Урок на тему: "Зображення предметів циліндричної форми, подібних до кулі та складної форми. Об’ємно-просторові характеристики циліндра, кулі, світлові співвідношення"

Про матеріал

Мета: розширити знання учнів з даної теми; ознайомити із історією виникнення натюрморту, з особливостями його композиційного рішення; навчати складати натюрморт, продовжувати формувати навички щодо роботи графікою, вчити аналізувати природні форми; поглиблювати знання про композицію, середню лінію, світло, тінь, півтінь, розвивати образне просторове мислення, пізнавальну активність, спостережливість, уяву, творчі здібності; формувати уявлення про композиційні закони побудови натюрмортів.

Перегляд файлу

 

Учитель образотворчого мистецтва:

Ємельяненко Аліна Михайлівна

 

 

Розробка та проведення уроку образотворчого

мистецтва в 5 класі

Дата:

Тема уроку: Зображення предметів циліндричної форми, подібних до кулі та складної форми. Об’ємно-просторові характеристики циліндра, кулі, світлові співвідношення.

Мета: (формувати компетентності) предметні: розширити знання учнів за

темою «Зображення предметів циліндричної форми, подібних до кулі та складної форми. Об’ємно-просторові характеристики циліндра, кулі, світлові співвідношення»; ознайомити із історією виникнення натюрморту, з особливостями його композиційного рішення; навчати складати натюрморт, продовжувати формувати навички щодо роботи графікою, вчити  аналізувати природні форми; поглиблювати знання  про  композицію, середню лінію, світло, тінь, півтінь, розвивати образне просторове мислення, пізнавальну активність, спостережливість, уяву, творчі здібності;  формувати уявлення про композиційні закони побудови натюрмортів;

математична: закріпити навички виконання графічного малюнку;

уміння учитися упродовж життя: навчати розшукувати нові шляхи художньо

– творчого розвитку, розвивати в учнів чуттєво-емоційне сприйняття виконання роботи, пізнавальну активність;

спілкування рідною мовою: спрямовувати  увагу на влучність формулювань,

 правильність і чіткість вимови;

 інформаційно-цифрова: реалізувати художні потреби  у пізнанні мистецтва; обізнаність і самовираження у сфері культури: вчити пропагувати національну

 культуру через власну художньо-творчу діяльність, усвідомлювати

 потребу збереження художнього надбання людства;

екологічна грамотність і здорове життя: вчити усвідомлювати роль

 навколишнього середовища для життя і здоров`я людини;

реалізувати такі наскрізні  змістовні лінії: «Екологічна безпека й сталий

 розвиток» здійснити на основі творів мистецтва та художньо - творчої

 діяльності у процесі виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до

 природи, усвідомити себе частиною світу в якому все взаємопов`язане;

«Громадська відповідальність» формувати в учнів культурну самосвідомість - розуміти роль культури, шанобливого толерантного ставлення до культурних надбань свого народу.

 Тип уроку: комбінований урок.

Форма роботи: індивідуальна, групова.

Техніка виконання: графіка.

Оснащення:Зоровий ряд: репродукції картин художників, учнівські роботи.

Матеріали та інструменти: альбом, простий олівець, гумка, ПК, проектор.

Очікуваний результат: виконання графічного малюнка натюрморту.

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, література, математика.

Терміни та поняття: «Натюрморт».

 

                                  СТРУКТУРА УРОКУ

І.   Організаційний момент. (до 1хв.)

ІІ.  Актуалізація знань.(до 3хв.)

III. Мотивація навчальної діяльності. (до1хв.)

IV. Оголошення теми та мети уроку. (до 1хв)

V.  Вивчення нового матеріалу.(до 10хв.)

      Фізкультхвилинка (до 1,5хв.)

VІ. Практична робота. (23хв.)

          VII. Актуалізація набутих знань (до 1хв.)

                  Інтерактивна вправа «Запитання - відповідь».

VІІІ. Підведення підсумків уроку.(до 5хв.)

         Виставка учнівських  робіт.

         Аналіз учнівських робіт.

         Завдання додому.

         Побажання учням

     

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Добрий день, діти. Скажіть, будь-ласка, а чи з гарним насттроєм ви прийшли сьогодні до школи? (позитивні відповіді учнів).

Це добре. Тому, що у нас сьогодні неймовірно цікавий урок. Але для того, щоб він був творчим мені обов’язково потрібна ваша допомога та підтримка. Ну що , друзі, я можу на вас розраховувати?(відповіді учнів: Так).тоді я вам пропоную піднятись з ваших місць (учні піднімаються), візьміть один одного за руки(беруть), подивіться один на одного (дивляться), посміхніться один одному, а тепер побажайте один одному гарного настрою та творчого уроку.(бажають).

 Ось тепер, після теплих побажань ми налаштувались на урок і , нарешті, можемо стартувати в нашу творчу  подорож .

ІІ. Актуалізація знань

Та перед тим, як означити тему нашого уроку, давайте пригадаємо, які види та жанри образотворчого мистецтва ви знаєте? Допоможе нам в цьому  мультимедійна дошка. Вашій увазі будуть запропоновані фото-слайди з певним зображенням . Ваша задача правильно називати, що саме зображено на малюнку : чи вид , чи жанр образотворчого мистецтва.

Слайд 1-НАТЮРМОРТ;

Слайд 2 – ГРАФІКА;

Слайд 3- ПЕЙЗАЖ;

Слайд 4- АНІМАЛІСТИКА;

Слайд 5- ДПМ;

Слайд 6- СКУЛЬПТУРА;

Слайд 7- ПОРТРЕТ;

Слайд 8- БАТАЛІЙНИЙ ЖАНР;

Слайд 9- АХІТЕКТУРА;

Слайд 10- РЕЛІГІЙНИЙ;

Слайд 11- ЖИВОПИС;

Слайд 12- ФАНТАСТИЧНИЙ

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Друзі, погляньте, а що це за цікаві предмети лежать у кожного з вас на партах?(геометричні фігури).
  • А як ви вважаєте, навіщо нам сьогодні на уроці знадобляться геометричні фігури? (малювати…)
  • А чи всі ви знаєте, як вони називаються? Пригадаємо? Я називаю фігуру , і в кого на парті така фігура є-   піднімаєте її угору. Добре?

(циліндр, куля, куб, прямокутник-паралелепіпед, конус).

Молодці, діти, а чи подобається вам розгадувати загадки? (Так). Що ж, подивимось, як ви вмієте їх розгадувати.

Якщо бачиш на картині

Чашку кави на столі,

Або воду у графині,

Чи троянду в кришталі.

Чи якусь красиву вазу,

Чи смачний великий торт

А хоч всі предмети зразу

                                         Знай, це буде… (натюрморт)

Сьогодні на уроці ми з вами навчимось зображувати предмети циліндричної форми, подібних до кулі та складної форми. І виконаємо графічний натюрморт, використовуючи ваші знання про світлотінь та композицію, які ви здобули на попередніх уроках.

ІV. Оголошення теми та мети уроку

І ось , нарешті, ми готові з вами окреслити тему уроку, а звучить вона так: «Зображення предметів циліндричної форми, подібних до кулі та складної форми. Об’ємно-просторові характеристики циліндра, кулі, світлові співвідношення».

А тепер ви можете сказати, чого саме чекаєте від сьогоднішнього уроку. Які саме результати ви бажаєте отримати на уроці? (відповіді учнів).

V. Вивчення нового матеріалу

 а) бесіда про натюрморт.

1. Відразу, давайте розберемось , що ж таке натюрморт.

Натюрморт - походить від грецького слова "Naturmortus",  тобто малюнок мертвої натури, зображення овочів, фруктів, квітів, предметів побуту.

2. На які ж види поділяється натюрморт?

   ( учні піднімають руки для відповіді)

Натюрморт поділяється за видами : спортивний, побутовий, шкільний і багато інших. За своїм характером він може бути "Графічний"(олівець) та живописний (фарби).

Відразу давайте пригадаємо, які графічні матеріали використовуємо в роботі графікою?

-олівець,

-туш,

-вугілля,

-мілки(крейда,

-соус,

- гелева ручка,

-фломатстери,

-сєпія,

-сангіна,

-воскові олівці та ін.

   (відповіді учнів).

Постановка натюрморту.

Учень. Якщо розглядати предмети далеко один від одного, то створюються враження, що композиція «пуста», якщо занадто зближувати - натюрморт буде «важким», «громіздким». Гарно коли чергуються світлі і темні предмети, важкі і більше витончені формою, погано дивляться однакові предмети на одній лінії.

Учень Натюрморт повинен мати композиційний центр - предмет або найбільший, або виразний,  або найяскравіший.  Композиційний центр не обов'язково повинен збігатися з геометричним центром.

Предмети повинні бути згруповані так, щоб вже нічого не хотілося прибрати, пересунути або додати.

Учень Велику роль в натюрморті грає  тло.  Не можна розміщувати тло  впритул за натюрмортом, бо це не дозволяє погляду розсіюватися, йти від постановки.

Передній план вільний, відкритий,легкий. Найбільш важкі, великі предмети повинні знаходитися на другому плані.

 Учитель .Інструктаж

-Виставляємо запропонований учителем натюрморт з найцікавішою  точкою зору.

-Композиційне розміщення.

-Обираємо формат відповідно до сюжетного задуму. Розміщуємо предмети за розміром та пропорцією

Коли ми розглянули наш натюрморт, ми розберемо поетапність виконання нашого малюнку (вчитель малює на дошці) перетворення геометричних фігур в  предмети для натюрморту:

-   Спочатку, ледве натискаючи на олівець, намічаємо лінію площини;

- Компонуємо предмети загальними лініями, визначаємо їх розташування на листі відносно один одного (яблуко ближче).

-  Ледве натискаючи на олівець уточнюємо форму предметів, постійно порівнюючи малюнок з натури.

-Для побудови глечика проводимо лінію симетрії, яка поділяє його на дві однакові частини.

 -  Виконавши малюнок олівцем,  починаємо роботу кольором(вчитель пише роботу на мольберті).

-Працюючи з фарбами не забуваємо, що одна сторона ближче до вікна, тому більш освітлена. Умовно поділяє світло, тінь, півтінь. Це допоможе передати вам об'єм предметів.

Індивідуальна творча робота.

Малювання натюрморту (контроль правильності виконання прийомів роботи; надання допомоги учням, які відчувають труднощі ).

Ось перед вами стоїть натурна постанова - глечик.

б) Бесіда про світлотінь і аналіз форми предмета натури.

    Тепер уважно подивимось на глечик. Чи красиво він зроблений?

 - Так, красиво.

Цікава форма, плавні лінії бічних сторін, теплий м’який колір.

- Якого кольору цей предмет? (учні називають колір)

- Так, світло-коричневий, але колір його складний, що крім основного локального кольору, який є незмінним по всій поверхні предмета, присутні жовтий,червоний і білі кольори.

- Тепер розглянемо предмет більш глибше. З якого боку падає світло? (Відповідь учнів)

- З лівого падає світло, а з правого тінь.

- А який бік світліший, який темніший? (учні показують)

- Покажіть місце на поверхні, де можна помітити особливо яскраву пляму (учні показують).

- Наочно ви бачите, що по мірі віддалення світла предмет поступово темнішає.

- А хто скаже, як називається найяскравіше місце на предметі?

(Відповідь учня - відблиском)

- Кругом відблиска помічається легка півтінь, у якій можна побачити слабке відображення світла – рефлекс.

-Відбита від предмета на площину поверхні - падаюча тінь, вона буде темніша від особистої тіні предмета.

Тепер розглянемо форму будови глечика.

- Як ви гадаєте, в яку геометричну форму можна упакувати глечик; подивіься уважно на макети і плакати геометричних фігур і форм?

(Відповідь учнів- в прямокутниках.)

- А тепер уважно подивіться на глечик і на геометричні форми тіл і порівняйте, з яких геометричних тіл і форм складається глечик.

(Учні порівнюють, аналізують форму предмета і геометричні форми, відповідають по черзі:- циліндра, з різного конуса, кулі, кола, прямокутників різної величини.)

- Так, добре, з формою будови глечика і геометричними формами і тілами ми розібралися і дійшли до вірного аналізу.

Проаналізувавши відповіді про світлотіні і геометричні форми, з яких складається предмет або предмети натюрморта, вчитель має право перейти до практичної роботи через побудову педагогічного малюнка.

Вчитель переходить до продуманої побудови педагогічного малюнка на дошці і на планшеті. Малюнок треба виконувати так, щоб його було гарно і зрозуміло видно з останнього стола класу.

 

в) Педагогічний малюнок вчителя.

Педагогічний малюнок вчителя краще виконувати таким  етапом: композиційно-конструктивний малюнок, після якого – практична робота.

Етап композиційно-конструктивний.

Педагогічний малюнок виконується на дошці вчителем, або на трьох плакатах одного розміру, але не менше формату А1, щоб було видно з останнього робочого місця класу .Краще всього, коли вчитель раніше виконує пед. малюнок на окремих плакатах, планшетах, що дасть змогу в економії часу на виконання пед. малюнку. Виконують його на білому фоні чорною або сірою пастеллю.

        1.Малюнок починається з композиційно правильного розміщення малюнка на аркуші паперу з урахуванням габаритних розмірів не тільки предмета, предметів натюрморта, а натюрморта в цілому вигляді.

        2.Проаналізувати пропорції предмета (співвідношення розмірів предмета або предметів), відмічаючи на папері відношення висоти до ширини, проведення вертикальної осі симетрії, (лінія симетрії ділить предмет круглої і фронтальної форми завжди на дві рівні частини по середині предмета, незалежно під яким кутом та знаходиться до нього, відносно центра кімнати) та легкими лініями малюють форму натури.

3.Намалювавши загальну форму, порівнюють малюнок з натурою та вносять поправки, перевіряють при цьому пропорції предмета та симетрію його форми відносно осі симетрії. При цьому слід користуватися візуальними пропорціями предмета, порівнюючи їх між собою і пропорціями на площині аркуша. Це буде так званий лінійний малюнок.

4.У процесі малювання не слід забувати про перспективні зміни кола. Чим ближче коло до рівня очей глядача (лінії горизонту), тим його форма здається вужчою (скороченою), а на рівні очей вона сприймається та зображується у вигляді прямої лінії.

Фізкультхвилинка

Учитель зачитує ритмічний вірш і разом з учнями виконує вправи, імітуючи вірш.

Ручки вгору, ручки вниз,

На сусіда подивись.

Ручки вгору, ручки в боки,

І зроби чотири кроки,

Ручки вище піднімай,

І тихенько опускай.

Плескаємо кілька раз,

Для роботи все гаразд.

 

VІ. Виконання практичної роботи

            Учитель        

-  Ми  на уроці передамо тільки загальний настрій,  форму натюрморту. Пропоную вам намалювати цей натюрморт (показується натура).  Щоб намалювати натюрморт, треба уважно роздивитися всі предмети, визначити  їх форму, розмір, колір, розташування.

- Як ви гадаєте, яку геометричну фігуру нам нагадує глечик? та які геометричні фігури потрібні для цього натюрморту?   

   -Учні  аналізують форму глечика, встановлюють схожість між частинами предмета та геометричними її частинами.

   -Визначивши пропорції предмета на осі, учні перевіряють правильність шляхом візування.

   - Композиційне розташування зображення предмета відносно формі аркуша паперу.

   - Під час роботи нагадувати учням, щоб вони порівнювали форму натуральної постановки з тою формою, що намалюємо на аркуші.

   -В разі необхідності надати учням необхідну теоретичну допомогу.

   - Під спокійну класичну музику, відповідну темі уроку, учні працюють у творчій атмосфері.

1) Починаємо з композиційного вирішення, з гарного розміщення малюнка на аркуші паперу. Поміркуй, як краще розташувати формат для малювання натюрморту.

2) Розглянь  і порівняй за розміром та формою предмети, що будуть зображуватись. (глечики). Які з них розташовані ближче, їх треба малювати нижче на аркуші паперу. Ті, що далі- зображуються вище.

3) Легенько торкаючись паперу простим олівцем познач контури всіх елементів натюрморту.

4) Порівняйте малюнок з натурою і переходьте до деталізації:

- на що схожа шийка глечика? (на циліндр).

-А що нагадує середня частина? (кулю).

-А перехід від кулястої частини до дна глечика? (дзеркальний конус). 

       

         VII. Актуалізація набутих знань

           Учитель

         Інтерактивна вправа «Запитання - відповідь».

 - Над яким жанром мистецтва ви сьогодні працювали? (над натюрмортом).

-   Що таке натюрморт? (жанр мистецтва, що зображує предмети  неживої природи: квіти, риба, дичина ).

 

VIІІ. Підсумок уроку

а) завершення уроку: аналіз і оцінка робіт.

  -  Увага! Наш час відведений на практичну роботу вичерпався. Прошу покласти всі роботи на край робочого стола. Приведіть в належний стан робочі місця, робочий інструмент.

Виставка робіт

А зараз  я вам пропоную уявити, що ми завітали до художньої галереї, щоб насолодитись шедеврами художнього мистецтва. Закріпіть, будь-ласка , ваші роботи на дошці. Таким чином ми створимо власну картинну галерею.

Тепер зробимо аналіз ваших робіт. (Учитель показує роботи, які учні успішно виконали і порівнює їх між собою, вказує на недоліки в роботі і методи їх усунення.

Аналіз уроку.

Мета нашого уроку досягнута. Ви:

- освоїли тему побудови натюрморту;

- навчились передавати його композицію та об’ємну форму шляхом передачі світлотіні;

- закріпили поняття світлотіні (світло, тінь, блік, рефлекс, півтінь, падаюча тінь).

б) Домашнє завдання.

Спостереження за навколишнім середовищем.

в) Закінчення уроку

    На цьому урок закінчено. Дякую за співпрацю на уроці. До побачення.

doc
Додано
6 січня 2021
Переглядів
1566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку