Збереження здоров'я та життєдіяльності дітей, попередження дитячого травматизму
Період навчання у школі є чи не найважливішим для здоров’я людини, адже він збігається у часі з формуванням основних систем організму. Тому збереження здоров’я дитини та її фізичний розвиток мають бути пріоритетними завданнями школи
Фізичне виховання є елементом гармонійного розвитку особистості, яка підростає. Тому під час навчання у школі надзвичайно важливо виховувати в учнів бережливе ставлення до свого здоров’я.
На уроках фізичної культури які проводить вчитель фізичної культури Середа О.С. учні розвивають і зміцнюють основні системи свого організму, отримують навички організації проведення самостійних занять фізичною культурою. До того ж заняття спортом є своєрідною профілактикою шкідливих звичок.
Дуже важливо, щоб під час уроків фізичної культури навантаження відповідало віку учня та функціональним можливостям його організму: лише за таких умов воно буде ефективним і справлятиме оздоровлюючий ефект.
У школі є спортивна зала, кабінет музичної ритміки, тренажерна зала, ігрова кімната та спортивний майданчик.
На початку навчального року вчитель фізичного виховання виконує :
• перевірку у складі комісії готовність спортивних кімнати до уроків та занять фізичною культурою; оформив відповідний акт-дозвіл;
• бере участь у проведенні аналізу готовності спортивних споруд і обладнання до навчального року, зокрема:
- оцінено стан спортивного обладнання, надійність закріплення конструкцій - проведено випробування брусів, колоди, перекладин;
- зафіксовано результати випробувань у журналі перевірки спортобладнання;
- затверджено директором загальноосвітнього навчального закладу акт перевірки на надійність спортивного обладнання та спортивних споруд;
• разом з медичним працівником перевірено медичну аптечку спортивної кімнати;
• розроблено та затверджено документи планування з фізичної культури;
• поновлено і затверджено інструкції з техніки безпеки під час проведення уроків та занять з фізичної культури.
Організація фізичного виховання здійснюється відповідно до нормативно-правових документів МОН України ,розкладу уроків та спортивних секцій.
Санітарно-гігієнічний стан спортзалу задовільний, відповідає діючим вимогам. Освітлення відповідає нормам. Вологе прибирання здійснюється за графіком. Правила техніки безпеки дотримуються (оформлений стенд з Техніки безпеки та безпеки життєдіяльності, на уроках фізичного виховання проводяться інструктажі з Техніки безпеки вчителем фізичного виховання)
На уроках фізичної культури вчитель здійснює систематичний медико-педагогічний контроль: вимір частоти серцевих скорочень; нагадує, повторює правила дотримання (БЖД) техніки безпеки на уроці; рівень навантаження учнів (відповідність медичній групі); відповідність фізичного навантаження статі; відповідність одягу та взуття учнів умовам проведення занять; гігієнічні умови місця проведення уроку (ефективність вентиляції, рівень освітленості, якість і своєчасність вологого прибирання приміщень, дотримання правил техніки безпеки, наявність засобів першої медичної допомоги тощо).
За результатами медико-педагогічного контролю вчитель коригує плани уроків фізичної культури.
Протягом першого місяця навчального року вчитель фізичного виховання виконує:
• з 1 вересня по 1 жовтня проводилися уроки та заняття без виконання учнями контрольних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 27 листопада 2018 р. № 1078);
• навантаження на уроках та заняттях підвищувалися поступово;
• у разі виявлення негативної реакції організму учнів на фізичне навантаження — зменшувалося поступово;
• проводилася з учнями гіпервентиляція легенів; вимірювалася частота серцевих скорочень (ЧСС).
На першому уроці навчального року вчитель фізичного виховання:
• опитує кожного учня про стан здоров’я та перенесені протягом літніх канікул захворювання; проводе інструктажі з техніки безпеки;
• оформляє журнал з техніки безпеки;
• нагадує учням про те, що наявність спортивної форми на уроці фізичної культури та занятті - обов’язкова;
• нагадує про необхідність дотримання гігієнічних норм на уроках та заняттях з фізичної культури.
Перед кожним уроком чи заняттям вчитель фізичного виховання:
• перевіряє санітарний стан місця проведення уроку чи заняття;
• опитує учнів про стан їхнього здоров’я;
• перевіряє відповідність спортивної форми учнів та умови проведення уроку чи заняття;
• вимірює ЧСС в учнів, які приступили до уроків чи занять після хвороби або тимчасово направлені лікарем у підготовчу групу;
• нагадує учням правила дотримання техніки безпеки на уроці чи занятті.
На початку уроку чи заняття вчитель фізичного виховання:
• підвищує навантаження на організм учнів поступово;
• готує учнів до навантаження; виконує з учнями загально-розвивальні вправи для розминки усіх груп м’язів, а також спеціальні вправи для виконання завдань за темами програми;
• нагадує учням правила техніки безпеки під час виконання вправ;
• здійснює контроль за учнями, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної та підготовчої медичних груп.
• страхує учнів під час виконання ними фізичних вправ;
• поступово збільшує навантаження, не порушуючи структури уроку;
• нагадує учням правила техніки безпеки під час виконання завдань;
• стежить за зовнішніми реакціями організму учнів на фізичне навантаження;
• коригує навантаження на організм учнів залежно від результатів вимірювання ЧСС;
• дає окремі завдання учням, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної або підготовчої медичної групи;
Рекомендації та пропозиції: в подальшій роботі дотримуватися цих правил.