Шкільна бібліотека, як обов'язковий структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу.

Про матеріал

Сьогодні в Україні йде процес становлення нової системи освіти, зорієнтованих на входження у світовий освітній простір, який супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу.

Зміни цілісних орієнтирів шкільної освіти вимагає перебудови усіх складових компонентів сучасної школи. Серед них - шкільна бібліотека, як обов'язковий структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу, займає особливе місце.

Перегляд файлу

 «Читання і діти:

діапазон бібліотечних ідей і можливостей»

 

 

          Сьогодні в Україні йде процес становлення нової системи освіти, зорієнтованих на входження у світовий освітній простір, який супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу.

       Зміни цілісних орієнтирів шкільної освіти вимагає перебудови усіх складових компонентів сучасної школи. Серед них - шкільна бібліотека, як обов'язковий структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу, займає особливе місце.

      Протягом останнього часу спостерігається спад читацької активності та культури школярів. І головне завдання шкільного бібліотекаря – підвищити інтерес школярів до читання художньої літератури та періодичних видань, зацікавити дітей науковою та довідковою літературою, навчити їх користуватися нею. Саме зараз, у вік комп’ютеризації і доступу до Інтернету, багато учнів мають можливість одержати знання саме через комп’ютер. Вони все рідше тягнуться до книжки. Сучасний навчально-виховний процес спрямований на виховання учня – суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, класний керівник мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє життя. Велику роль у цьому процесі відіграє книга.  

        Необхідною складовою сучасної просвітницької діяльності бібліотек сьогодні повинна стати мотивація дітей та молоді до читання корисної літератури, участі в різних конкурсах, творчої самореалізації.
      Сучасний підліток, перш за все, споживач комп'ютерних продуктів, особистість, орієнтована на сприйняття віртуальної, а не вербальної інформації. Сьогоднішньому школяреві треба, щоб інформація подавалася яскраво, динамічно, і бажано коротко. Головне для бібліотекара - привернути увагу, викликати емоційну реакцію, бажання взяти книгу в руки.
       Виховати в дітях «звичку до бібліотеки» - процес, що вимагає поступовості. Треба, щоб при підготовці до уроків їм було «не уникнути» бібліотеки - і це спільна робота бібліотекарів з педагогами. Ця робота повинна починатися у нас з самого раннього віку, з дитячого садка. А далі дітям обов'язково стане в бібліотеці попросту цікаво, їх буде туди тягнути...

       Тому пропаганда читання, виховання інформаційно-бібліографічної та читацької культури, формування вміння користуватися бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом, розвиток пізнавальних інтересів – пріоритетні напрямки спільної діяльності педагогів, бібліотеки, батьків. Адже „Читання – шлях до успіху”.      У нашій бібліотеці проводиться велика і цікава робота щодо:

- популяризації книги;

- формування стійких читацьких інтересів, свідомої потреби в читанні, запровадженні активних форм інформування про книгу: книжкові виставки, бесіди, огляди, літературні ранки;  тематичні полички, години поезії, години цікавих повідомлень, казкові вернісажі, театралізовані вистави, круглі столи;

 - підвищення бібліографічної культури школярів шляхом проведення бібліотечно–бібліографічних уроків; днів, тижнів інформації; оновленні форм і методів роботи з читачами;

 - наданні інформаційно-методичної допомоги учнів у оволодінні основами наук;

- збереженні, зміцненні та розширенні книжкового фонду.

    У бібліотеці поряд з традиційними формами роботи активно використовуються інформаційні технології, проводяться різноманітні цікаві заходи спрямовані на залучення дітей до читання. Як писав Василь Сухомлинський „З книги починається – самовиховання , - індивідуальне; - духовне життя.” Книга відіграє велику роль у духовному житті дітей, але лише тоді, коли вміє добре читати.

     З метою залучення нових читачів в бібліотеку  проводилась акція  «Прочитав – розкажи».  Аби стати учасником акції, необхідно бути читачем бібліотеки. Інформація про її проведення була надрукована в шкільній  газеті. Бібліотекар  проводить екскурсії по бібліотеці, інформаційні огляди, літературні консультації та огляди найцікавіших публікацій  та книг, що надійшли до бібліотеки.

      Систематичному інформуванню читачів про новинки літератури, про найбільш цінні книги з окремих тем допомагають виставки літератури, тематичні полиці, перегляди літератури, відеоролики про книги тощо.

       У бібліотеці, зокрема, були організовані:

- виставки нових надходжень: "На хвилинку зупинись - нові книги подивись", "Літературні новини"; «Прочитай і розкажи товаришу» та інші

 - виставки до предметних тижнів;

 - цикли книжково-ілюстрованих виставок: "Літературний календар місяця", "У цім краю, де серця рідна пристань", "Край в якому ти живеш", "Запитує читач - відповідає книга", "Славетні сторінки історії";

 - тематичні полиці: "З любов’ю до природи",, "Твоє життя – твій вибір»";

 - перегляди літератури: "Твій вільний час", ""Веселка" - країна дитинства", "Професій тисячі - твоя одна", "Хочеш бути красивою? Будь ласка!";

 - викладки книг «В гостях у казки», «Літопис долі Кобзаря», «Прекрасний світ природи» та ін.                                                                      

       В своїй роботі застосовую проектні технології. Основне завдання яких, залучити дітей до читання і бібліотеки.   Співпрацюючи з класними керівниками було створено серію проектів «Книга розкриває світ», «Ластівка сільська», «Видатні люди села», «Де ти живеш. Мій рідний край, моя земля…». 

          Діє система формування бібліотечно-бібліографічної грамотності школярів,

яка дає змогу формувати навички роботи з інформацією , гарантує їм можливість оволодіти вмінням вести інформаційний пошук і використовувати інформацію надалі.

        Як відомо, інформаційна культура учнів формується шляхом популяризації бібліотечно-бібліографічних знань. Мета вивчення основ бібліографії в школі полягає в тому, аби учень сам дійшов висновку: жоден вид діяльності неможливий без постійного пошуку інформації, а це завжди потребує знань спеціальних джерел. Тому на початку навчального року складаємо "Координаційний план роботи бібліотекаря і вчителя по проведенню бібліотечно-бібліографічних занять та вихованню культури читання серед учнів 1-11 класів".

     Інформаційне забезпечення споживачів може бути масовим, груповим, та індивідуальним. У нашій школі використовуються всі форми інформування. Масове інформування – це виставки нових видань, бібліографічні огляди літератури, години

цікавих повідомлень, дні інформації, презентації нових книг. Рекомендаційні списки літератури допоможуть знайти потрібну книгу з того чи іншого питання:  "Світ навколо тебе”, "Природа – твій друг”, "З глибини віків” та ін.

       Бібліографічні огляди поєднуються з підбором літератури і створенням книжкових виставок: «Ми  діти України – неньки», "Енциклопедичний дивосвіт ”, «Книга і комп’ютер в інформаційному суспільстві: сучасне і майбутнє», «Дорожня грамота», «Здоровий спосіб життя», «Книга – наш друг і вчитель» та створення тематичних папок "Юним ерудитам”,  "Знаменні дати”, які також використовуються під час проведення виховних годин.      

        Ефективними щодо інформування школярів є організовані в бібліотеці книжкові виставки: «Разом до єдиної волі», «Таланти твої, Україно», «Подорож у країну «слово»- це цикл книжкових постійно діючих виставок під загальною назвою «Україна – моя Батьківщина» . Крім цього циклу виставок привертають увагу

 читачів й інші: «Що не сторінка – то новинка», «За сторінками твоїх підручників», «Планета знань», «Книжковий вернісаж», «Веселковий світ знань», «Ти на Землі – Людина», «Школа крокує в майбутнє», постійно діючий стенд «Експрес –інформація». У бібліотеці оформлено виставку на допомогу випускникам «Готуємось до зовнішнього незалежного оцінювання», де вказано сайт                                                                                                                              

Українського Центру Тестових Технологій і його рубрики  (www.ukrtest.org) .

          Важливим напрямком діяльності бібліотеки є популяризація літератури, яка сприяє активізації розумової діяльності читачів, їхньому духовному і емоційному  збагаченню, допомагають їм заглибитися в художній матеріал твору і відповідають їхньому віковому і психологічному розвитку.

       Особливо популярні в бібліотеці масові заходи, які розраховані на охоплення великої кількості читачів чи  груп читачів. Адже це і реклама книги та бібліотеки, і виховання учня, і навчання, і роз­виток інтелектуальних здібностей та взаємозв’язок 

між учнем, бібліотекарем, вчителем, книгою. Характерними рисами масової роботи в бібліо­теці школи є:

  • співпраця бібліотекаря   з  педагогічним  ко­лективом;
  • поєднання масової та індивідуальної роботи.

Майже до кожного заходу, який проводиться в навчальному закладі, оформляється книжкова виставка: тематич­на, жанрова, присвячена творчості одного письменника.

Масова робота бібліотеки включає в себе бесіди, книжкові виставки, виховні години, вікторини, години цікавих повідомлень, усні журнали, літературні світлиці та ін. У кожному масовому заході зараз обов’язково застосовуємо інтерактивні методи. Навіть визначати тему даного заходу треба з врахуванням потреб нинішнього часу. Щоб тема була цікавою і корисною, діагностуємо, як групи в цілому, так і окремих учнів. Іноді діти дивують своїм вибором теми, але ми розуміємо, що вони називають ті теми, які їм справді цікаві. При проведенні заходу «Простіше за просте» з естетичного виховання використали і вікторину, і театралізовану виставу, і конкурс.

     Враховуючи вікові особливості читачів-учнів молодших класів, проводимо заходи у формі гри: «В гостях у казки», «Вічне живо, ім’я якому – книга», «В гостях у Незнайки» та інші. Щорічно під час проведення  Тижня книги  проводяться конкурси читців, вікторини, заочні подорожі, конкурси « Книги – вірні друзі», «Найрозумніший книголюб», «Як народжується книга», «Свято книги»  та інші.

           Цікаво проходять заходи для учнів  середньої ланки. Це літературне свято,  гра «Через часи і простір», конкурс «Книжкові лабіринти», літературна зустріч

« Через віки з любов’ю», «Андріївські вечорниці», інформаційні повідомлення «Хвилинки-цікавинки», урок відкриття «Від витоків  до наших днів» тощо. Зі старшими класами цікаво проходять презентації книг С. Богат « …Що водить сонце і світило», Є. Білоусова «Славетні імена України», Лесі Пронь «На крилах року»

       Таким чином, різноманітність форм і методів, які використовуються у роботі бібліотеки навчального закладу, співпраця з педколективом та класними керівниками, застосування інноваційних методик під час проведення бібліотечних уроків та масових заходів, не лише сприяє формуванню творчих якостей читачів, але й стає підґрунтям для реалізації проявів дитячої творчості.

      Сформувати переконання, що книга – це цікаво, а не лише корисно, а читання може бути в задоволення, як підказує нам досвід, дозволяють програми та проекти, які базуються на ігровому, інтерактивному, змагальному компонентах. Добре розуміючи «включеність» сучасної дитини в електронне комунікаційне середовище – телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок, - потрібно використовувати саме ці канали для популяризації книги та читання. На сьогодні найбільш дієвими серед усіх відомих нам прийомів просування книги до читача- дитини є і залишається наявність цих книг у фондах бібліотек. І саме в такому випадку ми можемо говорити про системний та результативний вплив на коло читання дитини. Дитяче читання як важливий чинник інтелектуального розвитку та духовного здоров’я нації є завданням державного значення, тож вирішувати його потрібно на державному рівні. А саме – прийняттям цільової державної програми підтримки дитячого читання з окремим модулем поповнення бібліотечних фондів дитячою книгою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2018
Переглядів
805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку