Щодо досвіду роботи над науковим проєктом «Велосипед як транспортний засіб: Від здорового способу життя до вирішення екологічних проблем сучасного міста»

Про матеріал
У даному науковому проєкті зібрано низку експериментів, які свідчать про переваги користування велосипедом. За результатом досліджень, їзда на цьому виді транспорту не лише покращує здоров’я велосипедиста, але й сприятливо діє на довкілля. Робота має не тільки теоретичне, але й практичне знання. Позитивний вплив велосипедування на фізичне та психологічне здоров'я підтверджено опитуванням учнів. За допомогою проєкту підвищився інтерес дітей до велопрогулянок. І, найголовніше – до благополуччя довкілля і власного здоров'я.
Перегляд файлу

Щодо досвіду роботи над науковим проєктом 

«Велосипед як транспортний засіб: Від здорового способу життя  до вирішення екологічних проблем сучасного міста»

З. В. Скрепіль

Останніми роками спостерігається значне зростання популярності велосипедів у різних країнах світу. Велосипед як транспортний засіб використовують дедалі частіше, особливо в містах. Досить популярним він є і серед школярів. Тому, обираючи тему для учнівського наукового проєкту, ми врахували цю зацікавленість сучасної молоді велосипедом.

З огляду на це у Харківському ліцеї № 26 розпочалась робота над науковим проєктом, який отримав назву «Велосипед як транспортний засіб: Від здорового способу життя до вирішення екологічних проблем сучасного міста». Така тема дозволила нам поєднати теоретичні знання щодо користі використання велосипедів для міста і для людей з практичними рекомендаціями, необхідними учням при викорстанні велосипедів.

На уроках біології та екології ми з учнями обговорювали переваги використання велосипедів. Перш за все, увагу було зосереджено на питанні особистого здоров’я підлітків. Наприклад:

-            збільшення фізичної активності;  

-            перебування на свіжому повітрі;

-            розвиток координації рухів;

-            зниження рівня стресу;

-            позитивний настрій; -соціалізація.

По-друге, ми обговорювали на уроках позитивні чинники їзди на велосипеді для екології міста. Серед таких чинників називали наступні:

-            зменшення вихлопних газів у повітрі;

-            чистіше повітря чинить позитивний вплив на організм людини, меншає кількість хвороб, пов’язаних з органами дихання;

-            зменшення шкоди для рослин і тварин від вихлопних газів;

-            менш напружений трафік, а отже – більша безпека для мешканців міста.

У такий спосіб ми показували учням, що екологія міста напряму впливає на здоров’я мешканців цього міста. І в даному випадку їзда на велоспеді покращує не лише здоров’я велосипедиста, але й чинить позитивний вплив на навколишнє середовище.

Обрана для наукового проєкту тема дозволила нам вдосконалити міждисциплінарну освіту. Оскільки на уроках біології та екології ми багато говорили про необхідність фізичної підготовки велосипедистів, то на уроках фізичної культури вчителі (з огляду на тему проєкту) приділяли більше уваги розвиткові саме тих груп м’язів, які максимально задіяні під час їзди на велосипеді.

Робота над проєктом передбачала і ряд позанавчальних заходів. Так, було проведено:

-            диспут на тему «Я обираю здоровий спосіб життя»;

-            гру-практикум «Сам собі допоможу»;

-            відео-репортаж «Наш друг  велосипед»; 

-            вікторину «Транспорт і пішоходи»;

-            гру-вікторина з Правил дорожнього руху;

-            конференцію на платформі Zoom для учнів 9 класів керівником роздрібної мережі «Велопланета» Белоцерковською К.О.; 

-            екскурсію до магазину «Велопланета» (м. Харків);

-            створено батьківську групу, яка опікується проведенням ремонту велосипедів учнів та наданням рекомендацій щодо технічних характеристик або умов експлуатування велосипедів;

-            соціологічне опитування учнів з 5 по 11 клас щодо їхнього ставлення до їзди на велосипеді і щодо користі отриманих у ході роботи над проєктом знань.

Таким чином, робота над нашим проєктом допомогла учням зрозуміти, що поїздки на велосипеді чинять позитивний вплив на фізичний та психологічний стан дітей: покращують фізичну форму, зміцнюють серцево-судинну систему, підвищують витривалість та м'язову силу, допомагають контролювати вагу, сприяють розвитку координації рухів, розширенню рухового діапазону та збільшенню рівня фізичної активності, покращують настрій, знижують рівень стресу, сприяють соціалізації.

Учні побачили зв’язок між збільшенням кількості велосипедів та зменшенням кількості автомобілей на дорогах великих індустріальних міст із покращенням стану екології  у цих містах.  

  Цей науковий проєкт підвищив інтерес учнів до велопрогулянок. Підлітки отримали теоретичні та практичні рекомендації щодо безпеки керування велосипедом: дізналися про необхідність підтримання постійного каденсу під час їзди на велосипеді, про важливість правильного дихання та вживання води, про обов’язки велосипедистів під час руху на дорогах.

Таким чином, виконаний у Харківському ліцеї № 26 науковий проєкт «Велосипед як транспортний засіб: Від здорового способу життя до вирішення екологічних проблем сучасного міста» має не тільки теоретичне, але й велике практичне знання. Його результати можуть бути використані на уроках біології, екології та фізичної культури в інших навчальних закладах, оскільки завдяки виконаній роботі в учнів було сформовано знання про позитивний вплив фізичних навантажень при їзді на велосипеді на  розвиток дітей і підлітків, про позитивний вплив і на фізичний, і на психологічний розвиток учнів. Результати сформованості цих знань підтверджені під час опитування учасників дослідження. Література

1.     Абрамов В. В. Спортивний туризм : підручник. Х. : ХНАМГ, 2011. 367с.

2.     Круцевич Т. Ю. Теорія й методика фізичного виховання. К., 2011. 223 с.