Семінар з теми: «Розвиток професійної компетентності вчителя фізики та інформатики»

Про матеріал

«Усе плине, усе змінюється»

Геракліт Ефеський (535 р. до н.е – 475р. до н.е)

Так і в наш час ця мудрість дуже актуальна. Ніщо не стоїть на місці.

Експерти прогнозують, що у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі. Розвиток цих вмінь буде неможливим без вчителя, який буде розвивати ключові компетентності учня за Європейськими еталонними рамками, які визначають вісім основних компетентностей: спілкування рідною мовою, спілкування іноземними мовами, знання математики та загальні знання у сфері науки і техніки, навички роботи з цифровими носіями, навчання заради здобуття знань, соціальні та громадянські навички, ініціативність та практичність, обізнаність та самовираження у сфері культури.

Але сучасний вчитель не зможе виконати свою місію, якщо сам не буде розвивати свої професійні компетентності. Що ж це таке компетентність, як її розвивати в умовах сьогодення я розбиралась при написанні даної роботи.

Мета: розглянути види професійних компетентностей педагога та способи їх розвитку в освітньому процесі.

Ключові слова: компетентність, продуктивна компетентність, комунікативна компетентність, автономізаційна компетентність, інформаційна компетентність, предметна компетентність, особистісні якості вчителя, людяність, терпимість, доброзичливість, чуйність, урівноваженість, педагогічна рефлексія, педагогічна толерантність, моральна компетентність, психологічна компетентність, соціальна компетентність, математична компетентність.

Перегляд файлу

ПОЛТАВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ім. М. В. ОСТРОГРАДСЬКОГО

 

 

 

 

Семінар з теми:

«Розвиток професійної компетентності вчителя фізики та інформатики»

 

 

 

 

 

                                                                    Виконала вчитель інформатики та фізики

                                                                    Філії «Білицька загальноосвітня

                                                                    школа І-ІІ ступенів №3»

                                                                    Опорного закладу «Білицька

                                                                    загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

                                                                    Кобеляцької районної ради

                                                                   Полтавської області»

                                                                   Стаднік Юлія Валеріївна

 

2018


Зміст

1.     Зміст……………………………………………………………………………….2

2.     Вступ.………………………..………………………………………………………3

  1. Компетентність……….….…………………………………………………………4
  2. Продуктивна компетентність………..…………………………………………….4
  3. Автономізаційна компетентніст…………………………………………..………5
  4. Інформаційна компетентність..……………………………………………………6
  5. Предметна  компетентність…..……………………………………………………7
  6. Особистісні якості вчителя ……..…………………………………………………8
    1.        Терпимість…………………………………………………………………...8
    2.        Доброзичливість……………………………………………………………..8
    3.        Педагогічна рефлексія………………………………………………………8
    4.        Чуйність ……………………………………………………………………..8
    5.        Урівноваженість …………………………………………………………….9
    6.        Людяність ……………………………………………………………………9
  7.  Комунікативна компетентність ………………………………………………….9
  8.  Моральна компетентність ……………………………………………………….10
  9.  Психологічна  компетентність ………………………………………………….10
  10.  Соціальна компетентність ………………………………………………………11
  11.  Математична  компетентність …………………………………………………..11
  12.  Список використаної літератури ……………………………………………….12

 

 

 

 


 


 

Вступ

«Усе плине, усе змінюється» 

Геракліт Ефеський (535 р. до н.е – 475р. до н.е) 

 Так і в наш час ця мудрість дуже актуальна. Ніщо не стоїть на місці.

Експерти прогнозують, що у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі. Розвиток цих вмінь буде неможливим без вчителя, який буде розвивати ключові компетентності учня за Європейськими еталонними рамками, які визначають вісім основних компетентностей: спілкування рідною мовою, спілкування іноземними мовами, знання математики та загальні знання у сфері науки і техніки, навички роботи з цифровими носіями, навчання заради здобуття знань, соціальні та громадянські навички, ініціативність та практичність, обізнаність та самовираження у сфері культури.

Але сучасний вчитель не зможе виконати свою місію, якщо сам не буде розвивати свої професійні компетентності. Що ж це таке компетентність, як її розвивати в умовах сьогодення я розбиралась при написанні даної роботи.

Мета: розглянути види професійних компетентностей педагога та способи їх розвитку в освітньому процесі.

Ключові слова: компетентність, продуктивна компетентність, комунікативна компетентність, автономізаційна компетентність, інформаційна компетентність, предметна  компетентність, особистісні якості вчителя, людяність, терпимість, доброзичливість, чуйність, урівноваженість, педагогічна рефлексія, педагогічна толерантність, моральна компетентність, психологічна  компетентність, соціальна компетентність, математична  компетентність.

 


Компетентність — поінформованість, обізнаність, авторитетність.

Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід. Компетентність також визначається як набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.

Компетентність - динамічна комбінація знань, вмінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу навчальну діяльність і є результатом навчання на певному рівні освіти.

Для вчителя важливо розвивати такі компетентності як:


1. Продуктивна компетентність - це вміння працювати; здатність створювати власні матеріали, приймати рішення та нести відповідальність за них; готовність до творчості та потреба у ній.

Що стосується вчителя фізики та інформатики, то він розвиває цю компетентність готуючись до уроків. А саме, підбираючи цікаві матеріали щодо історичних фактів або розвитку нових галузей стосовно свого предмета. Вчитель створює свої власні розробки уроків для подання цікавого матеріалу, а також для того, щоб зробити просто теоретичний матеріал цікавим. Та кожен вчитель, підбираючи певний матеріал повинен перевірити її на достовірність та сам розібратися в певному питання перш, ніж давати нову інформацію дітям.


2. Автономізаційна компетентність – це здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможності; готовність і потреба навчатися протягом усього життя. Я погоджуюсь з тим, що кожен вчитель продовж життя повинен навчатися, так як все змінюється і ніщо не стоїть на місці, а якщо «приходе» щось нове, то ми, вчителі, повинні в цьому розібратися чи не найпершими.

Що стосується мене, то я з перших днів роботи в школі розпочала навчатися. Навчальна програма в школі вже змінилась та й діти стали іншими, тому для того, щоб викладати потрібно було навчитися новим методикам та технікам. Самій розібратися в змісті нової програми.

Сучасний інформаційний світ розкриває перед вчителем великі можливості саме для розвитку даної компетентності. З 2016 року, викладаючи в Білицькій ЗОШ №3,я займаюсь розвитком автономізаційної компетентності.

У 2016 році пройшла курс Intel Teach Program «Навчання для майбутнього» з використанням інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні навчальних предметів відповідно до Державного стандарту освіти України.

У 2017 році прийняла участь в онлайн-вебінарах ВГ Основа «Інтерактивна школа творчого вчителя» з фізики та інформатики. Пройшла курс «Критичне мислення для освітян» на платформі PROMETHEUS. Прийняла участь у конкурсі «Кейс-урок як сучасний тренд в освіті» на освітній платформі 7W edufuture.biz.

 У 2018 році прийняла участь у вебінар-курсі та виконала випускну роботу на платформі 7W Edufuture.biz з теми «Кейс-урок – улюблене шкільне заняття». Також приймаю активну участь в семінарах, на яких можу побачити нові технологій та інтернет-ресурси, які надалі використовую в своїй практиці (таких як Kahoot, Prezi, Videoscrabus).


3. Інформаційна компетентність – це означає, що вчитель повинен володіти інформаційними технологіями, вміти здобувати, опрацьовувати й використовувати різні види інформації з різноманітних джерел.

 Система освіти в нашій країні не може змінюватися у відповідності до оновлень, які відбуваються у Світі. Так вчитель інформатики має бути «містком» між зовнішнім світом та шкільними процесами. Коли ззовні відбуваються технологічні зміни, то саме вчитель інформатики повинен першим апробувати та пристосувати до навчального процесу ці зміни, зокрема, сприйняти нові технологій, змінити спосіб навчання. Також ми (освітній заклад) розширюємо співробітництво між опорним закладом та філіями, відділом освіти та колегами. Все це відбувається безпосередньо за допомогою використання мережі. Все це не зовсім пов’язано з освітнім шкільним процесом, тому що більшість шкіл не мають спеціального персоналу, який має обслуговувати комп’ютери та комп’ютерну техніку, тому саме вчителю інформатики доводиться вчитися прокладати локальні мережі, створювати та підтримувати шкільний сайт та таке інше. Також освоювати нові програми та сервіси, допомагати вчителям-колегам розібратися в аналогічних питаннях. Так вчитель інформатики дуже добре розвиває саме інформаційну компетентність, яка є невід’ємною складовою його професійної діяльності. Саме так я можу описати свою діяльність в нашому закладі, як вчителя інформатики.

Коли я проводжу заняття з фізики, то також часто використовую інформаційні технології, які стосуються та можна використовувати на цих заняттях. Часто використовую віртуальну лабораторію, роботу з якої засвоїла самостійно, розвиваючи свою інформаційну компетентність. Підбираючи відеофрагменти  до теоретичного матеріалу, ретельно переглядаю подібні фрагменти на різних ресурсах та обираю той, який буде більш зрозумілішим для певної категорії учнів. Також часто працюю з різними видами видань по своєму предмету, використовуючи електронні бібліотеки.


4. Предметна  компетентність – це знання теоретичної складової інформатики та фізики.

Вміти застосовувати математичні методи для опису та дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язувати фізичні задачі, опрацьовувати та оцінювати результати експериментів. Розуміти та використовувати математичні методи для аналізу та опису фізичних моделей реальних явищ і процесів. Усвідомлювати важливість математичного апарату для опису та розв’язання фізичних проблем і задач. Виконувати розрахунки, використовуючи  алгебраїчні перетворення, будувати графіки, представляти результати експериментів та лабораторних робіт, обробляти статистичну інформацію, інформацію наведену в графічній, табличній й аналітичній формах. Пояснювати природні явища і технологічні процеси використовувати знання з фізики для вирішення завдань, пов’язаних із реальними об’єктами природи і техніки, за допомогою фізичних методів досліджувати природу та природні явища. Відповідально та заощадне використовувати природні ресурсів. Оцінювати значення фізики та технологій для формування цілісної наукової картини світу, сталого розвитку.

Вміти визначати можливі джерела інформації, відбирати необхідну інформацію, оцінювати, аналізувати, перекодовувати інформацію. Використовувати сучасні пристрої для отримання, опрацювання, збереження, передачі та представлення інформації. Використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для вивчення фізичних явищ, для обробки результатів


5. Особистісні якості вчителя – терпимість, доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність.

Завдання сучасного педагога не тільки дати знання учню, алей виховувати його особистість. На мою думку будь-яка людина сприймає виховання не нав’язливими лекціями, а саме власним прикладом, тож перед вчителем стоїть додаткове завдання. Показати своїм прикладом, якою має бути людина сучасного покоління. На мою думку – це система професійних якостей, які визначають успішність педагогічної діяльності будь-якого вчителя. Вчитель повинен мати здібності, які допоможуть йому розвивати свою педагогічну діяльність:

1. Терпимість. Учитель визнає за іншими ті самі права, які визнає за собою (на наявність власної думки, позиції, вірування, вподобань тощо). Терпимість гарантує внутрішній комфорт, усвідомлення успішного спілкування, можливість уникати суперечок, конфліктів на підставі розбіжностей  у поглядах та позиціях.

2. Доброзичливість. Це здатність учителя не лише відчувати, а й виявляти свою уважність і симпатію, вміти приймати іншого навіть тоді, коли він не схвалює його вчинки, готовність підтримати іншого.

3. Чуйність. Це процес емоційного відгуку вчителя на переживання учня, що виявляється в розумінні при спілкуванні, співчутті та співпереживанні, а також активній підтримці та, при необхідності, наданні допомоги.

4. Урівноваженість. Це здатність контролювати рівень емоційної напруги за рахунок адекватної оцінки ситуації та своїх можливостей; емоційна гнучкість (чуйність, чутливість, але без надмірної збудливості, співмірність приємних і неприємних почуттів, чергування відчуття задоволення і незадоволення). Врівноваженість це основа спілкування між вчителем та учнями.

5. Педагогічна толерантність – це володіння вміннями й навиками толерантної взаємодії з усіма суб’єктами освітнього процесу. Педагогічна толерантність є соціальною категорією й проявляється в установці на прийняття іншої людини, на емпатійне розуміння, на відкрите й довірливе спілкування. Педагогічна толерантність може бути виражена через соціокультурний підхід і обов’язково пов’язана із процесом спілкування.

6. Педагогічна рефлексія. Це результат взаємодії педагога з учнем, який полягає у зворотньому зв’язку від учня після засвоєння певного об’єму поданої  інформації вчителем.

7. Людяність. Це поняття передбачає повагу і співчуття до учнів, доброзичливість і щирість.


6. Комунікативна компетентність – це вміння вступати в комунікацію, бути зрозумілим; спілкування без обмежень усно, письмово, рідною й іноземними мовами.

  Комунікативна  компетентність також є проявом професійної діяльності педагога та його загальної культури, що, на мою думку, приходить з досвідом саме в сфері педагогічної діяльності. Звісно ж потрібно мати систему комунікативних знань, умінь та навичок та готовності до професійної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу. Звісно ж цього роду компетентність являє собою властивості педагога, які притаманні його особистості. Це й ціннісні орієнтири, особисті якості, досвід, творче та критичне мислення. Цю компетентність я вважаю чи не найголовнішою в педагогічній діяльності так як, працюючи в освітньому закладі ми постійно повинні вирішувати проблемні ситуації з усіма членами даного процесу.


7. Моральна компетентність – це спроможність та потреба жити за традиційними моральними нормами.

До моральних норм я б віднесла поведінку педагога у повсякденному житті та зовнішню культуру. Та щоб досягти успіху в розвитку моральної компетентності потрібно, по-перше, знати ці норми, правила, принципи та ідеали, та найголовніше – це жити згідно них. Розвиток моральної компетентності є дуже важливим аспектом діяльності педагога, так як сучасні діти не сприймають лекції та моральні бесіди, а педагог інколи є взірцем для своїх учнів, тому всім своїм виглядам, зовнішність та вчинками ми маємо формувати й в своїх учнях цю компетентність. Нажаль молодь не завжди прислухається та придивляються саме до наших вчинків, тому маємо суспільство в якому наразі й живемо. Та все одно вчитель повинен внести свій вклад в розвиток як своєї моральної компетентності, так і становлення моральних норма для учнів.


8. Психологічна  компетентність – це здатність використовувати психологічні знання, уміння та навички в організації освітнього процесу.

Психологічна компетентність це певного роду система, компонентами якої є: мотивація досягнень, мотивація до оволодіння психологічними знаннями, ціннісні орієнтації педагога; усвідомлення та сприйняття себе як суб’єкта навчально – виховного процесу з метою вибору стилю взаємодії, управління, тактики спілкування; передбачає організацію професійної діяльності з метою підвищення її ефективності; передбачає прийняття рішень у повсякденних і екстремальних умовах професійної діяльності, аналіз та врахування альтернатив, контроль за перебігом діяльності, оцінка діяльності учасників освітнього процесу; професійні знання, а також загальної, соціальної, вікової, педагогічної психології, які є необхідними в професійній діяльності вчителя; комплекс знань про афективну сферу суб’єктів педагогічного процесу, вміння застосовувати ці знання у своїй діяльності, вміння керувати своїми власними емоційно-вольовими станами; самоконтроль, саморегуляцію та самовдосконалення особистості педагога. Досягнення вищого рівня психологічної компетентності педагога є передумовою активізації ним процесу учіння суб’єкта навчання, розвитку його навчальної рефлексії і формування позитивних мотивів навчання та здібності до самоосвіти. Проявом психологічної компетентності педагога є педагогічна уява, яка виражається у передбаченні ним наслідків своїх педагогічних дій, у проектуванні особистісного розвитку вихованців.


9. Соціальна компетентність – це вміння жити й працювати з оточуючими; вміння безконфліктно співіснувати, це якісна характеристика особистості, здатність адекватно оцінювати навколишню дійсність на основі повноти знань про неї, які дають змогу зрозуміти основну закономірність соціальної ситуації, уміння знаходити інформацію в невизначеній ситуації й упевнено будувати свою поведінку для досягнення рівноваги між своїми потребами, очікуванням, сенсом життя і вимогами соціальної дійсності, уміння задовольняти бажання, спираючись на норми.

Для результативного розвитку соціальної компетентності вчитель повинен мати такі здібності: визначати власне місце в житті суспільства, проектувати стратегії свого життя з урахуванням інтересів і потреб різних соціальних груп відповідно до соціальних норм і правил, наявних в суспільстві; продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; застосовувати технології трансформації та конструктивного розв'язання конфліктів, брати на себе відповідальність за прийняті рішення та їх виконання; спільно визначати цілі діяльності; визначати мету комунікації, застосовувати ефективні стратегії спілкування, вміти емоційно налаштовуватися на спілкування з іншими.


10. Математична  компетентність – це вміння працювати з числовою інформацією, володіння математичними вміннями. Зважаючи на те, що фізика та інформатика є дисциплінами природничо-математичного циклу, то необхідність розвивати дану компетентність у педагогів є зрозумілою. Так це передбачає застосування знань  і способів діяльності вчителя в процесі навчання та реальному житті. Також вчитель має сам чітко розбиратися в змісті того матеріалу, який він викладає. Ця компетентність передбачає для вчителя вміння розв’язувати задачі, володіти дидактичними методами доведення та спростування тверджень, володіти сучасними методами комп’ютерної математики, зокрема навчального призначення, оцінювати доцільність використання математичних методів для розв'язування соціально та індивідуально значущих задач.


Список використаної літератури

  1. Нова українська школа. https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
  2. Статья/Педагогіка, психологія та соціологія – загальна психологія УДК 159.9:61 Казаннікова О.В. Психологічна компетентність вчителя. http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/123456789/140/1/statya_doc%20%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D0%BD.pdf
  3. Стаття «Ключові компоненти професійної компетентності вчителя». Т. І. Куріпка, А. О. Бондаренко/ ВГ Основа №19 – 21 липень 2014 р.
  4. Наукові записки. Випуск №72. Серія Педагогічні науки./ Кух А. М. Формування компетентностей в системі ціннісних здобутків вчителя фізики – Кіровоград: РВВ КПДУ ім. В. Винниченка. – 2008 – Частина 2.
  5. Стаття «Комунікативна компетентність педагога: структура, етапи формування», Надія Ашиток/ Журнал «Молодь і ринок» №6 (125), 2015.
  6. Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. Випуск №1.47 (114)/ Бричок С. Б. Педагогічна толерантність як складова професіограми учителя – Рівне.
  7. Вікіпедія. Вільна енциклопедія. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C

 

 12 

docx
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
2282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку