Ознайомити учнів з віршем Лесі Вознюк «Стань успішним!». Знайомити з особливостями побудови есе, вчити складати есе на задану тему, вчити вільно висловлювати думку, міркувати, розвивати мовлення. Виховувати бажання бути успішною людиною. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, уяву, увагу.
Складання есе «Я хочу бути успішною людиною». Написання слова урівноваженість
Мета: ознайомити учнів з віршем Лесі Вознюк «Стань успішним!». Знайомити з особливостями побудови есе, вчити складати есе на задану тему, вчити вільно висловлювати думку, міркувати, розвивати мовлення. Виховувати бажання бути успішною людиною. Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, уяву, увагу.
Формувати ключові компетентності:
соціальну: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;
надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом
формувального оцінювання;
загальнокультурну: усвідомлювати значення слів «успішність», «урівноваженість», складові успіху та вчинків та риси характеру успішної людини.
Очікувані результати: після цього уроку учні розумітимуть особливості побудови есе, вмітимуть складати есе на задану тему, вільно висловлювати свою думку, її.
Тип уроку: урок вироблення і формування практичних умінь і навичок
Обладнання: мультимедійна презентація, відеоматеріали, ілюстративний матеріал, тлумачний словник, аркуші для написання есе, прищіпки, картки само оцінювання, ноутбук/планшет.
Технології навчання: технології формування критичного мислення, елементи інтегрованого навчання, ігрові технології.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні.
Карта уроку
І. Організація учнів до уроку
Емоційне налаштування «Приклади долоньки»
Назвіть по три іменника-побажання своїм однокласникам.
Наприклад: добра, успіхів, натхнення…
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Назвіть підмети в реченнях. (Він, жабки.)
Самооцінювання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
Вправа «Лабіринт»
Учні читають вислів Уолта Діснея Всі наші мрії можуть здійснитися, якщо ми маємо сміливість здійснювати їх.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота над темою уроку
Робота з підручником с. 77–78
Щоденні 5. Читання для себе
Самостійне читання вірша Л.Вознюк «Стань успішним!»
Вправа 153
Вправа 154 (1, 2)
Щоденні 3. Робота зі словами.
Робота в парах
Вправа 154
Учні з’єднують частини речень. Пояснюють одне з висловлювань.
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww
ІV. Творче застосування знань, умінь та способів діяльності
Вправа 155
Складання та запис есе за поданими словосполученнями.
Пояснення вчителя
Есе (від франц. essai – спроба, проба, нарис) – прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь.
Пам’ятайте! Обираючи жанр есе, ви можете дозволити собі бути суб’єктивними, зосередитися на частковому, а не на головному, висловлювати спірні міркування, наводячи мінімум доказів, але, з іншого боку, саме це може бути і небезпечним – уявна легкість — пиши собі, як бажаєш. Але зовсім не факт, що ваш твір вийде оригінальним та цікавим.
Прийомів для написання успішного есе існує багато.
Наводимо деякі з них.
• Ефектний початок – вступ, дуже важливий елемент твору. Читач визначає для себе, чи варто йому читати ваше есе. Для початку есе існує кілька підходів.
1. Стандартний (найпоширеніший). Необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Відповіді на ці запитання дадуть змогу читачеві зрозуміти, чого йому очікувати.
2. Несподіваний – це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований.
3. Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе.
4. Авторитарний – пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.
5. Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі.
6. Цитатний – вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я і кліше — це банально).
7. Діалоговий – з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.
• Хронологія есе – послідовність подій (але не зациклюйтесь на часі ~ есе може вийти нудним). Просто згадуйте час. Не намагайтесь у дрібницях описувати все, що відбувалося в певний період.
• Оповідання — дія або історія, що триває до самого кінця есе, в якій підкреслюються якості, можливості або знання, пов’язані з темою вашого есе.
• Опис – характерною рисою такого есе є яскрава образність твору, що підтверджується багатою мовою, і цікаві деталі, які залишають читача довгий час під враженням.
• Порівняння – в основному цей прийом використовується щодо питання, за яким потрібно описати, наприклад, досвід або невдачу.
• Фінальні компоненти – останні абзаци (абзац) мають завершувати вашу думку і залишити в пам’яті читача яскравий слід.
Підготовча робота до написання есе
Творча робота
– Зараз ми напишемо своє власне есе «Я хочу бути успішною людиною».
Отож пам’ятаємо:
– у своєму есе висловимо власну думку;
– будемо міркувати, запитувати, порівнювати, вживати прислів’я, доводити свою думку.
Вправа «Крісло автора»
Учні почергово зачитують свої есе, визначають, які речення складені вдало, де варто замінити слова синонімами, щоб уникнути повторів тощо.
ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Домашнє завдання
Вправа 156 на с. 78. Інструктаж щодо виконання вправи.
Рефлексія
– Що на уроці найлегше вдавалося? А чи виникали труднощі?
– Чи хотіли б ви ще писати есе? На яку тему?
Самооцінювання з прищіпками
Слово вчителя
Слова, які ви ніколи не почуєте від успішних людей:
Я бажаю вам бути розумними та успішними!