Креативність Креативність — (лат. creatio — створення) — новітній термін, яким окреслюються «творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості в якості незалежного фактора». Раніше у літературі використовувався термін «творчі здібності», однак пізніше почав витіснятися мовним запозиченням з англійської мови (creativity, creative).
У психологічному словнику креативність розуміється з точки зору творчої продуктивності, як «…здатність породжувати незвичайні ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації» По суті термін «креативність» є синонімом до слова «творчість», однак має певні розбіжності. Творчість ми розглядаємо як діяльність людини, спрямовану на створення певних цінностей, а креативність як поняття, що актуалізує нестандартність у виявленні творчого потенціалу.
Певною мірою розвиток креативного мислення учнів залежить від їхніх естетичних смаків,інтелектуального потенціалу, що почасти закладено в людині природою. Креативність формується зовнішніми факторами, але навчити учнів мислити не стереотипами, а індивідуально, нестандартно цілком можливо. Таким чином завдання учителя сьогодні — формування креативно-емпатичної особистості. Психологи вважають, що одним з найважливіших джерел розвитку особистості та її креативності є емпатія. Емпатія (англ. empathy — співчуття, співпереживання) — здатність осягнути емоційний світ іншої людини, а також співпереживати в процесі спілкування. Головною метою кожного вчителя є пробудження чутливості до краси.
Модель основних креативних якостей включає : 1. Мотиваційно-креативні властивості: мотиви, інтереси, потребу в самореалізації, творчу позицію 2. Емоційно-креативні властивості: емпатію, багатий емоційний досвід: експресивну та імпресивну емоційність. 3. Інтелектуально-креативні: інтуїцію, здатність до перетворень, уяву й фантазію, прогнозування. 4. Естетичні креативні властивості: прагнення до краси, естетичну емпатію: почуття форми, стилю; почуття гумору. 5. Комунікативно-креативні властивості: здатність співпрацювати у творчій діяльності, мотивувати творчість інших, акумулювати творчий досвід. 6. Екзистенційні креативні властивості: позитивну «Я — концепцію», індивідуальний стиль діяльності.
Розроблені педагогічні засади дозволяють вчителю більш ефективно та цілеспрямовано розвивати в учнів творчі здібності. Безпосередньо з новітніми технологіями формування креативної компетентності учнів пов’язана організація самого процесу навчання. Незамінним помічником в такій роботі стали інтерактивні ( «inter» - взаємний, «act» - діяти) методи, якими користуюся з 2010 року. Їх є безліч, у роботі ж використовую такі креативні методи та прийоми навчання: асоціативний кущ, схема, малюнок, гронування, кола Венапроект, малюнкове письмо, «Шість капелюхів Боно» та інші.