, , 1. Розставте пропущені розділові знаки в реченнях, накресліть їх схеми та визначте вид. Вкажіть, які смислові відношення вони виражають. а) Біля ніг її плещеться море і хвиля хвилю доганяє. (О.Довженко) [ ] і [ ] - CCР (одночасність) б) Моя хата не має ганку зате вона має тепло і любов. [ ], зате [ ] - CCР (протиставлення) в) Хлопці і купалися і дрімали а сонце все ще високо стояло. (В.Канівець) [ ], а [ ] - CCР (зіставлення)
, , , , , - - г) Рожевий день палав гули на квітах бджоли пташки сміялися. (М.Рильський) [ ], [ ], [ ] - БCР (одночасність) д) В одному кутку край села враз щось блиснуло показався димок. [ ], [ ] - БCР (часова послідовність) е) Ще сонячні промені сплять досвітні огні вже горять. (Л.Українка) [ ] –[ ] - БCР (зіставлення) є) Кішки гризуться мишам привілля. (народна творчість) [ ] – [ ] - БCР (протиставлення)
2. Синтаксична трансформація. Наведені сполучникові речення перебудуйте в безсполучникові і навпаки. Чи з'явилися нові відтінки значень? а) Біля ніг її плещеться море, хвиля хвилю доганяє. (О.Довженко) б) Моя хата не має ганку – вона має тепло і любов. в) Хлопці і купалися, і дрімали – сонце все ще високо стояло. (В.Канівець)
Переробіть речення, щоб утворити синонімічні варіанти. Визначте їх вид. Накресліть схеми. а) Найменший шелест або стук – моє серце падає і завмирає. (М.Коцюбинський) б) Я пройняла вогнем усю душу мою, і скарби моїх дум я людям роздаю. (Х.Алчевська) [ ] – [ ] – БСР [ ] – і [ ] – ССР [ ], а [ ] – ССР [ ], і [ ] – ССР [ ], [ ] - БСР
в) Журавлі тяглися на південь довгими ключами, і їх журливий гаркавий крик віддався в серці поета безмежною тугою. (З.Тулуб) г) Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля. (М.Коцюбинський) [ ] , і [ ] – ССР [ ] , [ ] – БСР Не то [ ], не то [ ] – ССР [ ], [ ] - БСР
1. У якому з рядків подано складносурядне речення? (розділові знаки пропущено) а) Улітку в містечку збирали вишні сливи та яблука і тоді пахло на базарах забутою старовиною. (М.Хвильовий) б) Слово моя ти єдиная зброє ми не повинні загинуть обоє. (Л.Українка) в) Мати навідалась на якусь тільки хвилину в теплій вовняній хустці у куфайці у валянках і поглянувши на нас трьох дітей знову зникла з хати ховаючись на горищі. (Є.Гуцало) г) Теплий погляд весни зупинився найперше на снігах осіли сніги. (М.Вінграновский)
2. В якому реченні допущено пунктуаційну помилку : а) Часом у блакитній вишині пропливала біла хмара, або пролітала пташина. (А. Шиян) б) Поля озвалися передзвоном колосся, а луги бриніли квітами. (А.П.) в) Лише собаки стережуть комори, та ще тюремник – стереже мене. (Л.К.) г) Погасне день, і спопеліє ніч, і охолоне повногруде літо. (О.О.)
3. Вкажіть речення, у якому необхідно поставити тире (розділові знаки пропущено). а) Земля не може жити без сонця а людина без щастя. (М.Стельмах) б) Або розумне казать або зовсім мовчать. (народна творчість) в) Де-не-де біля вирв синіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець. (О.Гончар) г) Може квіти зійдуть і настане ще й для мене весела весна. (Л.Українка)
4. У якому із рядків подано складне безсполучникове речення? (розділові знаки пропущено) а) Вітер віє віє буйний віє за горою мороз ходить мороз бродить під руки з весною. (Б.-І. Антонич) б) Не важко бути знаменитим а тільки важко стати ним. (М.Синг) в) У серце увійде лише те що йде від серця. (Ж.-Ж. Руссо) г) Часом качка в повітрі дзвенить чи кажан проти місяця грає. (М.Рильський)
5. Установіть відповідність між складносурядними реченнями і смисловими відношеннями, які вони виражають: Протиставні Одночасні Послідовні Зіставні а) Я орала удень свій крутий переліг, Але темно було як вночі (Х.А.) б) Тихесенький вечір на землю спадає, І сонце сідає в темнесенький гай. (В.С.) в) Цвіте спориш, і заростає стежка. (Л.К.) г) Всім серцем любіть Україну свою, І вічні ми будемо з нею. (В.С.) д) Сідає сонце за вечірній пруг, А світ ще так висвітлюється денно. (Г.С.)
6. Укажіть речення, в якому правильно розставлено розділові знаки. а) Дощ пройшов – і Київ зеленіє. (М.Рильський) б) Заблищали зорі як очі у добрих діток, зароїлися –заворушилися, мов живі і одна зірвалася та й полетіла. (П.Мирний) в) По степовій дорозі зрідка пробігали вантажні машини, й смугами зривалась пилюка. (О.Копиленко) г) Він нічого не бачить але чує далекий шум то шумлять смереки. (Г. Тютюнник)
7. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити: Кома 2. Крапка з комою 3. Тире 4. Двокрапка а) Подивилась на берег ані душі. (В. Іванич) б) Минула молода весна проходило і красне літечко. (О.Ольжич) в) Сині роси зблискували на травах і сонце заспане купалось на левадах. (І.Цюпа) г) Коні коло воза їли овес із січкою трусили по полудрабках овесини і сіяли на свіжу ріллю сіно з рептуха смикав вітер і люто кидав ним об голу землю (Г.К.) д) Ступи ліворуч легкий буде спад повільні луки мляві серпантини. (О.Ольжич)
8. Укажіть ССР, у якому частини виражають послідовність дій. (розділові знаки пропущено) а) І серцю дано не бідніти і думам не дано всихать. (М.Стельмах) б) Достигла нива колосиста і зріють яблука в саду. (М.Терещенко) в) Бджоли облітались і дід з Дмитриком заносять вулики в ольшаник. (М.Стельмах) г) Літо йде полями і гаями і вітер віє і цвіте блакить. (М. Рильський)
9. Вкажіть два речення з синонімічними частинами а) Подивилась на берег – ані душі. (В.Іванч) б) Легіт ледве віє; птах мовчить, діброва спить, квітка в розкошах німіє, навіть річка не журчить. (У.К.) в) Голубіє земля, оповита прозорим серпанком, і хвилі кидає в берег море, важке і зелене. (О.Ольжич) г) Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить. (Л.Г.)
10. Підсумок уроку Домашнє завдання Різнорівневе завдання Напишіть власні міркування про любов, використовуючи: А) (достатній рівень) тільки прості речення; Б) (високий рівень) тільки складні речення; В) (найвищий рівень) складні речення різних типів, що піддаються заміні синонімічними відповідниками.