Сила слова або отрута лихослівя

Про матеріал
"Сила слова або отрута лихослів"я" - сценарій гри для учнів 6-7 класів , яка проводиться з метою виховати у учнів повагу і любов до рідної мови і не допустити вживання нецензурної лексики.
Перегляд файлу

Слайд 1.    Сила слова або отрута лихослів’я

Мета: розвиток емоційної чуйності учнів, емпатії, уяви, сприяння формуванню їх мовленєвої культури, формування системи  життєвих цінностей; довести, що гуманне, толерантне ставлення до інших – найважливіші чинники у житті людини; виховувати негативне ставлення до пороків людства.

 Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація, мікрофон, вислови, плакати, обладнання для ігор.

Хід заходу

1.Організаційний момент.

Увесь захід супроводжується слайдами презентації.

2. Вступне слово вчителя.

Слайд 2.Мова – це наша національна ознака, в мові – наша культура, сутність нашої свідомості.

До гарного слова нам треба звикати,

Щоб мова була як дзвінке джерело.

Подумай сім раз, перед тим, як сказати,

Щоб слово твоє людям радість несло.

Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,

Напоєне ласкою завжди було.

З добром і любов’ю від серця летіло.

Й до іншого серця зі щирістю йшло.

Слайд.3. Але на жаль у наш час у мовлення вкорінюються слова, які спотворюють стосунки та душі, призводять до відчуження найближчих людей. Такими словами є лихослів’я, особливо нецензурна лайка. Грубість і лайку ми сьогодні можна почути звідусіль. Лихословлять сусіди, власні друзі, друзі батьків. Лихословлять однолітки і літні люди, лихословлять перехожі на вулиці.

Слайд.4 А з чого ми зазвичай починаємо спілкування? З вітання. Слайд. 5.

3. Гра «Незвичайні вітання»  Слайд 6.      8 учнів 5 класу

Як люди звичайно вітають один одного? Спектр дуже широкий: від кивків до поцілунків. Зупинемось на середньому варіанті – рукостисканні.

Чому люди тиснуть один одному саме руку? Просто це традиція. А могло б буди зовсім інакше. Наприклад, ескімоси труться носами замість поцілунків. Так що й ми зараз будемо вітати один одного новими, незвичними способами.

Ведучий 1. (пояснення правил гри)

Під музику ви повинні почати ходити . Коли музика затихне, то ви вимовите слова : «Раз, два, три, друга знайди!». Ви шукаєте пару і стаєте з нею поруч. Потім я скомандую « Привітайтеся…»- назву будь яку частину тіла. , наприклад «ліктем» , а ви привітаєтесь ліктем.  Але у цій грі є одна умова . щораз під час музичної паузи ви повинні стати поруч з тим гравцем, з яким ви ще не віталися. Гра завершиться, коли ви привітаєтесь з усіма гравцями.

(вушками, мізинцями, колінами, ліктями, носиком, п’ятами, лобиком, плечем)

4.Вчитель.

Слайд 7. Привітавшись, ми починаємо спілкування. Наші слова несуть енергетичний заряд.   І ось тут проявляються наша сила слова або отрута лихослів’я. Що ж таке лихослів’я?

1 учень

Лихослів’я - це мова, наповнена непристойними висловлюваннями, непристойними словами, лайкою. Але мало хто з вас догадується, що лихослів’я, як і хамство – зброя невпевнених у собі людей. Матірна лайка – це не тільки набір непристойностей. Подібна лексика свідчить про духовну хворобу людини. Слово – це не простий набір звуків, що виражають думку. Воно здатне дуже багато розповісти про наш духовний стан.

Слайд 8. Сократ говорив : «Яка людина, така її й мова»

2 учень Слайд 9., 10, 11

У прадавній Русі непристойні слова були ні чим іншим, як заклинанням. Наші предки виголошували ці слова, призиваючи собі на допомогу демонів зла. Відьми і чаклуни використовували лихослів’я у своїх обмовах, насилаючи проклін. Усі знали, що сварити дітей не можна лихими словами, їх будуть турбувати біси. Лихословити у будинку не можна: біси будуть жити в цьому житлі. Також не можна було лаятись у лісі: лісовик може образитись, на березі річки або озера- образиться водяник, Де ж людині можна було вилаятись, виплеснути із себе всю злість? Залишилось одне місце – поле. Звідси й вираз «поле брані»- поле матірної лайки.

5. Гра  «Словесний волейбол»   слайд 12       6 учнів 7 класу

Ведучий 2. Хід гри.

А ми з вами не підемо на поле матірної лайки , а підемо на спортивне поле.  (Пояснення ходу гри). Учні стають у коло і кидають м’яча через центр кола один одному. При цьому той, хто кидає, називає іменник, а той, хто впіймав -  прикметник., який підходить за змістом. Той, хто не може нічого придумати – вибуває з гри. Перемагає той, у кого кращий словниковий запас.  Наприклад: сонечко – яскраве…

Ведучий 1.

 Уживаючи лихі слова

3 учень (Гуцол Максим)                   Слайд 13.14.15

В ХХ столітті японський учений Масару Емото науково довів, що вода не тільки сприймає інформацію, але може змінюватися під впливом слова й навіть думки. За допомогою новітнього устаткування він зміг заморозити й сфотографувати воду під мікроскопом. Те, що він розглянув на молекулярному рівні, його вразило. На фото з’явились кристали – схожі на сніжинки.  Воді перед заморожуванням  говорили  різні слова, впливали музикою. Учений зробив висновок, що похвала впливає на воду краще, ніж прохання або вимога, а лихослів’я спотворює її.

Вчитель. Ви тільки уявіть, якщо думки і слова можуть робити таке з водою, що ж вони здатні зробити з людиною, яка на 80 % створена з води!

6.Гра- змагання «Хто швидше скаже комплімент» Воді.    Слайд 17    5 учнів 5 кл.

7.Вправа «Дощ у саду»              5 учнів 7 класу   Слайд 18.

Пригадайте сад восени під час дощу. Дерева мокрі, великі калюжі, лавка, потемніла від води, нашорошені горобці на деревах…

Виберіть один об’єкт і уявіть себе на місці нього. Передайте відчуття від імені обраного об’єкта, його настрій, емоції.

Організувати діалог між двома об’єктами.

Вчитель. Негода – це для нас, людей, лайливі слова. Чи приємно нам жити у такому середовищі, чи гарний у нас настрій, чи позитивні у нас емоції. Звичайно , що ні. Лихослів’я небезпечне для здоров’я

                                  А слово – то найбільша в світі сила,           
Йому ніколи не скінчиться строк.
Воно людині обпікає крила,
І водночас – підносить до зірок.

Буває тихим ,наче шелест листя
І голосним, як ухкання сови.
Буває,як сльоза, криштально-чистим,
І руйнівним, як спалахи грози.

Буває – закарбується на серці,
Що вже не змиє течія років.
Буває – відголоском відізветься
     З далеких незнайомих берегів.

                                 Це те, що було з самого початку,             
Призначене для радості й біди.
Це всі відгадки на усі загадки,
Це друзі й одночасно вороги.

І душу ранять не ножі ворожі,
Не вогнепальна зброя, не стріла,
І не колючі терни при дорозі,
А необачно сказані слова…

 

8.Гра «Сова»                                           6 учнів 6 класу

Одна дитина у ролі сови, яка вдень (з закритими очима) береже свою здобич. Діти по черзі мають взяти по і з них, а сова намагається їх зловити  Хто взяв здобич- читає, що написано, кого спіймали – виходить з гри.

-Моє кредо життя – доброта

-В мене все прекрасно: і думки , і слова, і вчинки

-Мої слова- це мої думки, моє нутро

- Моє життя – це моє дзеркало, моя гідність

- З мене починається честь і культура України

- Рідна мова – мати єдності

- Рідна мова – батько громадянства

 - Рідна мова – сторож держави

Вірш Я ЗНАЮ СИЛУ СЛОВА    В Сосюра 

Я знаю силу слова -
воно гострiш штика
i швидше навiть кулi,
не тiльки лiтака.

Воно промiння швидше,
в нiм — думка й почуття.
Воно iде в народи
для вiчного життя.

Коли це слово — зброя,
як день, що не схолов,
коли живуть у ньому
ненависть i любов.

Воно влуча як куля,
ця зброя золота,
коли у нiм ненависть
з любовi вироста.

Воно над зорi лине,
а в нiм живуть як спiв
любов до Батькiвщини
i лють до ворогiв.

О зброє щастя, слово,
я жить з тобою звик!
Ти — квiтка у любовi,
в ненавистi ти — штик.

9. Перегляд відео «Лихослів’я небезпечне для здоров’я»

10. Вправа «Поради»  слайд 19,20,21

Уявіть собі, що ви звернулись до мудреця за порадою: «Як мені впоратись з лихослів’ям?»  Яку пораду він дасть

11. Вчитель. Отже, у тих, хто лихословить, є 2 шляхи.

  1 шлях – знаючи , що це погано, продовжувати нецензурно виражатися, тим самим включити на  своєму шляху програму самознищення.

2 шлях – шлях духовного росту, самовдосконалення, шлях краси.

Вчитель: Закон вільної волі надає право вибору- по якому шляху йти. Але спробуйте хоча місяць обійтися без лайок і уважно простежте за змінами у вашому житті.

Вірш «Даруйте всім прекрасні слова»

Над словами задумайтесь, люди,              

Слово першим було і є .

То як скажеш, то так воно й буде.

Слово часто пророцтвом стає.

Це і справді було чудово,

Коли б в ньому була доброта.

Коли б це було щире слово.

Істина ця і стара , й проста..

Коли б слово було з любові,

 Йшло від серденька , від душі,

То й діла б всі були чудові,

То ж кидати слова не спіши

А подумай не раз  і не двічі,                         

Як думки одягти в слова.
Не кидай, що попало, у вічі,

 В тебе ж є на плечах голова.

То й думки в ній плекай хороші,

 І хороші слова говори.

Доброту не купиш за гроші,

 Ти до слів доброту добери.

Хай думки твої будуть світлі

І слова, як гірський кришталь.

Як весною троянди розквітлі,

Не такі, як бувають , на жаль…

Над словами задумайся дуже                                    

І з хорошою думкою йди.

Бо чого , навіть, сила не здужа,

Думка й слово здолає завжди.

Ти живеш, то ж і думати треба,

Слово першим було і є.

Наче блискавка грізна з неба, Слово часто пророцтвом стає.

 

 

А ми вам подаруємо  пам’ятку добрих справ і добрих слів. 

 

docx
Додано
27 січня
Переглядів
211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку