Мета.
Навчальна. ознайомити учнів із поняттям штучного супутника Землі, космічних швидкостей та їх змісту; формувати вміння розраховувати першу космічну швидкість; розглянути шляхи освоєння космосу.
Розвивальна. Розвивати логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, інтуїцію, пізнавальний інтерес, ініціативу, творчість, обґрунтованість суджень.
Виховна. Виховувати зібраність, самовладання, комунікативність ( уміння працювати в колективі), уміння сконцентруватися, слухати інших, дисципліну, звичку до систематичної розумової праці.
Тема: Штучні супутники Землі. Шляхи освоєння космосу.
Мета.
Навчальна. ознайомити учнів із поняттям штучного супутника Землі, космічних швидкостей та їх змісту; формувати вміння розраховувати першу космічну швидкість; розглянути шляхи освоєння космосу.
Розвивальна. Розвивати логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, інтуїцію, пізнавальний інтерес, ініціативу, творчість, обґрунтованість суджень.
Виховна. Виховувати зібраність, самовладання, комунікативність ( уміння працювати в колективі), уміння сконцентруватися, слухати інших, дисципліну, звичку до систематичної розумової праці.
Методична мета уроку: активізація розумової діяльності учнів шляхом поєднання традиційних та новітніх технологій навчання.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: дошка, комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, відеороліки.
Міжпредметні зв’язки: математика, астрономія, англійська мова, зарубіжна література.
Базові поняття й терміни: штучний супутник, космічні швидкості, геостаціонарні орбіти, пілотовані космічні станції, Сонячна система.
План уроку
Викладач: Сьогодні на уроці ми поговоримо про …
Учні: Космос.
Викладач: Відчуємо себе часточками колективу, Галактики, Всесвіту і скажімо собі:
Розповідь викладача: За рахунок сили всесвітнього тяжіння, сили взаємного притягання, відбувається рух планет та їх супутників. Так Місяць обертається навколо Землі, а Земля навколо Сонця. Люди здобувають знання, щоб використати їх в свою користь. Так, досліджуючи Космос, вивчаючи рух планет та інше, люди створили штучні супутники, які допомагають отримати вченим нові знання про Космос, а вам дивитися трансляцію телевізійних програм у високій якості, користуватися телефонним зв’язком, досліджувати простори супутникового Інтернету тощо. Можна багато говорити про значення штучних супутників Землі. Але як вдається запустити ці супутники, чому вони не падають на Землю? Спробуємо знайти відповіді на ці запитання.
Проблемне завдання. [1]
Teacher: Isaac Newton
OCCUPATION: Philosopher, Mathematician,Astronomer, Physicist
BIRTH DATE: January 04, 1643
DEATH DATE: March 31, 1727
EDUCATION: The King’s School, University of Cambridge, Trinity College
PLACE OF BIRTH: Woolsthorpe, Lincolnshire, England, United Kingdom
PLACE OF DEATH: London, England, United Kingdom
FULL NAME: Sir Isaac Newton
INTERESTING FACTS
Isaac Newton was born on Christmas, i.e 25th December 1642. It was the same year the scientist, Galileo Galilee died.
Newton was just 26, when he became a professor of math.
Isaac Newton was named after his father, who died three months before Newton was born.
His father could barely write his own name.
Isaac Newton liked to draw. The walls and ceilings of his own room used to be filled with colors.
The first flight to Moon was possible, only because of Newton’s profound discoveries about the movement of planets and the speed of light.
It is the popular belief that the apple fell on his head while he was sitting under an apple tree but as per Newton he actually saw the fruit falling when he was staring out of the window.
According to Newton his pet dog named Diamond set his laboratory on fire destroying 20 years of his research.
Isaac Newton Quiz Questions
1. When was Isaac Newton born?
a) 7 January 1635
b) 11 June 1648
c) 29 July 1622
d) 25 December 1642
2. Where was Isaac Newton born?
a) Plymouth
b) Belmont
c) Woolsthorpe
d) Grantham
3. How many apple did fall on his head?
a)3
b)5
c)1
d)other
4. Did he have a pet?
5. His father was a professor of math, wasn’t he?
6. Where did Isaac Newton die?
a) Cambridge
b) Nottingham
c) London
d) Coventry.
Викладач: З першого відероліка ми дізнаємось, яке відношення Ньютон має до штучних супутників Землі. Другий відеоролик ви уважно подивитесь і відповісте на запитання.
Викладач: Штучний супутник Землі – це тіло, яке рухається на певній висоті над поверхнею Землі по коловій орбіті.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Викладач: Швидкість, за якої тіло, що кинуто горизонтально, починає обертатися по колу навколо Землі поблизу її поверхні, називається першою космічною швидкістю.
Учень біля дошки обчислює значення І космічної швидкості.
Дано:
|
Розв’язання: (м/с) |
Відповідь: м/с. |
Викладач: Мінімальна швидкість, яка необхідна для того, аби супутник вийшов зі сфери земного тяжіння і став штучним супутником Землі і супутником Сонця, називається другою космічною швидкістю. Вона дорівнює м/с. Вперше друга космічна швидкість була досягнута в СРСР 2 січня 1959 р.
Мінімальна швидкість, яка необхідна для того, аби космічний корабель подолав притягання Сонця і віддалився в простори Галактики, називається третьою космічною швидкістю. Її величина залежить від напряму запуску космічного корабля. Якщо запускати у напрямі орбітального руху Землі навколо Сонця, тоді вона дорівнюватиме 17 км/с. Якщо ж запускати корабель в бік, протилежний руху Землі, то третя космічна швидкість зростає до 73 км/с.
На початок 2015 р тільки один космічний апарат залишив орбіту Землі з третьою космічною швидкістю (16,26 км / с): «Нові обрії» ‒ роботизований космічний зонд, створений Лабораторією реактивного руху NASA. Апарат «Нові обрії» став першим космічним апаратом, що пролетів повз карликову планету Плутон, за рахунок гравітаційного маневру поблизу Юпітера він ще додав
4 км/c, а після закінчення основної частини своєї місії покине Сонячну систему з геліоцентричної швидкістю близько 14 км/с.
Учні: Тому що, завдяки супутникам можемо здійснювати дуже багато різних досліджень, спостережень т.д.
Види супутників:
Майже дві третини діючих супутників використовуються для комунікацій. Супутники навігаційні, розвідувальні, метеорологічні, астрофізичні і геодослідницькі складають від 5 до 7% загальної кількості супутників.
Викладач: Каденюк Леонід Костянтинович. В період з 19 листопада по 5 грудня 1997 року здійснив космічний політ на американському БТКК «Колумбія» (багаторазовому транспортному космічному кораблі). Політ тривав більше 15 діб. Під час польоту виконував біологічні експерименти спільного українсько-американського досліду з трьома видами рослин: ріпа, соя і мох.
13 листопада 1971 — станція «Маринер-9» стала першим штучним супутником Марсу.
27 листопада 1971 — станція «Марс-2» вперше досягла поверхні Марсу.
20 жовтня 1975 — станція «Венера-9» стала першим штучним супутником Венери.
7 грудня 1995 — станція «Галілео» стала першим штучним супутником Юпітеру.
30 червня 2004 — станція «Кассіні» стала першим штучним супутником Сатурну.
15 січня 2006 — станція «Стардаст» доставила на Землю зразки комети Вільда 2.
17 березня 2011 — станція «MESSENGER» стала першим штучним супутником Меркурію.
12 листопада 2014 року спускний апарат «Філе» для вивчення хімічного складу прикометився на поверхню комети Чурюмова-Герасименко.
Слухаємо «пісню» магнітного поля комети Чурюмова-Герасименко.
Очікувана відповідь: Ні, не можливо. Жодна гармата не може надати снаряду потрібної швидкості. Люди в пустотілому снаряді не витримали б перевантажень. Снаряд згорів би у верхніх шарах атмосфери.
Учні обирають космічний об’єкт, на який вони потрапляють завдяки отриманим знанням.
Література:
1