У статті висвітлені основні питання змісту й організації роботи з обдарованими учнями в сучасному навчальному закладі.
Система роботи з обдарованими дітьми
Кравченко Людмила Петрівна,
директор Христинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2
Від природи кожна дитина обдарована, але досягає висот, розкриває свою обдарованість тільки тоді, коли додає багато зусиль, потрапляє у сприятливі для цього умови.
Наша школа: гарант якості знань для учнів
Будинок творчості та самореалізації для вчителів
Школа довіри й авторитету для батьків
Наша школа – це школа сьогоднішнього дня дитини, у якому її ймовірне майбуття реалізується тут і тепер, завдяки створення особливого середовища, якому:
Дитина може вільно та повною мірою розпоряджатися своїм талантом;
Дитину вчать, як навчатися самостійно й використовувати всі можливості сучасного інформаційного середовища;
Дитину орієнтують на використання різних знань;
Генії не падають з неба,
вони повинні мати можливість
отримати освіту й мати умови для розвитку.
А. Бебель
Кожен із нас переконаний, що усі діти мають творчий потенціал. Знайти ці здібності й обдарування, створити умови для їх розвитку – основне завдання для вчителя. У державній національній програмі «Освіта. ХХІ століття» зазначено, що головною метою виховання молоді є набуття соціального досвіду, формування високоосвіченого громадянина. З цією метою в нашій державі створюються навчальні заклади нового типу. Враховуючи регіональні особливості, матеріально-технічну базу та потенціал педагогічного колективу школи, обираються напрямки діяльності закладів.
Наша школа – навчальний заклад, який створює модель інноваційної освітньої установи, зорієнтованої на особистість, яка бачить своє місце в соціумі, вміє ставити перед собою цілі і завдання, знаходити соціально можливі шляхи досягнення поставлених мети і завдань.
У зв’язку з цим формування освітнього середовища для гармонійного розвитку дітей, виявлення та підтримка обдарованих та здібних учнів стали нагальною потребою для педагогічного колективу ще в 2010 році (у новій редакції в 2016 році), коли була розроблена на основі Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю та іншими нормативно-правовими документами (Додаток 1) й для реалізації Концепції, Статуту навчального закладу модель «Система роботи з обдарованими учнями» (Додаток 2) та розроблено прогностичну модель особистості обдарованого учня (Додаток 3).
Важливим у формуванні пізнавальної активності, розвитку учнівської творчості та обдарувань є поступовість та систематичність протягом всього шкільного життя дітей.
Головні завдання, які ставить перед собою педагогічний колектив
школи
Усвідомлюючи це, педагогічний колектив та адміністрація школи перед собою поставили завдання:
Визначені засади формування творчої особистості, які базуються на основі такої ієрархії понять: задатки, здібності, обдарованість, творча обдарованість, талант.
Основним засобом практичної реалізації моделі школи з обдарованими та здібними учнями є шкільна Програма роботи з обдарованою молоддю на 2016-2020 роки (попередня 2010-2015 роки) (Додаток 4).
Актуальність програми обумовлена необхідністю виховання творчої особистості, здатної до самореалізації та саморозвитку.
Мета програми: створення у школі сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу, пошуку, підтримки та стимулювання інтелектуально та творчо обдарованих дітей.
Інструментарієм змін стали інноваційні технології:
навчання: комунікативна технологія при вивченні іноземних мов, технологія критичного мислення при викладанні гуманітарних дисциплін, проектна технологія навчання при вивчені математики, фізики, хімії, інформатики, біології та ігрова технологія в початковій школі, Intel-технологія при вивченні всіх предметів, здоров’язберігаючі технології;
управління: створення соціально - орієнтованої системи управління навчальним закладом;
виховання: програма «Психолого-педагогічного супроводження розвитку соціальної особистості учня»;
моніторингу якості освіти
Очікувані результати виконання Програми:
Принципи впровадження та реалізації моделі
1. Єдність – передбачає спільність мети і завдань кожного з ступенів, наступність і взаємозв’язок між ними, надання усім дітям однакових стартових умов для здобуття загальної середньої освіти незалежно від соціального становища батьків. Школа є невід’ємною ланкою системи безперервної освіти і забезпечує рівень загальноосвітньої підготовки, достатній для подальшого здобуття освіти на наступних її етапах.
2. Варіативність – означає визнання правомірності різних шляхів реалізації єдиної мети і завдань шкільної освіти на основі застосування різних педагогічних систем і технологій.
3. Демократичність – визначається відкритістю перед суспільством, участю учнів, їхніх батьків, педагогічного колективу і представників громадськості у розробці та реалізації стратегії і змісту її діяльності, відповідальністю навчального закладу за якість освітніх послуг перед споживачем і державою.
4. Поєднання національного і загальнолюдського – означає, що домінантою виховного процесу має стати виховання в учнів патріотизму з новим змістовним наповненням. З одного боку, це виховання почуття любові до рідного краю, свого народу, держави, відповідальності за їх майбутнє, а з іншого – відкритість до сприйняття різноманітних культур світу, освоєння фундаментальних духовних цінностей людства – гуманізму, свободи, справедливості, толерантності, культури миру, національного примирення, збереження при- роди.
5. Світський характер – означає побудову освітнього процесу на засадах наукових знань, розгляд будь-якого предмету вивчення у відповідності з даними про нього сучасної науки. Втручання в діяльність школи релігійних організацій, пропаганда релігійних віровчень, прилучення учнів до релігійної віри у школі не допускаються. Водночас у процесі вивчення гуманітарних предметів доцільне загальне ознайомлення школярів з релігіями як феноменом загальнолюдської культури.
В основу роботи з обдарованими дітьми покладено принципи:
Механізм впровадження моделі
«Система роботи з обдарованими учнями»
Крок 1. З метою успішної реалізації програми в педагогічному колективі почалося вивчення науково-теоретичних засад і спеціальних методик виявлення, визначення якостей, якими володіють учні, що стали на шлях розвитку обдарованості (креативність, високий інтелект, працездатність, творчість та ін.).
Дуже важливо, щоб учитель мав терпіння простежити за розвитком обдарованих дітей, не квапився «ставити хрест», а намагався розгледіти потенційні можливості учнів. Адже кожна обдарована дитина відрізняється одна від одної характерними ознаками обдарованості, досягає виключно високих результатів в одному чи декількох видах діяльності. С.Л. Рубінштейн писав: «Обдарованість однієї людини так само відрізняється від обдарованості іншої, як відмінне їх життя».
Працюючи над розвитком здібної дитини, дуже важливим є її підтримка, створення сприятливих умов для навчання й особистісно спрямованого розвитку. Відомо чимало випадків, коли обдаровані діти раптом перестають показувати визначні результати і надалі нічим особливим не виділяються з-поміж ровесників. Японці кажуть, що у 5 років усі діти геніальні, у 10 років – талановиті, а в 15 – звичайні діти. Тому розвивати здібності дітей у навчально-виховному комплексі починаємо ще в ранньому шкільному віці. Педагогічний колектив спрямовує свою роботу так, щоб уже у дитячому віці закладалось бажання цілісності світу, розвивалася особистість, плекались її духовність, характер, психічне і фізичне здоров’я. Дитина з її правом на цікаве, щасливе життя – найбільша цінність нашого навчально-виховного комплексу.
Крок 2. У навчальному закладі створили інформаційний банк даних «Обдарованість». З цією метою зібрані відомості:
Результатом такої роботи є також стенди «Наша гордість», «Медалісти школи», «Ними пишається школа», які розміщені в коридорі.
Крок 3. Наступним етапом є проектування очікуваних результатів, що є адитивним визначенням вектора роботи вчителів, адміністрації, шкільного психолога, шкільних методичних об’єднань, сім’ї з одного боку та учня з другого. На цьому етапі на перший план виходить науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими учнями.
Шкільними методичними об’єднаннями:
Принципи розробки програм для обдарованих дітей
Адміністрацією школи:
Методичною радою:
Шкільним психологом:
Для досягнення поставленої мети у школі створена і постійно вдосконалюється система роботи з обдарованою молоддю, яка є сукупністю змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб’єкта творчої діяльності.
У школі працює творча група вчителів, яка розробляє рекомендації щодо системи пошуку обдарованих дітей, пам’ятки вчителям, класним керівникам щодо розвитку творчих здібностей. Організація навчально-виховного процесу в закладі спрямована не на максимальне навантаження учнів навчальним матеріалом, а на розвиток їх здібностей. Творчість учнів, новизна та оригінальність їхньої навчальної діяльності виявляються тоді, коли вони самостійно ставлять проблему і знаходять шляхи її вирішення. При цьому ми намагаємось створити умови для постійного зростання рівня творчості обдарованих дітей, знаходити оптимальні співвідношення всіх видів їх діяльності, щоб одержати найкращі результати.
Крок 4. На розвиток здібностей школярів, оптимальне співвідношення всіх видів їх діяльності, формування різних видів обдарованості, у першу чергу, спрямована організація освітнього процесу.
У школі прагнемо створити також освітній простір, спроможний задовольнити різнобічні потреби учнів, схильних до вивчення певних навчальних дисциплін, які викладають вчителі вищої категорії, керівники методичних об’єднань. У пошуках забезпечення рівного доступу до освіти всіх дітей, створення умов для саморозвитку, самореалізації кожного, для самоутвердження, підготовки до життя, враховуючи інтереси, здібності та нахили учнів, з 2006 року було запроваджене профільне і поглиблене вивчення предметів, з 2018 року вивчення окремих предметів (за вибором учнів) на профільному рівні. На сьогодні наші старшокласники вивчають математику, історію, українську мову як профільні предмети.
Допрофільна підготовка здійснюється шляхом введення курсів за вибором, поглибленого вивчення окремих предметів на диференційованій основі.
У 5-7 класах – підготовка учнів до свідомого вибору профільного навчання.
У 8-9 класах – здійснюється допрофільна підготовка з української та математики. Так, в цьому навчальному році для учнів 8 класу організовані факультативи «Синтаксис простого та простого ускладненого речення», «Практикум з культури українського мовлення», «Нестандартні методи розв’язування деяких рівнянь вищих степенів», для дев’ятикласників – факультатив «Практикум з культури українського мовлення».
Для учнів 10 класу організовані факультативи «Основи теорії літератури», для випускників – «Синтаксис української мови» та «Основи культури мовлення».
Під час планування варіативної складової навчального плану обов’язковим є дотримання принципу наступності.
Введення за рахунок годин варіативного освітнього компонента профільних предметів сприяє формуванню стійкого інтересу до предмета, розвиває відповідні здібності, орієнтує на вибір професії, пов’язаної з цими предметами.
Розуміючи важливість багатопрофільності навчання, уже сьогодні разом з колективом школи працюємо над проектом навчального плану на наступний навчальний рік.
Педагоги докладають всіх зусиль для того, щоб розвивати здібності дітей у різних видах діяльності. Вони шукають нестандартні форми роботи з обдарованими учнями в навчально-виховному процесі, шляхи забезпечення розвивального навчання здібних дітей, впроваджують інноваційні технології. Звісно це потребує творчості, інноваційного стилю мовлення, готовності до дослідницької і експериментальної роботи, здатності створювати не тільки авторські програми, але й готувати навчальні посібники, методичні матеріали.
Учителі ведуть постійну роботу в напрямі диференціації та індивідуалізації навчально-виховного процесу, добирають різнорівневі завдання, виготовляють відповідний роздатковий матеріал, працюють з учнями в позаурочний час.
Широкого застосування сьогодні знаходять тести інтелекту, які не тільки лежать в основі виявлення обдарованих школярів, діагностики їх здібностей, а й підготовки до здачі зовнішнього незалежного оцінювання під час прийому до навчальних закладів.
Крок 5. Великого значення в навчальному закладі приділяється гуртковій роботі. Предметні й художні гуртки, клуби, секції, творчі об’єднання дозволяють найбільш повно задовольнити різнобічні інтереси учнів, оскільки створюються на основі спільності захоплень, здібностей учнів:
театральна студія «Мальва» ляльковий театр "Казка”
Через розгалужену мережу гуртків насамперед формується художня обдарованість. Вихованці гуртків – переможці та лауреати районних і обласних конкурсів: Міжнародного конкурсу шкільних медіа, що відбувся 23-25 травня 2015 року в м.Миколаєві; Міжнародного фестивалю дитячої демократії, творчості, телебачення та преси «Золота осінь Славутича»;обласного конкурсу відео-поезій Симоненка «Чорна підкова»; регіонального конкурсу юних художників "Веселкова палітра" на базі Уманського гуманітарно-педагогічного коледжу ім. Шевченка; обласного фестивалю-конкурсу дитячої художньої творчості «Мистецький дивокрай Черкащини», обласного імпровізованого конкурсу театралізованих літературних композицій «З Кобзарем у серці», Регіонального конкурсу читців-декламаторів «Барви слова»; Регіональної олімпіади з мистецтва інших.
Одним із важливих напрямків роботи із творчо обдарованою особистістю є формування в учнів активної громадянської позиції. Людина може досягти визнання лише через результати у суспільно корисній діяльності, а для цього вона мусить включитися в один чи кілька з тисяч можливих видів діяльності і розвивати свої здібності. Цьому сприяє учнівське самоврядування – простір для розвитку особистості. Воно в нашій школі є не формальним органом у шкільному житті і відіграє в ньому значну управлінську роль. Це розширення діяльності дорослих і дітей – членів єдиного колективу – і можливостей для їх об’єднання, творчого пошуку, виявлення ініціативи, розвиток організаційних навичок. Це можливість навчитися жити й працювати за законами демократичного суспільства, де існують гуманістичні відносини між людьми.
В основу діяльності учнівського самоврядування покладено принципи:
Сфери діяльності органів самоврядування нашої школи різні. Проте вся робота спрямована на всебічний розвиток школярів, залучення переважної більшості до різноманітної суспільно корисної діяльності, трудових справ, виховних заходів, виводячи учнів з "пасиву" в "актив", виявлення лідерських здібностей дітей.
Координує роботу учнівського самоврядування учнівський парламент, до складу якої входять голови центрів: «Центр з питань навчання», «Центр з питань дозвілля», «Центр з питань спорту», «Центр з питань дисципліни і порядку"», «Центр з питань інформації», «Центр з питань суспільно корисних справ". Кожен центр має свої обов’язки і несе відповідальність за певний напрямок діяльності самоврядування. На учнівській раді (щосереди) та загальношкільній лінійці (щопонеділка) підводяться підсумки зроблених справ. Це дає можливість кожному класу без винятку бути задіяним в загальношкільних заходах, кожному учню відчути відповідальність за доручену справу, гордість за її результат та потрібність колективу школи, проявити свої лідерські якості.
Крок 6. Формою навчальної роботи з учнями для розвитку інтелектуальної обдарованості є Наукове Об’єднання Учнів, яке активно співпрацює з Науковим Об’єднанням Учителів. Творчим кредо всіх вчителів та вихователів стали слова: «Людина творить людину, творчість породжує творчість» та «Від творчо працюючого вчителя до творчого учня».
12.
Велике значення для науково-дослідницької роботи учнів мають тісні зв’язки з ВНЗ. Представники вищих навчальних закладів надають ґрунтовну допомогу вчителям та учням школи в науковій роботі, ведуть активну профорієнтаційну роботу.
Згідно з договором про співпрацю з Уманським державним університетом імені Павла Тичини організована шкільна університетська кафедра.
З метою виконання договору про спільну освітню діяльність передбачена співпраця за напрямками:
Значна роль у школі відводиться предметним олімпіадам, які розглядаються адміністрацією з точки зору управління пізнавальною діяльністю учнів та вчителів та як засіб розвитку академічної обдарованості.
Результатом роботи вчителів з академічно обдарованими учнями є щорічневі переможці та призери районного та обласного етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових предметів. Спостерігається позитивна динаміка щодо збільшення кількості перших та других місць.
2015-2016 навчальний рік
28 переможців ІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів;
2 призери ІІ (обласного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів.
2016-2017 навчальний рік
22 переможці ІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів;
3 призери ІІ (обласного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів.
2017-2018 навчальний рік
39 переможців ІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів;
8 призерів ІІ (обласного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів.
2018-2019 навчальний рік
28 переможців ІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів;
14 призерів ІІ (обласного та регіонального) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів.
2019-2020 навчальний рік
29 переможців ІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів;
10 призерів ІІ (обласного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів.
Одним із результатів співпраці є щорічна науково-практична учнівська конференція «Мій внесок у наукову скарбницю країни». З 2011 року, коли було започатковано її проведення, на суд журі було представлено 28 учнівських науково-дослідницьких робіт, 7 із них посіли призові місця на обласному етапі конкурсу-захисту учнівських робіт МАН у 2015/2016 навчальному році – 4, 2 перемоги у Всеукраїнському чемпіонаті з інформаційних технологій "ЕКОСОФТ – 2015» (ІІІ місце). У минулому навчальному році учні Христинівської ЗОШ І-ІІІ ст.№2 зарахували 3 призових місця в скарбничку Христинівського району за підсумками участі в обласному конкурсі-захисті науково-дослідних робіт, у цьому 2019-2020 навчальному році –
Ефективними формами спільної роботи є проведення шкільних етапів турнірів та індивідуальна підготовка учнів до участі в інтелектуальних конкурсах різного рівня: знавців української мови імені П. Яцика, Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, «Об'єднаймося ж, брати мої!», «Безпека та мир в Україні».
Учні школи — призери обласного конкурсу «Грайлива веселка“, «Мистецький дивокрай Черкащини, «Зоологічна галерея», Всеукраїнських конкурсів «Світ моїх прав», «Права очима дітей», «Космічні фантазії», «Безпека та мир в Україні. З кожним роком зростає популярність інтелектуальних конкурсів. Окрім традиційних конкурсів «Кенгуру» і «Левеня», «Колосок», учні долучилися до участі у конкурсі з інформатики - «Бобер», з англійської мови - «Грінвіч», у Всеукраїнській грі «Соняшник»
Хтось відомий колись сказав: «Освіта - як гроші: її потрібно мати багато, інакше все одно будеш виглядати бідно». Якщо перефразувати цей афоризм, то можна з впевненістю сказати, що наша школа є багатою, адже має учнів, якими можна гордитися.
Крок 7. Результативність всього колективу навчального закладу очевидна. Моніторингові дослідження серед учнів показали, що протягом 2009-2016 років кількість дітей-переможців конкурсу зросла, а отже, значно зросли показники в навчально-виховному процесі.
Таким чином, позитивна мотивація, системна робота з реалізації програми дали свої результати: ми отримали насичений виховний простір, який сприяє створенню, розвитку і забезпеченню ефективного функціонування виховної системи школи, співдіяльності дорослого та дитини.
Система заохочувальних заходів для педагогів, що працюють з обдарованими дітьми
Успіхи учнів, учителів – не випадковість. Кожного уроку, на кожному заході, в позаурочний час мудрі досвідчені вчителі передають всі свої знання, життєвий досвід своїм вихованцям. Вони навчають їх бути компетентними не тільки в окремому питанні, предметі, а й комфортно відчувати себе в дорослому житті, коли необхідно самостійно вирішувати життєво важливі проблеми, швидко знаходити оптимальні рішення в нестандартних ситуаціях.
Розвиток обдарованих учнів неможливий без творчих підходів до роботи з ними педагогів. У школі створена система заохочувальних заходів, що посилюють мотивацію педагогів до діяльності з виявлення й розвитку дитячої обдарованості.
Система заохочувальних заходів для учнів
У нашому закладі, кожен учень, який доклав зусиль і досяг успіхів у різних сферах шкільного життя, може відчути себе переможцем, повірити у свої сили й заслужити особливу шану від друзів і дорослих. А це дуже важливо для кожного, щоб тебе почули, побачили, відзначили твої успіхи і надихнули на нові звершення.
У підтримку творчих та обдарованих учнів школи створено благодійний фонд Валентини Дашковської, випускниці школи 1980 року, сьогодні – директора Приватної Лігвістичної гімназії м.Києва. Премією Валентини Дашковської та премією директора школи в кінці навчального року на святі Останнього дзвоника відзначаються переможці предметних олімпіад, конкурсів МАН за високі досягнення у навчанні та науково-дослідницькій діяльності.
З метою створення сприятливих умов для самовизначення і самореалізації учнів, підтримки та стимулювання розвитку обдарованих учнів вже стало гарною традицією на кінець навчального року проводити конкурс “Учень року”, що перетворюється уже у величне свято «Вернісаж особистостей», на якому нагороджуються кращі учні, які протягом року захищали честь школи, здобуваючи перемогу в олімпіадах, різноманітних конкурсах, фестивалях художньої самодіяльності та спортивних змаганнях, брали активну участь у житті школи. Його завжди чекають, старанно працюють і керівництво, і батьки, і класні керівники, і члени учнівської ради та експертна група шкільного конкурсу «Учень року», на плечах якого лежить відповідальність у визначенні переможців.
На фестивалі творчості «Вернісаж особистостей», який сьогодні проходить за підтримки міського голови Наконечного М. М., у попередні роки за підтримки екс-голови районної ради Передрія М.А. (2013) та депутата обласної ради Плужника М.А. (2014), учні-номінанти та клас-лідер нагороджуються грамотами та призами, цікавими поїдками від меценатів.
Щорічний шкільний «Вернісаж особистостей є потужним мотиваційним фактором як моральної, так і матеріальної підтримки обдарованих учнів, їхніх керівників та батьків, одним із способів створення ситуації успіху, що в свою чергу дозволяє реалізувати задачі програми.
Працюючи з кожною дитиною, школа створює всі умови для того, щоб у дорослому житті вона могла само реалізуватися, самовизначитися і досягти успіху. Звісно, така робота в школі вимагає душевних та фізичних зусиль. Це складна, копітка і виснажлива праця. Однак саме творчий підхід до роботи дає можливість відновлювати наснагу та натхнення, вірити в краще майбутнє.
Система роботи школи з обдарованими учнями: з досвіду роботи С. 1