Система завдань і вправ у роботі з дітьми з ООП

Про матеріал
Дана розробка допоможе батькам і педагогам, які працюють з дітьми ООП. Важливе значення вправ і завдань, які подані у формі гри, полягає в тому, що діти в невимушеній формі, відтворюючи світ дорослих, засвоюють моральні норми, отримують уявлення про професійні та сімейні ролі. Всі вправи та ігри спрямовані на розвиток когнітивних процесів дитини, емоційно-вольової сфери, сенсомоторики та розвиток дрібної та великої моторики
Перегляд файлу

Система завдань і вправ у роботі з дітьми  з ООП  як засіб формування життєвих компетентностей і цінностей

Вступ

В Україні продовжується процес реформування системи освіти. Інструментом становлення нової освіти є інноваційна діяльність, яка заснована на внесенні якісно нових елементів у навчальний процес. Тому у сучасних реаліях проблема пошуку ефективних методів та прийомів навчання дітей з особливими освітніми потребами є актуальною, розв’язання якої дозволить сформувати основну систему освітньої компетентності,  покращити соціальні та моральні якості дитини.

      Дана розробка допоможе  батькам і педагогам,  які працюють з дітьми ООП. Важливе значення вправ і завдань, які подані у формі гри,  полягає в тому, що діти в невимушеній формі, відтворюючи світ дорослих, засвоюють моральні норми, отримують уявлення про професійні та сімейні ролі. Гра під час навчання  забезпечує розвиток у дітей рухових, розумових та мовленнєвих навичок. Діти, відображаючи в грі різні сторони життя та особливості діяльності дорослих, поповнюють і уточнюють свої знання про навколишній світ, вчаться співпереживати і відрізняти вимисел від реальності.

     Діти з ООП для засвоєння способів орієнтування в навколишньому світі, для виділення та фіксування властивостей та відносин предметів, для розуміння тої чи іншої дії потрібно набагато більше повторень, ніж іншим дітям.

    Система завдань  в даній розробці  дозволяють забезпечити необхідну кількість повторень за допомогою різного матеріалу зі збереженням  емоційно позитивного ставлення до заняття.

Таким чином, особлива роль гри в навчальному процесі визначається тим,  що гра має зробити сам процес навчання емоційним, дієвим, та дозволити дитині здобути власний досвід.

 

Вправи та  завдання  для дітей з особливими освітніми потребами різного віку.

(Всі  вправи та ігри спрямовані на  розвиток когнітивних процесів дитини,  емоційно-вольової сфери, сенсомоторики та розвиток дрібної та великої моторики.

«Веселі шнурочки»

 

Мета: розвивати дрібну моторику рук, орієнтування в просторі. Формувати вміння нанизувати предмети, відповідно до завдання. Закріплювати кольори, та рахунок в межах п’яти. Виховувати терпіння.

Хід гри:

В кишеньці знаходяться предмети-квіти для нанизування. Діти вибирають квіти і нанизують на шнурки.

Завдання:

1. Дістати із кишеньки квіти.

2. Нанизати квіти відповідно до кольору шнурка.

3. Нанизати на одну сторону шнурка великі квіти, а на другу сторону – маленькі.

4. Нанизати почергово великі і малі квіти.

5. Нанизати квіти на заданий дорослим колір шнурка, протилежний кольору квітки.

6. Нанизати квітки за певною кількістю, вказаною дорослим.

 

 

                                        Дидактична гра  «Хто сховався у пісочку»

 

Мета: сприяти розвитку дрібної моторики  та активізувати цікавість.

Матеріал: іграшкова ємність з розсипчастим піском, дрібні яскраві іграшки.

Хід гри:

Ця гра проводиться в групі, або на вулиці в пісочниці. Вихователь пропонує відшукати та впізнати на дотик предмети заховані у піску.  Потім створити ігрову ситуацію, погратися знайденими іграшками.

 

 

«Гостинці для гостей»

Мета: розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності під час виготовлення кондитерських виробів; вчити правильно запрошувати і приймати гостей, сервірувати стіл, закріплювати правила гостьового етикету виховувати чемність, ввічливість.

Матеріал: тістечка, цукерки, палички об'ємної форми.

Завдання: бесіди з дітьми про те, як солодощі потрапили до столу, де можна придбати їх, і в якій кількості вживати.

 

Дидактична гра  «ґудзикова мозаїка»

 

Мета: розвивати дрібну моторику рук, уяву. Вдосконалювати знання дітей про кольори, величину, форму.

Хід гри:

Розглянути різноманітні ґудзики. Назвати кольори, величину, форму.

Завдання:

-         викласти ґудзики заданого кольору;

-         викласти ґудзики почергово за кольором;

-         викласти ґудзики почергово за величиною;

-         викласти ґудзики почергово за формою;

-         викласти ґудзики за зразком.

 

 

 

«Збери по частинам»

Мета: удосконалити вміння розташовувати предмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називати деталі за величиною (великий, менший, найменший). 
Матеріал: вирізані з картону/паперу частини сніговика, ялинки.
Завдання:  розкласти перед дитиною деталі сніговика. Запропонувати зібрати його, починаючи з найбільшого круга.

 

 

Дидактична гра  «Висуши одяг»

 

Мета: формувати вміння маніпулювати предметами. Закріпити основні кольори та розміри предметів одягу.

Матеріал: стінка з мотузки, прищіпки, одяг різної величини і кольору.

Хід гри.

 В гості до дітей прийшла лялька і просить допомогти їй розвісити одяг .

Завдання:

-         розвісити від найменшого до найбільшого;

-         розвісити відповідно до пори року;

-         підібрати прищіпку до кольору одягу.

 

 

«Тактильний мішечок»

 

Мета: розвивати дрібну моторику рук, концентрацію, увагу. Вдосконалювати знання дітей про геометричні фігури. Закріпити кольори та спонукати дітей знаходити фігури відповідно до вказівки вихователя.

Матеріал: прозорі мішечки із вмістом сипучого і кольоровими фігурками (геометричні форми).

Хід гри.

Дитина  може просто теребити мішечок в руках, тренуючи пальчики. Але можна давати відповідні завдання.

Завдання:

-         візьми червоний мішечок і відшукай круги;

-         візьми зелений мішечок і відшукай квадрати;

-         візьми жовтий мішечок і відшукай трикутники;

-         візьми синій мішечок і відшукай прямокутники.

-         візьми білий мішечок і відшукай різні геометричні фігури.

 

«Впізнай на дотик»

 

Мета: розвивати  м’язове відчуття, дрібні м’язи пальців, збагачувати словниковий запас дітей назвами твердих і м’яких матеріалів (камінці, пластикові кульки, вата і т.д.).

Матеріал: мішечки із вмістом твердих і м’яких матеріалів.

 

 

«Про що розкаже камінець»

 

Мета: розвивати зв’язне мовлення, дрібні м’язи пальців рук, створювати композиції із викладених форм.

Матеріал: камінці-галька різної величини.

Завдання:

-         викладіть явища природи;

-         викладіть те, що росте на городі;

-         викладіть те, що росте в саду;

-         транспорт;

-         посуд і т.д.

 

«Вчимо емоції»

Мета: розвиток емоційної сфери, вміння диференціювати емоції і почуття інших людей.

Матеріал: різноманітні малюнки.

Завдання: діти уважно розглядають малюнки, а потім розкладають їх у два ряди - радість і смуток - в залежності від колірної гами.

 

 

«Дістань кульки»

 

Мета: розвивати координацію рухів та вміння користуватися ситечком. Формувати вміння розрізняти форму кулі. Ознайомити з властивостями кульки (кругла, котиться, голубого  кольору). Спонукати дітей викладати кульки з води у відповідну ємкість.

Хід гри.

Створити ігрову ситуацію: кульки – це крапельки води. Вони знаходяться у воді з різними предметами. 

Вихователь пропонує дітям відловити кульку за допомогою ситечка, попередньо розглянувши їх форму, назвати колір. Потім кульки викласти у ємкість.

 

«Танцюємо разом»

Мета: розвиток рухової пам'яті у дітей.

Завдання: Під веселу музику вчитель показує дітям який-небудь рух. Наприклад, присідає, встає і розводить руки в сторони. Дітям необхідно його повторити. Рухи можна ускладнювати і навіть придумати цікавий танець.

 

«Кольорові доріжки»

 

Мета: розвивати уяву, мислення. Закріплювати вміння групувати однорідні предмети і співвідносити різнорідні предмети за кольором.

Матеріал: панно з кольоровими доріжками, предметні картинки.

Хід гри:Викласти  картинки певного кольору на доріжку такого самого кольору.

 

«Повітряні кульки»

 

Мета: розвивати дрібну моторику рук, вміння розрізняти кольори.

Матеріал: кульки і шнурки  різних кольорів.

Хід гри:розглянути кульки, якого вони кольору. Підібрати шнурок відповідного кольору і зав’язати вузол на повітряній кульці.

 

«Посади грибочок»

Мета: вчити вкладати предмет в отвір, виконувати завдання орієнтуючись на словесну вказівку; вправляти у складанні речень («Гриби ростуть у лісі».  «У траві виросло багато грибів».) Закріпити поняття «один», «багато».

Матеріал: набір силуетних форм грибів, трава з прорізами.

 

                                      Дидактична гра «Кольорові картинки»

 

Мета: закріплювати знання кольорів; вміння співвідносити предмет і колір; удосконалювати граматичний лад мовлення; розвивати дрібну моторику пальців рук, увагу.

Матеріал: кольорова поліетиленова доріжка, смужки з контурами предметів.
Хід гри: вчитель пропонує дитині розглянути контур предмета, назвати його. Потім, за допомогою кольорової доріжки підібрати  відповідний колір предмета, назвати колір і позначити словами ознаку предмета.

 

«Побудуй  будинок»

Мета: вчити дітей створювати цілісний образ, складати картинки за зразком, закріпити знання про геометричні фігури: квадрат, трикутник; розвивати мовлення дітей, уяву, інтерес до навколишніх предметів. Закріпити назви кольорів.

Матеріал: карточки-будиночки різних кольорів з віконцями.

Хід гри:

на столі розкладені карточки-будиночки з віконцями  без дахів. Потрібно вибрати колір будинку і підібрати для нього дах. Назвати з  яких геометричних фігур складається будинок.

«Потяг»

 

Мета: розвивати мислення, вчити розрізняти і називати кольори. Звуконаслідування руху потягу.

Матеріал: силуетні картинки потягів і вагонів різних кольорів

Хід гри:

запропонувати дітям подорожувати на потязі. Вибрати потяг і підібрати вагон відповідного кольору. Скласти розповідь про свою подорож.

 

                                                              «Чарівна квітка»

 

Мета: закріпити знання про основні кольори; розвивати увагу, мислення.

Матеріал: картинки-елементи квітки.

Завдання:

-         підбери пелюстки відповідного кольору;

-         будова квітки;

-         склади розповідь про свою квітку.

 

«Зайчики»

 

Мета: розвивати дрібну моторику рук, увагу, пам'ять, мислення та зорове сприйняття. Формувати вміння групувати предмети по заданим ознакам. Закріпити вміння співвідносити по величині різнорідні предмети.

Матеріал: силуетні картинки зайчиків і кошиків різної величини.

Завдання:

-         викласти зайчиків різної величини;

-         підібрати кошики для них.

 

«Хто знайде квіточку для метелика?»

 

Мета: вчити дітей групувати предмети за кольором, використовуючи прийом накладання, використовувати пояснення «такий», «не такий», «різні», «однакові» (за кольором); формувати поняття «один», «багато»; розвивати увагу, окомір.

Матеріал: різнокольорові силуети метеликів, квіти різних кольорів.

Завдання:

-         знайти для метелика квіточку відповідного кольору.

 

«Що де росте?»

 

Мета: вчити дітей розрізняти дари полів і садів за певними ознаками, групувати їх. Вчити орієнтуватися в поняттях «на», «під», «вгорі», «внизу», «біля». Закріпити узагальнюючі слова «овочі», «фрукти».

Матеріал: дерево, поле,  силуетні картинки овочів і фруктів.

Завдання:

-         розклади врожай за місцем їх вирощування;

-         охарактеризуй даний предмет врожаю (колір, форма, смакові якості);

-         назви одним словом;

-         місце знаходження відповідно до інших предметів врожаю.

 

«Якого кольору шубка?»

 

Мета: закріпити назви кольорів, розвивати мовлення, пам'ять.

Матеріал: силуетні зображення ляльок у верхньому зимовому одязі.

Завдання:

-         назви предмети зимового одягу.

-         відшукай ляльку у одязі  заданого кольору;

 

«Хто сховався?»

 

Мета: вчити дітей співвідносити предмети за кольором, використовуючи прийом накладання , впізнавати комаху за частиною зображення. Розвивати мислення, уяву.

Матеріал: силуетні картинки осіннього листя і жуків-сонечка різних кольорів.

Завдання:

-         відшукай сонечко;

-         поясни, чому воно заховалось під  листком відповідного кольору?

-         назви кольори.

 

«Сонечко»

 

Мета: вчити добирати прямокутники  до круга,  закріпити жовтий колір та поняття «довгий», «короткий». Вчити почергово викладати промінці, супроводжувати дії словами.

Матеріал: картка у формі круга (сонечко) та прямокутники (промінці).

 

«У селі»

 

Мета: вправляти в умінні орієнтуватись на аркуші паперу, називати житло людей і все що оточує їх навколо, розвивати уважність, зосередженість, окомір.

Матеріал: картинка із сюжетом села, предметні картинки із зображенням людей, тварин, рослин, явищ природи.

Завдання:

-         розмісти картинки відповідно до їх місцезнаходження;

-         склади розповідь за створеним сюжетом.

 

«Який номер будинку?»

 

Мета: закріпити вміння знаходити «сусідів» чисел у межах 10; правильно встановлювати та називати попереднє та наступне число.

Матеріал: будинки з карманами для їх нумерації, набір цифр.

Завдання:

-         відшукай попереднє число;

-         відшукай наступне число;

-         назви числа-сусіди.

 

 

«Місток через річку»

 

Мета: вправляти в порядковій  і зворотній лічбі, закріпити знання про числа-сусіди.

Матеріал: картки у вигляді місточка, пронумеровані кладки для містка.

Завдання:

- встанови пропущені кладки для містка у порядку зростання;

- назви «числа-сусіди»;

- порахуй у порядковому і зворотньому напрямку.

 

 

«Хто в лісі живе?»

 

Мета: закріпити знання про диких тварин, їх місце проживання. Вчити викладати тварин від найменшого до найбільшого у порядку зростання. Закріплювати з дітьми порядкову і кількісну лічбу. Орієнтуватися в поняттях «в», «перед», «за», «біля», «праворуч», «ліворуч».

Матеріал: картки із зображенням лісу і тварин.

Завдання:

-         назви звірів і їх місце проживання;

-         виклади тварин у порядку зростання;

-         порахуй тварин;

-         назви місце знаходження тварини відповідно до інших тварин.

 

 

«Математична квітка»

 

Мета: закріплювати кількісну та порядкову лічбу, вчити викладати пелюстки квітки у тій кількості, яка зазначена у серединці квітки.

Матеріал: картки із завданням, пронумеровані пелюстки квіток.

Завдання:

-         виклади за порядком;

-         з якою цифрою пелюстки не вистачає?

-         назви сусідів;

-         покажи пелюстку під номером

 

«Стежка до підніжжя гори»

 

Мета: закріплювати вміння складати числовий ряд.

Матеріал: картки у формі камінців з крапками від 1 до 5.

Завдання:

-         розклади картки в зростаючому порядку від кількості крапок.

 

 

«Годинник»

 

Мета: вчити визначати час за допомогою годинникової стрілки.

Матеріал : циферблат годинника, стрілки.

Завдання:

-         які годинники ви знаєте?

-         назви цифри на циферблаті у порядку їх зростання;

-         рахуй у зворотньому напрямку;

-         вистав час за вказівкою вихователя;

-         режим дня і годинник – взаємозв’язок.

 

 

«Склади з частин»

 

Мета: вчити дітей бачити цілісний образ, складати картинку з чотирьох частин за зразком , формувати вміння визначати яка з частин відсутня на картинці, розвивати інтерес, мислення, виховувати волю, цілеспрямованість, позитивне ставлення до героїв знайомого мультфільма.

Матеріал: картки розрізані на чотири частини.

Завдання:

-         склади ціле з частин;

-         впізнай і назви мультиплікаційного героя.

 

 

«Хто де живе?»

 

Мета:  закріплювати уявлення дітей про те, де живуть тварини,  птахи, комахи.  Вчити відбирати  і розміщувати живі істоти відповідно до місця їх проживання; складати речення з іменниками, що позначають назви  живих істот.

Матеріал: картки із зображенням домівок, силуети живих істот.

 

 

«Пори року»

 

Мета: вчити бачити ознаки сезонних змін у погоді, рослинах, поведінці тварин, житті та праці людей;  встановлювати логічні зв’язки, відбирати явища природи відповідно до пори року.

Матеріал: картонний диск розділений на чотири сектори різних кольорів відповідно до пори року, предметні картинки.

Завдання: розмістити картинки за їх секторами.

 

 

«Від зернятка до квітки »

 

Мета: вчити встановлювати послідовність росту рослин

Матеріал: набір із трьох картинок рослини.

Завдання:

-         виклади картинки у порядку зростання рослини.

 

 

«Лялька йде на прогулянку»

 

Мета: сприяти формуванню уявлень дітей про пори року та предмети одягу відповідно до сезонних змін, про послідовність процесу вдягання; розвивати пам'ять, виховувати спостережливість турботливе ставлення до ляльки.

Матеріал: силует ляльки, одяг відповідно до сезонних змін.

Завдання:

-         одягни ляльку  відповідно до пори року;

-         назви предмети сезонного одягу;

-         що зайве, поясни чому.

 

 

«Чарівна торбинка»

 

Мета: вчити дітей на дотик впізнавати предмети за характерними ознаками; розвивати мовлення, тактильні відчуття, уважність.

Матеріал: «чарівна» торбинка, предмети й іграшки різної фактури.

 

 

«Смачного»

 Мета: активізувати та збагатити словник дітей іменниками та прикметниками; вчити правильно узгоджувати новоутворені прикметники з іменниками в роді, числі та відмінку, складати з цими словосполученнями причинні складнопідрядні  речення. Розвивати монологічне та діалогічне мовлення, увагу, пам'ять, мислення.

Матеріал: ігрове поле зі схематичним зображенням предметів посуду зі стравами та напоями. Комплект карток-фішок із зображенням різних продуктів, напоїв і т.д.

Завдання:

-         обрати картинку і прикласти на відповідне зображення страви;

-         розповідь дітей про улюблену страву і які продукти до неї входять;

-         замінити продукти іншими.  Діти помічають помилку і виправляють її.

 

«Продукти безпечні для зубів».

 

Мета: вчити узагальнювати, групувати предмети за певними ознаками, розвивати зв’язне мовлення, пам'ять.

Матеріал: силуетні зображення продуктів харчування.

Завдання:

-         відібрати продукти корисні для зубів;

-         які вітаміни містять ці продукти;

 

 

«Що в кошику?»

 

Мета: закріпити назви овочів, їх колір, форму і смакові якості.

Матеріал: кошик, силуети овочів.

Завдання:

-         намалюй посмішку для овочів;

-         склади кошик;

-         поясни чим корисні ці овочі.

 

 

«Збери картинку»

 

Мета: вчити дітей класифікувати диких і свійських тварин, називати групи тварин узагальнюючими словами.

Матеріал: картинки із зображенням тварин розрізані на дві частини.

Завдання: 

-         склади ціле з частин;

-         назви одним словом;

-         виправ помилку.
 

«Плескаємо у долоні»

Мета: розвиток фонематичного сприйняття .

Завдання: Дитина має плеснути в долоні стільки разів, скільки предметів знаходиться на столі; Дорослий повільно ритмічно плескає в долоні – дитина повинна відтворити кількість оплесків.

 

«Вулиця»

 

 Мета: ознайомити дітей з вулицею, навчати  правилам вуличного руху; дати уявлення про дорожні знаки; вчити дотримуватись правил дорожнього руху. Виховувати вміння бути ввічливим, уважним, зосередженим.

Матеріал: макети будинків і дороги; дорожні знаки, транспорт.

 Завдання: 

-         основні складові вулиці;

-         створення різних дорожніх ситуацій .
 

«Небезпечні предмети»

 

Мета: вправляти в умінні розрізняти безпечні та небезпечні предмети, що зустрічаються в повсякденному житті; розвивати обачність, уважність; виховувати бережливе ставлення до свого життя та здоров’я.

Матеріал: картки із зображенням контурів безпечних та небезпечних предметів.

Завдання:

-         відбери небезпечні предмети;

-         поясни їх приналежність;

-         назви яка користь і яка небезпека цих предметів.

 

 

«Склади розповідь за зразком»

 

Мета: вчити складати описову розповідь за зразком; розвивати зв’язне мовлення

Матеріал: картинки із зображенням пори року, матеріал, колір, застосування людьми.

 

 

«Чарівні планшети»

 

Мета: розвивати м’язи рук, чутливість кінчиків пальців, надання їм злагодженості, уяву, вміння орієнтуватися на площині, розвивати окомір, удосконалювати координацію, просторові уявлення (ліворуч, праворуч, вниз, вгору), виховувати впевненість, самостійність; закріпити знання про кути, геометричні фігури, вміти розрізняти їх за розміром, ділити квадрат на трикутники; удосконалювати знання дітей про цифри, вправляти у рахуванні; закріпити вміння розрізняти та називати основні кольори; вдосконалювати мову дітей.

Матеріал: дерев’яний планшет, набір різнокольорових резинок.

Завдання:

- назви геометричну фігуру;

- обведи фігуру пальчиком;

- діли квадрат на трикутники;

 

Гра багато варіативна.

 

                                       «Знайди мою тінь»

Мета: розвиток уяви

Матеріал: картинки з малюнками на яких зображено предмети та їх тіні

Завдання: запропонувати дитині знайти тінь до кожного предмета.

 

 

 

«Навпаки»

Мета: розвиток пам'яті.

Завдання: дітям зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон - ніс -ліс (ліс - ніс - сон); слон - біль - міль; ніч - піч - річ; сир - мир - вир; око - лоб - вухо і т.д.

«Заплутаний шарф»

 

Мета:розвивати пам ять, увагу та уяву.

Матеріал: роздрукований малюнок з шарфом, кольорові олівці.

Завдання: Дитині пропонується наступна інструкція: «із яких клубків вив’язано шарф? Обведи їх кружечком.» Після обведення питаємо проте, як дитина здогадалося, чому саме так?

 

 

«Якої фігури не вистачає»

Матеріал: роздрукована таблиця з фігурами, олівець.

Завдання: дитині пропонують подивитися на малюнок з фігурами, та домалювати у вільні квадратик ту фігуру, якої не вистачає.

 

 

 

«Незвичайний художник»

Матеріал: роздрукована картинка з зображенням

Завдання: Спеціаліст питає дитину: «Як ти вважаєш, що забув намалювати художник. Вибери потрібні предмети з жовтого квадратика.»

 

 

 

«Що намальовано неправильно?

Мета: розвиток мислення та логіки.

Матеріал: роздрукована картинка з неправильно намальованими речами, олівець.

Завдання:вчитель пропонує дитині подивитися на картинку, та сказати, що художник намалював неправильно? Та пояснити чому?

 

 

«Знайди відмінності»

Мета:розвиток пам яті, уваги та уяви.

Матеріал: роздрукована картинка з відмінностями, олівці.


Завдання: дитині пропонують розглянути картинки та знайти відмінності.


 

 

docx
Додав(-ла)
Онацкая Елена
Додано
9 лютого
Переглядів
927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку