Штучні супутники Землі. Шляхи освоєння космосу.

Про матеріал

Мета.

Навчальна. ознайомити учнів із поняттям штучного супутника Землі, космічних швидкостей та їх змісту; формувати вміння розраховувати першу космічну швидкість; розглянути шляхи освоєння космосу.

Розвивальна. Розвивати логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, інтуїцію, пізнавальний інтерес, ініціативу, творчість, обґрунтованість суджень.

Виховна. Виховувати зібраність, самовладання, комунікативність ( уміння працювати в колективі), уміння сконцентруватися, слухати інших, дисципліну, звичку до систематичної розумової праці.

Перегляд файлу

Тема: Штучні супутники Землі. Шляхи освоєння космосу.

Мета.

Навчальна. ознайомити учнів із поняттям штучного супутника Землі, космічних швидкостей та їх змісту; формувати вміння розраховувати першу космічну швидкість; розглянути шляхи освоєння космосу.

Розвивальна. Розвивати логічне мислення, просторову уяву, увагу, пам'ять, розумову активність, інтуїцію, пізнавальний інтерес, ініціативу, творчість, обґрунтованість суджень.

Виховна. Виховувати зібраність, самовладання, комунікативність ( уміння працювати в колективі), уміння сконцентруватися, слухати інших, дисципліну, звичку до систематичної розумової праці.

Методична мета уроку: активізація розумової діяльності учнів шляхом поєднання традиційних та новітніх технологій навчання.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Обладнання та наочність: дошка, комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, відеороліки.

Міжпредметні зв’язки: математика, астрономія, англійська мова, зарубіжна література.

Базові поняття й терміни: штучний супутник, космічні швидкості, геостаціонарні орбіти,  пілотовані космічні станції, Сонячна система.

План уроку

  1.            Організаційний момент.
    1. Ребус.

Викладач: Сьогодні на уроці ми поговоримо про …

 

 

Учні: Космос.

  1.     Організація роботи групи: привітання, перевірка присутніх.
  2.     Вправа  «Створюємо настрій».

Викладач: Відчуємо себе часточками колективу, Галактики, Всесвіту і скажімо собі:

 

  •     Я прийшов на урок  для чого? (Вчитися).
  • Треба бути  яким? (Уважним).
  • Зі мною хто? (Друзі, одногрупники).
  • Вони мене що? (Підтримують).
  • Мені це як? (Подобається).
  • Я готовий до чого? (До навчання). [2]
  1.            Мотивація навчальної діяльності учнів.

Розповідь викладача: За рахунок сили всесвітнього тяжіння, сили взаємного притягання, відбувається рух планет та їх супутників. Так Місяць обертається навколо Землі, а Земля навколо Сонця. Люди здобувають знання, щоб використати їх в свою користь. Так, досліджуючи Космос, вивчаючи рух планет та інше, люди створили штучні супутники, які допомагають отримати вченим нові знання про Космос,  а вам дивитися трансляцію телевізійних програм у високій якості, користуватися  телефонним зв’язком, досліджувати простори супутникового Інтернету тощо. Можна багато говорити про значення штучних супутників Землі. Але як вдається запустити ці супутники, чому вони не падають на Землю? Спробуємо знайти відповіді на ці запитання.

  1.            Оголошення теми та мети уроку та плану уроку.

Проблемне завдання. [1]

 

 

  1.            Вивчення нового матеріалу.
  1.     Штучні супутники Землі.
  1. Розповідь викладача англійської мови Євхан Т.О.

 

Teacher: Isaac Newton
OCCUPATION: Philosopher, Mathematician,Astronomer, Physicist
BIRTH DATE: January 04, 1643
DEATH DATE: March 31, 1727
EDUCATION: The King’s School, University of Cambridge, Trinity College
PLACE OF BIRTH: Woolsthorpe, Lincolnshire, England, United Kingdom
PLACE OF DEATH: London, England, United Kingdom
FULL NAME: Sir Isaac Newton
 

INTERESTING FACTS

Isaac Newton was born on Christmas, i.e 25th December 1642. It was the same year the scientist, Galileo Galilee died.

Newton was just 26, when he became a professor of math.

Isaac Newton was named after his father, who died three months before Newton was born.
His father could barely write his own name.

Isaac Newton liked to draw. The walls and ceilings of his own room used to be filled with colors.

The first flight to Moon was possible, only because of Newton’s profound discoveries about the movement of planets and the speed of light.

It is the popular belief that the apple fell on his head while he was sitting under an apple tree but as per Newton he actually saw the fruit falling when he was staring out of the window.

According to Newton his pet dog named Diamond set his laboratory on fire destroying 20 years of his research.

 

Isaac Newton Quiz Questions

1. When was Isaac Newton born?
a) 7 January 1635
b) 11 June 1648
c) 29 July 1622
d) 25 December 1642

2. Where was Isaac Newton born?
a) Plymouth
b) Belmont
c) Woolsthorpe
d) Grantham

3. How many apple did fall on his head?
a)3
b)5
c)1
d)other

4. Did he have a pet?

5. His father was a professor of math, wasn’t he?

6. Where did Isaac Newton die?
a) Cambridge
b) Nottingham
c) London
d) Coventry.
 

 

 

  1. Перегляд відеороликів.

Викладач: З першого відероліка ми дізнаємось, яке відношення Ньютон має до штучних супутників Землі. Другий відеоролик ви уважно подивитесь і відповісте на запитання.

Викладач: Штучний супутник Землі – це тіло, яке рухається на певній висоті над поверхнею Землі по коловій орбіті.

 

  •      Скільки обертів по орбіті  повинно зробити тіло, щоб його стали вважати штучним супутником Землі?

 

  •      На якій від поверхні Землі відстані потрібно запускати супутники?

 

  •      По орієнтації орбіт супутники поділяються на …

 

  •      Як виглядають супутники, якщо на них дивитись неозброєним оком?

 

  •      Чи може супутник відображати постійно тільки одну точку Землі? За яких умов?

 

  •      Для чого використовують геостаціонарні супутники?

 

  •      Яка орбіта повинна бути, якщо потрібно сфотографувати всю поверхню Землі?

 

 

  1.     Космічні швидкості.
  1.     Розповідь викладача.

Викладач: Швидкість, за якої тіло, що кинуто горизонтально, починає обертатися по колу навколо Землі поблизу її поверхні, називається першою космічною швидкістю.

  1.     Обчислення І космічної швидкості.

Учень біля дошки обчислює значення І космічної швидкості.

Дано:
 

Розв’язання:
 

(м/с)

Відповідь: м/с.

 

Викладач: Мінімальна швидкість, яка необхідна для того, аби супутник вийшов зі сфери земного тяжіння і став штучним супутником Землі і супутником Сонця, називається другою космічною швидкістю. Вона дорівнює   м/с.  Вперше друга космічна швидкість була досягнута в СРСР 2 січня 1959 р.

Мінімальна швидкість, яка необхідна для того, аби космічний корабель подолав притягання Сонця і віддалився в простори Галактики, називається третьою космічною швидкістю. Її величина залежить від напряму запуску космічного корабля. Якщо запускати у напрямі орбітального руху Землі навколо Сонця, тоді вона дорівнюватиме 17 км/с. Якщо ж запускати корабель в бік, протилежний руху Землі, то третя космічна швидкість зростає до 73 км/с.

На початок 2015 р тільки один космічний апарат залишив орбіту Землі з третьою космічною швидкістю  (16,26 км / с):  «Нові обрії» ‒  роботизований космічний зонд, створений Лабораторією реактивного руху NASA. Апарат «Нові обрії» став першим космічним апаратом, що пролетів повз карликову планету Плутон, за рахунок гравітаційного маневру поблизу Юпітера  він ще додав
4 км/c, а після закінчення основної частини своєї місії покине Сонячну систему з геліоцентричної швидкістю близько 14 км/с.

 

  1.     Шляхи освоєння космосу.
  1.     Розповідь викладача.

 

 

 

  1.     Викладач: Як ви вважаєте, чому супутники називають очима Землі?

Учні: Тому що, завдяки супутникам можемо здійснювати дуже багато різних досліджень, спостережень т.д.

Види супутників:

  •     Супутники зв’язку.
  •     Супутники теле -  та радіомовлення.
  •     Метеорологічні супутники.
  •     Навігаційні супутники.
  •     Розвідувальні супутники.
  •     Астрофізичні супутники.
  •     Геодослідницькі супутники.

Майже дві третини діючих супутників використовуються для комунікацій. Супутники навігаційні, розвідувальні, метеорологічні, астрофізичні і геодослідницькі складають від 5 до 7% загальної кількості супутників.

 

 

  1.     Викладач:  Перегляд відеоролика про життя і дозвілля космонавтів на ОС.

Викладач: Каденюк Леонід Костянтинович. В період з 19 листопада по 5 грудня 1997 року здійснив космічний політ на американському БТКК «Колумбія» (багаторазовому транспортному космічному кораблі). Політ тривав більше 15 діб. Під час польоту виконував біологічні експерименти спільного українсько-американського досліду з трьома видами рослин: ріпа, соя і мох.

 

  1.     Викладач: 1 березня 1966 — станція «Венера-3» вперше досягла поверхні Венери та доставила прапор СРСР. Це був перший у світі переліт космічного апарату з Землі на іншу

13 листопада 1971 — станція «Маринер-9» стала першим штучним супутником Марсу.

27 листопада 1971 — станція «Марс-2» вперше досягла поверхні Марсу.

20 жовтня 1975 — станція «Венера-9» стала першим штучним супутником Венери.

7 грудня 1995 — станція «Галілео» стала першим штучним супутником Юпітеру.

30 червня 2004 — станція «Кассіні» стала першим штучним супутником Сатурну.

15 січня 2006 — станція «Стардаст» доставила на Землю зразки комети Вільда 2.

17 березня 2011 — станція «MESSENGER» стала першим штучним супутником Меркурію.

12 листопада 2014 року спускний апарат «Філе» для вивчення хімічного складу прикометився на поверхню комети Чурюмова-Герасименко.

Слухаємо «пісню» магнітного поля комети Чурюмова-Герасименко.

 

 

 

 

 

  1.            Підсумки уроку.
  1.     Проблемне завдання.

 

 

 

Очікувана відповідь: Ні, не можливо. Жодна гармата не може надати снаряду потрібної швидкості. Люди в пустотілому снаряді не витримали б перевантажень. Снаряд згорів би у верхніх шарах атмосфери.

 

  1.     Вправа «Через терни до зірок».
  •   Які штучні супутники Землі існують?
  •   Яка країна вперше запустила штучний супутник Землі? В якому році?
  •   Чи було досягнуто ІІІ космічної швидкості?
  •   Скільки часу можуть перебувати космонавти в невагомості без значної шкоди для здоров'я?
  •   На які планети здійснювали посадку літальні прилади?
  •   У яких планет, крім Землі, є штучні супутники?

 

 

  1.            Домашнє завдання.

 

 

  1.            Рефлексія.
  1.     Чи допоможе Вам отримана інформація полетіти у космос?

Учні обирають космічний об’єкт, на який вони потрапляють завдяки отриманим знанням.

Картинки по запросу чорна діра    

 

 

  1.     Цікавий факт «Венерине довголіття».

 

 

 

 

 

Література:

 

  1. Лісненко Н.П. Штучні супутники Землі. Розвиток космонавтики. Фізика в школах України, № 17-18, вересень, 2015.
  2. Петрик Н.П. Способи організації початку уроку, http://selidgymnasium.at.ua/index/metodichna_robota/0-65.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
24 липня 2018
Переглядів
3771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку