Для вчителів молодшої ланки, класних керівників, вчителів Основ здоров'я.
Матеріал містить корисну інформацію для вчителів та класних керівників, корисні та цікаві вправи, можна використовувати на уроках для візуалізації.
Шляхи розв’язання конфліктних ситуацій серед учнів молодшої ланки
Номер слайду 2
Спілкування – одна з умов повноцінного життя кожної людини. Все найкраще і найнеприємніше в нашому житті пов’язане із спілкуванням. Кожна людина більшу частину свого часу проводить у спілкуванні : вона спілкується з товаришами , з колегами по роботі, однокурсниками, однокласниками, з начальством, підлеглими, партнерами. Під час такого спілкування виникають непорозуміння, адже кожна людина унікальна, має свої бажання, свої інтереси, особливості і тому коли наштовхуються протилежності , як наслідок виникає конфлікт.
Номер слайду 3
Адже відбувається процес формування особистості дитини. І від того, наскільки успішно здійснюється цей процес, кількість конфліктів між школярами зростає або знижується. Прояви конфліктності дуже характерні для молодшого шкільного віку
Номер слайду 4
За розв’язання конфліктів у дитячому колективі відповідальність лежить на вчителевіУчитель, класний керівник повинні глибоко вивчити та проаналізувати психологічну ситуацію в колективі, з’ясувати причини виникнення протиріч. Розумна постановка питання зводиться не до повного уникнення конфліктів, а до намагання навчитись правильно вирішувати конфліктні ситуації, робити їх корисними.
Номер слайду 5
Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів; серйозні розбіжності; гостра суперечка.
Номер слайду 6
Конфлікти ускладнюють життя, але саме вони часто стають поштовхом до розвитку Найчастіше, конфлікти асоціюються з агресією, погрозами, сварками, і ще гірше – із ворожістю. В результаті цього утвердилася думка, що конфлікт – це небажане явище, і його необхідно уникати. Але насправді, конфлікти примушують нас рухатися вперед, виводити на новий рівень наші взаємини.
Номер слайду 7
Як виникає конфлікт? Його етапи:
Номер слайду 8
Під час розв’язання конфліктної ситуації головна освітня мета – це допомогти учням зрозуміти, що конфлікт може бути вирішений різним шляхами. Залучені сторони можуть бути у позиції переможців або переможених, або можуть обидві досягти компромісу. Жодна сторона не повинна відчувати себе переможеною, оскільки це може призвести до нового спалаху конфлікту. Учитель пояснює учням, що може бути три різних типи подолання конфлікту: перемога-перемога: рішення, які дозволяють обом сторонам виграти; перемога-поразка: рішення, від яких виграє лише одна сторона за рахунок іншої; поразка-поразка: рішення, від якого не виграє жодна сторона. Приклад : Хлопчик та дівчинка сваряться за іграшку. Втручається дорослий і пропонує їм гратися іграшкою (наприклад, м’ячем), разом або дає однаковий час на його використання. У виграші вони обоє. Якщо дорослий дає м’яч лише одному з них, звичайно, лише один буде у виграші. Якщо дорослий забирає м’яч, оскільки діти не можуть домовитися, не виграє ніхто.
Номер слайду 9
Для усвідомлення учнями причин виникнення конфліктних ситуацій слід запропонувати ігрові вправи, які матимуть навчальний характер:
Номер слайду 10
Вправа «Мозковий штурм». Для визначення поняття конфлікту та мирного вирішення варто запропонувати таку процедуру: 1. Слово «конфлікт» записуємо на аркушах. Учні пишуть ключові слова, пов’язані з конфліктними ситуаціями. Ця частина виконується без коментарів. 2. Коли в учнів закінчуються ідеї, на іншому аркуші пишеться слово «Мир». Процедура повторюється. Клас обговорює результати. Учням пропонується ілюструвати різні ситуації миру та конфлікту за допомогою малюнків або фотографій.
Номер слайду 11
Вправа на встановлення довірливих відносин у колективі:«Продовжи речення»Я злюсь, коли … (мене не беруть до участі у грі на перерві…) Коли я злюсь, я… (стискаю кулаки, починаю бійку…)Щоб заспокоїтись, я… (їм солодке, дзвоню мамі…)Найважливішим результатом конфлікту є… (вирішення конфлікту, покращення відносин між учасниками конфлікту, саморозвиток…)
Номер слайду 12
Вправа «Фінал без конфлікту»Яке рішення принесе користь кожному персонажу?Запропонуйте альтернативне закінчення казки, мультфільму ( Наприклад: «Три порося»), показуючи, як герої працюють разом, щоб розв’язати конфлікт. Приклад: Виявилось, що Наф-Наф синтезував веганське м’ясо з опалого листя, тому він запропонував Вовку перейти на споживання саме цього продукту і тим самим подружив Вовка з усіма мешканцями лісу. А Вовк, який все життя мріяв про друзів, залюбки погодився.
Номер слайду 13
Вправа «Кошик для сміття». Ця вправа на постійній основі. У класі створюється реальний «Кошик для Сміття» (конфліктів). Перший етап: під час конфліктів, або наприкінці дня діти пишуть на аркуші (або розказують вчителю і він це робить за них) всі негативні моменти, які пов’язані з конфліктними ситуаціями (мене образили, не дали цукерку, Оля зі мною не дружить, злюсь на Кирила…)Другий етап: весь негатив учні спрямовують на цей папірець, який вони можуть зім’яти або розірвати. Третій етап: цей папір учні повинні викинути у спеціальний «Кошик для Сміття» з тим, щоб ніколи більше не повертатись до цих негативних проявів. Учні вчаться «відпускати» негатив.
Номер слайду 14
Вправа «Коло вибору» - це методика подолання конфліктів серед учнів. Перед учнями постає вибір, яку стратегію обрати у вирішенні певної конфліктної ситуації. Учень може самостійно обрати варіант або скористатись стрілкою-підказкою. А потім вирішує конфлікт згідно обраної стратегії.
Номер слайду 15
Завдання вчителя полягає в тому, щоб перетворити протидію сторін на взаємодію, деструктивний конфлікт на конструктивний. Можна використати такі шляхи вирішення конфліктів: Переговори – це процес, під час якого сторони намагаються розв’язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою. Медіація – в конфлікт вступає третя сторона, мета якої – допомогти першим двом домовитись. Арбітраж – третя сторона контролює не тільки процес, а й результат. Я-висловлювання
Номер слайду 16
При вирішенні конфліктних ситуацій між дітьми молодшої ланки гарною методикою є навчання дітей «Я-висловлювань»Наприклад:«Я почуваюсь невпевнено, коли ти мене критикуєш. Чи не могла б ти казати більше слів підтримки?»«Я дуже лякаюсь, коли ти підвищуєш голос. Чи не міг би ти виражати свої почуття м’якіше?»«Я замикаюсь у собі, коли ви смієтеся над моїми проблемами та почуттями. Чи не могли б ви більш уважно та лагідно ставитись до мене?»
Номер слайду 17
Серед різних засобів попередження конфлікту не слід забувати про властиве дітям почуття гумору. Будучи дієвим інструментом сприятливого спільного життя чи в сім’ї, чи в шкільному середовищі, гумор, посмішка, сприяють розрядці напруження, що виникає інколи в дитячих взаєминах, є хорошим засобом для того, щоб викликати позитивні відчуття та емоції. Не можна не згадати улюбленого позитивного героя з мультфільму Кота Леопольда, який стверджував: «Друзі, давайте жити дружно».
Номер слайду 18
Конфлікт не можна ліквідувати за допомогою чарівної палички……тим більше конфлікт дитячий, тому що він базується в основному на емоціях, які в дитячому віці надто сильні: вони витісняють голос розуму. Якщо шкільні конфлікти стають нормою, то лікувати треба не тільки психологією, а й режимом і дисципліною, без якої немає ладу. Школа без дисципліни, що млин без води. Якщо ми не навчимося безконфліктно жити в шкільному середовищі і знаходити компроміс, то ніколи не звільнимося від конфліктів між учнями та вчителем, між самими учнями.
Номер слайду 19
Профілактика конфліктів Найнадійніший спосіб профілактики конфліктів - це створення в сім’ї, класі, в шкільному колективі, в суспільстві в цілому такої морально-психологічної атмосфери, яка виключала б саму можливість виникнення причин, що призводять до конфліктів. Досягти цієї високої мети можна тільки внаслідок послідовного здійснення цілого комплексу продуманих заходів щодо зміцнення відносин співпраці та взаємодопомоги між людьми.
Номер слайду 20
Наш девіз:«Ми за дружбу і любов. Ні конфліктам знов і знов»