СЕНСОНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПОБУТОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Про матеріал
Значний час дітей дошкільного віку приділяється на ,так звану ,побутову діяльність, пов’язану з використанням режиму. Зміст цієї діяльності дуже важливий для сенсорного розвитку.
Перегляд файлу

СЕНСОНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПОБУТОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Значний час, особливо в дітей молодшого дошкільного віку, приділяється на так звану побутову діяльність, пов’язану з використанням режиму. Зміст цієї діяльності дуже важливий для сенсорного розвитку. Під час умивання діти розрізняють теплу і холодну воду,пізнають інші властивості води,відчувають запах мила, сухість і вологість рушника. За сніданком,обідом,полуденком можна знайомити малят з особливостями їжі,продуктів, їхнім смаком,запахом, консистенцією тощо. У процесі виконання режимних процедур діти тренуються в просторових орієнтуваннях:права,ліва рука, нога, збоку, позаду й т. ін. Тимчасова значимість режиму життя дітей допомагає їм засвоїти перші уявлення про частини доби,дні тижня,про тепло означає «зараз», «потім»,  «рано»,  «пізно» й т.ін. Дітей треба вчити цінувати час власний та інших,не спізнюватися,не змушувати чекати на себе. Таким чином, їх підводять до усвідомлення незворотності, плинності часу.

Діти дізнаються назву посуду, меблів, одягу, знайомляться з матеріалами, із яких вони зроблені. Сприйняття загострюється зі зміною характеру дій або життєвої ситуації. Черговим необхідно розрізняти тарілки за величиною, глибиною, чашки й блюдця за кольорами; у процесі роботи вони відчувають вагу, гладку поверхню, холодок порцелянового посуду, легкість пластмасового. Здвигання столів, розміщення стільців викликають інші рухові, дотикові відчуття, потребують сприйняття просторових відносин, ліній контуру тощо.

Ознайомлення дітей із предметами побуту, хатнім начинням служить розвитку аналітико-синтетичної діяльності, тренуванню в порівнянні, класифікації.

Засвоєння та відтворення послідовності дій,необхідних для вмивання, вдягання, роздягання, прийому їжі, сервірування столу, потребують зосередженості уваги, пам’яті, мислення, довільності поведінки.

 

 


МОЛОДШИЙ ВІК

ЗАВДАННЯ:

  • формування позитивного ставлення до гігієнічних процесів і культури їжі;
  • закріплення послідовності дій у процесах умивання та вдягання, правил поведінки за столом (правильно тримати ложку, виделку, не кришити хліб, їсти охайно, не розмовляти, користуватися серветкою, дякувати після їжі).

 

УМИВАННЯ:

1.  Досліди:

а) із водою:

  • змішування підфарбованої води й одержання різноманітних «чарівних» кольорів і відтінків;
  • «кольорові крапельки»: крапання з піпеток у скляночки з водою рідкої фарби різної густоти й спостереження за  «подорожжю» крапельки;
  • заморожування води в різних формочках;
  • «тоне-не тоне»: випробування на  «плавучість» іграшок із різного матеріалу;

б) мильною водою й піною:

  • пускання мильних бульок за допомогою різних предметів;
  • які предмети,із яких матеріалів можуть лежати на поверхні піни.
  1.         Дидактичні ігри:  «Умиємо ляльку Таню»,  «Ми вмиваємося»; складання з дітьми алгоритму процесу вмивання (моделювання:  «Дзеркало»,  «Купання ляльки»).
  2.         Бесіди:  «Усе про мікроби»;  «Навіщо ми миємо руки»;  «Хай живе мило запашне!»,  «Чисті нігті».
  3.         Спостереження:  «Як умиваються діти старшої групи»,  «Як умивається кішка»,  «Як треба чистити зуби».

 

ВДЯГАННЯ

  1.      Досліди:
    • із ґудзиками: угадай на дотик; знайди найбільший, найяскравіший гудзик; класифікація за кольором, формою; нанизування на дріт і т. ін.;
  • шнурками: класифікація за кольором, довжиною, викладання візерунків, розв’язування вузликів;
  • матеріалом: визначення властивості порівняння з папером;
  • кнопками, гачками:вправи в застібанні, розстібанні; визначення матеріалу, із якого зроблені предмети на дотик.
  1.              Дидактичні ігри:  «Одягни ляльок на прогулянку» (визначення кольору, форми,розміру,класифікація одягу за сезонами);  «Укладання ляльки спати» (визначення якості постільної білизни чиста, м’яка, суха, відпрасована, брудна, світла й т. ін.);  «Знайди свого товариша» (знаходження друга за описом одягу);  «Лялька Таня збирається в гості»;  «Ми одягаємося на прогулянку»;  «Магазин одягу»;  «Склади по черзі»;  «Визнач на дотик»,  «Дивний мішечок».
  2.              Бесіди: «Кожній речі своє місце», «Що таке недогляд в одязі», «Не забувай про друзів» (взаємодопомога,закріплення навичок вдягання); складання з дітьми алгоритму процесу вдягання,  «Як вдягаються у нас» (у місті, селі, на півночі, на півдні й т. ін.).
  3.              Спостереження:як змагання  «Хто краще складе речі»,  «Як правильно зав’язати шнурки,шарф,застібати сорочку».

 

ПРИЙОМ ЇЖІ

  1. Досліди:
  • визначення смакових якостей, запаху, консистенції їжі: холодне-гаряче, солодке-солоне, рідке-густе, тверде-м’яке й т.ін.;
  • із напоями: додавання молока до чаю й кави, додавання варення з ягід до молока;готування морсу з журавлини, чорниці.
  1. Дидактичні ігри:  «Чекаємо на гостей»,  «Нагодуймо ляльку обідом»,  «Ми сьогодні-кухарчуки»,  «Як дзенькають тарілки й ложки»,  «Накрий на стіл»,  «Ми чергуємо по їдальні».
  2. Бесіди:  «Як правильно поводитися зо столом»;  «Корисні й шкідливі продукти»;  «Як користуватися столовими наборами»;  «Дарунки лісу»;  «Як правильно сервірувати стіл».

 

САРШИЙ ВІК

ЗАВДАННЯ:

  • формування уявлень про культурно-гігієнічні навички (культура їжі, умивання,вдягання) і самостійного їхнього виконання;
  • формування здатності зауважувати, коли необхідно вимити руки, обличчя, піклуватися про свій зовнішній вигляд;
  • засвоєння прийомів чищення зубів, одягу, уміння пришивати ґудзик.

 

УМИВАННЯ

  1. Досліди:

а) із водою:

  • очищення води від різних домішок за допомогою різноманітних фільтрів;
  • одержання кольорової води шляхом змішування різних кольорів у різних пропорціях;
  • заморожування кольорової води;

б) милом:

  •  «змагання мильних бульок» (видування мильних бульок за допомогою різних засобів);

в) піною:

  • які предмети,із яких матеріалів можуть лежати на поверхні піни.
  1. Дидактичні ігри:  «Умий ляльку»,  «Допоможи другові»,  «Брудний-чистий»,  «Дзеркало»,  «Що не так».
  2. Бесіди:  «Хай живе мило запашне та рушник пухнастий!»;  «Чистити зуби для чого?»;  «Усе про мікроби»;  «Що робимо після сну»;  «Для чого потрібні носові хустки»;  «Мій зовнішній вигляд»;  «Мої особисті речі»;  «Що таке доглядати за собою».
  3. Спостереження:  «Як умивається кішка»,  «Як споряджаються птахи», «Спостерігаємо за папугами»,  «Як умивається доросла людина» (показ),  «Як умиваються діти ясельної групи».
  4. Перегляд діафільмів:  «Білосніжка та сім гномів»,  «Жива природа» (осінь-зима-літо).

 

ВДЯГАННЯ

  1.              Досліди:
  • із матеріалом: визначення кольору, форми, матеріалу;
  • ґудзиками: визначення кольору, форми, розміру, матеріалу, нанизування на шнурок, пришивання;
  1.              Дидактичні ігри:  «Одягни ляльку на прогулянку» (одяг, взуття,головні убори; визначення розміру, форми ;шапка витягнута, довгаста, кругла тощо);  «Зручно не зручно»,  «Велике не мале»,  «Підбери матеріал»,  «Коли це вдягаємо» (залежність від пори року);  «Визнач на дотик».
  2.              Бесіди:  «Тримай у порядку одяг,взуття»;  «Допомагай товаришеві»;  «Навіщо складати речі в шафі охайно й по порядку»;  «Як одягаються різні народи»;  «Виправ недогляд в одязі»;  «Хто нам допомагає одягатися» (професії);  «Із чого нам шиють одяг?».
  3.              Спостереження: як одягаються дорослі, діти 1 молодшої групи; показ (порядок роздягання, укладання речей у шафу, як зав’язувати шнурки, як правильно розвішувати одяг у сушарні); перевірити, як складені речі в шафі в товариша.

 

ПРИЙОМ ЇЖІ

  1.              Досліди:
    • визначення форми, кольору, матеріалу посуду, смаку й запаху їжі: холодне гаряче, солодке солоне, рідке густе, овочі фрукти; із чого зроблені тарілки; із чого зроблені ложки й виделки; вода ложка виделка; смак будь-який продукт.
  1.              Дидактичні ігри:  «Чекаємо на гостей»,  «Ідемо в гості»,  «День народження»,  «Назви посуд»,  «Для чого що призначено»,  «Що купувала господиня».
  2.              Бесіди: як правильно сервірувати стіл, поводитися за столом користуватися столовими наборами й т. ін.;подяка кухарям нянькам; дарунки природи нашого краю.
  3.              Спостереження: прийом їжі в 1 молодшій групі; за роботою, кухарів, помічника вихователя; за черговими по їдальні; як чистити овочі (показ); ілюстрації.

 

Засвоєння та відтворення послідовності дій, необхідних для вмивання, вдягання, роздягання, прийому їжі, сервірування столу, потребують зосередженості уваги, пам’яті, мислення, довільності поведінки.


doc
Додано
12 травня 2020
Переглядів
714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку