Система завдань і вправ у роботі з дітьми з ООП як засіб формування життєвих компетентностей і цінностей
Вступ
В Україні продовжується процес реформування системи освіти. Інструментом становлення нової освіти є інноваційна діяльність, яка заснована на внесенні якісно нових елементів у навчальний процес. Тому у сучасних реаліях проблема пошуку ефективних методів та прийомів навчання дітей з особливими освітніми потребами є актуальною, розв’язання якої дозволить сформувати основну систему освітньої компетентності, покращити соціальні та моральні якості дитини.
Дана розробка допоможе батькам і педагогам, які працюють з дітьми ООП. Важливе значення вправ і завдань, які подані у формі гри, полягає в тому, що діти в невимушеній формі, відтворюючи світ дорослих, засвоюють моральні норми, отримують уявлення про професійні та сімейні ролі. Гра під час навчання забезпечує розвиток у дітей рухових, розумових та мовленнєвих навичок. Діти, відображаючи в грі різні сторони життя та особливості діяльності дорослих, поповнюють і уточнюють свої знання про навколишній світ, вчаться співпереживати і відрізняти вимисел від реальності.
Діти з ООП для засвоєння способів орієнтування в навколишньому світі, для виділення та фіксування властивостей та відносин предметів, для розуміння тої чи іншої дії потрібно набагато більше повторень, ніж іншим дітям.
Система завдань в даній розробці дозволяють забезпечити необхідну кількість повторень за допомогою різного матеріалу зі збереженням емоційно позитивного ставлення до заняття.
Таким чином, особлива роль гри в навчальному процесі визначається тим, що гра має зробити сам процес навчання емоційним, дієвим, та дозволити дитині здобути власний досвід.
Вправи та завдання для дітей з особливими освітніми потребами різного віку.
(Всі вправи та ігри спрямовані на розвиток когнітивних процесів дитини, емоційно-вольової сфери, сенсомоторики та розвиток дрібної та великої моторики.
«Веселі шнурочки»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, орієнтування в просторі. Формувати вміння нанизувати предмети, відповідно до завдання. Закріплювати кольори, та рахунок в межах п’яти. Виховувати терпіння.
Хід гри:
В кишеньці знаходяться предмети-квіти для нанизування. Діти вибирають квіти і нанизують на шнурки.
Завдання:
1. Дістати із кишеньки квіти.
2. Нанизати квіти відповідно до кольору шнурка.
3. Нанизати на одну сторону шнурка великі квіти, а на другу сторону – маленькі.
4. Нанизати почергово великі і малі квіти.
5. Нанизати квіти на заданий дорослим колір шнурка, протилежний кольору квітки.
6. Нанизати квітки за певною кількістю, вказаною дорослим.
Дидактична гра «Хто сховався у пісочку»
Мета: сприяти розвитку дрібної моторики та активізувати цікавість.
Матеріал: іграшкова ємність з розсипчастим піском, дрібні яскраві іграшки.
Хід гри:
Ця гра проводиться в групі, або на вулиці в пісочниці. Вихователь пропонує відшукати та впізнати на дотик предмети заховані у піску. Потім створити ігрову ситуацію, погратися знайденими іграшками.
«Гостинці для гостей»
Мета: розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності під час виготовлення кондитерських виробів; вчити правильно запрошувати і приймати гостей, сервірувати стіл, закріплювати правила гостьового етикету виховувати чемність, ввічливість.
Матеріал: тістечка, цукерки, палички об'ємної форми.
Завдання: бесіди з дітьми про те, як солодощі потрапили до столу, де можна придбати їх, і в якій кількості вживати.
Дидактична гра «ґудзикова мозаїка»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, уяву. Вдосконалювати знання дітей про кольори, величину, форму.
Хід гри:
Розглянути різноманітні ґудзики. Назвати кольори, величину, форму.
Завдання:
- викласти ґудзики заданого кольору;
- викласти ґудзики почергово за кольором;
- викласти ґудзики почергово за величиною;
- викласти ґудзики почергово за формою;
- викласти ґудзики за зразком.
«Збери по частинам»
Мета: удосконалити вміння розташовувати предмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називати деталі за величиною (великий, менший, найменший).
Матеріал: вирізані з картону/паперу частини сніговика, ялинки.
Завдання: розкласти перед дитиною деталі сніговика. Запропонувати зібрати його, починаючи з найбільшого круга.
Дидактична гра «Висуши одяг»
Мета: формувати вміння маніпулювати предметами. Закріпити основні кольори та розміри предметів одягу.
Матеріал: стінка з мотузки, прищіпки, одяг різної величини і кольору.
Хід гри.
В гості до дітей прийшла лялька і просить допомогти їй розвісити одяг .
Завдання:
- розвісити від найменшого до найбільшого;
- розвісити відповідно до пори року;
- підібрати прищіпку до кольору одягу.
«Тактильний мішечок»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, концентрацію, увагу. Вдосконалювати знання дітей про геометричні фігури. Закріпити кольори та спонукати дітей знаходити фігури відповідно до вказівки вихователя.
Матеріал: прозорі мішечки із вмістом сипучого і кольоровими фігурками (геометричні форми).
Хід гри.
Дитина може просто теребити мішечок в руках, тренуючи пальчики. Але можна давати відповідні завдання.
Завдання:
- візьми червоний мішечок і відшукай круги;
- візьми зелений мішечок і відшукай квадрати;
- візьми жовтий мішечок і відшукай трикутники;
- візьми синій мішечок і відшукай прямокутники.
- візьми білий мішечок і відшукай різні геометричні фігури.
«Впізнай на дотик»
Мета: розвивати м’язове відчуття, дрібні м’язи пальців, збагачувати словниковий запас дітей назвами твердих і м’яких матеріалів (камінці, пластикові кульки, вата і т.д.).
Матеріал: мішечки із вмістом твердих і м’яких матеріалів.
«Про що розкаже камінець»
Мета: розвивати зв’язне мовлення, дрібні м’язи пальців рук, створювати композиції із викладених форм.
Матеріал: камінці-галька різної величини.
Завдання:
- викладіть явища природи;
- викладіть те, що росте на городі;
- викладіть те, що росте в саду;
- транспорт;
- посуд і т.д.
«Вчимо емоції»
Мета: розвиток емоційної сфери, вміння диференціювати емоції і почуття інших людей.
Матеріал: різноманітні малюнки.
Завдання: діти уважно розглядають малюнки, а потім розкладають їх у два ряди - радість і смуток - в залежності від колірної гами.
«Дістань кульки»
Мета: розвивати координацію рухів та вміння користуватися ситечком. Формувати вміння розрізняти форму кулі. Ознайомити з властивостями кульки (кругла, котиться, голубого кольору). Спонукати дітей викладати кульки з води у відповідну ємкість.
Хід гри.
Створити ігрову ситуацію: кульки – це крапельки води. Вони знаходяться у воді з різними предметами.
Вихователь пропонує дітям відловити кульку за допомогою ситечка, попередньо розглянувши їх форму, назвати колір. Потім кульки викласти у ємкість.
«Танцюємо разом»
Мета: розвиток рухової пам'яті у дітей.
Завдання: Під веселу музику вчитель показує дітям який-небудь рух. Наприклад, присідає, встає і розводить руки в сторони. Дітям необхідно його повторити. Рухи можна ускладнювати і навіть придумати цікавий танець.
«Кольорові доріжки»
Мета: розвивати уяву, мислення. Закріплювати вміння групувати однорідні предмети і співвідносити різнорідні предмети за кольором.
Матеріал: панно з кольоровими доріжками, предметні картинки.
Хід гри:Викласти картинки певного кольору на доріжку такого самого кольору.
«Повітряні кульки»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, вміння розрізняти кольори.
Матеріал: кульки і шнурки різних кольорів.
Хід гри:розглянути кульки, якого вони кольору. Підібрати шнурок відповідного кольору і зав’язати вузол на повітряній кульці.
«Посади грибочок»
Мета: вчити вкладати предмет в отвір, виконувати завдання орієнтуючись на словесну вказівку; вправляти у складанні речень («Гриби ростуть у лісі». «У траві виросло багато грибів».) Закріпити поняття «один», «багато».
Матеріал: набір силуетних форм грибів, трава з прорізами.
Дидактична гра «Кольорові картинки»
Мета: закріплювати знання кольорів; вміння співвідносити предмет і колір; удосконалювати граматичний лад мовлення; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу.
Матеріал: кольорова поліетиленова доріжка, смужки з контурами предметів.
Хід гри: вчитель пропонує дитині розглянути контур предмета, назвати його. Потім, за допомогою кольорової доріжки підібрати відповідний колір предмета, назвати колір і позначити словами ознаку предмета.
«Побудуй будинок»
Мета: вчити дітей створювати цілісний образ, складати картинки за зразком, закріпити знання про геометричні фігури: квадрат, трикутник; розвивати мовлення дітей, уяву, інтерес до навколишніх предметів. Закріпити назви кольорів.
Матеріал: карточки-будиночки різних кольорів з віконцями.
Хід гри:
на столі розкладені карточки-будиночки з віконцями без дахів. Потрібно вибрати колір будинку і підібрати для нього дах. Назвати з яких геометричних фігур складається будинок.
«Потяг»
Мета: розвивати мислення, вчити розрізняти і називати кольори. Звуконаслідування руху потягу.
Матеріал: силуетні картинки потягів і вагонів різних кольорів
Хід гри:
запропонувати дітям подорожувати на потязі. Вибрати потяг і підібрати вагон відповідного кольору. Скласти розповідь про свою подорож.
«Чарівна квітка»
Мета: закріпити знання про основні кольори; розвивати увагу, мислення.
Матеріал: картинки-елементи квітки.
Завдання:
- підбери пелюстки відповідного кольору;
- будова квітки;
- склади розповідь про свою квітку.
«Зайчики»
Мета: розвивати дрібну моторику рук, увагу, пам'ять, мислення та зорове сприйняття. Формувати вміння групувати предмети по заданим ознакам. Закріпити вміння співвідносити по величині різнорідні предмети.
Матеріал: силуетні картинки зайчиків і кошиків різної величини.
Завдання:
- викласти зайчиків різної величини;
- підібрати кошики для них.
«Хто знайде квіточку для метелика?»
Мета: вчити дітей групувати предмети за кольором, використовуючи прийом накладання, використовувати пояснення «такий», «не такий», «різні», «однакові» (за кольором); формувати поняття «один», «багато»; розвивати увагу, окомір.
Матеріал: різнокольорові силуети метеликів, квіти різних кольорів.
Завдання:
- знайти для метелика квіточку відповідного кольору.
«Що де росте?»
Мета: вчити дітей розрізняти дари полів і садів за певними ознаками, групувати їх. Вчити орієнтуватися в поняттях «на», «під», «вгорі», «внизу», «біля». Закріпити узагальнюючі слова «овочі», «фрукти».
Матеріал: дерево, поле, силуетні картинки овочів і фруктів.
Завдання:
- розклади врожай за місцем їх вирощування;
- охарактеризуй даний предмет врожаю (колір, форма, смакові якості);
- назви одним словом;
- місце знаходження відповідно до інших предметів врожаю.
«Якого кольору шубка?»
Мета: закріпити назви кольорів, розвивати мовлення, пам'ять.
Матеріал: силуетні зображення ляльок у верхньому зимовому одязі.
Завдання:
- назви предмети зимового одягу.
- відшукай ляльку у одязі заданого кольору;
«Хто сховався?»
Мета: вчити дітей співвідносити предмети за кольором, використовуючи прийом накладання , впізнавати комаху за частиною зображення. Розвивати мислення, уяву.
Матеріал: силуетні картинки осіннього листя і жуків-сонечка різних кольорів.
Завдання:
- відшукай сонечко;
- поясни, чому воно заховалось під листком відповідного кольору?
- назви кольори.
«Сонечко»
Мета: вчити добирати прямокутники до круга, закріпити жовтий колір та поняття «довгий», «короткий». Вчити почергово викладати промінці, супроводжувати дії словами.
Матеріал: картка у формі круга (сонечко) та прямокутники (промінці).
«У селі»
Мета: вправляти в умінні орієнтуватись на аркуші паперу, називати житло людей і все що оточує їх навколо, розвивати уважність, зосередженість, окомір.
Матеріал: картинка із сюжетом села, предметні картинки із зображенням людей, тварин, рослин, явищ природи.
Завдання:
- розмісти картинки відповідно до їх місцезнаходження;
- склади розповідь за створеним сюжетом.
«Який номер будинку?»
Мета: закріпити вміння знаходити «сусідів» чисел у межах 10; правильно встановлювати та називати попереднє та наступне число.
Матеріал: будинки з карманами для їх нумерації, набір цифр.
Завдання:
- відшукай попереднє число;
- відшукай наступне число;
- назви числа-сусіди.
«Місток через річку»
Мета: вправляти в порядковій і зворотній лічбі, закріпити знання про числа-сусіди.
Матеріал: картки у вигляді місточка, пронумеровані кладки для містка.
Завдання:
- встанови пропущені кладки для містка у порядку зростання;
- назви «числа-сусіди»;
- порахуй у порядковому і зворотньому напрямку.
«Хто в лісі живе?»
Мета: закріпити знання про диких тварин, їх місце проживання. Вчити викладати тварин від найменшого до найбільшого у порядку зростання. Закріплювати з дітьми порядкову і кількісну лічбу. Орієнтуватися в поняттях «в», «перед», «за», «біля», «праворуч», «ліворуч».
Матеріал: картки із зображенням лісу і тварин.
Завдання:
- назви звірів і їх місце проживання;
- виклади тварин у порядку зростання;
- порахуй тварин;
- назви місце знаходження тварини відповідно до інших тварин.
«Математична квітка»
Мета: закріплювати кількісну та порядкову лічбу, вчити викладати пелюстки квітки у тій кількості, яка зазначена у серединці квітки.
Матеріал: картки із завданням, пронумеровані пелюстки квіток.
Завдання:
- виклади за порядком;
- з якою цифрою пелюстки не вистачає?
- назви сусідів;
- покажи пелюстку під номером
«Стежка до підніжжя гори»
Мета: закріплювати вміння складати числовий ряд.
Матеріал: картки у формі камінців з крапками від 1 до 5.
Завдання:
- розклади картки в зростаючому порядку від кількості крапок.
«Годинник»
Мета: вчити визначати час за допомогою годинникової стрілки.
Матеріал : циферблат годинника, стрілки.
Завдання:
- які годинники ви знаєте?
- назви цифри на циферблаті у порядку їх зростання;
- рахуй у зворотньому напрямку;
- вистав час за вказівкою вихователя;
- режим дня і годинник – взаємозв’язок.
«Склади з частин»
Мета: вчити дітей бачити цілісний образ, складати картинку з чотирьох частин за зразком , формувати вміння визначати яка з частин відсутня на картинці, розвивати інтерес, мислення, виховувати волю, цілеспрямованість, позитивне ставлення до героїв знайомого мультфільма.
Матеріал: картки розрізані на чотири частини.
Завдання:
- склади ціле з частин;
- впізнай і назви мультиплікаційного героя.
«Хто де живе?»
Мета: закріплювати уявлення дітей про те, де живуть тварини, птахи, комахи. Вчити відбирати і розміщувати живі істоти відповідно до місця їх проживання; складати речення з іменниками, що позначають назви живих істот.
Матеріал: картки із зображенням домівок, силуети живих істот.
«Пори року»
Мета: вчити бачити ознаки сезонних змін у погоді, рослинах, поведінці тварин, житті та праці людей; встановлювати логічні зв’язки, відбирати явища природи відповідно до пори року.
Матеріал: картонний диск розділений на чотири сектори різних кольорів відповідно до пори року, предметні картинки.
Завдання: розмістити картинки за їх секторами.
«Від зернятка до квітки »
Мета: вчити встановлювати послідовність росту рослин
Матеріал: набір із трьох картинок рослини.
Завдання:
- виклади картинки у порядку зростання рослини.
«Лялька йде на прогулянку»
Мета: сприяти формуванню уявлень дітей про пори року та предмети одягу відповідно до сезонних змін, про послідовність процесу вдягання; розвивати пам'ять, виховувати спостережливість турботливе ставлення до ляльки.
Матеріал: силует ляльки, одяг відповідно до сезонних змін.
Завдання:
- одягни ляльку відповідно до пори року;
- назви предмети сезонного одягу;
- що зайве, поясни чому.
«Чарівна торбинка»
Мета: вчити дітей на дотик впізнавати предмети за характерними ознаками; розвивати мовлення, тактильні відчуття, уважність.
Матеріал: «чарівна» торбинка, предмети й іграшки різної фактури.
«Смачного»
Мета: активізувати та збагатити словник дітей іменниками та прикметниками; вчити правильно узгоджувати новоутворені прикметники з іменниками в роді, числі та відмінку, складати з цими словосполученнями причинні складнопідрядні речення. Розвивати монологічне та діалогічне мовлення, увагу, пам'ять, мислення.
Матеріал: ігрове поле зі схематичним зображенням предметів посуду зі стравами та напоями. Комплект карток-фішок із зображенням різних продуктів, напоїв і т.д.
Завдання:
- обрати картинку і прикласти на відповідне зображення страви;
- розповідь дітей про улюблену страву і які продукти до неї входять;
- замінити продукти іншими. Діти помічають помилку і виправляють її.
«Продукти безпечні для зубів».
Мета: вчити узагальнювати, групувати предмети за певними ознаками, розвивати зв’язне мовлення, пам'ять.
Матеріал: силуетні зображення продуктів харчування.
Завдання:
- відібрати продукти корисні для зубів;
- які вітаміни містять ці продукти;
«Що в кошику?»
Мета: закріпити назви овочів, їх колір, форму і смакові якості.
Матеріал: кошик, силуети овочів.
Завдання:
- намалюй посмішку для овочів;
- склади кошик;
- поясни чим корисні ці овочі.
«Збери картинку»
Мета: вчити дітей класифікувати диких і свійських тварин, називати групи тварин узагальнюючими словами.
Матеріал: картинки із зображенням тварин розрізані на дві частини.
Завдання:
- склади ціле з частин;
- назви одним словом;
- виправ помилку.
Мета: розвиток фонематичного сприйняття .
Завдання: Дитина має плеснути в долоні стільки разів, скільки предметів знаходиться на столі; Дорослий повільно ритмічно плескає в долоні – дитина повинна відтворити кількість оплесків.
«Вулиця»
Мета: ознайомити дітей з вулицею, навчати правилам вуличного руху; дати уявлення про дорожні знаки; вчити дотримуватись правил дорожнього руху. Виховувати вміння бути ввічливим, уважним, зосередженим.
Матеріал: макети будинків і дороги; дорожні знаки, транспорт.
Завдання:
- основні складові вулиці;
- створення різних дорожніх ситуацій .
«Небезпечні предмети»
Мета: вправляти в умінні розрізняти безпечні та небезпечні предмети, що зустрічаються в повсякденному житті; розвивати обачність, уважність; виховувати бережливе ставлення до свого життя та здоров’я.
Матеріал: картки із зображенням контурів безпечних та небезпечних предметів.
Завдання:
- відбери небезпечні предмети;
- поясни їх приналежність;
- назви яка користь і яка небезпека цих предметів.
«Склади розповідь за зразком»
Мета: вчити складати описову розповідь за зразком; розвивати зв’язне мовлення
Матеріал: картинки із зображенням пори року, матеріал, колір, застосування людьми.
«Чарівні планшети»
Мета: розвивати м’язи рук, чутливість кінчиків пальців, надання їм злагодженості, уяву, вміння орієнтуватися на площині, розвивати окомір, удосконалювати координацію, просторові уявлення (ліворуч, праворуч, вниз, вгору), виховувати впевненість, самостійність; закріпити знання про кути, геометричні фігури, вміти розрізняти їх за розміром, ділити квадрат на трикутники; удосконалювати знання дітей про цифри, вправляти у рахуванні; закріпити вміння розрізняти та називати основні кольори; вдосконалювати мову дітей.
Матеріал: дерев’яний планшет, набір різнокольорових резинок.
Завдання:
- назви геометричну фігуру;
- обведи фігуру пальчиком;
- діли квадрат на трикутники;
Гра багато варіативна.
«Знайди мою тінь»
Мета: розвиток уяви
Матеріал: картинки з малюнками на яких зображено предмети та їх тіні
Завдання: запропонувати дитині знайти тінь до кожного предмета.
«Навпаки»
Мета: розвиток пам'яті.
Завдання: дітям зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон - ніс -ліс (ліс - ніс - сон); слон - біль - міль; ніч - піч - річ; сир - мир - вир; око - лоб - вухо і т.д.
«Заплутаний шарф»
Мета:розвивати пам ять, увагу та уяву.
Матеріал: роздрукований малюнок з шарфом, кольорові олівці.
Завдання: Дитині пропонується наступна інструкція: «із яких клубків вив’язано шарф? Обведи їх кружечком.» Після обведення питаємо проте, як дитина здогадалося, чому саме так?
«Якої фігури не вистачає»
Матеріал: роздрукована таблиця з фігурами, олівець.
Завдання: дитині пропонують подивитися на малюнок з фігурами, та домалювати у вільні квадратик ту фігуру, якої не вистачає.
«Незвичайний художник»
Матеріал: роздрукована картинка з зображенням
Завдання: Спеціаліст питає дитину: «Як ти вважаєш, що забув намалювати художник. Вибери потрібні предмети з жовтого квадратика.»
«Що намальовано неправильно?
Мета: розвиток мислення та логіки.
Матеріал: роздрукована картинка з неправильно намальованими речами, олівець.
Завдання:вчитель пропонує дитині подивитися на картинку, та сказати, що художник намалював неправильно? Та пояснити чому?
«Знайди відмінності»
Мета:розвиток пам яті, уваги та уяви.
Матеріал: роздрукована картинка з відмінностями, олівці.
Завдання: дитині пропонують розглянути картинки та знайти відмінності.