Волк Н.В.,
Соціальний педагог,
Майська філія І-ІІ ступенів
с.Майське, Синельниківського району
"СІМ’Я І ШКОЛА : ГРАНІ СПІВПРАЦІ"
Є вічні теми, що не втрачають своєї актуальності не тільки в педагогіці, а й в
суспільстві в цілому. Серед таких тем - взаємодія сім'ї та школи. інтерес
зрозумілий: адже сім'я і школа - це два громадських інститути, від узгодженості
дій, яких залежить ефективність процесу виховання дитини. В законі
України «Про освіту» зазначається, що батьки є першими педагогами , вони
зобов'язані закласти основи фізичного, морального та інтелектуального розвитку особистості дитини .
Запорукою успішного виховання і розвитку дітей є грамотно організована співпраця сім'ї та школи. Результати анкетування дітей і батьків виявили ряд проблем в реалізації роботи даного напрямку:
Недостатність психолого - педагогічних знань у більшості батьків;
Відсутність можливості спілкування між сім'ями;
Зниження значущості сімейних традицій
МЕТА :
Підвищення виховних функцій сім'ї;
Залучення батьків до процесу організації освітньої діяльності;
Надання психолого - педагогічної допомоги сім'ї;
Організація єдиного простору для співпраці сім'ї та школи:
Підвищення виховних функцій сім'ї;
Залучення батьків до процесу організації освітньої діяльності;
Надання психолого - педагогічної допомоги сім'ї;
Організація єдиного простору для співпраці сім'ї та школи.
Завдання роботи:
Формування дбайливого ставлення до фізичному, духовному, психічному здоров'ю дитини як до головної цінності;
Залучення дорослих і дітей в заходи з метою зміцнення взаємовідносин сім'ї та школи;
Формування в сім'ях позитивного ставлення до активного громадського та соціальної діяльності дітей
Надання соціальної, педагогічної, виховної допомоги сім'ям;
З'ясування і профілактика проблем і конфліктів в сім'ї.
Форми організації взаємодії:
Індивідуальні консультації, бесіди в ході яких, батьки отримують реальне уявлення про шкільні справи та поведінку дитини, учитель же - необхідні йому відомості для більш глибокого розуміння проблем кожного учня.
Семінари - практикуми ( «Скоро в школу ми підемо», «Розмови по душам», «Труднощі і особливості адаптації», «Моя дитина - випускник») - це форма вироблення в батьків педагогічних умінь з виховання дітей, ефективного вирішення виникаючих педагогічних ситуацій. В ході педагогічного практикуму вчитель пропонує знайти вихід з будь-якої конфліктної ситуації, яка може скластися у взаєминах батьків і дітей, батьків і школи, пояснити свою позицію в тій чи іншій передбачуваної або реально виниклої ситуації.
Колективні творчі заходи (святкові заходи, шкільні концерти, спектаклі, «3D суботи») - батьки залучаються до проведення шкільних дитячих свят, виховних заходів. Практика показує, що після відвідування свят більшість батьків не залишаються байдужими, у них навіть знову виникає бажання надати допомогу школі в організації виховної роботи.
Батьківські збори ( «Пережити підліткова криза», «З 4 в 5», «Готуємося до школи», «Спілкуватися з дитиною. Як?») - дають можливість підвищення батьківської компетентності в питаннях навчання дітей, формування батьківського громадської думки, батьківського колективу. На зборах обговорюються проблеми життя класу, завдання навчально-виховної роботи і т.д.
День відкритих дверей (відвідування уроків, класні збори, залучення батьків в шкільне життя) проводиться у зручний для батьків час, найчастіше в суботу. У цей день педагоги проводять уроки в нетрадиційній формі, прагнучи показати свою майстерність, розкрити здібності дітей. День завершується колективним аналізом: відзначаються досягнення, найбільш цікаві форми уроку, результати пізнавальної діяльності, ставляться проблеми, намічаються перспективи.
Класні дитячі заходи. Протягом навчального року всередині класу зазвичай проводяться різні заходи (дні іменинників; чаювання, приурочені до якихось свят і т.д.). Подібні заходи сприяють зближенню батьків між собою, налагодження контакту між учителем і батьками.
Тематичні консультації. Тематичні консультації рекомендується проводити 1 раз в чверть для всіх бажаючих. Їх проводять фахівці, які можуть допомогти знайти оптимальний варіант вирішення конкретної проблеми. Це соціальний педагог, психолог, представник правоохоронних органів і т.д.
Заходи діагностичного характеру - необхідні для прогнозування можливих проблем і пошуку оптимального їх вирішення.
Виставки робіт (оформлення стендів для батьків з використанням дитячих малюнків і виробів) Подібна форма роботи також використовується в основному, як супутня іншим формам, а не самостійна. Так, наприклад, виставки організовують під час проведення дня відкритих дверей, концертів, батьківських зборів і т.д. Виставки є своєрідним стимулом для дітей, які бажають, щоб батьки похвалили і оцінили по достоїнству їх працю.
Відвідування сімей на дому - відвідуючи учнів на дому, з'ясовуються умови сімейного виховання. Інформація про мікрокліматі в сім'ї, про особливості ставлення до дитини, про орієнтацію батьків в питаннях виховання дозволяла індивідуально працювати з сім'єю, а також більш точно визначити напрямки і засоби корекційного впливу на дитину в школі. Нас цікавлять умови життя дитини, ставлення до нього родичів, ставлення дитини до членів сім'ї. Не маючи цих відомостей, не можна надати учневі необхідної підтримки.
Щоб школа жила і розвивалася в нинішніх соціально - економічних умовах їй необхідна підтримка і партнери, в першу чергу в особі батьків.Таким чином, співпраця сім'ї та школи стає все більш актуальною і затребуваною, а школа все більш відкритою і соціально-педагогічною системою, яка прагне до діалогу, міжособистісному спілкуванню,широкій соціальній взаємодії.
Поставлені цілі реалізуються за допомогою вирішення наступних завдань:
1) вивчення сім'ї шляхом виявлення її можливостей по вихованню дитини;
2) виявлення функцій взаємодії педагогічного колективу і батьків;
3) формування педагогічної позиції батьків;
4) визначення форм взаємодії педагогічного колективу і батьків;
5) організація батьківського всеобучу в освітньому закладі;
6) формулювання методичних рекомендацій щодо проведення батьківських
зборів;
7) використання особистісно орієнтованого підходу до дитини і батькам;
8) залучення батьківської громадськості до участі в навчально-виховному
процесі;
9) досягнення активної участі батьків у вихованні дітей;
10) забезпечення якісної освіти учнів;
11) розвиток професійних інтересів і підготовка дітей до свідомого вибору
професії;
12) формування моральності і культури поведінки учнів;
13) підготовка школярів до сімейного життя;
14) формування потреби в здоровому способі життя.
15) аналіз проміжних і кінцевих результатів спільної діяльності педагогічного колективу освітнього закладу та батьків по вихованню школярів.
Для вирішення цих завдань використовуються наступні середовища:
• організація психолого-педагогічної освіти, орієнтованої на обговорення актуальних і значущих для батьків проблем;
• залучення батьків до визначення перспектив розвитку дитини та відповідно до розробки програми дій, що забезпечують їх досягнення;
• участь батьків у аналізі досягнень дитини, його труднощів і проблем;
• заохочення, підтримка, пропаганда успіхів батьків у вихованні дітей.
Тільки в процесі взаємодії педагогів і батьків можна успішно вирішувати
проблему розвитку особистості школяра.
Взаємодія сім'ї і школи має бути спрямована на активне включення батьків в навчально-виховний процес, у позаурочну діяльность, співпраця з дітьми та педагогами.
Отже, головними функціями взаємодії школи та сім'ї є:
1) інформаційна;
2) виховно-розвиваюча;
3) формуюча;
4) охоронно-оздоровча;
5) контролююча
Взаємодія педагогів і сім'ї - цілеспрямований процес, в результаті якого
створюються сприятливі умови для розвитку дитини. Чим вище рівень цієї
взаємодії, тим успішніше вирішуються і проблеми виховання дітей.
Формування співробітницьких відносин між педагогами та родиною – тривалий процес, успішність якого залежить від того, які принципи покладені в основу цих відносин. У процесі взаємодії з сім'єю наш загальноосвітній
заклад спирається на наступні принципи:
• Забезпечення суб'єктної позиції всіх учасників педагогічного процесу.
• Організація спільної творчості вчителів, учнів та їх батьків.
• Гуманістична орієнтація у взаємодії з сім'єю.
Основні напрямки діяльності в організації взаємодії сім'ї і школи
Встановлення контактів з родиною, з батьками учнів - початок всіх початків.
«Входження» в сім'ю є не тільки необхідною, але і головною умовою, що відповідає всім батьківським сподіванням, - бачити в наставника своєї дитини перш всього Людину, якій можна довірити найдорожче.
Посилаючись на досвід визнаних педагогів В. І. Сухомлинського,
А. С. Макаренка потрібно виділити кілька головних визначальних напрямків взаємодії з батьками:
1. Вивчення сімей учнів.
2. Педагогічна освіта батьків, підвищення рівня їх педагогічної культури.
3. Розвиток виховного потенціалу колективу батьків.
4. Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного і шкільного
колективу.
5. Взаємодія з органами батьківського самоврядування.
6.Інформуванняе батьків про хід і результати навчання і виховання учнів.
З колективних форм взаємодії між школою і сім'єю найбільш
ефективними є батьківські збори. На батьківських зборах можна
вирішувати всі завдання, які школа ставить в роботі з батьками. Батьківські збори будуть ефективними, якщо після них народиться загальне розуміння ролі школи і сім'ї в життя дитини, що буде сприяти особистісному розвитку дитини. якими би за змістом батьківські збори не були, воно вимагають ретельної підготовки.
Педагог повинен пам'ятати, що батьківські збори будуть ефективним тоді, коли педагог їх планує, пише своєрідний сценарій. Ретельно підготовлені,
змістовні, нетрадиційні за формою і актуальні за значимістю батьківські
збори можуть зробити переворот у свідомості мам і тат, розбудити в них величезний виховний потенціал і бажання допомогти своїй дитині стати щасливим.
Класний керівник повинен пам'ятати, що батьківські збори будуть ефективним тоді, коли в них є потреба з боку дорослих, а педагог, який їх готує,
авторитетний в очах батьків. А тому кожні батьківські збори повинні
ретельно готуватися; створюватися свого роду «сценарій» для того, щоб вони проходили в обстановці зацікавленості, при активній участі батьків.
Важливою формою освіти батьків є конференції, які розширюють,
поглиблюють і закріплюють знання батьків про виховання дітей з якоїсь вузької тематики.
Конференції для батьків проводять не більше одного разу на рік, так як вимагають серйозної і ретельної підготовки. До конференцій готуємо з дітьми фотовиставки, книжкові виставки на тему конференції, виставки робіт учнів, музичні програми, розробляємо і роздаємо батькам рекомендації по темі конференції, які батьки зможуть використовувати у вихованні своїх дітей.
Важливою і продуктивної формою при роботі з батьками є лекторії, які
сприяють підвищенню педагогічної культури батьків, вироблення єдиних
підходів сім'ї і школи до виховання дітей.
Можливі теми лекторію:
• Виховання свідомої дисципліни і відповідальності у дітей.
• Як допомогти дитині вчитися.
• Сімейні традиції та свята.
• Трудове виховання в сім'ї.
• Телевізор в житті сім'ї і школяра і ін.
• Про розумну батьківську любов.
• Як виростити дитину моральною.
• Режим дня в житті школяра.
• Заохочення і покарання як методи виховання.
• Чи потрібно виховувати в дитині патріотизм?
Процес взаємодії сім'ї і школи повинен бути спрямований на активне включення батьків в навчально-виховний процес, у позаурочну діяльність. Головна задача виховної роботи школи - це реалізація планів по організації
спільних справ батьків і дітей. Цю форму співпраці вважаю дуже ефективною,
адже під час підготовки до різних заходів виникає багато можливостей для
спілкування дітей і батьків. Загальні справи та інтереси згуртовують дітей і батьків, позитивно впливають на формування особистості.Батьки із задоволенням відвідують позакласні заходи та уроки. Завдяки проведенню днів відкритих дверей і позакласних заходів, батьки постійно знаходяться в курсі справ класу, бачать успіхи і невдачі своїх дітей.
Основними формами взаємодії вчителів, учнів та їх батьків в
здійсненні виховного процесу є:
-участь в роботі Ради школи;
-участь в роботі класних і загальношкільних батьківських комітетів;
- організація і проведення круглих столів та семінарів, брифінгів;
-спільне проведення виховних заходів;
-організація і проведення зустрічей з цікавими людьми;
-організація і проведення екскурсій по рідному краю;
-організація і проведення шкільних та випускних вечорів;
-допомога при проведенні заходів в таборах;
-участь при підготовці школи до нового навчального року;
-залучення батьків до вирішення проблем в роботі з «важкими сім'ями».
Сучасному суспільству потрібні освічені, фізично і психічно здорові,
підприємливі люди, які можуть легко адаптуватися до умов сучасного
життя, які навчені самостійно приймати рішення в ситуації вибору, прогнозуючи всі можливі наслідки. Таким чином, визнання державою
пріоритету сімейного виховання, вимагає інших взаємовідносин сім'ї та
освітнього закладу, а саме співпраці, взаємодії та довірливості. Добре налагоджена і організована взаємодія сім'ї і школи і дає можливість усвідомити батькам необхідність придбання нових знань для формування і розвитку такої особистості, а також формує потребу у сім'ї в безпосередньому спілкуванні з педагогами, які допомагають виростити фізично і соціально здорову особистість, адаптовану до умов сучасного життя.
Висновок
Ефективність виховання дитини залежить від того, наскільки тісно взаємодіють школа і сім'я. Провідну роль в організації співпраці школи і сім'ї грають класні керівники. Саме від їх роботи залежить те, наскільки сім'ї розуміють політику, що проводиться школою по відношенню до виховання, навчання дітей, і беруть участь в її реалізації. При цьому сім'я повинна розглядатися як головний замовник і союзник у вихованні дітей, а об'єднання зусиль батьків і педагога створить сприятливі умови для розвитку дитини. Ми завжди повинні пам'ятати, що функції класного керівника різноманітні, робота з сім'ями своїх учнів - важливий напрямок вашої діяльності.
А успіх співпраці сім'ї та школи забезпечується завдяки:
педагогічному такту й етику взаємин;
педагогічної підготовленості батьків і рівнем їхньої культури;
педагогічної освіти батьків;
вмінню бачити складні взаємини в сім'ї;
єдності вимог школи і сім'ї.
1. Гаврилова Т.П. Учитель і сім'я школяра. - М.: Знання, 1988. - № 9.
2.Игошев К.Є. та ін Родина, діти, школа. - М., 1989.
3.. Лаптєва І. Взаємодія батьків і педагогів у сучасній школі / / Педагогіка, № 4, 1996.
4.Холоднова Л. Співробітництво класного керівника і батьків. / / Виховання школярів, № 4, 1996.