За новим держстандартом однією з основних компетентностей є здоров'язбережувальна. Здоров'язбережувальна компетентність – здатність дитини застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров'язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров'я та здоров'я інших людей. Ця компетентність як ключова формується на міжпредметному рівні шляхом оволодіння предметними компетенціями з урахуванням специфіки предметів та пізнавальних можливостей дітей.
Мета здоров'язберігаючих технологій – сформувати необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити їх використовувати в повсякденному житті. Однією з технологій є повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Школярі початкових класів — особливі , їм дуже важко висидіти весь урок. У віці 6–7 років у організмі дитини немає функціональних можливостей для тривалої підтримки різноманітних стаціонарних станів, які виникають під час виконання різних видів діяльності. Це виявляється у швидкій втомі при фізичних та емоційних навантаженнях .
Для підвищення загальної працездатності, поліпшення їхнього здоров'я дуже корисні фізкультхвилинки, вправи-енергізатори, руханки, Вони знімають втому, нормалізують увагу й активність, відновлюють сили, робочий настрій, почуття бадьорості й свіжості, підвищують дисциплінованість. Під час виконання вправ дуже важливо забезпечити приплив свіжого повітря у клас.
Вимоги до вибору вправ для проведення фізхвилинок:
СЛАЙД
Для зняття локальною стомлення м’язів, які підтримують тіло і голову у вертикальному положенні, рук і ніг доцільно проводити фізкультхвилинки під час уроків упродовж 2-3 хвилин. Для зняття загальної втоми — фізкультпаузи, які сприяють поліпшенню функціонального стану нервової, серцево-судинної і дихальної систем і проводяться між уроками ,тривають
5-10 хв. Комплекси вправ для малих форм активного відпочинку потрібно змінювати кожні 2-3 тижні. Змінювати можна не весь комплекс, а лише окремі вправи, вихідні положення, амплітуду рухів, що створює враження новизни, завдяки чому діти виконують вправи із задоволенням.
Енергізатор – це коротка вправа, що відновлює енергію групи.
Призначення енергізаторів на уроці – створення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової активності. Крім того, вони дозволяють учням проявити різні здібності —візуально-просторові, міжособистісного спілкування.
Енергізатори корисні для послаблення монотонності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці.
Переваги використання енергізаторів:
Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, тому що використовується не лише для зняття втоми, але й як релаксація.
СЛАЙД
«Австралійський дощ»
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
Фізкультхвилинки на загальний рівень розвитку дитини.
СЛАЙД
Дітям до вподоби фізкультхвилинки, під час яких вони хором декламують тексти, одночасно виконуючи нескладні вправи. Якщо вправи складні, щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи. Такі фізхвилинки застосовують практично на всіх уроках: математики, української мови, природознавства, добираючи відповідний зміст, тему. Наприклад, вивчаючи таблицю множення, проводимо відповідні фізхвилинки.
Фізкультхвилинки на використання таблиці множення:
2 • 2 = 4 – Кіт живе в квартирі,
(Присісти, імітуючи кота.)
2 • 3 = 6 – Мишок він не їсть,
(Заперечувати почерговим помахом вказівних пальчиків обох рук.)
2 • 4 = 8 – Розлінився зовсім.
(Підняти руки вгору, потягнутися, стаючи навшпиньки.)
2 • 5 = 10 – Мама і дівчинка Леся
(Руки високо над головою.)
2 • 6=12 – З котиком сваряться:
(Руки нарівні грудей, зігнуті в ліктях і витягнуті вперед.)
2 • 7=14 – "Якщо будеш лінуватися,
(Помах вказівним пальчиком правої руки, поклавши її на лікоть на долоню
лівої і навпаки.)
2 • 8=16 – Можеш від нас геть податися".
(Потягнутися, стаючи навшпиньки.)
2 • 9=18 – Котик ліниво нявчить
(Помах в різні боки обома руками від середини грудей.)
2 • 10 = 20 – І за мишками біжить.
(Потягнутися, склавши пальчики в "замок" і виконуючи коловий рух.)
Мишки швиденько у нірки втікають,
(Біг на місці.)
А учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парти.)
Музичні фізхвилинки
Дуже подобаються музичні фізхвилинки, які дають можливість не тільки попередити стомлення, а і розкрити творчі здібності дітей. Почувши музичний матеріал, вони часто самі придумують танцювальні рухи, спочатку хаотичні, але згодом з'являється синхронність рухів і така фізхвилинка перетворюється в повноцінний танок, а отже діти мають змогу показати свої здібності, таланти. Головне вдало підібрати музику. Вона має бути жвавою, енергійною, легкою і відповідати віковим особливостям. На уроках літературного читання, вивчаючи творчість українських поетів, використовую такі фізхвилинки «Україно, ми твоя надія», «Ми – маленькі українці», природознавства «Райдуга», «Веслі пташенята» та багато інших.
СЛАЙД « А ми бажаєм вам добра»
Вправи для очей
Сучасний урок не можливий без використання технічних засобів: планшетів, ноутбуків, мультимедійної дошки. Тому необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей . Їх можна провести як у вигляді розминки за малюнками, так і вивчаючи невеликі віршовані фізхилинки, декламуючи їх у супроводі відповідних рухів очима.
СЛАЙД «Вправи для втомлених очей»
СЛАЙД із відео «Очі»
Вправи на врегулювання психічного стану
На уроках, де переважає розумове навантаження, використовуючи тиху заспокійливу музику, слід проводити вправи на врегулювання психічного стану.
СЛАЙД «Заспокоєння»
Нам радісно, нам весело
Сміялись ми, співали.
Але прийшла хвилинка й серйозними ми стали.
Оченята прикрили,
Руки поклали,
Ротики закрили
Голівки опустили.
І затихли на хвилинку
Щоб не бачить і не чути
геть нікого і нічого.
А лишес ебе самого.
Пальчикова гімнастика СЛАЙД
Доведено, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком мислення. Маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини . "Пальчикові" ігри являють собою віршовані рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальчиків. Пропонуючи таку гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, заздалегідь продумати всі рухи і поступово їх повторювати.
Отже, підсумовуючи усе сказане, можна впевнено стверджувати, що проведення фізкультхвилинок є такою ж важливою умовою ефективності сучасного уроку в молодшій школі як і інтерактивні методи навчання.