Семінар - тренінг "Виховуємо людину"

Про матеріал
"Виховуємо людину" - семінар - тренінг для класних керівників має на меті допомогти і обмінятися досвідом роботи із одного з важливих напрямків виховної роботи - морально - духовного виховання. Заняття включає створення моделі морально - духовного виховання, гуманістичну позицію класного керівника, ряд вправ, ігор, роботу в групах, тренінг з даної теми.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Мета: ознайомити учасників семінару з сучасним змістом морального виховання, виробити цілісну модель виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей як орієнтовної для проектування моделей виховних систем у школах , актуалізувати понятійний апарат педагогів, теоретичні та практичні знання з даної проблеми.

 Стимулювати прагнення вчителів до пошуку, творчості.

 Створити умови для обміну досвідом, педагогічних знахідок.

Напрями роботи:

І. Основні орієнтири морально – духовного виховання

ІІ. Модель морально – духовної виховної системи

ІІІ. Гуманістична позиція педагога

ІУ. Взаємодія педагога з дитиною

 Класним керівникам на вході до актового залу  вручають квиток – половинку сніжинки. Кожен учасник обирає половинку сніжинки, що пронумеровані (на кожній половинці одної сніжинки стоять однакові цифри, але половинки у кошику перемішані).

 

 

Хід заходу

 

Керівник МК.  

 Добрий день, шановні колеги! Ми раді вітати вас у цьому чудовому залі. Влаштовуйтесь зручно, відчувайте себе, як удома, але не забувайте, що ви на семінарі. А отже пасивними сьогодні ви не маєте права бути і , звичайно, не будете. Бо іноді доводиться говорити, щоб мовчанням не сказати зайвого.

 А я часто каюсь, що говорю, але рідко жалкую, що мовчу. Мовчати ми сьогодні не будемо. В нас є що сказати, що показати, у кожного є досвід, яким може поділитися тут і тепер. Я переконана, що усі присутні - класні керівники -справжні професіонали, а їх складна але важлива праця свідчить,

що кожен з них на своєму місці.

 Вправа «Снігопад побажань»

 Керівник МК.  

 Шановні класні керівники! Квитком на наше дійство ви отримали половинку сніжинки. Напишіть на ній побажання-стимулювання до активної співпраці на семінарі умовному колезі.

(Кожний учасник пише на половинці сніжинки побажання -стимулювання до активної співпраці вчителю, ім’я якого йому поки що невідоме. Коли всі учасники справилися із завданням, ведучий просить знайти людину, у якої половинка сніжинки з такою ж цифрою. Люди утворюють пари, обмінюються побажаннями. Формуються робочі групи з 6 чол. : 1,2,3 сніжинка – 1 група, 4, 5, 6 - 2 група і т.д.

 Керівник МК.  

 Час вирушати у подорож виховними просторами . Але ми стоїмо на Методичному перехресті? В яку сторону розпочнемо шлях? Для того щоб потрапити куди потрібно, треба чітко знати, куди хочеш потрапити.

 Тож метою нашого заходу є..( формує мету семінару).

Вправа «Валіза очікувань»

 Керівник МК.  

 А зараз шановні учасники визначте свої очікування. Будь – яка подорож починається зі збору речей. У цю валізу ( на стіні прикріплено намальовану валізу) візьмемо усе необхідне для подорожі: знання, кмітливість, професійні навички та вміння.

 Не знаю, як ви, а я завжди забуваю взяти капелюшок, тому перше, що маєте зробити взяти той капелюшок, який найбільше до вподоби.

(Роздає вчителям різнокольорові картки у формі капелюшків).

  Запишіть на картках-капелюшках свої очікування щодо

семінару.

Тим часом проводиться тест «Який капелюшок ви  обрали»

 • Володарі жовтих капелюшків! Ви станете великими людьми. Факти, цифри, вчасна здача звітів для вас — найголовніше!

 • Володарі зелених капелюшків! Ви завжди будете виділятися з натовпу. Усе піддавати сумніву й критиці, звичайно, крім вказівок вашого директора.

 • Володарі синіх капелюшків — справжні філософи. Ви йтимете лише вам відомими шляхами, не відступаючи від мети, не поспішаючи, але й не зупиняючись, ви можете обґрунтувати будь-який наказ відділу освіти та адміністрації.

  • Володарі червоних капелюшків живуть керуючись емоціями. Для вас навколишній світ — загадка. Та і самі ви –загадка, яку навіть самі не можете відгадати . Але є людина, яка вас розкусила. Хто це?

   Розгадайте!

(Картки кріпляться до валізи).

 

 

І напрямок: «Основні орієнтири морального виховання»

 Керівник МК.  

 Я зрозуміла з очікувань наших класних керівників, що

розпочинати треба з орієнтирів, які направляють усю виховну

роботу навчального закладу. Адже сучасний зміст виховання в

Україні — це науково обґрунтована система загальнокультурних і

національних цінностей та відповідна сукупність соціально

значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення

до суспільства і держави, інших людей, природи, мистецтва, самої

себе. Виховання здійснюють для ідентифікації вихованця із

загально визначеними цінностями і якостями. Система цінностей і

якостей особистості розвивається і виявляється через її власне ставлення.

(Вправа «Конструктор основних орієнтирів виховання»

Кожна група отримує картку – матрицю, де вказані основні виховні орієнтири:

- Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави

- Ціннісне ставлення до людей

- Ціннісне ставлення до природи

- Ціннісне ставлення до мистецтва

- Ціннісне ставлення до праці

- Ціннісне ставлення до себе,

яку необхідно заповнити за методикою конструктора фактичним матеріалом)

Презентація напрацювань.

 

Керівник МК.  

 Зараз найулюбленішою  грою дітей є пазли. Але у цю гру полюбляють грати і дорослі. Запрошуємо усіх учасників долучитися до складання пазлів. Але вони незвичайні. Вам необхідно скласти уривок із відомого твору

американського письменника .

(Учасники складають пазл ( збирають із частинок текст).

презентують результати.

Гра «Пазли»

...Маленькі дітлахи / граються ввечері / на величезному полі /

в житі... / А я стою / на самому краю скелі,/ над прірвою,

розумієш?/ І моє діло/ — ловити дітлахів,/ щоб вони не / зірвалися

в прірву./ Розумієш, вони граються/ і не бачать,/ куди біжать/, а

тут я підбігаю/ та ловлю їх, /щоб вони не зірва-лися./ От і вся /

моя робота. /Стерегти дітей/ над прірвою в житі.

Дж. Д. Селінджер

 

 

Керівник МК.  

Як ви вважаєте, кому можна присвятити ці стрічки? Так, дійсно – це вчитель, класний керівник. І ми продовжуємо нашу подорож методичним перехрестям у ІІІ напрямку «Гуманістична позиція педагога»

ІІІ напрямок «Гуманістична позиція педагога»

Керівник МК.  

 Одна із стратегічних позицій розвитку виховання —пріоритет суб'єкт-суб'єктних відносин у системі «педагог-вихованець». Фундаментом такої взаємодії є гуманістична позиція педагога, яка передбачає глибокі знання про дитину, закономірності її розвитку. Сучасний класний керівник не стільки

оцінює, скільки визначає та плекає природу дитини, дбає про створення розвивального освітнього простору, про формування в дитини загальнолюдських цінностей. Для якісної виховної роботи класний керівник здійснює ряд управлінських дій для формування повноцінного колективу

учнів, які утворюють цикл виховної роботи класного керівника.

Вправа «Педагогічна матрьошка»

(Учасники за принципом матрьошки створюють цикл виховної роботи класного керівника)

Презентація результатів.

Керівник МК.  

 Сучасній школі потрібен новий тип учителя, який би інакше визначав пріоритетні напрями своєї роботи, зосереджував увагу на головній спрямованості педагогічної професії — бути вихователем дитини в широкому розумінні цього слова.

  Ще з часів М. В. Ломоносова учитель з учнями повинен був іти до предмета, а не з предметом — до учнів. У цьому гуманістична спрямованість особистості вчителя, у цьому його пріоритетна педагогічна позиція. Учень бере участь у вихованні разом зі своїм педагогом.

Гуманно зорієнтований педагог, класний керівник:

: любить дітей;

: відкритий, доступний для кожної дитини;

: надає можливість ділитися своїми думками, почуттями;

: відвертий у своїх поглядах;

: демонструє дітям довіру до них;

: не принижує їхньої гідності;

: розуміє і відчуває внутрішній світ кожної дитини;

: цікавиться життям дитини;

: надає реальну допомогу та забезпечує педагогічну

підтримку;

: підтримує, розвиває й стимулює природний потенціал

дитини;

: справедливий, гуманний, чуйний;

: не байдужий до дитячих проблем;

: визнає унікальність і неповторність кожної особистості, не

порівнює дітей;

: спирається на сильні, позитивні якості особистості

дитини;

: у навчально-виховній практиці акцент робить не на

знання, уміння, навички дітей, а на загальнолюдські цінності

(милосердя, доброту, чуйність, працелюбність та ін. );

: надає дитині право на помилку.

 

Вправа «Кодекс сучасного класного керівника»

Учасники складають і записують у картку «Сім заповідей класного керівника» (незакінчені речення).

Робота в динамічних групах. Скласти та записати на аркуші речення-заповідь класного керівника.

Гуманно зорієнтований педагог, класний керівник:

1. Любить дітей…, розуміє і відчуває внутрішній світ кожної дитини.

2. Надає можливість… ділитися своїми думками, почуттями, надає право на помилку.

3. Цікавиться… життям дитини, потребами та мотивами її діяльності.

4. Підтримує…, надає реальну допомогу у вирішенні проблем.

5. Спрямовує… на оволодіння загальнолюдськими ціннісними орієнтирами.

6. Визнає… унікальність і неповторність кожної особистості, не порівнює дітей.

7. Розвиває… й стимулює природний потенціал дитини.

Презентація результатів.

 

Презентація результатів.

 

Як все чудово складається, коли налагоджена взаємодія між учасниками.

І ми звертаємо до напрямку «Взаємодія педагога з дитиною»

ІУ напрям «Взаємодія педагога з учнем»

Керівник МК.  

 Так, педагогічне спілкування й педагогічна взаємодія, маючи єдину соціальну природу, усе ж суттєво відрізняються одне від одного. Так, педагогічна взаємодія — це обмін інформацією, сприйняттями, діями, враженнями тощо; педагогічна співпраця — це спільна праця або діяльність

учасників навчально-виховного процесу, що мають в основі взаємодію. Той факт, що навчально-виховний процес у школі не завжди досягає необхідних результатів, пояснюється не стільки відсутністю мотивів до навчання в школярів, скільки недостатньою підготовленістю учнів і вчителів до

організації педагогічної взаємодії учасників навчально-виховного процесу.

Ось чому так важливо знати усі моделі взаємодії педагога з дитиною.

Робота в групах

Опрацювання інформаційного блоку

I. Модель «невтручання» в життя дитини

 Характерними особливостями такої моделі є холодне спостереження, навмисне неприйняття дитини з боку дорослих. Погляд на неї як на тягар, перешкоду у вирішенні особистих проблем. «Нічого, сам (сама) справиться», «Я хочу, щоб ти мені не заважав».Тактика взаємодії дорослого — «мирне співіснування», «поруч, але не разом». Наслідком такого підходу до дитини є

розрив емоційних зв'язків дорослого з дитиною, що веде до ранньої

самотності, незалежності, холодності в спілкуванні.

II. Навчально-дисциплінарна модель взаємодії

 Ця модель складалася протягом тривалого періоду. Характерними

особливостями такої взаємодії є надання дітям знань, умінь, навичок. «Виконуй за зразком — роби, як я!». Педагог найчастіше застосовує настанови, роз'яснення, заборону, вимогу, погрозу, нотацію, окрик. Особистісна позиція педагога —задовольняти вимоги керівництва, під-корити можливості дитини програмовим вимогам. Для такої моделі педагогічної взаємодії 64характерні суб'єкт-об'єктні зв'язки. Взаємовідносини, побудовані на таких зв'язках, називають авторитарними (головною діючою особою є лише особистість педагога, дитина в цьому випадку

пасивна).

III. Особистісно - орієнтована модель взаємодії

 Найбільш бажана для повноцінної співпраці вчителя з дітьми. Дитина відчуває себе емоційно захищеною, бо педагог ставиться до неї як до рівноправного партнера. Для такої моделі характерні суб'єкт-суб'єктні зв'язки, коли і дорослий, і дитина рівною мірою є суб'єктами взаємодії.

Практичне опрацювання «Шкільний театр»

 Кожна група отримує педагогічну ситуацію, її завдання інсценізувати її. Інші групи визначають модель взаємодії, спираючись на інформаційний блок.

Керівник МК.  

  Завершуючи роботу у цьому напрямку, хочу звернути увагу на кетяги калини, які прикрашають ваші столи. Скуштуйте ягідку, вийміть кісточку з неї . Пам’ятайте, так і наші учні інколи бувають «дуже гіркими», але кожен з них має серце. Бо ж: «кожна дитина –божий шедевр, і ми не в праві його судити».

 Наша подорож добігає завершення. Насамкінець, хочу виразити усім учасникам вдячність за активну співпрацю, цікаві креативні думки та ідеї, чудову творчу атмосферу.

 У наш складний та змінний час інколи хочеться просто

душевного тепла (звучить спокійна музика)

 Метелик – символ душі. У Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або чарівної істоти з крильцями метелика.

 Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок —

бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ

до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність

життєдайних дощів на землі.Для тих, хто отримав метелика синього кольору,він гарантує життєлюбство.

 

 

Відео-притча „Урок метелика“

 Один раз у коконі з'явилася маленька щілина. Людина, яка

випадково проходила повз, досить довгий час стояла і спостерігала, як через цю маленьку щілину намагається вилізти метелик. Пройшло багато часу, метелик начебто покинув свої зусилля, а щілина залишалася усе такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе що міг, і що сил у нього більше не

залишилося. Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ножа,

розрізала кокон. Метелик у той же час вийшов з нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими й ледь рухалися.

 Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось

крила метелика розправляться й зміцніють, і він полетить. Але цього не сталося!

 Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг літати. А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не зрозуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти  через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати.

 Життя змушувало метелика із зусиллями залишати оболонку, щоб надалі він міг рости й розвиватися. Іноді саме зусилля необхідне нам у житті.               Якби нам дозволено було б жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз.

Ми ніколи не змогли б літати.

Я просив сил...

А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильним.

Я просив мудрості...

А життя дало мені проблеми для вирішення.

Я просив багатства...

А життя дало мені мозок і мускули, щоб я міг працювати.

Я просив можливість літати...

А життя дало мені перешкоди, щоб я їх переборював.

Я просив любові...

А життя дало мені людей, яким я міг допомагати в їхніх

проблемах.

Я просив благ...

А життя дало мені можливості.

Я не отримав нічого з того, про що просив.

Але я одержав усе, що мені було потрібно

 

Керівник МК.  

Для подальшої роботи нам потрібно виробити правила

роботи.

Правила тренінгу

1. Працюй активно.

2. Працюй добровільно.

3. Працюй з інтересом.

4. Працюй з позитивом.

 

Бесіда. Сьогодні ми з вами говоримо про єдиний організм – класний колектив. Скажіть будь ласка, а що таке колектив, що означає це слово? Як ви розумієте?

(Відповіді: група людей де переважають дружні стосунки,

згуртованість, єдність в позиціях, підтримка, допомога тощо).

 Так, колектив – це сукупність людей, об'єднаних спільною

діяльністю, спільними інтересами, метою, проектом.

 Група людей, зв'язаних спільною працею в одній організації, установі, в нашому випадку класі. В цьому понятті ключове слово – спільність. Тому я пропоную об’єднатись в 2 групи та визначити одній групі «Фактори, що формують спільну діяльність», а іншій групі «Фактори, що негативно впливають на формування спільної діяльності».

 В ході роботи груп визначте того, хто презентує вашу роботу.

 Об’єднуємось в групи за допомогою кольорів: чорний – білий, тому, що будемо говорити про позитивні та негативні  сторони однієї проблеми.               Час виконання вправи 5 хвилин.

 Сідайте в загальне коло разом з учасниками своїх груп.

 Презентація роботи груп.

Інформаційне повідомлення.

Тепер ви знаєте, що треба роботи для того щоб намагатись сформувати спільну діяльність в класах, а чого слід уникати. В кожному колективі існує свій морально-психологічний клімат. Він буває позитивний, негативний та нейтральний. Давайте разом охарактеризуємо кожен вид психологічного клімату.

(Відповіді: позитивний клімат, коли всі спілкуються, дружні стосунки, налагоджена спільна діяльність, висока довіра; негативний – коли всі сперечаються, виникають конфліктні ситуації, тиск на учасників колективу; нейтральний – коли кожен учасник сам по собі, байдужість і є ймовірність коливань в різні боки: або позитивну сторону, або негативну залежно від

ситуації).

 Знову прийшов час об’єднатися в 3 групи.

Робота в групах.

 Завдання групам «Визначити тип психологічного клімату в класі». Об’єднаємось завдяки кольорам світлофора: червоний, жовтий, зелений.

 Час виконання 3 хвилини.

(Кожній групі роздаються картки з описаною ситуацією в

класі).

Дякую. Сідаємо кожен біля своєї групи. Представник групи зачитує ситуацію та називає тип психологічного клімату. Всі молодці, правильно визначили тип психологічного клімату класу. Тож давайте трішки порухаємось та зіграємо в гру «Молекули».

Гра-руханка.

 Давайте встанемо. Всі знають, що молекули складаються з атомів, які постійно рухаються – ви і будете атомами. Я буду називати певну кількість атомів в молекулах, а ви будете об’єднуватись. Тож починаємо рухатись! (молекула з двох атомів, чотирьох, трьох тощо).

 Всім дякую. Така вправа, проведена в класному колективі зніме емоційну напругу, розвеселить, згуртує та налаштує на спільну діяльність.

 Сідайте в спільне коло та давайте разом складемо рекомендації

класним керівникам щодо формування класних колективів – єдиних організмів та створення позитивного психологічного клімату в класі. Назвіть кожен свою рекомендацію з власного досвіду, а я запишу на дошці.

Наприклад:

1. Проводити екскурсії, прогулянки, виїзди.

2. Святкувати дні народження, інших свят.

3. Залучати батьків до життя школи і класу.

4. Проводити тренінги на розвиток колективу.

5. Згладжувати та вирішувати конфлікти.

6. Проводити ігри на знайомство, розвиток спілкування.

7. Працювати разом над завданням класу.

8. Оформляти разом стінгазети, куточки.

9.Брати участь в змаганнях між паралелями.

10. Брати участь класу в різних конкурсах, заходах.

11. Вчити допомагати один одному.

12. Помічати настрій один одного.

13. Класному керівнику не виділяти окремих учнів.

14. Радіти успіхам класу разом з дітьми.

15. Використовувати в роботі з дітьми рольові ігри, сценки.

16. Учить бути відповідальним за групу, клас.

 Бачите як швидко ми склали рекомендації і як ця інформація

корисна для нас.

Вправа «Відкритий діалог».

 Тож давайте підведемо підсумок та визначимо чи справдились наші очікування під час тренінгу.

 Що було цікавим?

 В чому виникали труднощі?

 Вправа виконується по черзі, передаючи м’яч або мікрофон.

 Дозвольте в кінці заняття привести слова А. Шопенгауера

«Окремо людина слабка, як покинутий Робінзон; лише в спільноті з іншими людьми він може зробити багато чого». Використовуйте в своїй роботі отримані знання і досвід, гуртуйте колективи, єдині організми та створюйте позитивні психологічні клімати.

 Прошу вас залишити свої побажання щодо проведення заняття

в книзі «Побажань та рекомендацій».

Дякую всім за співпрацю!

 

doc
Додано
23 березня 2021
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку