Схема візуального визначення втоми учнів під час фізичного навантаження
Об’єкти спостереження |
Ознаки втоми |
Колір шкіри обличчя |
значне почервоніння |
Міміка |
вираз обличчя напружений |
Пітливість |
виразна у верхній половині тіла |
Дихання |
сильно прискорене, уривчасте дихання через рот |
Рухи |
хитання, нетвердий крок |
Самопочуття |
скарги на втому, біль у м’язах, серцебиття, задуху, шум у вухах, запаморочення |
Увага |
помилки при виконанні команд, нечітке їх виконання |
Методи діагностики функціонального стану серцево-судинної системи дітей шкільного віку
Методика проведення функціональної проби Руфьє:
Учень повинен виконати 30 присідань з витягнутими вперед руками протягом 45 с. Учневі пропонують самостійно і голосно проводити рахунок („один“, „два“ і т.ін.), що дозволяє уникнути затримки дихання.
Після 3-5 хв. відпочинку, у положенні сидячи, в обстежуваного підраховують пульс кожні 15 с., доки не буде отримано 2-3 однакові цифри. Отримані дані записують до протоколу, і пропонується виконати навантаження.
Під час виконання проби необхідно стежити за збереженням стандартних умов виконання навантаження, за зовнішніми ознаками втоми дитини.
Після закінчення присідань учень сідає і проводиться підрахунок пульсу за перші 15 с. першої хвилини відновлення та за останні 15 с. першої хвилини відновлення.
Оцінку функціональних можливостей серцево-судинної системи проводять за індексом Руфьє (ІР), що розраховується за формулою
,
де: ЧСС1 – пульс за 15 с. у стані спокою; ЧСС2 – пульс за перші 15 с. першої хвилини відновлення; ЧСС3 – пульс за останні 15 с. першої хвилини відновлення.
Рівні функціонального резерву серця визначаються з урахуванням п’яти градацій:
менше 3 – високий рівень;
4 – 6 – вище середнього (добрий);
7 – 9 – середній;
10 – 14 – нижче середнього (задовільний);
більше 15 – низький;
ЧСС – частота серцевих скорочень.
Розрахунок загальної щільності уроку, показника моторної щільності уроку
1. Загальна щільність у
року визначається відношенням доцільно витраченого часу з точки зору педагогічної діяльності до загальної тривалості уроку:
Загальна щільність включає:
виконання учнями вправ (стройові, загальнорозвивальні вправи, вправи на увагу, підвідні, основні вправи, ігри, перевірка домашнього завдання);
сприйняття (повідомлення і закріплення теоретичної інформації, інструктаж, спостереження за виконанням вправ, керівництво, використання наочних та технічних засобів);
відпочинок (відпочинок між підходами, очікування черги до спортивного снаряда);
допоміжні дії (страховка, корекція, перестроювання, перехід до інших снарядів, підготовка до уроку, прибирання обладнання);
простій з вини вчителя і учнів (передчасне закінчення уроку, пошук інвентарю, тривале переодягання учнів).
2. Показник моторної (рухової) щільності уроку розраховується за формулою:
Так, наприклад, якщо за 45 хв. уроку загальна тривалість занять фізичними вправами однією дитиною становила 30 хв., то МЩУ становитиме:
30 хв. х 100% : 45 хв. = 66% (при гігієнічній нормі не менше 60%).
Фізіологічна крива оцінки реакції учня на фізичне
навантаження
Одночасно з хронометражем складових частин уроку фізичного виховання у 2–3-х учнів різної статі, які обираються об’єктами спостереження за критеріями достатньої активності, дисциплінованості та середньої фізичної підготовленості, проводять пульсометрію. За стандартом підрахунок проводять протягом 10 с. Обов’язковим є вимір пульсу до уроку та після його закінчення.
Пульс вимірюють до початку занять, після ввідної частини уроку, після проведення загальних вправ, після рухової гри, після заключної частини уроку та через 3-5 хв. після закінчення уроку.
Графічне зображення кривої фізичного навантаження будується з дотриманням таких умов: по осі абсцис (по горизонталі) від вихідної точки відкладають час уроку із зазначенням його частин, по осі ординат (по вертикалі) – пульс за 1 хв., починаючи шкалу осі із вихідної точки «60». За умови правильної побудови уроку фізіологічна крива повинна мати двовершинну (або одновершинну) параболічну форму.
Інтенсивність фізичного навантаження (ЧСС, уд./хв.)
до 140 уд./хв. – легке фізичне навантаження;
141 – 160 уд./хв. – середнє фізичне навантаження;
більше 160 уд./хв. – значне фізичне навантаження;
ЧСС- частота серцевих скорочень.