Семінар-практикум "Формування пізнавальної сфери у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку" для вихователів ЗДО

Про матеріал

Семінар-практикум "Формування пізнавальної сфери у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку" для вихователів ЗДО.

ПЛАН:

1. Розуміння поняття «затримка психічного розвитку».

2. Етіологія затримки психічного розвитку (ЗПР) у дошкільників.

3. Інструментарій вправ для розвитку пізнавальної сфери у дошкільників із ЗПР.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ СФЕРИ У ДІТЕЙ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ (ЗПР) Підготувала логопед Ляхова Антоніна Володимирівна

Номер слайду 2

ПЛАН ЗУСТРІЧІ:1. Розуміння поняття «затримка психічного розвитку».2. Етіологія затримки психічного розвитку (ЗПР) у дошкільників.3. Інструментарій вправ для розвитку пізнавальної сфери у дошкільників із ЗПР.

Номер слайду 3

Розуміння поняття «затримка психічного розвитку»

Номер слайду 4

Затримка психічного розвитку (ЗПР) – це вповільнення темпу розвитку психіки і виражається в нестачі загального запасу знань, обмеженості уявлень, незрілості мислення, перевазі ігрових інтересів і нездатності займатися інтелектуальною діяльністю. Це системне порушення пізнавальної діяльності, що має зворотній характер.

Номер слайду 5

Поняття «затримка психічного розвитку» вживається стосовно до дітей зі слабко вираженою органічною або функціональною недостатністю центральної нервової системи. У них спостерігається поліморфна клінічна симптоматика: незрілість складних форм поведінки, цілеспрямованої діяльності на тлі швидкої виснажуваності, порушення працездатності. Такі діти відзначаються, як діти з недостатніми здатностями до навчання. Без надання своєчасної медичної і психолого-педагогічної допомоги відхилення у розвитку стають більш вираженими, охоплюють всі сфери психічного розвитку дитини, заважають її соціальній адаптації.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Класифікація затримки психічного розвитку

Номер слайду 8

Причини виникнення ЗПР:1. Конституціонального походження. Причини: порушення обміну речовин, специфіка генотипу. Симптоми: затримка фізичного розвитку, становлення статодинамічних психомоторних функцій; інтелектуальні порушення, емоційно-особова незрілість, що проявляється в афектах, порушеннях поведінки.2. Соматогенного походження. Причини: тривалі соматичні захворювання, інфекції, алергії. Симптоми: затримка психомоторного і мовного розвитку; інтелектуальні порушення; невропатичні розлади, що виражаються в замкнутості, боязкості, соромливості, заниженої самооцінки, несформованості дитячої компетентності; емоційна незрілість.3. Психогенного походження. Причини: несприятливі умови виховання на ранніх етапах онтогенезу, травмуюче мікросередовище. Симптоми: несформованість дитячої компетентності і довільної регуляції діяльності і поведінки; патологічний розвиток особистості; емоційні розлади.4. Церебрально-органічного походження. Причини: точкова органічна поразка ЦНС залишкового характеру, внаслідок патології вагітності і пологів, травм ЦНС і інтоксикації. Симптоми: затримка психомоторного розвитку, інтелектуальні порушення, органічний інфантилізм.

Номер слайду 9

Етіологія затримки психічного розвитку (ЗПР) у дошкільників

Номер слайду 10

Ознаки ЗПРПорушення працездатності;Не проявляють наполегливості у процесі вирішення завдань;Опрацювання отриманої інформації відбувається складніше та менш успішніше;Розглядаючи предмети та явища, оперують значно меншою кількістю навчального матеріалу, ніж однолітки;Спостерігається системна нестача знань; спостерігається млявість, боязкість, плаксивість, у інших – надлишкова збудливість, непосидючість.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Сенсорно-перцептивна діяльність. НОРМА- Вірно диференціює кольори;- Розрізняє геометричні фігури;Розрізняє просторові відношення;Вміє співвідносити предмети за величиною;Впізнає побутові предмети на дотик. ЗПРПід час диференціації за кольором та формою допускають сталі помилки;Під час малювання користуються переважно 2-3 кольорами;Спостерігається повільний темп роботи;Знижена працездатність.

Номер слайду 15

Ігрова діяльність. НОРМА- з’являється сюжетно-рольова гра;- з’являються улюблені ігри;- провідною діяльністю стає ігрова діяльність. ЗПР- в процесі ігрової діяльності не спостерігається багатоманітність сюжету гри;- віддає перевагу руховим іграм, ніж сюжетно-рольовим;- тривалість гри невелика, постійно відволікається.

Номер слайду 16

Інтелектуальна діяльність. НОРМАзнає кількісні поняття «один-багато»;самостійно рахує в межах вікової норми;активно розглядає сюжетні картинки;мовлення фразова, поліпшується звуковимова;ставить багато запитань. ЗПРв кількісних поняттях допускає помилки;наявні сталі помилки під час рахування;довго зосереджується на завданні;порушені психічні процеси;для виконання завдань потребує постійної допомоги дорослого;практично не ставить запитань.

Номер слайду 17

Навички самообслуговування. НОРМАсамостійно одягається;вміє користуватися гудзиками та змійкою на одязі;з незначною допомогою дорослого вміє зав’язувати шнурки;самостійно їсть;самостійно умивається;правильно триває столове приладдя. ЗПРнавички самостійності несформовані в повному обсязі;потребує контролю та значної допомоги.

Номер слайду 18

Соціалізація. НОРМА- приймає соціальні правила і норми;виявляє гнучкість у сприйнятті нових вражень та їх оцінювань;орієнтується у своїх правах та обов’язках;виявляє емпатію, толерантність;за потребою звертається за допомогою. ЗПРспостерігається емоційна нестабільність у відносинах з оточуючими;часто не готові до емоційних відносин з однолітками;слабко орієнтуються в морально-етичних нормах поведінки;іноді дуже низький рівень потреби у спілкуванні.

Номер слайду 19

Розвиток моторики. НОРМАходять та бігають з вільними рухами рук;робота рук та ніг координована;під час ходи не шаркають ногами;люблять конструювати;правильно тримають олівець;самостійно малюють горизонтальні та вертикальні лінії. ЗПРкоординація рук та ніг порушена;під час ходи часто шаркають ногами;тримають олівець неправильно, слабкий натиск;порушення ритму руху.

Номер слайду 20

Особливості рухових порушень- своєрідна моторна недостатність;- недостатнє орієнтування в частинах власного тіла;- порушена дрібна моторика;- порушення довільної регуляції рухів;- недостатня координованність і нечіткість мимовільних рухів;- труднощі перемикання і автоматизації;- недостатність таких рухових якостей як точність, витривалість, гнучкість, координація;- затримка м'язової координації, що проявляється при їзді на велосипеді, при бігу, стрибках;- такі діти насилу зберігають рівновагу, стоячи на одній нозі (у позі Ромберга), при ходьбі по прямій лінії, прокресленій на підлозі;- невміння підкорятися заданому (музичному або словесному) ритму;- у багатьох дітей спостерігаються гіперкінези;- характерна неправильна ходьба з одночасним рухом однойменною рукою і ногою.

Номер слайду 21

Відзначаються такі особливості уваги у дітейз ЗПР: Нестійкість (коливання) уваги, яка веде до зниження продуктивності, обумовлює труднощі виконання завдань, що вимагають постійного контролю, свідчить про незрілість нервової системи. Знижена концентрація. Зниження обсягу уваги. Знижена вибірковість уваги. Понижений розподіл уваги. 

Номер слайду 22

Відчуття і сприйняття- Формування та вдосконалення уявлень про різновиди властивостей предметів, що виконують функцію сенсорних еталонів;- Формування та вдосконалення самих перцептивних дій, необхідних для використання еталонів при аналізі властивостей реальних предметів;-Цілісність сприйняття.

Номер слайду 23

Пам’ять:- Знижений об'єм запам'ятовування;- Підвищена гальмування слідів побічними впливами;- Порушення порядку відтворюваних словесних і цифрових рядів;- Дещо нижчий (на 2 - 3 роки) рівень продуктивності пам'яті;- Повільний приріст результативності пам'яті за обсягом та якістю протягом шкільного віку.

Номер слайду 24

Мовлення. За ступенем вираженості можна виділити три групи мовних порушень, що спостерігаються у дітей з ЗПР:- Ізольоване фонетичне порушення (неправильна вимова лише однієї групи звуків). Причина, як правило, в несформованості артикуляційного апарату і мовної моторики. ;- Комбіноване порушення: порушення вимови поєднуються з порушеннями фонематичного слуху.;- Системне недорозвинення мови - порушення лексико-граматичної сторони мовлення на фоні нерозвиненого словникового запасу, примітивної структури висловлювань.

Номер слайду 25

Рекомендації в роботі з дітьми із ЗПР

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Поради педагогу щодо організації роботи з дитиною із ЗПР: Зосередьте увагу на сильних сторонах дитини і спирайтесь на них у процесі навчання. Водночас, будьте готові, що доведеться поступово заповнювати прогалини у знаннях, вміннях і навичках дитини. Подавайте зміст навчального матеріалу невеликими частинами, використовуючи мультисенсорний підхід (слуховий, візуальний, маніпуляційний). Якомога більше повторюйте та закріплюйте вивчене. Заохочуйте дитину, підтримуйте позитивну мотивацію навчання. Дещо сповільніть темп навчання, зважаючи на знижену психічну витривалість і розумову працездатність дитини. Будьте терплячі , якщо дитині необхідно пояснити чи показати щось багаторазово.

Номер слайду 32

Розчленовуйте завдання на окремі невеликі частини. Усні інструкції давайте по одній, поки дитина не навчиться утримувати в пам’яті. Спільно з дитиною покроково аналізуйте виконання завдання. Урізноманітнюйте завдання, однак, забезпечуйте плавний перехід від одних видів діяльності до інших. Завдання мають відповідати можливостям дитини. Подолання труднощів – результат спільної, тривалої та клопіткої роботи педагогів, фахівців та батьків.

Номер слайду 33

Розвиваючи дитину скористайтеся такими порадами: Усуваючи відставання у розвитку дитини, звертайте увагу на всю її психічну сферу. Дитина тривалий час потребує допомоги дорослого. Спочатку це може бути дія, яку дорослий виконує рукою малюка, а потім зразок, який він демонструє дитині. Дуже часто потреба у застосуванні зразка може бути досить тривалою. Заняття з дитиною доцільно проводити у вигляді гри. Треба пам’ятати, що дошкільник, ще не в змозі цілеспрямовано навчатися, він навчається у грі.

Номер слайду 34

Інструментарій вправ для розвитку пізнавальної сфери у дошкільників із ЗПР

Номер слайду 35

Формування пізнавальної сфери у дітей із затримкою психічного розвитку

Номер слайду 36

Формування уявлення про колір. Під час формування уявлення про колір з малюком треба послідовно виконати такі завдання: Дібрати предмети конкретного кольору за зразком (предметом) та словесною інструкцією (вказівкою);Дібрати предмети такого ж кольору, як і тло;Скласти групи предметів однакових за кольором;Зробити конструкції та аплікації з урахуванням кольору; викласти візерунки, орнаменти мозаїки.

Номер слайду 37

Ігри для ознайомлення з кольором. Гра  «Де чий колір» Дорослий дає дитині кружечки основних кольорів (червоний, жовтий, синій, зелений) і пропонує поставити на кожен із них іграшки і предмети відповідного кольору. Дії супроводжуються називанням предметів, іграшок та їх кольорів. Гра «Добери такий» Дорослий дає дитині кружечки основних кольорів (червоний, жовтий, синій, зелений) і 4-5 відтінків кожного з них. Дитина має дібрати до основного кольору його відтінки й назвати їх: «червоний», «світліший», «ще світліший», «зовсім світлий». Гра «Склади вежу за кольором» Для цієї гри потрібно підібрати кольорові розбірні вежі, піраміди. За вказівкою дорослого малюк складає вежу відповідного кольору. Нанизування кілець і частин вежі супроводжується називанням кольору і розміру: «велике червоне кільце», «тепер менше рожеве».

Номер слайду 38

Вивчення форми предметів Навчання починається з виділення конкретної форми, наприклад, чотирикутника. Дорослий показує, з яких елементів він складається, разом з малюком знаходить предмети, схожі на чотирикутник серед навколишніх предметів, на малюнках (шафа, книжка, прапорець, марка тощо). Після вивчення кожної форми разом з дитиною необхідно виконати завдання на відтворення: побудувати з паличок, намалювати на папері, вирізати, виліпити з глини або пластиліну, намалювати у повітрі. Це сприяє розвитку вміння аналізувати, порівнювати, відділяти деталі від конкретного предмета.

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Вивчення величини предметів. Гра «Великий – маленький» На столі виставляються предмети та іграшки різної величини. На пропозицію дорослого малюк спочатку збирає всі маленькі предмети, називаючи їх. Можна запропонувати дитині знайти найменший гриб, найбільший гриб, поставити їх поряд і порівняти. Далі дитину слід залучати до конструювання за зразком. Під час складання розрізаних малюнків, фігур із паличок, з геометричної мозаїки, конструкцій з різного будівельного матеріалу, дошкільника потрібно вчити  аналізувати величину предметів – порівнювати їх між собою за зразком, зіставляти частини предметів, використовувати умовні мірки, а також накладанням і прикладанням. До того ж, конструювання за зразком – ефективний спосіб розвитку просторового сприймання дитини.

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Висновки

Номер слайду 45

Вимоги до навчання, що враховують особливості дітей із ЗПР: Дотримання певних гігієнічних вимог при організації занять, тобто заняття проводяться в добре провітрюваному приміщенні, звертається увага на рівень освітленості і розміщення дітей на заняттях. Ретельний підбір наочного матеріалу для занять і його розміщення таким чином, щоб зайвий матеріал не відволікав увагу дитини. Контроль за організацією діяльності дітей на заняттях: важливо продумувати можливість зміни на заняттях одного виду діяльності іншим, включати в план занять фізкультхвилинки. Вихователю доцільно стежити за реакцією, за поведінкою кожної дитини і застосовувати індивідуальний підхід.

Номер слайду 46

Спілкування

Номер слайду 47

pptx
Додано
31 березня 2023
Переглядів
448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку