Тема: Сім’я. рідня, рід. Правила в сім’ї.
Мета: Формування предметних компетентностей: уточнити і розширити уявлення учнів про сім’ю, з’ясувати імена батьків, бабусь, дідусів, ознайомити із сімейними реліквіями, з’ясувати обов’язки членів сім’ї та правила, розвивати спостережливість, увагу, вміння запам’ятовувати, робити висновки, виховувати почуття єдності духовних поколінь, любов і повагу до батьків, бажання берегти родину і сприймати її як частину українського народу.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, уміння навчатися впродовж життя, соціальні та громадянські компетентності.
Обладнання: добірка ілюстрацій на тему сім’ї, світлини членів родини, картки із прислів’ями про сім’ю, м’яч, кольорові олівці, комп’ютер.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Хід уроку
I.Основна частина.
1. Організаційний момент
2. Вправа «Очікування»
Подивіться на дошку, прочитайте слова і скажіть чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
3. Вступна бесіда вчителя
На дошці слова:
слава родині,
слава дитині, слава Богу святому,
щоб спала дитина
у тихому домі… (з колискової).
4. Сюжетно - рольова гра «Розбита ваза»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми будемо працювати над вивченням понять: сім’я, склад сім’ї ,правила і обов’язки в сім’ї, родина і все, що з нею пов’язане. Прислухавшись до того, як звучить слово «сім’я», ми почуємо два слова «сім» і «я».
Можливо відповісти вам на це питання допоможе загадка:
А відгадайте-но, що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина. (ім’я)
Так, у кожного з вас є своє ім’я, прізвище та по батькові. Кожна людина повинна їх добре знати.
Ім’я своїй дитині батьки обирають за бажанням, а прізвище їй дає батько. Адже він голова сім’ї, продовжувач роду. До імені дитини додається ім’я батька. (Якщо батька звуть Василем, то дочка буде Василівна, а син – Васильович).
Сюжетно рольова гра. Обрати ім’я своїй (майбутній) дитині.
(Уявити себе у ролі мами чи тата і обрати ім’я для своєї дитини).
ІІІ. Основна частина.
Треба знати усю свою родину. Ось вам приклад:
У нашого Омелька
Невелика сімейка:
Тільки він, та вона,
та старий, та стара,
тільки Сидір та Нестірко,
та діток шестірко,
та батько, та мати,
та їхні три брати.
Ми з вами всі – український народ, який складається з родин малих і великих, дружніх і працьовитих. Родина – це не тільки рідні, родичі. Це наш клас, і школа, весь український народ. Родина до родини – народ. А щоб нашому українському роду не було переводу, треба берегти його, шанувати. Щоб роду не було переводу, він має жити багато літ. А рід з родом родичається, як у пісні співається:
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду не цвісти…
IV. Фізкультхвилинка.
Скласти прислів’я з двох частин.
-Як ви розумієте ці прислів’я?
-Що їх об’єднує?( Усі вони про сім’ю, про родину.) Які ми щасливі, що у нас є мама і тато. Зараз ваші татусі виконують свій священний обов’язок, захищають Україну від ворогів- росіян.
Обов’язки батька (Забезпечення сім’ї, ведення господарства, захист родини, турбота про здоров’я, турбота про духовний стан родини).
Обов’язки матері (тримання житла в чистоті, приготування їжі, Турбота про здоров’я в родині, турбота про духовний стан родини, прасування одягу, ведення господарства).
Ви помітили, що обов’язки в обох батьків майже однакові.
Діти роблять висновок: Щоб жити щасливою сім’єю, потрібно дотримуватись правил.
V. Осмислення знань , отриманих на уроці.
Інтерактивна вправа «Дискусійна гойдалка».
Існує думка, що тільки мама повинна готувати їжу, тому, що вона жінка і так було раніше. Як вважаєте ви? Доведіть свою думку.
-Вислухайте судження однокласників і проаналізуйте їх, але жодного не засуджуйте, бо кожна думка має право на існування.
Продовж речення. (Робота в малих групах).
Мама це - ніжність, …,….,….
Батько це – мужність,….,….,…
Мати нас вчить співати, вишивати, готувати, а батько – господар, воїн, захисник.
VІ.Рефлексія Робота з цеглинами LEGO
Зелена – мені дуже сподобалось;
Жовта – на уроці сподобалось;
Червона – на уроці не сподобалось.
Учні створюють із цеглинок «Вежу настрою».