Використання ситуативних задач на уроках дає можливість наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності, сприяє розвитку винахідливості, вмінню вирішувати проблеми, розвиває здібності, проводити аналіз і діагностику проблем.
Ситуативні задачі з фізикияк засіб формування ключових компетентностей здобувачів освіти
Номер слайду 2
Кейс- метод або метод ситуативних вправ Суть методу полягає в використанні конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються «кейсом») для спільного аналізу, обговорення або вироблення рішень учнями з певного розділу навчальної дисципліни.
Номер слайду 3
Кейс-метод є інтерактивним методом навчання, який дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності спеціалістів. Він сприяє розвитку винахідливості, вмінню вирішувати проблеми, розвиває здібності, проводити аналіз і діагностику проблем, спілкуватися іноземною мовою.
Номер слайду 4
Кейс-метод має чітко виражений характер і мету. Як правило, ситуативні вправи пов’язані з проблемою або ситуацією, яка існувала чи і зараз існує. Це завжди моделювання життєвої ситуації, і те рішення, що знайде здобувач освіти, може служити як відбиттям рівня компетентності, так і реальним рішенням проблеми.
Номер слайду 5
Методичною метою застосування кейс-методу може бути ілюстрація до теорії, чисто практична ситуація, а також їх поєднання. Роль викладача при використанні кейс-методу зводиться до мінімуму. Втручання викладача в роботу здобувачів освіти повинно бути обмеженими, воно зводиться лише до регулюючої функції, викладачу відводиться роль спостерігача. Здобувачів освіти обов’язково треба підбадьорювати, відмітити сильні і слабкі сторони рішень.
Номер слайду 6
Ситуативні вправи не даються конкретні відповіді, їх необхідно знаходити самостійно. Це дозволяє здобувачу освіти, спираючись на власний досвід, формулювати висновки, застосовувати на практиці одержані знання, пред’являти власний (або груповий) погляд на проблему.
Номер слайду 7
Приклади ситуативних задач1. Під час зимових канікул діти катались на лижах. Першого дня вони спускались по пологому схилу, маючи лижі шириною 7см. Наступного дня діти вирішили рухатись рівниною. Сашко замінив свої лижі на вужчі, Тарас узяв ширші, а Іринка залишила собі ті самі. Хто з дітей прийняв найбільш вдале рішення?
Номер слайду 8
2. Уранці діти Наталії Миколаївни полюбляють випити каву з вершками. Син – холодну, а донька – теплу. Наливши гарячу каву в склянки, жінка готує для дітей бутерброди. Що Ви порадити їй: у чию склянку наливати вершки відразу після приготування кави чи після приготування бутербродів.
Номер слайду 9
3. Марічка збирається на прогулянку з друзями. На вулиці холодно, але це не біда: головне – одягти теплий одяг та тепле взуття. Дівчинка вагається, які чобітки обрати: червоні, що впритул по ніжці, чи сині, в яких залишається трохи вільного місця. Що ти порадиш Марічці? Доведи, що твоя порада слушна!
Номер слайду 10
4. У класній кімнаті взимку холодно. На засіданні шкільного фізичного гуртка хлопці вирішили зробити електричний обігрівач. Микола запропонував узяти ніхромовий дріт, а Микита – вольфрамовий. Чия, на Вашу думку, пропозиція є найбільш доцільною? Обґрунтуйте свої варіанти створенням електрообігрівача.
Номер слайду 11
5. Сім’я Іванових, приїхавши на дачу, виявила, що в передпокої світло не включилося. З’ясувалося, що перегоріла лампочка. У шафі знайшли дві нові лампи, на упаковці однієї з них виявився напис 60 Вт, форма і розміри лампи такі ж, як у лампи, що перегоріла. На упаковці другої лампи був напис: 220 В, 15 Вт, але лампа мала форму спіралі. Хлопчики засперечалися, яку лампочку слід вкрутити в передпокої, щоб заощадити кошти.
Номер слайду 12
6. Завітавши в гості до дідуся й бабусі, онуки побачили, як дідусь щось наполегливо робить біля криниці. Виявилось, що залізне відро обірвалось та впало в криницю. Дідусь намагався дістати його старим методом – за допомогою гачка з трьома зубами «Кішкою», але це йому не вдавалось. Кожен розумів, що відро потрібно обов’язково дістати, тому що воно почне ржавіти й забруднювати воду не лише в криниці дідуся, а через деякий час – у криницях сусідів. Каріна запропонувала дідусю витягнути відро за допомогою магніту, а Саша – електромагніту. Оцініть переваги та недоліки кожної пропозиції. Чия пропозиція, на Вашу думку, більш доцільна в даній ситуації. Запропонуйте власний спосіб вирішення проблеми.
Номер слайду 13
7. Сім’я Борисенків вирішила замінити старі віконні рами на нові склопакети. Тато запропонував усім членам родини порадитися у виборі склопакету. Матуся: «Робіть, як знаєте, аби було тепло.» Сашко: «У мене є раціональна пропозиція! Я ознайомився з інформацією в Інтернеті та з’ясував, що є два варіанти склопакетів: однокамерні та двокамерні (рис.12). Двокамерні краще зберігають тепло, але вони дорожчі. Але будь-який восьмикласник знає, що не скло, а повітря між листами скла є теплоізолятором! Слід замовити економну конструкцію: широкий однокамерний склопакет (рис.13). Буде так само тепло, як із двокамерним склопакетом, але значно дешевше. Дмитрик: «Я думаю, краще двокамерні, хоч вони й дорожчі. Не можна економити на власному здоров’ї.» Чи буде раціональною пропозиція Сашка?
Номер слайду 14
Кожен педагог може знайти різноманітні сюжети для "кейсів" і наповнити їх необхідним вмістом - використання цього методу відразу принесе відчутні плоди. Використання кейс-методу відкриває широкий простір, для творчості, самостійності, розвиває практично мислення, уміння аналізувати інформацію, формулювати і розв’язувати проблеми, а також формує життєві компетентності.