Синоніміка безсполучникових складних і складносурядних речень

Про матеріал
Повторити поняття про складносурядні, складнопідрядні й безсполучникові складні речення; розвивати вміння праввильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою минонімічних відповідників різних видів складних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичнго матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних налдань рідного народу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Синоніміка безсполучникових і складносурядних речень

Номер слайду 2

Актуалізація опорних знань

Номер слайду 3

, , 1. Розставте пропущені розділові знаки в реченнях, накресліть їх схеми та визначте вид. Вкажіть, які смислові відношення вони виражають. а) Біля ніг її плещеться море і хвиля хвилю доганяє. (О.Довженко) [ ] і [ ] - CCР (одночасність) б) Моя хата не має ганку зате вона має тепло і любов. [ ], зате [ ] - CCР (протиставлення) в) Хлопці і купалися і дрімали а сонце все ще високо стояло. (В.Канівець) [ ], а [ ] - CCР (зіставлення)

Номер слайду 4

, , , , , - - г) Рожевий день палав гули на квітах бджоли пташки сміялися. (М.Рильський) [ ], [ ], [ ] - БCР (одночасність) д) В одному кутку край села враз щось блиснуло показався димок. [ ], [ ] - БCР (часова послідовність) е) Ще сонячні промені сплять досвітні огні вже горять. (Л.Українка) [ ] –[ ] - БCР (зіставлення) є) Кішки гризуться мишам привілля. (народна творчість) [ ] – [ ] - БCР (протиставлення)

Номер слайду 5

2. Синтаксична трансформація. Наведені сполучникові речення перебудуйте в безсполучникові і навпаки. Чи з'явилися нові відтінки значень? а) Біля ніг її плещеться море, хвиля хвилю доганяє. (О.Довженко) б) Моя хата не має ганку – вона має тепло і любов. в) Хлопці і купалися, і дрімали – сонце все ще високо стояло. (В.Канівець)

Номер слайду 6

г) Рожевий день палав, і гули на квітах бджоли, та пташки сміялись. (М.Рильський) д) В одному кутку, край села, враз щось блиснуло, і показався димок. е) Ще сонячні промені сплять, та досвітні огні вже горять. (Л.Українка) є) Кішки гризуться, а мишам привілля. (народна творчість)

Номер слайду 7

Зробіть висновок, в яких випадках складносурядні і безсполучникові речення бувають синонімічними.

Номер слайду 8

Висновок: Синонімічними є складносурядні речення і безсполучникові складні речення з однотипними частинами зі значенням переліку дій, подій, явищ, що відбуваються одночасно або послідовно, протиставлення та зіставлення.

Номер слайду 9

Формування й удосконалення практичних умінь і навичок

Номер слайду 10

Переробіть речення, щоб утворити синонімічні варіанти. Визначте їх вид. Накресліть схеми. а) Найменший шелест або стук – моє серце падає і завмирає. (М.Коцюбинський) б) Я пройняла вогнем усю душу мою, і скарби моїх дум я людям роздаю. (Х.Алчевська) [ ] – [ ] – БСР [ ] – і [ ] – ССР [ ], а [ ] – ССР [ ], і [ ] – ССР [ ], [ ] - БСР

Номер слайду 11

в) Журавлі тяглися на південь довгими ключами, і їх журливий гаркавий крик віддався в серці поета безмежною тугою. (З.Тулуб) г) Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля. (М.Коцюбинський) [ ] , і [ ] – ССР [ ] , [ ] – БСР Не то [ ], не то [ ] – ССР [ ], [ ] - БСР

Номер слайду 12

Моделювання - практикум

Номер слайду 13

За поданими початками побудуйте моделі: а) складносурядного речення; б) безсполучникового складного речення. Ранок був тихий та ясний 2. Море ще спокійне 3. Білою хмарою тихо плив туман 4. Пригадую осінні вечори, мамину тиху пісню

Номер слайду 14

Перевірка засвоєння знань

Номер слайду 15

1. У якому з рядків подано складносурядне речення? (розділові знаки пропущено) а) Улітку в містечку збирали вишні сливи та яблука і тоді пахло на базарах забутою старовиною. (М.Хвильовий) б) Слово моя ти єдиная зброє ми не повинні загинуть обоє. (Л.Українка) в) Мати навідалась на якусь тільки хвилину в теплій вовняній хустці у куфайці у валянках і поглянувши на нас трьох дітей знову зникла з хати ховаючись на горищі. (Є.Гуцало) г) Теплий погляд весни зупинився найперше на снігах осіли сніги. (М.Вінграновский)

Номер слайду 16

2. В якому реченні допущено пунктуаційну помилку : а) Часом у блакитній вишині пропливала біла хмара, або пролітала пташина. (А. Шиян) б) Поля озвалися передзвоном колосся, а луги бриніли квітами. (А.П.) в) Лише собаки стережуть комори, та ще тюремник – стереже мене. (Л.К.) г) Погасне день, і спопеліє ніч, і охолоне повногруде літо. (О.О.)

Номер слайду 17

3. Вкажіть речення, у якому необхідно поставити тире (розділові знаки пропущено). а) Земля не може жити без сонця а людина без щастя. (М.Стельмах) б) Або розумне казать або зовсім мовчать. (народна творчість) в) Де-не-де біля вирв синіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець. (О.Гончар) г) Може квіти зійдуть і настане ще й для мене весела весна. (Л.Українка)

Номер слайду 18

4. У якому із рядків подано складне безсполучникове речення? (розділові знаки пропущено) а) Вітер віє віє буйний віє за горою мороз ходить мороз бродить під руки з весною. (Б.-І. Антонич) б) Не важко бути знаменитим а тільки важко стати ним. (М.Синг) в) У серце увійде лише те що йде від серця. (Ж.-Ж. Руссо) г) Часом качка в повітрі дзвенить чи кажан проти місяця грає. (М.Рильський)

Номер слайду 19

5. Установіть відповідність між складносурядними реченнями і смисловими відношеннями, які вони виражають: Протиставні Одночасні Послідовні Зіставні а) Я орала удень свій крутий переліг, Але темно було як вночі (Х.А.) б) Тихесенький вечір на землю спадає, І сонце сідає в темнесенький гай. (В.С.) в) Цвіте спориш, і заростає стежка. (Л.К.) г) Всім серцем любіть Україну свою, І вічні ми будемо з нею. (В.С.) д) Сідає сонце за вечірній пруг, А світ ще так висвітлюється денно. (Г.С.)

Номер слайду 20

6. Укажіть речення, в якому правильно розставлено розділові знаки. а) Дощ пройшов – і Київ зеленіє. (М.Рильський) б) Заблищали зорі як очі у добрих діток, зароїлися –заворушилися, мов живі і одна зірвалася та й полетіла. (П.Мирний) в) По степовій дорозі зрідка пробігали вантажні машини, й смугами зривалась пилюка. (О.Копиленко) г) Він нічого не бачить але чує далекий шум то шумлять смереки. (Г. Тютюнник)

Номер слайду 21

7. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити: Кома 2. Крапка з комою 3. Тире 4. Двокрапка а) Подивилась на берег ані душі. (В. Іванич) б) Минула молода весна проходило і красне літечко. (О.Ольжич) в) Сині роси зблискували на травах і сонце заспане купалось на левадах. (І.Цюпа) г) Коні коло воза їли овес із січкою трусили по полудрабках овесини і сіяли на свіжу ріллю сіно з рептуха смикав вітер і люто кидав ним об голу землю (Г.К.) д) Ступи ліворуч легкий буде спад повільні луки мляві серпантини. (О.Ольжич)

Номер слайду 22

8. Укажіть ССР, у якому частини виражають послідовність дій. (розділові знаки пропущено) а) І серцю дано не бідніти і думам не дано всихать. (М.Стельмах) б) Достигла нива колосиста і зріють яблука в саду. (М.Терещенко) в) Бджоли облітались і дід з Дмитриком заносять вулики в ольшаник. (М.Стельмах) г) Літо йде полями і гаями і вітер віє і цвіте блакить. (М. Рильський)

Номер слайду 23

9. Вкажіть два речення з синонімічними частинами а) Подивилась на берег – ані душі. (В.Іванч) б) Легіт ледве віє; птах мовчить, діброва спить, квітка в розкошах німіє, навіть річка не журчить. (У.К.) в) Голубіє земля, оповита прозорим серпанком, і хвилі кидає в берег море, важке і зелене. (О.Ольжич) г) Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить. (Л.Г.)

Номер слайду 24

10. Підсумок уроку Домашнє завдання Різнорівневе завдання Напишіть власні міркування про любов, використовуючи: А) (достатній рівень) тільки прості речення; Б) (високий рівень) тільки складні речення; В) (найвищий рівень) складні речення різних типів, що піддаються заміні синонімічними відповідниками.

ppt
Додано
3 березня 2021
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку