнати.

Понятійний кластер

Скульптура (від лат. sculро — «витісую») — вид образотворчо­го мистецтва, що зображує навколишній світ в об’ємних формах.

Існує два види скульптури: кругла — на яку можна подивитися з усіх боків; рельєф — випукла скульптура на площині.

Залежно від того, наскільки рельєф випуклий, виокремлюють такі його види: горельєф — високий, барельєф — низький, контр- рельєф — заглиблений у поверхню.

Скульптура, як і живопис, буває станкова (невеликого розміру) і монументальна.

Понятійний кластер

Монументальна скульптура — це пам’ятники, які зображують видатних людей чи історичні події.

Станкова скульптура виготовляється на станку (підставці) й має самостійне художнє значення.

Ще іноді виокремлюють монументально-декоративну скульпту­ру (для оздоблення садів і парків) і скульптуру малих форм (неве­ликі статуетки зі скла, дерева, кості і т. ін.).

Інформаційний кластер

Скульптура — мистецтво ліплення та витісування. Яким при­йомом ми користуємося, коли ліпимо з пластиліну? (Відповіді учнів.) Правильно, методом додавання — ліплення. Бо наш мате­ріал м’який; так ліплять не тільки з пластиліну, а й із глини. Ін­струменти скульптора в цьому випадку — це його руки та різно­манітні стеки для вибирання зайвого. Скульптор додає до грудки глини або гіпсу все нові шари, і виникає скульптура. М’які матері­али скульптори часто використовують для створення моделей май­бутньої скульптури з каменю чи лиття з бронзи.

Скульптора, який працює з твердими матеріалами (деревом, ка­менем), називають іще різьбярем. Бо він вирізьблює, творить, ви­вільняючи скульптуру з твердого матеріалу, відколюючи шматок по шматку за допомогою різця. Щоб не робити помилок під час створення скульптур із твердих матеріалів, скульптор малює багато ескізів майбутньої скульптури з різних боків (у різних ракурсах).

Кого ще крім людини люблять зображувати скульптори? (Від­повіді учнів.) Так, тварин. Цей жанр скульптури називають аніма­лістичним. Іще в печерах, давніх пристановищах людини, знайдено кам’яні рельєфи, що зображують тварин. У давньоєгипетських по­хованнях знайшли численні статуетки крокодилів, гіпопотамів, со­бак, жаб, котів. Культ тварин (їхнє обожнення) існував у багатьох народів. Шанували їх і єгиптяни: своїх богів вони зображували з го­ловами тварин.

Наприклад, бог Гор зображувався з головою сокола.

Дуже часто в давньоєгипетській скульптурі зустрічається зо­браження кішки. Богиню Бастет зображують у вигляді жінки з кошачою головою або кішки, що сидить у гордій позі, довгий хвіст обвиває лапи. У правому вусі просвердлювали отвір для прикрас.

Погляньте, яка граційна фігурка кішки, чудово виліплена мордоч­ка з великими овальними очима, стуленим ротом і довгими вусами.

Єгиптяни зображували тварин-богів, і тому їхні образи урочис­ті, сповнені величі та спокійні. У таких випадках художники гово­рять: зображення статичне. Сьогодні ми виконаємо скульптуру
рельєфну «Знаки зодіаку». Практична майстерня

Творче завдання. Індивідуальна  робота. методом ліплення, додавання форми.

Алгоритм створення скульптурного образу

1.Виліпити рельєфну форму свого знаку зодіаку.

2.Поступово додаючи шматочки пластиліну в місця з’єднання голови, ніг і тулуба тварини, виліпити дрібні деталі.

  1. Закріплення вивченого
  2.                   Учитель показує фотографії скульптурних творів, учні назива­ють матеріали, з яких виконано ці твори.
  3.    Підсумки уроку

Презентація й оцінювання робіт учнів.

  1. Домашнє завдання

Записати в зошит приклади монументальної скульптури в рід­ному місті.

 

docx
Додано
24 грудня 2020
Переглядів
8007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку