Система роботи в особистому Інтернет-просторі викладача інформатики на період змішаного навчання

Про матеріал
АНОТАЦІЯ: У даній роботі розкриваються особливості застосування особистого Інтернет простору в навчальній діяльності педагогів інформатики. Демонструється як освітні платформи на сучасні інтернет-ресурси сприяють підвищенню мотивації та пізнавальної активності, допитливості здобувачів освіти, для цілеспрямованого розвитку їх особистості. Матеріли призначені для педагогів інформатики і показують можливості які дають інформаційно-комунікаційні технології задля забезпечення якісного освітнього процесу.
Перегляд файлу

Департамент гуманітарної політики
Вінницької обласної  державної адміністрації
Державний професійно-технічний навчальний заклад
“Мазурівський аграрний центр професійно-технічної освіти”

 

 

 

Квачко І.В.

 

 

Система роботи в особистому Інтернет-просторі

викладача інформатики на період змішаного навчання

 

 

 

Номінація Конкурсу:: «Система роботи в особистому Інтернет-просторі педагога»

Предмет: інформатика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАЗУРІВКА 2021

АНОТАЦІЯ:

У даній роботі розкриваються особливості застосування особистого Інтернет простору в навчальній діяльності педагогів інформатики. Демонструється як освітні платформи на сучасні інтернет-ресурси сприяють підвищенню мотивації та пізнавальної активності, допитливості здобувачів освіти, для цілеспрямованого розвитку їх особистості.

 Матеріли призначені для педагогів інформатики і показують можливості які дають інформаційно-комунікаційні технології задля забезпечення якісного освітнього процесу.

Сучасний педагог повинен бути активно налаштований щодо створення власного інформаційного простору. Використання освітніх платформ, мережевих технологій та засобів ІКТ – запорука успішної педагогічної діяльності.

 

 

Та все ж таки

 «Бути вчителем у цифрову добу —

 це навчати навичок майбутнього вже сьогодні», -

говорила Дженіфер Флемінг, California State University.


ЗМІСТ

 

 

ВСТУП………………………………………………………………….

4

Основна частина

1.Використання сучасних освітніх платформ в навчальному процесі Мазурівського АЦПТО в умовах змішаного навчання……………………….………………………………..

 

 

6

2 Особливості особистого інтернет простору викладача інформатики. ………………..…………………………………

 

11

3. Використання ІКТ в освітній діяльності при вивченні інформатики здобувачами освіти на період карантину………

 

16

ВИСНОВКИ

…………………………………………………………………..

21

ЛІТЕРАТУРА

…………………………………………………………………..

22

ДОДАТКИ

…………………………………………………………………..

23

Конспект уроку

Поняття блогу, різновиди блогів. Створення й оформлення блогів. Практична робота………………………………………

24

Конспект уроку

Антивірусні програми, їх класифікація та принципи роботи..

37

 

 


ВСТУП

АКТУАЛЬНІСТЬ РОБОТИ:

Не потрібно бути великим, щоб почати,

але треба почати, щоб стати великим.
Зіг Зіглар

Педагог – це різностороння, налаштована на нове особистість, що володіє такими якостями як професіоналізм, творчість, товариськість, відкритість, послідовність, з позитивною мотивацією у виборі дій, що вміє приймати швидкі рішення, здатна аналізувати і багаторазово коригувати порядок дій для вирішення поставленого перед нею завдання.

Вчитель інформатики відіграє ключову роль, адже завдяки ньому відбувається впровадження та освоєння інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному закладі.

Інформатика – це наука, що вивчає методи та засоби роботи з інформацією. В сучасному світі це, звісно ж, передбачає використання комп'ютерів та відповідних технологій.

Викладач в сучасних умовах зобов’язаний застосовувати власний інтернет простір з навчальною метою, тому використання сучасних освітніх платформ в освітньому процесі Мазурівського АЦПТО в умовах змішаного навчання було на високому рівні.

Актуальність роботи зумовлюється тим, що інформатизованість суспільства нині забезпечує усім учасникам освітнього процесу перехід від знаннєвої парадигми освіти до діяльнісної, орієнтованої на актуальні результати навчання. Так як на сьогодні змінилися не лише умови звичного для нас навчання, а й самі здобувачі освіти, то відповідно слід використовувати нові форми, методи на прийоми навчання. Але не слід забувати про традиційні методи, а просто варто їх адаптувати до сучасних умов розвитку суспільства.

Освіта ХХІ століття зорієнтована на формування та розвиток інформаційно-цифрової компетентності усіх учасників освітнього процесу, тож особистий інтернет-простір викладача інформатики повинен бути зосередженим саме на цьому і допомагати йому досягти цих цілей.

Останній рік став тим, який приніс багато змін в освітній процес. Через пандемію Корона-вірусу викладачі змушені були термінового перелаштуватися до дистанційних уроків, а також звикнути і до змішаного навчання. Це змусило працювати в нових програмах поєднуючи матеріал із власними розробками та додатковими ресурсами. Тому викладачі і змушені зробити так, щоб здобуті знання, вміння та навички допомогли здобувачам освіти стати повноправними учасниками інформаційного суспільства, а також його творцями у найрізноманітніших галузях. А сам процес навчання має бути на стільки захопливим, щоб навіть в умовах змішаного чи дистанційного навчання здобувачі отримали максимум знань та корисної інформації.

МЕТА РОБОТИ:

  • розкрити особливості використання особистого інтернет простору викладача в освітньому процесі МАЗУРІВСЬКОГО АГРАРНОГО ЦЕНТРУ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
  •  формування соціокультурної, комунікативної, культурологічної компетентної особистості педагога;
  • розвиток творчого мислення педагога та здобувачів освіти та уміння навчатися в кризових умовах і планувати свою діяльність;
  • виховувати інформаційну культуру педагогів та здобувачів освіти.

ОБ'ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ:  застосування особистого Інтернет-простору педагогами інформатики на заняттях зі здобувачами освіти на період змішаного навчання.

ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ: використання освітніх платформ та блогів викладача на заняттях.

МЕТОДИ РОБОТИ: словесні, наочні, практичні.

ПРАКТИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ РОБОТИ: полягає в практичному впровадженні освітніх платформ із просторів інтернету та цифрових технологій в освітній процес закладів професійної, професійно-технічної освіти, формуванні у викладачів інноваційного типу мислення.

ПЕРСПЕКТИВНІСТЬ ПОДАЛЬШОЇ РОЗРОБКИ:

Використання особистого інтернет простору в освітніх цілях, впровадження інноваційних технологій та освітніх платформ за уроках із здобувачами освіту у закладах професійної, професійно-технічної освіти.

Допоможе швидко систематизувати знання та розширити коло можливостей  викладачів та здобувачів освіти на період змішаного навчання.

 


  1. Використання сучасних освітніх платформ в навчальному процесі Мазурівського АЦПТО в умовах змішаного навчання

 

2020-2021 навчальний рік у Мазурівському АЦПТО в умовах змішаного навчання був досить важким та все ж таки цікавим. Під час карантину як ніколи активно довелося комп’ютеризувати освітній процес. Завдячуючи сучасним освітнім платформам викладачі та здобувачі освіти змогли легко комунікувати і в стінах навчального закладу, і онлайн, перебуваючи вдома на карантині.

Я, як сучасний педагог можу зазначити, що вчитель інформатики – це професіонал, який має перейти від навчання переважно інформаційного характеру до формування особистості, яка вміє орієнтуватися і приймати обґрунтовані рішення в умовах сучасного інформаційного середовища, що володіє прийомами творчої діяльності та здатної не тільки засвоювати готове знання, а й генерувати нове.

Тому я намагаюся організувати навчальний процес так, щоб здобувач освіти сприймав його як самонавчання, саморозвиток, самореалізацію. Моя ціль сформувати у вихованців такі важливі особистісні якості як: активність, самостійність, спрямованість на досягнення результату, здатність прийняття раціональних рішень. На даний час є дуже актуальним вміння керувати сучасними методиками та володіти новими прийомами роботи.

Вважаю, що викладач інформатики повинен зорієнтувати здобувача освіти на прагнення до розвитку, самоосвіти та вдосконалення. Не зациклюватися лише на одному предметі, а прагнути бути всебічно-розвиненим, та цікавитися якомога більш різною інформацією. Тому пропонуємо для учнів список освітніх платформ, сайтів та програм, де вони зможуть отримати нові знання та вдосконалити раніше здобуті вміння та навички. Однією з тем уроку інформатики була тема: «Поняття блогу, різновиди блогів. Створення й оформлення блогів», після вивчення даної теми було проведено практичну роботу. Ми зі здобувачами освіти практикували відвідувати різноманітні сайти, розглядали цікаві блоги  і створювали власні. На сторінках цікавих блогерів вибирали для себе корисну інформацію. Вчилися копіювати посилання, надсилати їх на пошту, там створювати папку та зберігати їх. (Див додаток А конспект уроку). Тож варто сказати, що блог – потрібна річ у наш час. Вважаємо, що такі корисні освітні платформи слід додавати на сторінку свого блогу або персонального сайту, щоб він був дійсно корисним для здобувачів освіти.

 

Освітні платформи:

  1.    Студія онлайн-освіти EdEra – це сайт з онлайн-курсами, підручниками і спецпроектами. Також там є «ЗНО платформа» – безкоштовний сервіс для самостійної підготовки майбутніх абітурієнтів. На EdEra є онлайн-книги з інтегрованими відео та тестами, блог з матеріалами про освітні тенденції, корисні прийоми та техніки навчання.

Сайт: https://www.ed-era.com.ua   Фейсбук-сторінка: EdEra

  1.    Український громадський проєкт масових відкритих онлайн-курсів «Prometheus», де знаходяться відеолекції кращих викладачів провідних університетів України, курси провідних університетів світу українською мовою, форум для обговорення, тести для перевірки та сертифікати за всі виконані завдання. Освітня платформа має дуже різні напрямки як для освітян, так і для представників інших професій.

Сайт: https://prometheus.org.ua  Фейсбук-сторінка: Prometheus

  1.    «iLearn» – це безкоштовна гейміфікована платформа з навчальними онлайн-курсами, тестами та вебінарами для всіх, хто бажає навчатися та успішно скласти ЗНО (Зовнішнє Незалежне Оцінювання).

  1. Kahoot - це популярна навчальна платформа для проведення вікторин, створення тестів і освітніх ігор. У платформи є веб-версія, але, на мій погляд, зручніше користуватися мобільним додатком. Основний режим Kahoot! - це режим створення вікторин.

У режимі Flashcards ми відповідаємо на питання "з голови", не маючи варіантів відповіді. Щоб перевірити відповідь - просто перевертаємо картку. Користь цього режиму в тому, що відповідь потрібно придумувати самому, виходячи з теми, що вивчається, а не вибирати із запропонованих. Таким чином здобувачу освіти слід думати, а не просто обирати варіант. Цей режим я рекомендую студентам для самонавчання, але також використовую його в якості lead-in нової теми або як quick check матеріалу минулого заняття.

Режим схожий на multiple choice - тут до питання дається від двох до чотирьох варіантів відповіді. Відмінний режим для самонавчання. У режимі немає таймера для вибору правильної відповіді, відповідно менше стресу, більше часу для роздумів.

В кінці проходження питань система пропонує відразу опрацювати помилки. Також тут додали кнопочку "Continue later", так що після паузи можна повернутися і продовжити, а не перепроходіть весь тест Кахута заново.

Мій улюблений формат - питання на час. Від режиму Practice відрізняється тільки лімітом часу на вибір правильної відповіді. Рекомендуйте студентам використовувати цей режим як останній етап проходження вивчення теми. Якщо приступити до нього занадто рано, то це скоріше буде перевірка інтуїції і реакції, а не знань.

Режим Play: Граємо в групі Kahoot!, цей формат підходить і для змагальних групових ігор. Для цього на платформі є два режими - Challenge і Host live.

Щоб грати в режимі Challenge, потрібно відправити студентам посилання - вони переходять за ним в додаток і приймають challenge. На головному екрані з'являються випробування, в яких ви берете участь.  Чудовий варіант використання цього режиму для виконання домашнього завдання. Є можливість проходити дедлайн, де  можна поставити паузу і продовжити по можливості в інший час. Основна можливість - групове змагання, в якому учасники бачать результати своїх суперників. Цей режим дає можливість грати групою в режимі реального часу - це відмінний варіант для lead-in і хороша альтернатива тестів.

Питання показуються на екрані хоста, а студенти підключаються і відповідають кожен в своєму телефоні. Я вважаю за краще брати не більше 15 питань - можна перевтомити мізки. В кінці гри студентів розподіляють на подіумі (1-3 місце) з феєрверками і оплесками :) Вибирайте смішні nicknames, щоб було веселіше.

Так як пандемія змушувала залишатися вдома всіх учасників навчального процесу – то спробували використовувати усі відомі нам програми з користю. Звичний для усіх Viber теж став у нагоді. Компанія RakutenViber активно оновлює та розширює функції даного месенджера. Вдосконалюється можливість створення, редагування та керування повідомленнями у групі, здійснення аудіо та відео дзвінків, налаштування спільнот, створення власних стікерів та інше. Саме в програмі Viber відбувається активна комунікація між педагогом, батьками та здобувачами освіти. Викладачі як адміністратори спільнот можуть проводити опитування, коригувати посилання на сайти, редагували відправлені файли та інше.

Тож всі соціальні мережі та популярні програми стали у нагоді задля реалізації освітнього процесу на період змішаного навчання. Ми пробували створювати свій телеграм-канал, куди запрошується  спільнота, учасниками якої є здобувачі освіти тієї чи іншої групи і відповідно до узгодженого розкладу проводяться заняття. Там же зберігаються усі потрібні матеріали, проводиться опитування чи тестування за пройденою темою.

Ми всі постійно вчимося. І в закладках браузера кожного вчителя мають бути перевірені сайти з освітніми ресурсами, де можна знайти щось цікаве та необхідне. Пропонуємо ряд освітніх платформ, сайтів та програм для забезпечення власного інтернет простору викладачам інформатики.

Вебінари з mozaBook та mozaWeb від EdPro.

Лекції розширеного курсу з вивчення програми mozaBook в постійному доступі на сайті. Раз на 2 місяці проходить безкоштовний Вебінар, де вчителі можуть до кожного відео виконувати домашнє завдання та отримати Сертифікат.

Навчання підходить як учителям, які активно користуються програмою, так і тим, хто ще не працював з нею. Різні рівні курсу дозволять обом категоріям взяти для себе максимум користі.

Сайт: https://edpro.ua/webinars  Фейсбук-сторінка: EdPro.com.ua

Портал безперервного навчання «СуХаРі» – це сайт з курсами, тренінгами, хакатонами і лекціями в Харкові. Тут зібрана інформація і порівняння всіх курсів і шкіл: від занять англійською мовою або курсів QA (тестування) і до навчання 1с. В основному, більшість курсів та тренінгів дають базу або допомагають поглибити знання. Усі курси, статті та події відмічені тегами, що означає поділ за рівнями: Су - для початківців, Ха - для тих, хто хоче поглибити знання, Рі - для тренерів і викладачів.

Сайт: https://sukhari.com.ua  Фейсбук-сторінка: Портал в непрерывное образование СуХаРи

Освітній проєкт «На Урок» - це сайт з вебінарами, конференціями, конкурсами та журналом для освітян, всеукраїнською олімпіадою, матеріалами для позакласної роботи та проведення уроків. За проходження курсів чи конкурсів учні та вчителі отримують свідоцтва і відзнаки. У пошуку можна знайти потрібний матеріал за підручником, предметом чи класом. Сайт: https://naurok.com.ua/webinar Фейсбук-сторінка: На Урок. Для вчителів та батьків.

Досить корисним та цікавим є сайт «Освітні ресурси інтернету», де є велика кількість посилань зі доступною інформацією для викладачів та здобувачів освіти.  На сайті є велика кількість підрозділів, що повязані з різними сферами інтересів: людина, наука, суспільство та інші. Сайт: https://sites.google.com/site/osvitnires/home

Отже, використання цих та інших сучасних освітніх платформ в навчальному процесі Мазурівського АЦПТО в умовах змішаного навчання мало важливе значення. Я, як сучасний педагог розумію, що потрібно  не тільки оперувати знаннями та вміннями в областях: науки інформатики, теорії та методики навчання інформатики, педагогіки, психології, інших суміжних науках, а й мати вміння швидко і ефективно поповнювати свої знання, організувати на їх основі особистісно-орієнтоване навчання. Тому, вище запропонована підбірка освітніх платформ стане в нагоді викладачам та здобувачам освіти різних рівнів. Так як змішане навчання це поєднання офлайн- (або особисто, «на місці») та онлайн-навчання у різних пропорціях, можна спланувати власну роботу відповідно до графіка та приділити більше часу самоосвіті.


  1. Особливості особистого Інтернет-простору викладача інформатики

Особистий інтернет простір викладача – на сьогодні це сукупність усіх сайтів та соціальних мереж, якими він користується. Та не слід забувати, що професія викладача, поряд з іншими, такими як депутати, лікарі, вчителі та президент, це такі професії які мають стереотипне сприйняття в очах суспільства.  Майже всі очікують від людей цих професій супер-етичної поведінки. Тому і в соцмережах представники «стереотипних» професій повинні свою поведінку контролювати, відокремлюючи професійне від особистого. І пам’ятати, що в першу чергу люди сприймають вас крізь призму професійної діяльності.

Соціальні мережі стали невід’ємною частиною життя кожного з нас, адже сьогодні майже всі мають свою особисту сторінку онлайн. Але ж ми – вчителі, тому ми навіть на сторінках інтернет-мереж повинні подавати приклад тієї поведінки, яку очікуємо від своїх здобувачів освіти в класі та поза межами закладу освіти. Позиція вчителя щодо поведінки в соцмережах повинна виглядати приблизно так, як він веде себе в закладі освіти. Адже віртуальний світ – це не паралельна реальність, а ще одна форма спілкування, яка повинна бути приблизно такою ж, як в реальному житті. Варто пам’ятати, що соцмережі – не ваша особиста затишна кімната, де ви сидите і чаюєте тет-а-тет. Це, скоріше, середньовічна площа, на якій ви декламуєте власні думки, де вас обговорюють і оцінюють. Соціальні мережі мають неймовірну силу: вам потрібно чимало років, аби вибудувати професійну репутацію, але достатньо кілька секунд в соцмережі, щоб її зруйнувати.

Сучасність диктує свої умови, тому слід йти в ногу з інноваційними технологіями ким би ти не був: педагог, продавець чи інженер.

Декілька років тому поняття про «персональний сайт вчителя» викликало в більшості вчителів здивування і нерозуміння: навіщо, кому він потрібен, марна трата часу і тому подібне. Та все ж таки, на сьогодні більшість українських педагогів  розміщують корисну та цікаву інформацію для учнів, батьків саме там. І саме це є ще однією сферою особистого інтернет простору викладача – власний сайт чи блог. За допомогою персональних інтернет-ресурсів вчитель може пред’явити результати своєї діяльності широкому колу людей, а наповнення персональних інтернет-ресурсів передбачає наявність у вчителя оригінальних розробок, інноваційний досвід їх створення і реалізації, готовність поділитися ними з колегами. І зараз дійсно стало популярним публікувати на персональному сайті власні розробки – конспекти уроків, заходів, дидактичні матеріали, завдяки чому забезпечується обмін досвідом та отримання зворотного зв’язку від колег-педагогів. Таким чином, з контенту на сайті чи блозі вчителя можна отримати максимум інформації про його професійну діяльність. А сучасні системи управління контентом (Content Management System, CMS), загальнодоступність безкоштовного хостингу і безкоштовних конструкторів сайтів дають можливість вчителям створювати і розвивати власні сайти.

 

 

 

Зважаючи на сьогоднішнє покоління здобувачів освіти, яких я навчаю, на їхню інформатизованість зрозуміла: потрібно йти в ногу з часом, що дасть можливість зробити уроки більш дієвими і ефективними. Здобувачі освіти все менше користуються бібліотеками, книгами, довідниками. Звичайно, на думку більшості вчителів, це не правильно. Але ми, вчителі, повинні розуміти, що працюємо з представниками нового покоління, ми готуємо їх до життя в новому суспільстві, яке вимагає саме такої сучасної особистості, готової жити в новому інформаційному суспільстві. Саме тому я вважаю, як би не складно було вчителю освоювати нові інформаційно-комунікаційні технології, та все ж він повинен це робити, щоб бути вчителем сучасним, успішним, компетентним, обізнаним у нових технологіях і яскраво оперувати знаннями та формувати нові навички в здобувачів освіти під час вивчення свого предмету.

У нових умовах інформаційного суспільства учитель змушений освоювати нові телекомунікаційні технології, за допомогою яких він професійно і особисто вливається в інформаційний простір. «Присутність» вчителя в мережі Інтернет, наявність у нього особистих освітніх інтернет-ресурсів вже само по собі є свідченням його інноваційної діяльності.

Персональне навчальне середовище  це інформаційне середовище, яке створює навколо себе людина, з метою задоволення власних навчальних потреб (досягнення відповідних навчальних цілей), а інструменти web 2.0 слугують лише одним з допоміжних засобів організації такого інформаційного середовища.

C:\Users\Asus\Desktop\Ірина МЕТОДИЧНА РОБОТА\best-web-2-0-sites-with-high-pr-for-seo-link-building.png

Слово «персональне» перш за все означає те, що навчальні цілі у кожної людини свої власні («персональні»), тому й інформаційне середовище відносно навчальних цілей також буде персональним.

Саме для цього нам стає в нагоді створення персонального сайту або блогу, що стає в мережі Інтернет таким середовищем, яке з одного боку зацікавлює здобувачів освіти, а з іншого – є навчальним, що направляє їхню діяльність в освіту. Ознайомила здобувачів освіти із власним персональним сайтом (Додаток).

Для початку варто визначитися з термінологічним навантаженням поняття «веб-сайт». Тож з англійської мови «Website», означає: від web – павутина і site – «місце» – це одна або сукупність веб-сторінок, доступних в Інтернеті. У віртуальному просторі сайт – це місце, яке має свою адресу і власника, і сприймається як єдине ціле.

Веб-сайт сьогодні – це не тільки джерело корисної інформації, він багатофункціональний. На сторінках сайту користувачі можуть додавати, редагувати і коментувати матеріали, вирішувати тестові завдання, обговорювати різні питання, оцінювати, знайомитися, тощо. Персональний сайт вчителя з одного боку, є новим інструментом у педагогічній діяльності, а з іншого боку, інтегрує вчителя в єдиний освітній простір.

Які ж основні цілі для створення персонального сайту вчителя:

Добре спроектований сайт відображає професійні якості педагога-предметника, має чітку і зрозумілу для користувачів (учнів, батьків, колег) інформаційну структуру, яку можна змінювати і доповнювати в міру наповнення сайту новими матеріалами (Додаток В).

Завжди потрібно пам’ятати, що відвідувачами сайту можуть бути будь-хто, тобто потенційна аудиторія: перш за все здобувачі освіти, в яких Ви читаєте свій предмет, їхні батьки, далі – вчителі-колеги предметної галузі та інших галузей, адміністрація Вашого навчального закладу, органи системи освіти та інші. Тож слід зробити свій сайт (блог) цікавим та корисним для усіх, матеріал, розміщений там, повинен бути актуальним та унікальним, вся інформація якісна та потрібна.

Мені, як і кожному вчителеві, хочеться бути значущою особистістю. З одного боку це вимога часу, а з іншого боку і внутрішня потреба. При нових вимогах, що ставить перед вчителями освітня галузь, я вчуся по-новому ставитися до організації власної педагогічної діяльності. Це прагнення самій ставати активним суб'єктом вдосконалення. Така діяльність стимулює професійний розвиток, сприяє самореалізації, вирішенню професійних і особистих завдань, дозволяє отримати більше задоволення від роботи. Створюючи сайт, хотіла, щоб його відвідувачі знаходили корисний для себе матеріал.

Сьогодні Інтернет надає вчителю велику кількість ресурсів та інструментів для створення свого Інтернет - представництва і використання його в освітньому процесі. Це може бути розробка сайту з допомогою систем управління сайтом і конструкторів з наданням безкоштовного хостингу або створення свого профілю в соціальній мережі:

  1.                UCoz - платформа, що включає в себе хостинг і систему управління сайтом. Дозволяє створювати найскладніші проєкти з надзвичайною простотою і швидкістю.
  2.                Конструктор на хостингу narod, обмежені можливості конструктора, але досить просто створювати.
  3.                Сайти Google - це Інтернет-додаток, в якому створити веб-сайт так же просто, як відредагувати звичайний документ.
  4.                Ресурс Blogger надає можливість створювати авторські блоги.
  5.                Ресурс Campuc дає можливість розмістити свій особистий проект, семінар, майстер – клас.
  6.                Ресурс Відкритий клас надає можливість створювати власні спільноти, блоги та розміщувати свої матеріали, новини, висловлювати свою думку на створених спільнотах, форумах, блогах.
  7.                Портал «Щоденник.ua» формує унікальне електронне середовище для вчителів, учнів та їх батьків, б'єднанує всіх їх в єдину спільноту та надає можливість створення власних інтернет-ресурсів.

Отже, варто відзначити, що створення персональних сайтів педагогів – це вимоги держави, умови продиктовані часом, що викладені у нормативних документах. Використання сайтів в освітньому процесі ще не повністю впроваджена, та все ж таки робота з сайтами дає можливість розвитку інформаційно-комунікаційних компетенцій не тільки здобувачів освіти, але й самих педагогів. Сайти стають прообразом електронного портфоліо вчителя, візитною карткою педагога та його педагогічної діяльності.

Погоджуємося із відомим крилатим висловом «Вчитися ніколи не пізно», адже на якому б етапі життєвого і професійного шляху не знаходився вчитель, він ніколи не може вважати свою освіту завершеною, а свою професійну концепцію остаточно сформованою.


  1. Використання ІКТ в освітній діяльності при вивченні інформатики здобувачами освіти на період карантину

Інформаційно-комунікаційні технології поступово трансформують усі сфери суспільного життя, формують новий спосіб життя та системи потреб у ньому, демократизують процес навчання, а процес пізнання роблять творчим, також стимулюють заняття самоосвітою.

Активне впровадження технологій у суспільну діяльність, не оминуло систему освіти. Традиційні форми навчання поступово змінюються новітніми технологіями, спрямованими на формування навичок та умінь, що відповідають вимогам суспільства.

Навчальний процес сьогодні зосереджений на розвитку особистості учня і враховує індивідуальні особливості та здібності.

Саме завдяки сучасним мультимедійним технологіям та різноманітним комп’ютерним програмам для здобувачів освіти відкрито широкий доступ до різноманітних джерел інформації – електронних гіпертекстових підручників, освітніх сайтів та платформ, системи дистанційного навчання та інше. Все це має на меті підвищити ефективність розвитку самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів і дає широкі можливості їх творчого росту і розвитку.

Урок інформатики сам по собі базується на роботі з комп’ютером, але впровадження новітніх інформаційно-комунікативних технологій дає можливість фахового зростання.

Найдоцільнішим є використання комп’ютерних моделей для демонстрації під час пояснення нового матеріалу і проведення практичних занять.

Пріоритетом розвитку освітньої галузі є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, які забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в новому інформаційному суспільстві.

Інформаційні технології – це сукупність методів, засобів  і прийомів, що використовуються з метою збирання, зберігання, опрацювання, розповсюдження, відображення і використання різноманітних даних для інтересів і потреб споживача.

Для мене як для вчителя  використання комп’ютерних технологій має такі переваги:

  • Полегшення праці вчителя; 
  • Індивідуалізація навчання;
  • Збільшення швидкості отримання інформації;
  • Можливість моделювання і демонстрації процесів недопустимих у здійсненні в звичайних умовах навчання.

Найпростіший і найпоширеніший спосіб використання комп’ютера на уроках – це демонстрація презентації, фото та відео наочності, подачі нового матеріалу під час вивчення нової теми та проходження тестування під час проведення заліків та підсумкових занять задля отримання інформації про кількість запам’ятованого матеріалу та отриманих знань.

Термін «змішане навчання»(в англомовній літературі – blended або hybridlearning) має різні визначення у літературі. Загалом це поєднання офлайн- (або особисто, «на місці») та онлайн-навчання у різних пропорціях. Тож слід зазначити, що зараз і стало популярним змішане навчання. Це – методика, за якою здобувачі освіти засвоюють частину матеріалу онлайн і якоюсь мірою самостійно керують своїм часом, а частину – офлайн, у класі.

Складністю дистанційного навчання є не тільки стимулювання здобувачів освіти до внутрішньої роботи, а й можливість розгортання діалогу, який дозволяє їм висловлювати найрізноманітніші пропозиції. Основна мета комунікації полягає в залученні та мотивації учасників до навчання.

А завдання наше – зробити матеріал максимально доступним, цікавим, наочним і таким, що стимулюватиме до розширення знань. Зворотний зв’язок з учителем – важливий фактор засвоєння знань. Здобувач освіти бачить свої успіхи і вчиться працювати над помилками.

Враховуючи умови навчання ми моделюємо для себе програму, яка найуспішніше реалізує вивчення запланованого матеріалу в умовах змішаного навчання. Адже матеріал повен гнучко розподілятися між онлайн та офлайн частинами навчання. І в цьому плані не існує універсальної формули успіху, адже все повинно бути відкориговано індивідуально під кожну навчальну групу здобувачів освіти.

Та все ж таки освітній процес в умовах змішаного навчання у нашому закладі реалізований у повному обсязі. Під час навчання у онлайн форматі досить зручною виявилася програма Zoom.

Задля забезпечення якісного освітнього процесу в умовах карантину, тобто під час змішаного навчання, ми змушені освоювати багато програм, з якими раніше, можливо, не працювали. На допомогу звернулись до цікавих додатків, що завантажуються на власний гаджет і дають можливість працювати будь-де і будь-коли. Та все ж таки цей процес вибору цифрових інструментів для проведення дистанційного та змішаного навчання є досить важливим. Складові частини типового дистанційного уроку, запровадженого за допомогою будь-якої платформи дистанційного навчання або відкритих ресурсів складаються зі вступної на основної частини уроку.

Слід зазначити, що для проведення онлайн-уроку часто ми використовуємо  вебінари та відеоконференції. Це найбільш зручні варіанти для роботи, адже вони мають свої переваги. Використання вебінарів дає можливість віддаленого проведення занять, можливість запису лекцій, семінарів, практичних занять, варіативність використання додаткових матеріалів. Основними функціями вебінарів є: демонстрація презентації, перегляд відео, групове спілкування (за наявності мікрофонів у учасників), онлайн-дошки або білі дошки (whiteboard). Це спільний простір для коментарів, малюнків всіх учасників, текстовий чат (спільний та для особистих повідомлень), віддалений доступ, дозволяє показати екран того, хто виступає; опитування та голосування для організації зворотного зв’язку з аудиторією. Для проведення відеодзвінків і  вебінарів  використовуємо велику кількість безкоштовних і  платних інструментів. Серед цієї кількості програм найчастіше використовуються нами: BigBlueButton (https://bigbluebutton.org/), Zoom (https:// zoom.us/postattendee?id=6), Hangouts (https://hangouts.google. com/), YouTube (https://studio.youtube.com/), Classroom.

Щодо BigBlueButton та Zoom, то ці програми забезпечують обмін аудіо, відео, слайдами, чатом та екраном у режимі реального часу та дозволяють створити запис вебінару для подальшого перегляду. Здобувачі освіти були учасниками в опитуваннях та могли працювати на спільній онлайн-дошці.

Організація дистанційного навчання забезпечувалась шаблонами віртуальної дошки Padlet. Онлайн-дошка Padlet (https://padlet.com) – віртуальна онлайн-дошка, на якій розміщували текстовий, графічний і мультимедійний контент (відео, аудіо, інші дошки). У налаштуваннях встановали рівень доступу до ресурсу (читання, редагування, модерація) за посиланням або QR-кодом та реакції користувачів (наприклад, оцінювання в балах, схвалення). Онлайн-дошка Jamboard (https://jamboard.google.com/) – спільна онлайн - дошка для проведення обговорення (створення наліпок, додавання зображень, малювання) запрошених користувачів.

Завдяки цьому сервісу ми забезпечуємо як синхронне, так і асинхронне дистанційне навчання. Ми створюємо колекцію візуальних закладок для самостійної віддаленої роботи здобувачів освіти. За допомогою Padlet можемо уникнути одноманітності в дистанційній освіті вихованців, підключити їх до активної самостійної пізнавальної діяльності. І що не менш важливо, на цій платформі була можливість зробити це легко і швидко.

З наявних шаблонів для організації дистанційного навчання нам найбільше підходив шаблон під назвою «Полка» (Shelf). У деяких випадках, де навчальний матеріал пов'язаний з описом процесів, послідовних явищ або подій підходив шаблон Timeline (стрічка часу).

Google Classroom – ще один безкоштовний сервіс для користувачів особистих облікових записів Google. Саме за допомогою цієї програми ми мали можливість створювати курси, а також призначати і перевіряти завдання.Цим самим економлячи власний час,програма спростила організацію навчального процесу і комунікацію зі здобувачами освіти.

Google Клас має ряд переваг:

• Прості налаштування: викладачі можуть додавати дітей групи самостійно або відправляти їм код для вступу. Налаштування займає всього кілька хвилин.

• Економія часу. Створювати, перевіряти і оцінювати завдання в електронному сервісі швидше ніж на папері.

• Зручна організація. Формується папка, доступна здобувачам освіти, в якій зберігаються безпосередньо завданя для них, а інші матеріали по темам відповідного предмету (документи, фотографії та відеозаписи) автоматично розподіляються по папках на Google Диску.

• Швидка комунікація. Викладачі могли робити оголошення та миттєво створювати обговорення, а здобувачі освіти – ділитися один з одним ресурсами і відповідати на питання в стрічці.

• Безпека і доступність. Хоча додаток є легкодоступним великій кількості користувачів, та все ж таки він є безпечним та комфортним у використанні.

Отже, використання інформаційно-комунікаційних технологій під час вивчення інформатики здобувачами освіти на період карантину та під час змішаного навчання значнополегшило освітній процес та збагатоло їх кругозір. Інформатика – точна наука, яка потребує сконцентрованості, уважності та практичного підтвердження. Будь-яка вивчена тема повинна демонструватися на ПК та підкріплена практичними навичками. Безліч програм, налаштувань та тренажерів пропонують нам простори інтернету, тому їх використання є абсолютно доречним та обов’язковим.


ВИСНОВКИ

Отже, використання особистого інтернет простору викладача інформатики під час змішаного навчання є досить важливим та актуальним. Я, як сучасний педагог, уже не розділяю освіти офлайн (за партами) та он-лайн (вдома за комп’ютерами.) Адже ці дві різні форми навчання  в повному обсязі забезпечують та реалізують навчальний процес.

Освітні платформи, персональні сайти та блоги – все те, що нас оточує і на сьогодні несе не лише розважальну мету, а й навчальну.

Працювати зі здобувачами освіти у новому форматі було цікаво і доволі важко. Адже бачити їх на екрані комп’ютера, а не поруч з собою в класі – це одразу й інша психологічна атмосфера уроку.

Та все ж таки в нових умовах досягнуто таких цілей:

  •                    Сформовано уміння працювати з інформацією;
  •                    Отримано знання того, як цифрові технології можуть підтримувати спілкування, творчість та інновації;
  •                    Освоєно базові функції та використання різних пристроїв, програмного забезпечення та цифрових мереж;
  •                    Здобуто уміння використовувати цифрові технології в процесі навчання свого предмета, для підтримки  творчості, співпраці з іншими для досягнення особистих, освітніх цілей. Тож, слід зазначити, що на період карантину використання ІКТ в освітній діяльності при вивченні інформатики здобувачами освіти було свідченням того, що ПК – це засіб отримання знань та вдосконалення вмінь. А використання особистого Інтернет-простору на практиці відображало інноваційну сучасність.

 

 


ЛІТЕРАТУРА

  1. Бибик С.П. Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання / С.П. Бибик, Г.М. Сюта. – Харків : Фоліо, 2006. – С.623
  2. Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене і виправлене – Рівне: Волинські обереги, 2011. – С 522
  3. Гуревич Р.С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навчальний посібник / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, Л. С. Шевченко ; за ред. Гуревича Р. С. – Вінниця : ТОВ «Планер», 2012. – 348 с.
  4. Державний стандарт базової і повної загальної освіти.
  5. Дичківська І. Інноваційні педагогічні технології: навч.посіб. / І. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004 – 352с. 
  6. Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. –240 с.
  7. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технологіїНавчальний посібник. — К.: Просвіта, 2000. — 368 с.
  8. http://blog.ed-era.com/
  9. Telegram: новый мессенджер от Павла Дурова // Slon.ru, Юрий Болотов, Aug 23, 2013


 

 

 

 

Додатки


Додаток А

Тема уроку: Поняття блогу, різновиди блогів. Створення й оформлення блогів. Практична робота

 

Навчальна мета: Познайомити здобувачів освіти з основами поняттями: «блог», «блогер», «персональний сайт». Формувати навички і вміння використовувати комп’ютерну техніку як практичний інструмент для роботи з інформацією у навчальній діяльності та повсякденному житті. Надати знання, що складають уявлення про інформаційну картину світу та інформаційні процеси.

Розвивальна мета: Розвиток пізнавальних інтересів, уміння запам’ятовувати. Розвивати фантазію, ініціативність, вміння виділяти головне, робити висновки, узагальнювати факти.

Виховна мета: Виховати уважність, дисциплінованість, посидючість, ввічливість та повагу до творчості інших, виховувати інформаційну культуру здобувачів освіти.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: змішаний урок (теорія і практика).

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, флешка з презентацією «Блог та його різновиди», опорні конспекти.

 

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Мотивація навчальної діяльності
  4. Вивчення нового матеріалу
  5. Узагальнення та систематизація знань
  6. Підведення підсумків уроку
  7.  Рефлексія

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевіряємо список присутніх на уроці, перевірка стану підготовленості групи до уроку.  

ІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення понять пов’язаних з мережею Інтернет

Заповніть пропуски:

  1. Всесвiтня комп’ютерна мережа, що є сукупнiстю рiзнорiдних комп’ютерних мереж та окремих комп’ютерiв, яка використовує стек протоколiв ТСР/ІР для передачi iнформацiї мiж користувачами, називається... (Інтернет)
  2. Запис, який точно визначає мiсцезнаходження комп’ютера в Інтернетi... (IP_aдpecа)
  3. Основний транспортний протокол передачi даних у мережi Інтернет... (TCP/IP)
  4. Комп’ютери, якi працюють у мережi Інтернет, називаються…(клієнтами або робочими станціями)
  5. Комп’ютери, що надають послуги iншим комп’ютерам називаються… (серверами).
  6. Організація, яка надає послуги Інтернету називається…(провайдером)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Тема сьогоднішнього уроку як ніколи актуальна. Адже ми дуже часто переглядаємо цікаві для нас блоги. В основному вони розважального плану, але є й з навчальною метою. Тож ми сьогодні поговоримо про різновиди блогів, а ще спробуємо їх створювати та оформляти.

IV. Вивчення нового матеріалу

Що ж таке «блог»? Слово блог (blog) походить від  «web log» i з англійської перекладається як «мережевий журнал» чи «щоденник подій». Тобто – це веб-сайт, головна мета якого збереження записів, фото та відео, які регулярно додаються.

Для блогів характерні короткі записи тимчасової значущості.

Люди, які ведуть певний блог називаються БЛОГЕРАМИ.

Різновиди блогів:

За автором (авторами):

  •  Особистий (авторський, персональний) блог  ведеться однією особою (як правило  його власником);
  • «Примарний» блог  ведеться від імені чужої особи невизначеною персоною;
  •  Колективний або соціальний блог   ведеться групою осіб за правилами, які визначає власник;
  • Корпоративний блог  ведеться усіма співробітниками однієї організації;

За наявністю /виду мультимедіа:

  •  Текстовий блог   блог, основним контентом якого є тексти;
  •  Фотоблог  блог, основним контентом якого є фотографії;
  •  Музичний блог  блог, основним контентом якого є музичні файли;
  • Подкаст і блогкастинг  блог, основний контент якого надиктовується та викладається у вигляді MP3-файлів;
  • Відеоблог  блог, основним контентом якого є відеофайли;

За особливостями контенту:

  • Контентний блог  блог, який публікує первісний авторський контент;
  • Мікроблог  блог, дописами в якому є короткі щоденні новини з власного життя користувачів (див. Мікроблоггінг)
  •  Мониторінговий блог  блог, основним контентом якого є відкоментовані посилання на інші сайти чи блоги;
  •  Цитатний блог  блог, основним контентом якого є цитати з інших блогів;
  • Сплог  спам-блог;

За технічною основою:

  •  Stand-alone блог  блог на окремому хостингу та движку (CMS);
  • Моблог  мобільний веблог, який містить контент, котрий розміщується в мережі з мобільних чи портативних пристроїв.

Основні функції персонального сайту (блогу) вчителя:

 

Практичне завдання: СТВОРЕННЯ АКАУНТУ НА GOOGLE

  1. Завантажити браузер та перейти на сайт www.blogger.com

Якщо інформація відображена російською мовою, то можна перейти на українську (в кінці сторінки).

  1. Натиснути на кнопку Створіть власний блог. Ви перейдете на сторінку входу в акаунт. Примітка. Якщо обліковий запис в Google (Gmail) не створено, то для роботи з блогом необхідно створити свій обліковий запис в Google.

      

Після введення всіх даних натисніть кнопку Створити блог.

У разі правильного виконання дій, система автоматично перейде на сторінку для роботи з блогом.

Увійти в поле створення нового повідомлення можна натиснувши кнопку новий допис

 

Перше повідомлення повинно містити інформацію про призначення вашого блога (за бажанням можете розмістити інформацію про себе).

Після введення повідомлення натиснути на кнопку Опублікувати. Обираємо , в режимі перегляду блог відкривається в новому вікні/вкладці. Для редагування дописів (їх зміни) можна виконати одну з дій:

- в режимі перегляду блога натиснути кнопку ;

- на сторінці для роботи з блогом відкрити відповідний допис.

Додаємо до свого запису фото або відео з папки «Блог»

1. Відкрити повідомлення в режимі редагування.

2. Встановити курсор у місце тексту, де буде розміщуватися зображення і натиснути кнопку на панелі інструментів.

3. Вибрати відповідний файл натиснувши кнопку вибрати файли або додати (для відео).

4. Встановити параметри зображення попередньо клацнувши на ньому.

5. Натисніть кнопку Оновити та перегляньте блог Додайте до свого повідомлення відеоролик.

 

ЗМІНА ШАБЛОНУ, ДИЗАЙНУ ОФОРМЛЕННЯ БЛОГУ, МАКЕТУ ЙОГО СТОРІНКИ.

 Вибрати посилання Теми

У вікні, що відкрилося натиснути кнопку :

 • для зміни макета – посилання Макет,

• для зміни шаблону — посилання Шаблон,

 • для зміни кольорової палітри шаблону — посилання Тло,

• для зміни шрифтів – посилання Додатково,

• для зміни ширини блогу у браузері – Змінити ширину

ДОДАВАННЯ НОВИХ СТОРІНОК БЛОГУ

Blogger дозволяє окрім Головної сторінки створити ще додаткові сторінки. Кожна сторінка може бути присвячена одній конкретній темі, щоденні повідомлення як і раніше будуть розміщуватися на Головній сторінці. На цих сторінках, також, можна створювати посилання на інші Web-сторінки, вставляти фотографії, відео. Щоб назви сторінок були видні в блозі, необхідно встановити гаджет Сторінки. На інструментальній панелі ліворуч виберіть Сторінки та натисніть кнопку Нова сторінка

На сторінці Корисні посилання створіть гіперпосилання на сайти: Бродівський педколедж – Brodypk.at.ua Форум педагогічних ідей "УРОК" - http://osvita.ua/publishing/urok/ та ін.

На сторінці Корисні посилання створюємо гіперпосилання на сайти:

Форум педагогічних ідей "УРОК" - http://osvita.ua/publishing/urok/ та ін.

1. Введіть та виділіть текст - Форум педагогічних ідей "УРОК".

 2. Натисніть посилання  Прив’язати

3. Вказати адресу - http://osvita.ua/publishing/urok/ та натиснути кнопку ОК.

Аналогічно створюються всі інші гіперпосилання.

Щоб назви сторінок були видні в блозі, необхідно встановити гаджет Сторінки (якщо він відсутній).

Перед тим, як робити посилання на документи в повідомленні, документи необхідно попередньо десь розмістити. На Google є сервіс Диск Google, який дозволяє зберігати файли в Інтернеті. На Диску Google можна зберігати до 10 Гігабайт даних безкоштовно.

1. В адресному рядку браузера наберіть drive.google.com.

2. Увійдіть у свій акаунт (введіть логін і пароль).

3. На лівій панелі клацніть по кнопці Створити  >> Завантажити файл >> виберіть файл, який необхідно завантажити на Диск Google (Наприклад «Про коледж.docx»)>> Відкрити.

4. Тепер необхідно налаштувати спільний доступ до цього документу: а) Натиснути праву клавішу миші на файлі. б) Вибрати команду Посилання для спільного доступу

5. Для створення посилання на даний документ в блозі вам буде потрібно його адресу. Скопіюйте адресу у вікні Налаштування спільного доступу

.

Збережіть зміни та перегляньте блог.

V. Узагальнення та систематизація знань

Отже, вести блог – це досить цікава, але відповідальна робота. Адже, слід дбати про те, щоб контент вашої сторінки був завжди актуальним та корисним для читачів, захоплював своєю неординарністю. Блог – це так званий персональний веб-сайт вчителя, який відображає професійні якості педагога-предметника, має чітку і зрозумілу для користувачів (учнів, батьків, колег) інформаційну структуру, яку можна змінювати і доповнювати в міру наповнення сайту новими матеріалами.

VI. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

Отже, в сучасних умовах інформаційного простору практично кожен бажаючий може створити власний персональний сайт (блог) і додавати туди ту інформацію, яку вважає за потрібне. Головне – обрати  тему, оформити дизайн сторінки та приступати до роботи. Запитати здобувачів: яку б тематику обрали? Можливо уже хтось веде свій блог? Яка тема для них є цікавою та актуальною? Спробувати прямо на уроці відзняти коротке відео-звернення до глядачів відповідно до своєї тематики.

  1. Домашнє завдання:
  • 1. Створити та налаштувати особистий блог.
  • 2. Написати перші 2 дописи у блозі. Наявність малюнка в кожному дописі обов'язкова.
  • 3. Створити ще одну сторінку блогу. Наприклад, Мої захоплення, Мої досягнення, Це цікаво тощо. Наповнити її інформацією.
  • 4. Додати декілька гаджетів у своєму блозі. Наприклад, Кількість переглядів сторінки, Контактна інформація, Перекладач та ін.

5. На сторінці Учасники вписати URL-адресу свого блогу.

 


Додаток Б

Презентація до уроку

«Поняття блогу, різновиди блогів. Створення й оформлення блогів. Практична робота»

 

 

 

 

 


Додаток Б

Тема уроку: Антивірусні програми, їх класифікація та принципи роботи.

Навчальна мета: Познайомити здобувачів освіти з поняттям «вірус», «антивірусна програма», їх різновидами, класифікацією та принципом роботи. Ознайомитися з історію появи вірусів та антивірусних програм.

Розвивальна мета: створювати умови для розвитку логічного мислення здобувачів освіти, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес при демонстрації різних способів пізнання світу, різних прийомів подачі навчального матеріалу, розвивати самоосвітню компетентність, уміння запам’ятовувати.

Виховна мета: виховувати у здобувачів освіти позитивне відношення до навчання через мотивацію учбової діяльності, шляхом розкриття практичного значення теми, виховання уважності, акуратності, дисциплінованості, посидючості.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку:  змішаний урок (теорія і практика).

Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, флешка з презентацією «Віруси і антивірусні програми», опорні конспекти.

Епіграф уроку:

«Відкриття приходить лише до тих,

 хто готовий до їх розуміння»

Луї Пастер

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Мотивація навчальної діяльності
  4. Вивчення нового матеріалу
  5. Узагальнення та систематизація знань
  6. Підведення підсумків уроку
  7.  Рефлексія
  8. Домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевіряємо список присутніх на уроці, перевірка стану підготовленості групи до уроку. Доброго дня, шановні здобувачі освіти. Сьогодні у нас буде цікавий урок і ч сподіваюся, що ви вкінці буде захоплені від отриманої інформації. Які асоціації викликає у вас слово «урок»? Давайте розкладемо його по літерах. Учні називають, викладач записує на плакаті: У – удача, успіх, Р – радість, раціональність, О – обдарованість, освіченість, К – кмітливість, компетентність - Сподіваюсь, що сьогодні на уроці на нас чекає і успіх, і радість, ви зможете продемонструвати свою обдарованість і кмітливість.

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Отже, розпочнемо наш урок, та спочатку згадаємо

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сучасний світ не можна уявити без комп’ютерів, адже майже усі основні сфери життя пов’язані з даним пристроєм. Так як пандемія змушувала залишатися вдома всіх учасників навчального процесу, то слід використовувати усі відомі нам програми з користю. Карантин і навіть запровадження надзвичайної ситуації в деяких областях через поширення корона вірусу не залишили вибору багатьом працівникам – їм довелося терміново та прискорено підвищувати свою кваліфікацію і опановувати цифрову грамотність для дистанційного способу роботи чи навчання. Тим паче, що розвиток ситуації в інших країнах дає зрозуміти – карантин з великою ймовірністю будуть впроваджувати час від часу знову.

Те, що можна працювати та навчатись не виходячи з дому, на перший погляд є досить позитивним. Та все ж таки, варто пам’ятати, що це має свої труднощі. Найголовніше, щоб наші гаджети нас не підвели.

  • А як ви гадаєте, на скільки потрібні та важливі нам  в житті сьогодні комп’ютери ?

Відповіді учнів.

Саме тому, ми сьогодні поговоримо про безпеку комп’ютера, а саме антивірусні програми, їх класифікація та принципи роботи. (слайд 2)

ІV. Вивчення нового матеріалу

Спочатку слід з’ясувати значення поняття «антивірус». Чи знає хтось з вас що це таке?

  • Це така програма, яка виявляє й знешкоджує комп'ютерні віруси. (слайд 3)

Так, вірно. Усі антивірусні програми створені для захисту і очищення персонального комп’ютера від різних шкідливих програм (вірусів, троянів, руткітів та інше), а також для запобігання інфікування комп'ютера таким програмним забезпеченням. Слід зауважити, що віруси у своєму розвиткові випереджають антивірусні програми, тому навіть у випадку регулярного користування антивірусів немає 100% гарантії безпеки. Антивірусні програми можуть виявляти та знищувати лише відомі віруси, при появі нового комп'ютерного вірусу захисту від нього не існує до тих пір, поки для нього не буде розроблено свій антивірус. Однак, багато сучасних антивірусних пакетів мають у своєму складі спеціальний програмний модуль, який називається евристичний аналізатор, і який здатний досліджувати вміст файлів на наявність коду, характерного для комп'ютерних вірусів. Це дає змогу вчасно виявляти та попереджати про небезпеку зараження новим вірусом. Слід запам’ятати, що використання більше одного антивірусу для захисту в режимі реального часу може викликати конфлікт програмного забезпечення і викликати збій програми взагалі.

  • А хтось з вас знає що таке «вірус» і коли він з’явився?
  • Варіанти відповідей здобувачів освіти.

Комп'ютерний вірус (англ. computer virus) — комп'ютерна програма, яка має здатність до прихованого самопоширення. Одночасно зі створенням власних копій віруси можуть завдавати шкоди: знищувати, пошкоджувати, викрадати дані, знижувати або й зовсім унеможливлювати подальшу працездатність операційної системи комп'ютера. (слайд 4)

Вперше про комп'ютерні віруси почали говорити ще у кінці 40-х років ХХ століття. Так відомій вчений Джон фон Нейман, читав серію лекцій «Теорія організації складних автоматів» у Нью-Йоркської університеті, у якій мова йшла про автомати чи машини, які зможуть самостійно копіюватись. У той час вірусам надавалася містична сила, вважалося, що вони захоплять інформаційний світ і самостійно керуватимуть машинами.

У другій половині ХХ століття почалися лабораторні експерименти, в ході яких виникали віруси. У 1959 році на ЕОМ виявлений вірус, який з’їдав половину слова.

Перший вірус  на комп’ютері реальних користувачів був створений для ПК компанії Apple лише у 1981 році. І зробив це  15-річний юнак, який не переслідував жодної корисливої мети. Нічого поганого вірус не робив, він лише виводив на екран зображення, про те, що комп’ютер заражений вірусом Ель-клоно. (слайд 5)

Перші віруси для комп’ютерів, якими ми використовуємо у повсякденному житті, крім Apple-сумісних, створили у 1987 році у Пакистані двоє братів-програмістів. В коді вірусу вони вказали свої імена, адресу та телефон, для того щоб визначити рівень піратства в їх країні, тобто просто хотіли виміряти на скільки часто їх програми будуть копіюватись з одного комп’ютера на інший. Важливо відмітити, що тоді це був абсолютно безневинний вид діяльності.

Такий вид діяльності швидко став популярний для молоді і вони почали створювати комп’ютерні віруси, цих підлітків прийнято називати – кіберпанками. Їм поступово стало не цікаво писати прості віруси, хотілось себе проявити, стати відомими і так з’явились перші деструктивні комп’ютерні віруси – головною метою яких було повне знищення інформації на комп’ютері. Саме цей тип вірусів уже налякав світову спільноту і фактично спонукав до створення антивірусної галузі як такої.

У 1995 році розпочалася епідемія вірусу «Чорнобиль», що мав іншу назву –WinChih. Чому саме така назва?  Тому, що цей вірус кожний рік 26 квітня знищував дані BIOS - це первинна операційна система, на кожному комп’ютері,і фактично виводив його з ладу. Спочатку усі думали, що новостворений вірус може фізично зламати комп’ютер.  Але, все таки, фізично комп’ютер не ламався, хоча процедура відновлення BIOS у той час була досить дорогою і інколи простіше було придбати нову материнську плату, ніж відновлювати стару.

Цікавим є той факт, що автор вірусу був знайдений. Ним виявився мешканець Південної Кореї, він навіть зізнався у скоєному, але оскільки в Південній Кореї на той час не було відповідного законодавства і постраждалих від вірусу в самій Кореї, то автор вірусу не поніс ніякого покарання.

Вже у кінці 90-х років американські компанії активно використовували електронну пошту як основний засіб документообігу. У 1999 році була поширена епідемія мережевого хробака «Меліса», який розповсюджувався по електронній пошті, заражаючи комп’ютери, при чому сам по собі він не запускався і не завдавав шкоди комп’ютеру. Він просто сам пересилався на всі адреси, із книги контактів.  Практично користувачам надходив лист від знайомого з повідомленням: «Ой подивись, який цікавий файл». У разі запуску файлу активувався сам вірус і розсилав далі подібні повідомлення. Тобто, по суті, перші віруси запускали самі користувачі. (слайд 6)

Сьогодні конкуренція між антивірусами від різних розробників досягла небувалих висот, а це значить більшість антивірусів, в тому числі і безкоштовних справляються зі своїми завдання на дуже високому рівні.

Розглянемо основні антивірусні програми:  (слайд 7)

https://winsoft.com.ua/images/stories/flexicontent/item_347_field_15/l_dr_web_cure_it_icon.png

Dr.WEB CureIt  - антивірусний пакет для пошуку вірусів і троянських програм

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/ad_aware/ad_aware_icon.png

Adaware Antivirus Free  - популярна багатофункціональна безкоштовна антишпигунська і антивірусна програма.

Продолжение работы Microsoft Security Essentials на Windows XP после 8  апреля 2014 / Хабр

Microsoft Security Essentials (MSE) - безкоштовний пакет антивірусних програм від компанії Microsoft, призначений для боротьби з різними вірусами, шпигунськими програмами, руткитами і троянськими програмами.

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/avast/avast_icon.png

Avast Free Antivirus - повноцінна безкоштовна антивірусна програма для використання на домашньому ПК.

 

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/avira_antivir_personal/avira_antivir_icon.png

Avira Free Antivirus – антивірусна програма, що забезпечує ефективний захист від вірусів.

 

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/avg_antivirus/avg_antivirus_icon.png

AVG AntiVirus Free – популярна безкоштовна антивірусна програма, проста у використанні з низькими системними вимогами.

 

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/kaspersky_free/Kaspersky_Free_Anti-Virus_icon.png

Kaspersky Free Anti-Virus антивірусна програма, для захисту ПК в режимі реального часу.

 

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/Comodo_Antivirus/Comodo_Firewall_icon.png

Comodo Antivirus – ефективний антивірус, який знаходить і знищує  небезпечні програми і віруси.

 

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/pc_tools_antivirus_free/pc_tools_antivirus_free_icon.png

PC Tools AntiVirus Free – безкоштовний інструмент захисту компютера від шкідливого програмного забезпечення.

 

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/360_total_security/360_total_security_icon.png

360 Total Security Essential - потужна антивірусна програма з додатковими можливостями по оптимізації і очищення комп'ютера, також має можливості брандмауера і пісочниці.

 

https://img.biblprog.org.ua/programsimages/kaspersky-security-cloud-free/kaspersky-security-cloud-free_icon.png

Kaspersky Security Cloud Free - безкоштовний антивірус для ПК Windows з можливістю хмарного управління захистом.

(слайд 8)

Тож узагальнимо, що антивірусна програма – це спеціалізована програма для виявлення комп'ютерних вірусів, а також небажаних (вважаються шкідливими) програм і відновлення заражених (модифікованих) такими програмами файлів і профілактики - запобігання зараженню (модифікації) файлів або операційної системи шкідливим кодом.

Основні завдання антивірусних програм: (слайд 9)

Сканування файлів и програм в режимі реального часу

Сканування комп'ютера за потребою

Сканування інтернет-трафіку

Сканування Електронної пошта

Захист від атак ворожок веб-вузлів

Відновлення пошкоджених файлів.

Перші, найпростіші антивірусні програми з'явилися майже одразу після появи вірусів, приблизно в 1980-х роках. Зараз розробкою антивірусів займаються великі компанії. Як і в творців вірусів, у цій сфері також сформувались оригінальні засоби;— але вже для пошуку і боротьби з вірусами. Сучасні антивірусні програми можуть знаходити десятки тисяч вірусів.

Принцип роботи антивірусних програм: (слайд 10)

Антивірусне програмне забезпечення зазвичай використовує два різних методи для виконання своїх задач:

  • Перегляд (сканування) файлів для пошуку відомих вірусів, що відповідають визначенню в словнику вірусів.
  • Знаходження підозрілої поведінки будь-якої з програм, що схожа на поведінку зараженої програми.

На сьогоднішній день існує велика кількість різноманітних антивірусних програм. Розглянемо коротко найбільш поширені в Україні.

DrWEB - один з кращих антивірусів із сильним алгоритмом знаходження вірусів. Поліфаг, здатний перевіряти файли в архівах, документи Word і робочі книги Excel, виявляє поліморфні віруси, котрі в останній час, отримують все більше поширення. Достатньо сказати, що епідемію дуже небезпечного вірусу OneHalf зупинив саме DrWeb. Евристичний аналізатор DrWeb, досліджуючи програми на наявність фрагментів коду, характерних для вірусів, дозволяє знайти майже 90% невідомих вірусів. При завантаженні програми в першу чергу DrWeb перевіряє самого себе на цілісність, після чого тестує оперативну пам'ять. Програма може працювати у діалоговому режимі, має дуже зручний інтерфейс користувача, який можна настроювати.

ADINF - антивірус-ревізор диска ADINF (Avanced DiskINFoscope) дозволяє знаходити та знищувати, як існуючі звичайні, stealth- і поліморфні віруси, так і зовсім нові. Антивірус має в своєму розпорядженні лікуючий блок ревізору ADINF - Adinf Cure Module - який може знешкодити до 97% всіх вірусів. Цю цифру наводить "ДіалогНаука", виходячи з результатів тестування, котре відбувалося на колекціях вірусів двох визнаних авторитетів в цій області - Д.Н.Лозинського й фірми Dr.Solomon's (Великобританія).

ADINF завантажується автоматично у разі вмикання комп'ютера і контролює boot-сектор і файли на диску (дата й час створення, довжина, контрольна сума), виводячи повідомлення про їх зміни. Завдяки тому, що ADINF здійснює дискові операції в обхід операційної системи, звертаючись до функцій BIOS, досягаються не тільки можливість виявлення активних stealth-вірусів на рівні переривання Int 13h, але і висока швидкість перевірки диску. Якщо знайдено boot-вірус, то ADINF просто відновить попередній завантажувальний сектор, котрий зберігається в його таблиці.

Якщо вірус є файловим, то тут на допомогу приходить лікуючий блок Adinf Cure Module, який на основі звіту основного модуля про заражені файли порівнює нові параметри файлів із попередніми, які зберігаються в спеціальних таблицях. При виявленні розбіжностей ADINF відновлює попередній стан файлу, а не знищує тіло вірусу, як це роблять поліфаги.

Антивірус AVP (AntiVirus Program) відноситься до поліфагів, у процесі роботи перевіряє оперативну пам'ять, файли, в тому числі архівні, на гнучких, локальних, мережних і CD-ROM дисках, а також системні структури даних, такі як завантажувальний сектор, таблицю розділів і т.д. Програма має евристичний аналізатор, котрий, за твердженнями розробників антивірусу здатний знаходити майже 80% усіх вірусів. Програма AVP є 32-розрядним додатком для роботи в середовищі операційних систем Windows 98, NT і 2000, має зручний інтерфейс, а також одну з найбільших у світі антивірусну базу. Нові бази антивірусів до AVP з'являються приблизно один раз у тиждень і їх можна отримати з Internet. Ця програма здійснює пошук і вилучення найрізноманітніших вірусів, у тому числі:

  • поліморфних, або вірусів, що самошифруються;
  • стелс-вірусів, або вірусів-невидимок;
  • нових вірусів для Windows;
  • макровірусів, що заражають документи Word і таблиці Excel.

Крім того, програма AVP здійснює контроль файлових операцій у системі у фоновому режимі, виявляє вірус до моменту реального зараження системи, а також визначає невідомі віруси за допомогою евристичного модуля.

Класифікація антивірусних програм: (слайд 11)

- за способом використанняя технології антивірусного захисту,

- за функціоналом продуктів,

-  за цільовими платформи.

Типи антивірусних програм:  (слайд 12)

  1. програми-детектори: призначені для знаходження заражених файлів одним із відомих вірусів. Деякі програми-детектори можуть також лікувати файли від вірусів або знищувати заражені файли. Існують спеціалізовані (тобто призначені для боротьби з одним вірусом) детектори та поліфаги (можуть боротися з багатьма вірусами);
  2. програми-лікарі: призначені для лікування заражених дисків і програм. Лікування програми полягає у вилученні із зараженої програми тіла вірусу. Також можуть бути як поліфагами, так і спеціалізованими;
  3. програми-ревізори: призначені для виявлення зараження вірусом файлів, а також знаходження ушкоджених файлів. Ці програми запам'ятовують дані про стан програми та системних областей дисків у нормальному стані (до зараження) і порівнюють ці дані у процесі роботи комп'ютера. В разі невідповідності даних виводиться повідомлення про можливість зараження;
  4. лікарі-ревізори: призначені для виявлення змін у файлах і системних областях дисків й у разі змін повертають їх у початковий стан.
  5. програми-фільтри: призначені для перехоплення звернень до операційної системи, що використовуються вірусами для розмноження і повідомляють про це користувача. Останній має можливість дозволити або заборонити виконання відповідної операції. Такі програми є резидентними, тобто вони знаходяться в оперативній пам'яті комп'ютера.
  6. програми-вакцини: використовуються для обробки файлів і boot-секторів із метою попередження зараження відомими вірусами (в останній час цей метод використовується все частіше).

 

Практична частина: установка і запуск антивірусної програми  Microsoft Security Essentials (MSE) (слайд 13)

 

Поняття «вірус» є ще й в інших галузях. Хто підкаже в яких? (слайд 14)

Так, звісно в біології. Отже, віруси – це збудники захворювань, що живуть в організмі людини,тварини чи рослини. Ці збудники бувають у вигляді клітини (це бактерії), а у дрібнішій формі – це віруси. Віруси є надзвичайно різноманітний. Новий і популярний на сьогодні є вірус COVID-19 (коронавірус), знайдений в Китаї 2019 року, що спричинив світову Пандемію. (слайд 15)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Віруси досить небезпечні, адже вони живі, мають ДНК або РНК, здатні до мутації, розмноження та виживання в складних умовах.

Єдиний спосіб боротьби – гігієна та вакцинація. (слайд 16)

Бажаємо усім здоровя. (слайд 17)

  1. Узагальнення та систематизація знань

Отже, можемо провести аналогію між персональним комп’ютером та організмом людини. Кожен може отримати ураження від вірусу, а протидія, це або вакцинація, або запуск антивірусної програми.

Назвіть декілька типів антивірусних програм, які ви запам’ятали та їх принципи роботи.

  1. Підведення підсумків уроку.  Рефлексія (слайд 18)

Пропоную здобувачам освіти продовжити фразу: я дізнався…, я навчився…, я зрозумів, мені сподобалося, мені було не зрозумілим,  мене зацікавило, у мене викликало труднощі, я не вмів, а тепер умію, та інші.

 

 

1

 

docx
Додано
24 лютого 2022
Переглядів
2077
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку