Сім’я. рідня, рід. Правила в сім’ї

Про матеріал
Дана розробка може стати у нагоді вчителям других класів НУШ на уроках з інтегрованого курсу "Я досліджую світ". Матеріал уроку спрямований на розширення уявлень учнів про сім’ю, з’ясування імен батьків, бабусь, дідусів, ознайомлення із сімейними реліквіями, визначення обов’язків членів сім’ї та правил, виховання почуття єдності духовних поколінь, любові і поваги до батьків, бажання берегти родину і сприймання її як частини українського народу. Урок побудований на засадах діяльнісного, компетентнісного підходів, з урахуванням принципів дитиноцентризму та положень педагогіки партнерства.
Перегляд файлу

Тема: Сім’я. рідня, рід. Правила в сім’ї.

Мета: Формування предметних компетентностей: уточнити і розширити уявлення учнів про сім’ю, з’ясувати імена батьків, бабусь, дідусів, ознайомити із сімейними реліквіями, з’ясувати обов’язки членів сім’ї та правила, розвивати спостережливість, увагу, вміння запам’ятовувати, робити висновки, виховувати почуття єдності духовних поколінь, любов і повагу до батьків, бажання берегти родину і сприймати її як частину українського народу.

Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, уміння навчатися впродовж життя, соціальні та громадянські компетентності.

Обладнання: добірка ілюстрацій на тему сім’ї, світлини членів родини, картки із прислів’ями про сім’ю, м’яч, кольорові олівці,  комп’ютер.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Хід уроку

I.Основна частина.

1. Організаційний момент

2. Вправа «Очікування»

Подивіться на дошку, прочитайте слова і скажіть чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

3. Вступна бесіда вчителя

На дошці слова:

слава родині,

слава дитині, слава Богу святому,

щоб спала дитина

у тихому домі… (з колискової).

  • Любі діти, щодня ви приходите зі школи додому, де на вас з нетерпінням чекають мама, тато, бабуся, дідусь, брат чи сестра.
  • Скажіть, яким словом можна об’єднати усіх цих людей? Отже, сім’я складається з батьків і дітей. Це дуже близькі люди, які люблять один одного, піклуються, допомагають одне одному. Сім’я займає особливе місце в житті кожної людини. Тато і мама дають вам життя, доглядають вас, вчать, що добре, а що погано, привчають до праці, виховують, люблять вас. Вони хвилюються, коли у вас невдачі і радіють вашим успіхам.

4. Сюжетно - рольова гра «Розбита ваза»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, сьогодні на уроці ми будемо працювати над вивченням понять: сім’я, склад сім’ї ,правила і обов’язки в сім’ї, родина і все, що з нею пов’язане. Прислухавшись до того, як звучить слово «сім’я», ми почуємо два слова «сім» і «я».

  • Що це означає?
  • А те, що діти схожі на своїх батьків. Всі ви різні і не схожі один на одного, ні зовнішністю, ні характером.
  • А чим ще ви відрізняєтеся?

Можливо відповісти вам на це питання допоможе загадка:

А відгадайте-но, що я таке?

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все  життя мене людина. (ім’я)

Так, у кожного з вас є своє ім’я, прізвище та по батькові. Кожна людина повинна їх добре знати.

  • Давайте перевіримо, як ви знаєте ім’я, прізвище та по батькові. (зачитати кількох учнів).

Ім’я своїй дитині батьки обирають за бажанням, а прізвище їй дає батько. Адже він голова сім’ї, продовжувач роду. До імені дитини додається ім’я батька. (Якщо батька звуть Василем, то дочка буде Василівна, а син – Васильович).

  • Діти, ви повинні знати імена своїх батьків, бабусь, дідусів, усіх рідних. Всі разом вони називаються родом.

Сюжетно рольова гра. Обрати ім’я своїй (майбутній) дитині.

(Уявити себе у ролі мами чи тата і обрати ім’я для своєї дитини).

ІІІ. Основна частина.

  1. Вступна бесіда

Треба знати усю свою родину. Ось вам приклад:

У нашого Омелька

Невелика сімейка:

Тільки він, та вона,

та старий, та стара,

тільки Сидір та Нестірко,

та діток шестірко,

та батько, та мати,

та їхні три брати.

  • А тепер, діти, розкажіть про свою родину, сім’ю словами: «А у нас…»

Ми з вами всі – український народ, який складається з родин малих і великих, дружніх і працьовитих. Родина – це не тільки рідні, родичі. Це наш клас, і школа, весь український народ. Родина до родини – народ. А щоб нашому українському роду не було переводу, треба берегти його, шанувати. Щоб роду не було переводу, він має жити багато літ. А рід з родом родичається, як у пісні співається:

З роду в рід кладе життя мости,

Без коріння саду не цвісти…

  • Давайте, діти, спробуємо намалювати родину у вигляді дерева. (практична робота біля дошки).
  • Спочатку намалюємо коріння – це батьки ваших дідусів і бабусь. Якщо в них були сестри і брати, то намалюємо ще й маленькі відростки. А тепер намалюємо стовбур – це дідусі й бабусі. Ваші батьки, їхні сестри і брати, а ваші рідні дяді і тьоті -це гілочки. А тепер намалюємо листочки.
  • Як ви думаєте, кого ми зображуємо листям?
  • Так, вірно, це ви.
  • Отже, ми намалювали дерево роду або родове дерево. Чим міцнішим росте дерево – тим більший рід і у кожної гілочки або корінчика є своє «ім’я».
  • Якщо хтось із вас не знає імен членів своєї родини, обов’язково розпитайте у своїх близьких і запам’ятайте їх. Треба берегти родовідне коріння, шанувати батька й матір, дідуся і бабусю, рідних і близьких. Бо ж ви – молоді зелені листочки на родинному дереві, і вам дбати про те, щоб це дерево не зів’яло, не засохло, а ставало дедалі сильнішим і міцнішим.

IV. Фізкультхвилинка.

  1. Робота в малих групах.

Скласти прислів’я з двох частин.

  • Шануй батька і неньку,                    буде тобі скрізь гладенько.
  • Яке дерево, такі й квіти,                   які батьки, такі їх діти.
  • Яка сім’я,                                            такий і я.

-Як ви розумієте ці прислів’я?

-Що їх об’єднує?( Усі вони про сім’ю, про родину.) Які ми щасливі, що у нас є мама і тато. Зараз ваші татусі виконують свій священний обов’язок, захищають Україну від ворогів- росіян.

  • Давайте поговоримо про обов’язки та правила у сім’ї.
  1.   Вправа « Наші обов’язки» ( складання асоціативних кущів або павутинок до слів тато, мама, дитина, брат, сестра, пов’язаних із обов’язками).
  2.   Робота в парах.  (Щоб утворились пари, грають у гру, потім кожен учасник витягує фішку. У кого фішка синього кольору. Він виконує роль батька, у кого червоного- матері.

Обов’язки батька (Забезпечення сім’ї, ведення господарства, захист родини, турбота про здоров’я, турбота про духовний стан родини).

Обов’язки матері (тримання житла в чистоті, приготування їжі, Турбота про здоров’я в родині, турбота про духовний стан родини, прасування одягу, ведення господарства).

Ви помітили, що обов’язки в обох батьків майже однакові.

  1.   Гра  «Павутина». У вас діти також є обов’язки у сім’ї, у кожного різні, щоб дізнатись які , ми пограємо у гру «Павутина». (Діти, передаючи клубочок один одному розповідають про свої  обов’язки у сім’ї).
  2.   Вправа « Моя мрія». Потрібно вигадати правило для сім’ї, якого насправді у вашій родині не існує, а вам дуже хотілося б, щоб воно було.
  3.   Вправа « Що станеться якщо…»
  • Не допомагати батькам.
  • Кидати сміття у будинку.
  • Не спілкуватися у сім’ї.
  • Не дотримуватись гігієнічних правил.
  • Не поважати один одного.

Діти роблять висновок: Щоб жити щасливою сім’єю, потрібно дотримуватись правил.

  1.                    Мовна вправа « Комплімент».  Робота в малих групах. Записати за один і то й же час найбільше компліментів для членів родини.

V. Осмислення знань , отриманих на уроці.

Інтерактивна вправа «Дискусійна гойдалка».

Існує думка, що тільки мама повинна готувати їжу, тому, що вона жінка і так було раніше. Як вважаєте ви? Доведіть свою думку.

-Вислухайте судження однокласників і проаналізуйте їх, але жодного не засуджуйте, бо кожна думка має право на існування.

Продовж речення.  (Робота в малих групах).

Мама це - ніжність, …,….,….

Батько це – мужність,….,….,…

Мати нас вчить співати, вишивати, готувати, а батько – господар, воїн, захисник.

VІ.Рефлексія  Робота з цеглинами LEGO

Зелена – мені дуже сподобалось;

Жовта – на уроці сподобалось;

Червона – на уроці не сподобалось.

Учні створюють із цеглинок «Вежу настрою».

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку