Рисунок 1
Сьогодні суспільство бажає бачити школу не лише одним із освітніх ресурсів, а, скоріше, простором розвитку та співпраці як всередині, так і по відношенню до зовнішнього світу.
Сучасне освітнє середовище створює неповторне індивідуалізоване та персоналізоване враження, де у кожного є можливість відшукати себе. Водночас, у сучасних швидкозмінних умовах, освітнє середовище навчального закладу не є ізольованим від зовнішніх і внутрішніх факторів, які можуть мати як позитивний результат, так і містити загрози, небезпеки та ризики, які можуть сприяти деструктивним змінам у ньому. Для протидії таким змінам, необхідно, щоб освітнє середовище школи було захищеним, безпечним.
Школа сьогодні повинна стати простором, в якому базові потреби
дитини у:
– допомозі та підтримці;
– збереженні та підвищенні її самооцінки;
– пізнанні та діяльності;
– розвитку здібностей і можливостей будуть реалізуватися у повній мірі.
Про створення безпечного освітнього середовища у школі останнім часом говориться дуже багато. Останні роки правовиховна робота у нашій школі була організована за проектом «Відвернути біду». Проте ми помітили, що діти, на це звернули увагу і батьки, добре знають свої права, але з обов’язками – гірше. Тому виникла потреба в перегляді пріоритетів у організації правовиховної роботи.
Ми довго думали над тим, як створити у школі простір, у якому буде затишно всім учасникам освітнього процесу. І вирішили, що «лише у тій «державі» немає злочинів, де всі громадяни суворо дотримуються своїх прав і виконують свої обов’язки».
Так виникла потреба укласти шкільний Кодекс «Своє право вимірюй своїм обов'язком».
Мета створення Кодексу:
-
скоординувати зусилля педагогів, батьків, вчителів, громадських організацій для вивчення учасниками освітнього процесу своїх прав та обов’язків, попередження протиправних дій та вчинків;
-
розробити і запровадити систему правової освіти учнів, їх батьків і педагогів;
-
приділити увагу соціально-психологічній допомозі учасникам освітнього процесу, захисту їх прав;
-
підвищити правову культуру усіх учасників освітнього процесу;
-
створити систему попередження правопорушень і злочинності серед неповнолітніх, запобігати дитячій бездоглядності та безпритульності, будь-яким формам цькування.
Кодекс покликаний вирішити наступні завдання:
-
Створення умов для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів трудової, навчальної, позашкільної й іншої діяльності, що сприяють інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів.
-
Надання основних правових знань, формування мотивації та вміння, необхідних для відповідальної участі молоді в громадському житті.
-
Забезпечення соціально-психологічної діяльності, педагогічно зорієнтованої на протидію втягування дітей і молоді в негативні ситуації.
-
Участь і проведення масових заходів з правового та превентивного виховання.
-
Створення єдиного простору для правової освіти.
-
Виготовлення роздаткового матеріалу з даної тематики, розповсюдження його серед учасників освітнього процесу.
-
Надання комплексної психолого-педагогічної та медико-соціальної допомоги тим неповнолітнім, які її потребують.
-
Забезпечення адекватної соціальної реабілітації неповнолітніх, які вчинили протиправні дії або зловживають психоактивними речовинами.
-
Стимулювання неповнолітніх до здорового способу життя і позитивної орієнтаці, навчання з раннього віку навичкам охорони власного життя і здоров'я.
-
Сприяння виробленню інтегрованих міждисциплінарних підходів при підготовці спеціалістів, батьків, об'єднанню зусиль різних суб'єктів превентивної роботи.
Цільова група:
Передбачено, що цільовою групою для роботи над створенням Кодексу та його реалізаціє стануть учні віком від 6 до 17 років, батьки та працівники школи.
З цією метою передбачається:
-
реалізувати протягом 2019-2020 років роботу щодо створення Кодексу, з подальшим висвітленням матеріалів на сайті школи. Ідеї Кодексу реалізовувати протягом наступних років;
-
використовувати інтерактивні форми і методи роботи при укладанні та організації роботи над реалізацією засад Кодексу.
Принципи роботи над утіленням засад Кодексу в життя:
-
диференціація;
-
співробітництво та педагогічна корекція;
-
гуманізація навчання;
-
єдність родини і школи.
Методи реалізації :
-
пошукова робота;
-
групова співпраця;
-
спостереження;
-
практична робота;
-
соціологічні дослідження.
Очікувані результати:
-
вивчення прав та обов’язків всіма учасниками освітнього процесу;
-
удосконалення системи профілактичної роботи в школі;
-
усвідомлення дітьми негативного впливу на організм шкідливих речовин;
-
допомога учасникам освітнього процесу в захисті прав та інтересів;
-
навчити дітей знаходити вихід із кризових ситуацій та захищати себе від усіх видів насильства;
-
зниження рівня правопорушень по відношенню до всіх учасників освітнього процесу.
Етапи реалізації
І. Організаційно-підготовчий етап:
( вересень – жовтень 2019 р.)
-
На першому етапі створюється із педагогів, учнів та батьків робоча група, яка буде залучена до дослідницької роботи.
-
Аналізується теоретична база з проблеми, відбираються методичні рекомендації, які будуть покладені в основу роботи над створенням Кодексу.
-
Збирається та систематизується практичний вітчизняний та зарубіжний досвід з проблеми.
-
Вивчається законодавча база.
-
Розробляється організаційна модель роботи з учасниками освітнього процесу в урочний та позаурочний час, схеми, таблиці моніторингового супроводу, процесу дослідження середовища життя.
-
Визначаються контрольні та експериментальні класи, проводяться констатуючі заміри за критеріями, оцінюється реальний стан правової свідомості учасників освітнього процесу.
-
Проводяться семінари, тренувально-практичні заходи із учасниками творчої групи, які будуть безпосередньо реалізовувати науково-методичні розробки з проблеми.
ІІ. Практико-дослідницький етап:
(листопад – грудень 2019 р.)
-
Процес втілення в практику роботи інновацій.
-
Проведення педагогічних спостережень, їх фіксація .
-
Складання схем для проведення аналітичних методів дослідження та встановлення математичної статистики.
-
Здійснення психологічного супроводу та корекції учасників освітнього процесу.
-
Проведення моніторингових замірів у контрольних, експериментальних класах та проміжних замірів, їх узагальнення, співставлення з реальними результатами та їх розгляд.
-
Підготовка, висвітлення на сайті школи, обговорення в учнівських, батьківських та педагогічних групах засад Кодексу.
ІІІ. Узагальнюючий етап:
(Січень – травень 2019 р.)
-
Проведення остаточних замірів у контрольних і експериментальних класах, їх співставлення з моніторинговими дослідженнями.
-
Систематизація накопиченого матеріалу за наслідками проведеного дослідження.
-
Узагальнення отриманих даних, розробка методичних рекомендацій та підготовка навчально-методичних, дидактичних матеріалів для учасників освітнього процесу.
-
Видання матеріалів за результатами проведеної роботи.
Над укладанням даного кодексу працювали діти, батьки та вчителі у 2019-2020 навчальному році. Для створення документа ми опрацювали Конвенцію ООН про Права дитини, Закон України “Про освіту”, Статут школи. Кодекс пройшов обговорення в учнівських колективах кожного класу, на класних батьківських зборах, був затверджений педагогічною радою.
Спільними зусиллями було створено Кодекс «Своє право вимірюй своїм обов'язком», за яким школа розпочала жити з 1 вересня 2020 року.
Даний документ став основним в організації правовиховної роботи освітнього закладу.
Визначення термінів
Працівник навчального закладу – особа, яка працює в навчальному закладі згідно з трудовою угодою або за контрактом.
Дитина – будь-яка особа віком до 18 років.
Особа, уповноважена представляти дитину – батьки, прийомні батьки, законний опікун.
Дозвіл батьків (опікунів) означає дозвіл, наданий хоча б одним із батьків дитини. Проте якщо між батьками дитини немає згоди, їм має бути повідомлено, що питання повинно бути вирішено в родині або в суді.
Булінг (цькування) - діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Особа, відповідальна за Інтернет – працівник навчального закладу, призначений його керівником для контролю за користуванням дітьми мережею Інтернет на території школи та їх безпеку під час такого користування.
Особисті дані дитини – будь-яка інформація, за допомогою якої можна ідентифікувати дитину.
Завдання Кодексу:
-
Виявити чинники, які перешкоджають безпеці учасників освітнього процесу.
-
Відпрацювати систему узгоджених поглядів і уявлень адміністрації, здобувачів освіти, педагогів, соціально-психологічної служби, батьків на безпечне освітнє середовище школи.
-
Обґрунтувати умови організації безпечного освітнього середовища та вимоги (критерії) до його ефективної організації для кожного учасника освітнього процесу.
-
Сформулювати чіткі та конкретні рекомендації здобувачам освіти, педагогічним працівникам, адміністрації школи, батькам щодо організації безпечного середовища в навчальному закладі.
Принципи та підходи
-
Кодекс відображає основні принципи поваги до прав людини і передбачає демократичні шляхи їх ухвалення.
-
Взаємини між учителями, учнями, батьками будуються на основі поваги до прав людини.
-
У школі забезпечено прозору комунікацію, яка забезпечує відкритий простір для обговорення наявних проблем та питань.
-
Педагогічний колектив заохочує учнівські ініціативи, сприяє усвідомленій та поінформованій участі у житті закладу всіх учасників освітнього процесу та надає можливість реалізовувати свободу слова кожного.
-
Усі учасники шкільного життя мають рівні права: голос учителя – голос учня – голос батьків.
-
Усі учасники освітнього процесу мають поводитися відповідно до принципів демократії та поваги до прав людини.
-
Органи шкільного самоврядування регулярно оновлюються та впливають на прийняття рішень загальношкільного значення.
-
Планування та прийняття рішень на шкільному рівні здійснюються з урахуванням інтересів усієї шкільної спільноти, перед якою звітують про виконання цих рішень.
-
Публічна інформація доступна на сайті школи у режимі зворотнього зв’язку.
-
Заклад не толерує виявів дискримінації та булінгу.
-
Правила поведінки для всіх учасників освітнього процесу чіткі та зрозумілі. Адміністрація закладу створює рівні можливості; відносини у школі відображають толерантність та повагу до прав людини.
Інструменти впровадження
-
Упровадження демократичних процедур на всіх рівнях.
-
Демократизація освітнього процесу.
-
Можливість різних способів демократичного прийняття рішень (обговорення, голосування тощо) за участі всіх сторін освітнього процесу.
-
Оновлювання відповідно до вимог часу діючі процедури реагування на випадки дискримінації та булінгу; проведення відповідних тренінгів та заходів.
-
Формування лідерських та командних якостей, як серед учнівського, так і серед педагогічного колективу.
-
Впровадження елементів функціонування шкільної медіації.
-
Заохочування діяльності учнівського самоврядування та створення вільного, сприятливого простору для самореалізації кожного учня.
Мої права закінчуються там,
де розпочинаються права інших
Розділ І
Права та обов’язки учнів
У всіх людей рівні права незалежно від національності,статі, релігійних і політичних переконань.
Я дитина: «І ТЕПЕР Я ЗНАЮ, ЩО маю право на…
-
Життя.
-
Ім’я.
-
Громадянство.
-
Піклування батьків.
-
Вільне висловлення власної думки.
-
Свободу асоціацій і мирних зборів.
-
Особисте та сімейне життя.
-
Житло.
-
Таємницю кореспонденції.
-
Доступ до інформації.
-
Захист від усіх форм насильства, образи, відсутності піклування чи недбалого і брутального поводження та експлуатації.
-
Виховання та розвиток.
-
Охорону здоров’я.
-
Соціальне забезпечення.
-
Гідний рівень життя.
-
На освіту.
-
Розвиток талантів, здібностей.
-
Користування своєю культурою.
-
Відпочинок та дозвілля.
-
Захист від будь-якої експлуатації.
-
Захист від незаконного зловживання наркотичними засобами.
-
Захист від збройних конфліктів.
-
Презумцію невинуватості.
-
Навчання впродовж життя.
-
Вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і освітніх програм, навчальних дисциплін.
-
Якісні освітні послуги.
- Справедливе та об’єктивне оцінювання результатів навчання.
-
Відзначення успіхів у своїй діяльності.
- Свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності.
-
Безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.
-
Повагу людської гідності.
-
Захист від приниження честі та гідності, насильства, експлуатації, булінгу, дискримінації.
-
Отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг.
-
Користування бібліотекою, навчальною, виробничою, культурною, спортивною, оздоровчою інфраструктурою закладу.
-
Доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються у закладі.
-
Участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти.
-
Забезпечення, на час виробничої практики, роботою із безпечними та нешкідливими умовами.
-
Доступ до інформації з усіх галузей знань, участь у олімпіадах, конкурсах…
- Участь у громадському самоврядуванні закладу.
- Вносити пропозиції щодо організації освітнього процесу.
Десятирічний громадянин:
-
дає згоду на зміну свого імені та прізвища;
-
дає згоду на своє всиновлення або передачу в прийомну родину, відновлення батьківських прав своїх батьків;
-
висловлює свою думку про те, з ким із своїх батьків, після розірвання шлюбу,він хотів би жити;
-
має право бути заслуханим у ході будь-якого судового або адміністративного розгляду.
Чотирнадцятирічний громадянин:
-
може вибирати місце проживання (за згодою батьків);
-
має право, за згодою батьків, укладати будь-які угоди;
-
має право самостійно разпоряджатися своїм доходом, зарплатою, стипендією;
-
здійснювати свої авторські права, як результат своєї інтелектуальної діяльності;
-
може отримати дозвіл взяти шлюб у вигляді виключення, якщо склалися особливі обставини (при цьому наступає повна дієздатність);
-
допускається вступ на роботу з дозволу батьків (на легку працю не більше 4 годин у день);
-
має право вимагати відміни усиновлення;
-
має право управляти велосипедом під час руху дорогами;
-
несе карну відповідальність за деякі злочини;
-
несе майнову відповідальність по укладених угодах, а також за заподіяну майнову шкоду.
Захист особистих даних дитини
Особисті дані дитини мають бути захищені, згідно з положеннями Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 р. № 2297-VI.
-
Особисті дані дитини надаються лише тим особам і організаціям, які мають на це право, згідно із законодавством, та відповідні повноваження.
-
Працівники школи не мають права надавати інформацію про дитину, її батьків чи опікунів представникам засобів масової інформації.
-
Працівники школи не мають права надавати можливість третім сторонам встановлювати контакт із дітьми.
Принципи захисту зображень:
-
працівники школи не мають права давати дозвіл на фото-, відеозйомку дітей або їх аудіозапис на території школи без попередньої згоди батьків або опікунів дитини в письмовій формі;
-
Для отримання згоди батьків (опікунів) для фото-, відеозйомки дитини працівник школи має звернутися до них, згідно з процедурою для отримання такого дозволу;
-
Якщо зображення дитини є лише частиною великого зображення, наприклад, публічного заходу, пейзажу, зборів тощо, дозвіл батьків (опікунів) на фото-, відеозйомку не є необхідним.
Я маленький ! Я маю обов’язки…
-
Поважати і любити своє оточення.
-
Ставитися до оточуючих так, як би я хотів, щоб ставились до мене.
-
Не принижувати гідності людей.
-
Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
-
Дотримуватись режиму харчування.
-
Дотримуватись правил моральної етики.
-
Організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.
-
Дотримуватись норм поведінки, прийнятих у суспільстві.
-
Не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.
-
Цінувати і дбати про своє здоров'я.
-
Поважати співрозмовників.
-
Коректно і тактовно висловлювати свої думки.
-
Дотримуватись правил мовного етикету.
-
Із повагою ставитися до людей, які піклуються про мене.
-
Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю.
-
Сумлінно навчатися: активно працювати на уроках, готуватись самотужки, старанно виконувати домашні завдання.
-
Виконувати правила для учнів.
Розділ ІІ
Права та обов’язки батьків
Наші батьки мають права:
-
Захищати права своїх дітей.
-
Обирати заклади освіти, програми, вид і форму
навчання.
-
Обиратися і бути обраними до органів громадського
самоврядування закладу.
-
Брати участь у розробленні індивідуальної програми
розвитку дитини.
-
Отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, результати навчання дітей, критерії оцінювання.
-
Подавати керівництву закладу заяву про випадки булінгу .
-
Вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу.
Обов’язки батьків:
-
Батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття.
-
Виховувати дитину у дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до свого народу, до родини, до Батьківщини.
-
Піклуватися про здоров'я дитини, фізичний, духовний, моральний розвиток.
-
Забезпечувати здобуття дитиною повної загальної освіти, готувати її до самостійного життя.
-
Поважати дитину. Забороняється її експлуатація, фізичні покарання, інші покарання, що принижують гідність.
-
Сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання.
-
Дбати про фізичне і психічне здоров'я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя.
-
Формувати у дитини культуру діалогу та життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма людьми, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану.
-
Особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства.
-
Формувати у дітей усвіломлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України.
-
Виховувати у дитини повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України.
-
Дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.
-
Забезпечити отримання дитиною у 14 років паспорта.
Шановні батьки!
Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, Конституції України (ст. 51,52 про права дитини в сім’ї), сімейного, цивільного, кримінально-адміністративного кодексів, Законів України «Про охорону дитинства, «Про освіту» Ви маєте забезпечити необхідні умови для проживання, навчання та виховання дітей.
Саме Ви несете за це персональну відповідальність. Вашим обов’язком є захист дітей від будь-яких форм насильства в сім’ї.
ЗНАЙТЕ! Ви не маєте права:
-
Бити дітей.
-
Штовхати їх.
-
Позбавляти їжі.
-
Принижувати, ображати.
-
Примушувати до сексуальних стосунків.
-
Торкатися до дітей проти їх волі.
У разі порушення прав дитини та вчинення Вами насильства до Вас будуть застосовані штрафні санкції (до 5000грн.) або порушена кримінальна справа (від 3-х до 5 років позбавлення волі)
Розділ ІІІ
Права та обов’язки вчителів
Учителі мають право на:
-
Академічну свободу, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітнім програмам.
-
Педагогічну ініціативу.
-
Розроблення та впровадження авторських навчальних програм, проектів, освітніх методик і технологій.
-
Користуватися бібліотекою, навчальною, виробничою, культурною… інфраструктурою закладу освіти.
-
Підвищення кваліфікації, перепідготовку.
-
Вільний вибір освітніх програм, форм навчання та методів і форм підвищення кваліфікації.
-
Доступ до інформаційних ресурсів.
-
Нагородження за успіхи у своїй професійній діяльності.
-
Справедливе та об’єктивне оцінювання своєї професійної діяльності.
-
Захист професійної честі та гідності.
-
Безпечні і нешкідливі умови праці.
-
Участь у громадському самоврядуванні закладу.
-
Участь у роботі колективних органів управління закладом.
-
Захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації.
Педагогічні працівники зобов’язані:
-
Постійно підвищувати свій професійний і загальнокультурний рівні та педагогічну майстерність.
-
Виконувати освітню програму для досягнення здобувачами освіти передбачених нею результатів навчання.
-
Сприяти розвитку здібностей здобувачів освіти, формуванню навичок здорового способу життя, дбати про їхнє фізичне і психічне здоров’я.
-
Дотримуватися академічної доброчесності та забезпечувати її дотримання здобувачами освіти в освітньому процесі та науковій діяльності.
-
Дотримуватися педагогічної етики.
-
Поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу.
-
Особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства.
-
Формувати у дітей усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України.
-
Виховувати у дітей повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України та навколишнього природного середовища.
-
Формувати у дітей повагу до взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами.
-
Захищати дітей під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам.
-
Додержуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, виконувати свої посадові обов’язки.
-
Повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно учасників освітнього процесу, свідком якого він був особисто або інформацію про який отримав від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).
Розділ IV
Що таке насильство? Як себе захистити?
Такі негативні явища в освітньому просторі як насильство, булінг та кібербулінг, секстинг тощо, не можуть не турбувати. Учасники освітнього процесу мають знати чинники ризику насильства проти дитини та звертати на них увагу.
Насильство ставить людину у залежність, а також наносить шкоду суспільству і є серйозною перешкодою на шляху до подолання нерівності дотримання прав людини.
Насильство це…..
Будь-які навмисні дії, фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування однієї людини по відношенню до іншої, які порушують її конституційні права й свободи і наносять їй моральну шкоду, шкоду її фізичному чи психічному здоров’ю.
Неодноразова дія, а процес, що складається з циклів насильства, які тримаються на продовженні стосунків потерпілої та кривдника. Якщо насильство один раз з’явилось у стосунках, то є велика імовірність, що воно повториться, а інтенсивність його і ступінь жорстокості будуть зростати.
Види насильства:
-
Емоційне або психологічне.
-
Фізичне.
-
Економічне.
-
Сексуальне.
Емоційне або психологічне насильство - це тиск на психіку іншої людини, який проявляється у нанесенні словесних образ, погроз, залякуванні, переслідуванні. А саме…
-
Ігнорування почуттів і потреб.
-
Брудна лайка, залякування.
-
Погрози кинути.
-
Безпідставні покарання.
-
Контролювання доступу до однолітків.
-
Погрози завдати шкоди близькій людині.
-
Нанесення шкоди твоїй домашній тварині.
-
Нищення особистих речей.
-
Навіювання почуття провини і страху.
-
Брехня, звинувачення, приниження, прізвиська.
-
Поводження з тобою як з прислугою.
Фізичне насильство - це нанесення тілесних ушкоджень, які завдають болю, призводять до порушень психічного та фізичного здоров’я, чи навіть смерті. А саме…
-
Це штовхання і смикання.
-
Щипки, удари, стусани, побиття.
-
Знущання, викручування рук.
-
Жбурляння предметів.
-
Спроби задушити.
Економічне насильство - це зумисне позбавлення людини права на житло, їжу, одяг, кошти та інше майно. А саме…
-
Це створення економічної залежності.
-
Забирання грошей.
-
Маніпулювання їжею, одягом.
-
Свідоме руйнування майна.
Сексуальне насильство – це зазіхання на статеву недоторканість особи, а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітнього. А саме…
-
Небажані сексуальні дотики.
-
Домагання, ґвалтування.
-
Неприродні сексуальні дії.
-
Примус до проституції.
Шкільне насильство - це те, що стосується однокласника або учня твоєї школи. А саме…
-
Приставання, знущання.
-
Забирання речей, їх псування і забруднення.
-
Ігнорування, розповсюдження пліток і наклепів.
-
Погроза насильством.
-
Побиття.
-
Вилучення грошей, речей.
Кіберзалякування - (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.
Що робити, якщо ти став жертвою насилля,
чи знаєш, що когось ображають?
Розказажи про це дорослим:
-
батькам;
-
класному керівникові;
-
адміністрації школи (контактний телефон заступника директора із навчально-виховної роботи: 0663304082 (Шагановська Любов Іванівна);
-
психологу.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
-
систематичність (повторюваність) діяння;
-
наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
-
дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
При виявленні чинників ризику, працівники навчального закладу повинні повідомити про них батьків і надати їм інформацію про можливості для отримання підтримки, а також заохотити їх до вирішення проблеми.
Порядок реагування на випадки булінгу у школі та відповідальність осіб причетних до булінгу:
-
Дитина звертається до класного керівника, психолога, соціального педагога, адміністрації школи, будь-якого працівника закладу.
-
Після отримання усного чи письмового звернення дитини відповідна особа (класний керівник, психолог, соціальний педагог, заступник директора з навчально-виховної роботи) інформує керівника закладу освіти про випадок булінгу.
-
Якщо педагог або інший працівник закладу освіти став свідком булінгу або отримав інформацію про випадок, то він має повідомити керівника закладу, незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу, чи ні.
-
Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує всі обставини цькування:
-
скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей;
-
до складу комісії входять педагоги, психолог, соціальний педагог, керівник закладу, представники громадськості, співробітники ССД та поліції (за потреби);
-
за будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку;
-
у разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний із цим, то він може одразу звернутися до органів Національної поліції України, а директор закладу може понести відповідальність, якщо випадок булінгу буде доведено.
Порядок подання та розгляд (з дотриманням конфіденційності) заяв про виникнення булінгу (цькування) в закладі освіти:
-
Робота комісії по розслідуванню випадку булінгу.
-
Відбір пояснень в осіб, що брали участь у конфлікті.
-
Прийняття рішення про випадок, що стався.
-
Повідомлення поліції про випадок та службу у справах дітей.
-
Надання відповіді заявнику.
-
Додаткове планування виховної, соціально-психологічної роботи із учасниками конфлікту.
Терміни подання та розгляду Заяв
-
Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.
-
Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.
-
Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.
-
За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату.
-
Директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.
Реагування на доведені випадки булінгу
-
На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварку, директор закладу:
-
повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;
-
забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи).
-
Заходи здійснюються заступником директора з навчально-виховної роботи у взаємодії з практичним психологом та затверджуються директором закладу.
-
З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години у практичного психолога, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.
Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)
Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 п.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення такого змісту:
«Стаття 173 п.4» . Булінг (цькування) учасника освітнього процесу.
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Неповідомлення директором закладу уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку.
Алгоритм дій щодо попередження булінгу
Ознайомлення учасників освітнього процесу з нормативно- правовою базою та регулюючими документами щодо превенції проблеми насилля в освітньому середовищі.
-
Проведення зустрічей, круглих столів, семінарів, тренінгів із залученням представників правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій.
-
Запровадження програми правових знань у формі гурткової, факультативної роботи.
-
Організація роботи гуртків, факультативів із психології.
-
Створення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень.
-
Ознайомлення учителів і дітей з інформацією про прояви насильства та його наслідки.
-
Батьківські збори –це форма організації спільної діяльності батьків, учителів, практичного психолога та соціального педагога, яка передбачає їх спілкування з метою обговорення актуальних питань навчання і виховання, ухвалення рішень.
-
Консультації - форма роботи з батьками, яка передбачає надання фахівцями психологічної служби допомоги батькам із різних проблем родинного виховання.
-
Педагогічний консиліум - форма спілкування учнів, учителів, фахівців психологічної служби навчального закладу та батьків, метою якої є цілісне, різнобічне вивчення особистості учня, вироблення єдиної педагогічної позиції; визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня; тренінги спілкування, методики оволодіння аутотренінгом.
-
Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.
Куди звертатись у випадку насильства:
Терміново телефонуйте 102
Загальнонаціональна гаряча лінія центру “Ла Страда-Україна” з питань насильства (дзвінки безкоштовні) 0 800 500 335
Як запобігти насильству?
-
Не вчиняти насильство по відношенню до інших.
-
Пам’ятати про відповідальність за свої дії.
-
Пам’ятайте, ви гідні поваги, бо ви людина.
-
Кожна людина має право на повагу.
-
Інші люди, також заслуговують поваги.
-
Навчіться конструктивно розв’язувати конфлікти.
Правила, які допоможуть запобігти насильству:
-
У пізній час не ходіть одні по вулиці.
-
Знайте елементарні прийоми самооборони.
-
Продумайте свої дії в тому випадку, якщо акт насильства можливий.
-
Майте при собі один з засобів безпеки: газовий балончик дезодорант, пилочку…. Та продумайте їх використання в разі здійснення акту насильства.
-
Відчуваєте небезпеку – терміново тікайте.
-
На вас напали – кричіть, біжіть, привертайте до себе увагу.
-
Телефонуйте до міліції, швидкої.
-
Виключіть непорозуміння: будьте впевнені, що ваш знайомий друг знає межі дозволеного.
-
Не впускайте в будинок незнайомців особливо, якщо ви почуваєте себе не спокійно.
За цими статтями Кримінального Кодексу України можна притягнути до кримінальної відповідальності особу, що вчинила насильство:
-
Стаття 115 Умисне вбивство.
-
Стаття 120 Доведення до самогубства.
-
Стаття 121 Умисне тяжке тілесне ушкодження.
-
Стаття 125 Умисне легке тілесне ушкодження.
-
Стаття 126 Побої та мордування .
-
Стаття 129 Погроза вбивством.
Шляхи захисту прав
-
Звернення до адміністрації школи.
-
Звернення до органів місцевого самоврядування.
-
Звернення до органів опіки та піклування.
-
Звернення до поліції.
-
Звернення до суду.
Отже, Кодекс «Своє право вимірюй своїм обов’язком» став основоположним документом у організації правовиховної роботи школи, основними завданнями якої є:
-
- органічне поєднання навчання і виховання;
-
підпорядкування організації та змісту освіти завданням формування цілісної та всебічно розвиненої високоморальної особистості з розвиненою правовою свідомістю і культурою;
-
- перетворення моральних та духовних цінностей на важливий чинник виховання підростаючого покоління;
-
- готовність дотримуватися й виконувати права та обов’язки;
-
- виховання глибокої поваги до законів і правил людського співжиття;
-
- свідоме ставлення до своїх прав і обов'язків перед суспільством і державою.