Синтаксис. Словосполучення. Головне слово. Види словосполучень

Про матеріал

Урок з української мови з теми "Синтаксис. Словосполучення. Головне слово. Види словосполучень ".

Перегляд файлу

Урок:

Тема: Синтаксис. Словосполучення. Головне слово. Види словосполучень

Мета: а) ознайомити учнів з поняттями «синтаксис», «словосполучення», «речення», «сполучення двох слів», з видами та типами словосполучень;

б) розвивати уміння і навички розрізняти різні одиниці синтаксису; утворювати словосполучення; робити їх синтаксичний розбір;

в) виховувати в учнів мовленнєву культуру

Обладнання: схеми, таблиці, підручник, міні-презентації учнів

Тип уроку: урок-засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

А) усна бесіда

1. Які розділи науки про мову вже знаєте?

2. Що вивчає фонетика, лексика, орфографія, орфоепія?

3. Яка з них видалася найскладнішою?Чому?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку

ІV. Робота над темою

А) Вступне слово вчителя

Б) Міні-презентації учнів

І Група ( Синтаксис. Одиниці синтаксису)

Синтаксис – наука, яка вивчає будову та значення словосполучення та речення

Основні одиниці синтаксису

  1. Речення ( підмет+присудок: Іде дощ)
  2. Словосполучення ( головне+залежне слово: велика злива)
  3. Сполучення двох слів: день і ніч, не приїхати, у лісі, золоті руки)

ІІ Група ( Словосполучення, типи, види словосполучень)

Словосполучення – синтаксична одиниця, у якій одне слово головне,а друге залежне

Ознаки словосполучення:

  • Головне + залежне слово,
  • найменше два слова,
  • незакінчена думка

Типи словосполучень

  • ознака предмета ( холодний вітер),
  • ознака дії ( іти швидко),
  • ознака ознаки ( дуже холодно),
  • предмет предмету ( успіхи товаришів)

 

Види словосполучень ( залежить від головного слова)

  • іменникові ( щирий друг),
  • прикметникові ( старший за сестру),
  • займенникові ( хтось із них),
  • числівникові ( вісім днів),
  • дієслівні ( займатися спортом),
  • прислівникові ( значно весело)

ІІІ Група (Творчі роботи з теми)

  1. Синтаксис цікавий і змістовний,

Ми без нього ну ніяк не вивчим мови,

Треба добре вчитись,тренуватись,

Про науку цю чудову більше дізнаватись

  1. Одиниці синтаксису знаєм,

Розрізняєм їх і розбираєм,

Самостійно добре працювали,

І науку цю цікаву ми опанували

  1. Сполучення слів, словосполучення, речення

Без вас наша мова буде приречена,

Кожна група оригінальна, багата,

Буде учням над чим працювати

V. Закріплення матеріалу

І. Розподільний диктант ( розрізнити групи слів)

Біля лісу, червоне яблуко, сміється дитина, накрапає дощ, сніг і вітер, читати книгу.

ІІ. Спостережливе око.- Допитливий розум. – Влучне слово(творче завдання: дібрати залежне слово, визначити вид  словосполучень)

Любити ( що?)

Мова ( яка?)

Вивчення (чого?)

Говорити ( як?)

Хтось (із ким?)

Холодно ( як?)

ІІІ. Читай – міркуй – правильно виконуй ( зробити синтаксичний розбір словосполучень)

Щира посмішка

Схожа на бабусю

Вивчати мову

Весело дуже

ІV. Прихована відповідь ( замінити слово словосполученням)

Зізнатися

Таксист

Мовознавень

Замовкнути

Філолог

V.Робота у групах

І група – знайти зайву одиницю синтаксису

А) відповідати біля дошки, співи і танці, сидіти вдома, дуже жарко;

Б) чемний, але не активний; виконувати завдання, зошит учня, шкільна форма

ІІ група – утворити словосполучення ( одне словосполучення розібрати)

  • Іменник + прикметник,
  • Іменник + іменник,
  • Дієслово+прийменник+іменник
  • Дієслово+прислівник

ІІІ група – визначити типи та види словосполучень

  • Смілива людина,
  • Старший за всіх,
  • Співати пісні,
  • П’ять поверхів,
  • Дехто з присутніх,
  • Занадто дорого

VІ. Підсумки уроку. Релаксація.Оцінювання

  1. Що нового дізналися на уроці?
  2. Що запам’ятали?
  3. Що видалося найскладнішим?

VІІ. Домашнє завдання. Повторити написання великої літери; вивчити §   , виконати вправу

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку