Семінар - практикум "Організація ігор-занять з піском"

Про матеріал
Під час цього семінару - практикуму педагоги мають можливість підвищити психолого-педагогічну компетентність в галузі використання різних методів роботи з піском в умовах дитячого саду.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

підвищення психолого-педагогічної компетентності педагогів в галузі використання різних методів роботи з піском в умовах дитячого саду.

 

План проведення:

  1. Вправа «Малюнок на спині» (привітання учасників)
  2. Теоретична частина.
  3. Практична частина.
  4. Рефлексія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід семінару – практикуму:                                                                                                

I привітання учасників семінару

Вихователь пропонує всім встати в коло. Учасники стоять у колі, один за одним, на відстані трохи менше витягнутої руки.

Вправа «Малюнок на спині»

Слайд 3

Мета: активізація учасників, створення позитивного емоційного настрою з використанням техніки малювання пальцями.

Вихователь:                                                                                                                                             Зараз, я розповім вам казку, яку ми намалюємо один у одного на спині.                                       Приготуємо аркуш паперу, розгладимо його (учасники гладять долонями спину попереду стоїть гравця).                                                                                                                                      Жив-був хлопчик (малюють пальцем чоловічка).                                                                                    Він дуже любив гуляти в лісі (малюють дерева).                                                                                   Одного разу він пішов на прогулянку (зображують йдуть ноги).                                                     Світило яскраве сонце (малюють сонце на спині партнера).                                                                     Сонячні промені ніжно пестили його спину (гладять долонями спини один одного). Раптом з'явилися хмари (малюють хмари).                                                                                         Почався сильний дощ (показують, як падають краплі дощу).                                                               Дощ заспокоївся. З'явилися великі калюжі (малюються калюжі).                                                    Улюбленим заняттям хлопчика було дивитися в калюжі і посміхатися своєму відображенню (учасники повертаються обличчям в коло і посміхаються один одному).

II Теоретична частина 

Слайд 4

Гра з піском - це природна і доступна кожній дитині форма діяльності. Пісок-природний матеріал. Як частина природи, він дає людині відпочинок і при цьому наповнює його бажання творити. Головне достоїнство цього матеріалу в тому, що він різноманітний і здатний приймати будь-яку форму. Таким же різноманітним стає вираження власних думок. Ігри з піском - це прояв природної активності дитини і вид діяльності, який дарує дітям радість. Перші контакти дітей один з одним встановлюються саме в пісочниці. Возитися в піску-не примха, а потреба дитини. Це необхідно для того, щоб забезпечити нормальний фізичний та інтелектуальний розвиток.

Слайд 5

Пісочна терапія для дітей - це прекрасна можливість для самовираження, розвитку творчих нахилів у дитини, а також простий і дієвий спосіб навчитися виражати свої почуття, емоції, переживання.

 

Слайд 6

Цілі пісочної терапією:

  • Розвиток пізнавальних і психічних процесів: сприйняття (форми, кольору, цілісного сприйняття, пам'яті, уваги, мислення, уяви, просторових уявлень
  • Розвиток фонематичного слуху, автоматизація звуку в складах, словах, навчання читанню
  • Диференціація, автоматизація звуків.
  • Удосконалення навичок і вмінь практичного спілкування, використовуючи вербальні та невербальні засоби
  • Розвиток фантазії, наочно-образного мислення, словесно-логічного мислення, творчого і критичного мислення, спонукаючи дітей до активних дій і концентрації уваги, сприяючи прояву емпатії
  • Зниження психофізичного напруги
  • Актуалізація емоцій

Слайд 7

Завдання пісочної терапії:

Освітні:

  • Вчити дітей послідовно і точно передавати побачене, з урахуванням розвитку сюжету
  • Навчати вмінню відповідати на питання проблемно - пошукового характеру
  • Навчати спеціальним рухам і їх виконання дітьми
  • Вчити вибудовувати композиції на піску за зразком
  • Закріплювати уявлення про навколишній світ

Слайд 8

Розвиваючі:

  • Розвивати психічні процеси (увага, пам'ять)
  • Розвивати логічне мислення
  •  Розвивати тонкі тактильні відчуття, дрібну моторику
  • Розвивати уміння діяти за інструкцією
  • Стимулювати розвиток сенсорно-перцептивної сфери, особливо тактильно-кінестетичний чутливості.

Слайд 9

Виховні:

  • Викликати емоційно позитивний стан, задоволення від ігор і спільної діяльності з іншими дітьми
  • Виховувати уважне ставлення до колективу при організації групової діяльності
  • Виховувати слухове увагу і пам'ять
  • Виховувати доброту, дбайливе ставлення до всього живого
  • Удосконалювати навички позитивної комунікації
  • «Відтворення» різноманітних життєвих ситуацій, створення композицій на піску

Слайд 10

Діти, які потребують в грі з піском:

  • Різні форми порушення поведінки;
  • Складнощі у взаєминах з дорослими (батьками, педагогами) і однолітками;
  • Психосоматичні захворювання;
  • Мовні порушення
  • Підвищена тривожність, страхи;
  • Складнощі, пов'язані зі змінами в сімейній ситуації (розлучення, поява молодшої дитини)
  • Неврози.

Слайд 11

Види ігор на піску

  • Навчальні ігри допомагають в оволодінні навичками читання, письма, рахунку, розвивають фонематичний слух, а також проводити корекцію звуковимови, розвиває тактильно-кінестетичний чутливість
  • Пізнавальні ігри дають можливість дітям пізнати багатогранність навколишнього світу;
  • Проектні гри відкривають потенційні можливості дитини, розвивають його творчість і фантазію. За допомогою цих ігор проводиться психологічна діагностика, корекція і розвиток дитини.
  • Психотерапевтичні ігри допомагають зняти нервову напругу.

Устаткування для «пісочної терапії»

Слайд 12

Класична форма пісочниці являє собою дерев'яний ящик розміром 50 * 70 * 8 (50 * 70 - розмір поля, 8 - глибина). Вважається, що такий розмір пісочниці відповідає обсягу поля зорового сприйняття (охоплення всього світу одним поглядом, що не переміщує очей).Внутрішня частина ящика пофарбована в блакитний колір, що символізує небо і воду. Даний розмір пісочниці передбачає індивідуальну роботу або роботу з групою 3-4 людини. Чистий просіяний пісок, створює в пісочниці лінію горизонту.

(Вихователь передає по колу баночки з піском)

Вихователь:                                                                                                                                           «1-я баночка - сухий пісок 2-я баночка - сухий пісок (відрізняється від 1-ої баночки кольором і структурою) 3-тя баночка - вологий пісок. Вам потрібно подивитися і помацати цей пісок і сказати, які відчуття, асоціації він у вас викликає?

Пісок різний за структурою, за кольором, за наявністю або відсутністю води пісок викликає абсолютно різні емоції, відчуття, почуття. Бажано мати різний пісок, з якого клієнт може вибирати той, який краще відображає його емоційний стан. Залежно від того, який пісок використовується, мокрий або сухий; почуття які виникають при контакті з ним різні. Сухий пісок - ніжний, легкий, мінливий, сипучий, він нагадує про вічність, нескінченності буття. Змішаний з водою, пісок стає більш темним і починає набувати якості землі і йому можна надати форму. Мокрий пісок дозволяє "рухатися вглиб або підніматися вгору". У пісочної терапії пісок "заземлює" стару, негативну, "проблемну" енергію, тим самим даючи людині можливість відкрити в собі джерело нового життя. »

Слайд 13

Набір ігрового матеріалу (лопатки, широкі пензлики, сита, воронки; різноманітні пластикові формочки різної величини і форми; мініатюрні іграшки для обігравання завдань в пісочниці; непридатний матеріал: камінчики, черепашки, гілочки, палички, великі ґудзики, одноразові соломки для коктейлю).

Слайд 14

Колекція мініатюрних об'єктів

  • тварини, що мешкають в усіх природних зонах
  • птахи дикі і домашні, а також доісторичні ящери.
  • комахи - метелики, жуки, павуки, мухи і коники.
  • мешканці морів і океанів.
  • фігурки, що зображують людей різних професій.
  • будинки: житла різних народів.
  • фігурки, що зображують всілякий транспорт
  • дерева і рослини (можна використовувати справжні рослини).

 

III практична частина семінару – практикуму:

Вихователь пропонує всім бажаючим взяти участь в іграх, які можна використовувати в роботі з дітьми.

Слайд 16                                                                                                                                               Вправа «Чутливі долоньки»

Мета:                                                                                                                                                розвиток відчуття дотику, дрібної моторики пальців рук.

Хід гри:                                                                                                                                                Зараз ми з вами виконаємо вправу «Чутливі долоньки".  Покладіть долоні на пісок. Давайте погладимо його внутрішньою стороною долоні, а потім тильною. Погладьте пісок між долонями. Розкажіть які асоціації у вас викликає ця вправа? Ці вправи сприяють розвитку дрібної моторики рук.

 

Слайд 17                                                                                                                                              Вправа «Пісочний вітер»

Мета:                                                                                                                                                розвиток тактильної чутливості, дрібної моторики пальців рук, мовного дихання.

Хід гри:                                                                                                                                                Пісочний вітер можна виконати трьома способами.

1 спосіб:                                                                                                                                                                                   Візьміть собі трубочку. Будемо  дути на пісочок через трубочку. Таким способом можна щось і намалювати.

2 спосіб:                                                                                                                                                       Він легший. Набираємо в кулачки пісочок, піднімаємо ручки вище і повільно його висипаємо.

3 спосіб:                                                                                                                                                      Для нього потрібно об'єднатися в пари. Уявіть, що один з вас дорослий, інший - дитина. Дитина кладе ручки на пісочок, розчепірює пальчики і закриває очі. Дорослий сипить пісочок між пальців. Ось таким чином вийшов у нас пісочний вітер. А тепер поміняйтеся місцями.

Ці вправи розвивають дрібну моторику пальців рук, тим самим впливають на розвиток мовлення дитини.

Слайд 18                                                                                                                                                Гра «Незвичайні сліди»
 

Мета:                                                                                                                                              розвиток тактильної чутливості.

Хід гри:                                                                                                                                               
«Йдуть ведмежата» – дитина кулачками і долонями з силою натискає на пісок.
«Стрибають зайці» – кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись в різних напрямках.
«Повзуть змійки» – дитина розслабленими / напруженими пальцями рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
«Біжать жучки-павучки» – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в пісок, зустрічаючись під піском руками один з одним – “жучки вітаються”).

 

Слайд 19                                                                                                                                            Вправа «Що заховано в піску?»

Мета:                                                                                                                                          регуляція м’язової напруги, розслаблення.

Хід гри:                                                                                                                                        Дорослий та дитина занурюють руки у пісок. Спостерігають, як при цьому змінюється рельєф піску; звільняють руки від піску без різких рухів: рухаються лише пальчики.

Слайд 20                                                                                                                                                           Вправа «Конячка»

Мета:                                                                                                                                                розвиток тактильної чутливості, артикуляційного  апарату.

Хід гри:                                                                                                                                Запропонувати поклацати язиком та одночасно пальцями ритмічно, у такт клацанню «скакати по піску».

 

Слайд 21                                                                                                                                                    Гра «Придумай казку»

Мета:                                                                                                                                                      розвиток активної мовленнєвої діяльності, творчої уяви і навичок позитивної комунікації.

Хід гри:                                                                                                                                        Психолог запрошує педагогів підійти до пісочниці (6-7 чоловік) і створити імпровізовану сцену на піску: галявинку, будиночок, озеро, ліс, квартиру, дитячий сад і т. д.                             Для створення сюжету можна використовувати будь-який матеріал і іграшки. Час для роботи 3-4 хвилини.                                                                                                                                Потім потрібно придумати і обіграти цей сюжет всім разом за ролями.

Питання для обговорення:                                                                                                                     Ваші почуття, відчуття при виконанні даного завдання?                                                                         В роботі з дітьми якого віку можна використовувати цю гру? Чому?

 

Слайд 22                                                                                                                                                     Гра «Пісочний телеграф»

Мета:                                                                                                                                                        навчати перекладу тактильних відчуттів в знаки.

Хід гри:

Педагоги шикуються в колону в потилицю один одному.                                                                            Ведучий гри, «малює» пальцем на спині останнього учасника геометричну фігуру - пряму лінію, кут, окружність, прямокутник, трикутник та ін. Той, хто отримав «повідомлення», повинен передати його наступному гравцеві точно таким же способом - намалювати фігуру пальцем на спині сусіда. Останній одержувач повідомлення відтворює форму паличкою на піску. Після цього він стає в кінець колони, і гра повторюється.

Слайд 23                                                                                                                                  Образотворча робота «Малювання піском»

Мета: навчити створювати пісочні картини.

Устаткування: розмальовки, чисті аркуші паперу, клей ПВА, прості олівці, пензлики, серветки, пісок будь-який, в тому числі і кольоровий (який є в наявність).

Хід роботи:

Вихователь:                                                                                                                                         зараз, я пропоную вам створити малюнок з піску. Для виконання цієї роботи є 2 варіанти:

1-на чистому аркуші намалювати свою картину,                                                                                                      2-використовувати готові картинки, а потім їх домалювати.

Потім вихователь пропонує підійти до столу і вибрати для себе матеріал. Після вибору всі сідають за столи, психолог пояснює правила виконання роботи.

Вихователь:                                                                                                                                намалюйте свою картинку олівцем, або візьміть готовий зразок. Потім поетапно обведіть контур малюнка клеєм. Після цього посипаємо піском всі місця, де є клей. І в кінці роботи струсіть акуратно залишки піску. Все, Ваша картина готова! Їх можна малювати з дітьми від 4-х до 7-ми років. Такі заняття, не тільки розвивають творчу уяву, дрібну моторику, але найголовніше приносять задоволення і зближують дорослого і дитину в плані позитивного емоційного спілкування один з одним.

Висновок:                                                                                                                                               серед багатьох засобів збереження та зміцнення як фізичного, так і психічного здоров'я дошкільника є ігри з піском. Саме ігри з піском дають дітям можливість будувати власний світ, модель свого Всесвіту, почуваючи себе його творцем. Тому завдання вихователя гармонійно розвивати пізновальні процеси (сприйняття, увагу, пам'ять), мовлення і моторику; удосконалювати організацію ігрової діяльності, що сприяє розвитку сюжетно-рольової гри та комунікативних навичок; стабілізувати стан дитини.

 

IV заключна частина семінару – практикуму:

Слайд 24                                                                                                                                          Рефлексія

Вихователь дякує всім за конструктивну і позитивне спілкування, пропонує висловити своє ставлення до семінару - практикуму, малюючи круги-піктограми на піску.

docx
Додано
16 серпня 2019
Переглядів
2284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку