Складання простого плану прочитаного твору, характе-ристика героя

Про матеріал
Мета уроку навчити учнів складати простий план прочитаного твору, характеристики героїв на прикладі казки «Пані Метелиця», переказувати казку за планом, розповідати про головних героїв казки; розвивати вміння систематизувати матеріал, логічне мислення, усне й письмове мовлення.
Перегляд файлу

Тема. Складання простого плану прочитаного твору, характеристика героя

Мета: навчити учнів складати простий план прочитаного твору, характеристики героїв на прикладі казки «Пані Метелиця», переказувати казку за планом, розповідати про головних героїв казки; розвивати вміння систематизувати матеріал, логічне мислення, усне й письмове мовлення.

Хід уроку

І. Розминка.

Слово вчителя. Казка – це дитинство людства і його мудрість, Читайте і слухайте , вивчайте і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать, як треба жити по правді.

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=e7f81a1ed06597b35aab733b0f6d4217&n=33&h=215&w=167Казок на світі є багато.

 І веселих , і сумних.

То ж чи можемо

Прожити ми без них?

Не можемо без казки у світі ми жити,

Бо казка нас вчить, як потрібно дружити.

Як зло подолати, як хитрих провчити.

Як чуйних і добрих, й сміливих любити.

https://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=cfbbcfe6a23d7e50adc84ebf702f3894&n=33&h=215&w=153Отже, сьогодні нас казка  буде вчити, як складати простий план  твору, план характеристики героїв. Це буде відома нам «Пані Метелиця»

ІІ. Опора на досвід учнів.

1. Запитання до учнів.

Коли  ви виконуєте будь-яку роботи,  чи продумуєте свої дії?

Як ви розумієте, що таке план?

Над складанням яких планів вам доводилось  працювати раніше? (план переказу, твору, розповіді)

2. Словникова робота

План - порядок розміщення частин якого-небудь викладу, його композиція.

ІІІ. Робота над складанням плану.

 1. Слово вчителя.  Кожний письменник, починаючи писати якийсь твір, вибудовує для себе план розвитку подій. Звичайно, у процесі роботи він може змінюватися, але основне залишається. План допомагає виділити найголовніше, конкретизувати події, риси вдачі героя.

Наше завдання - скласти план прочитаної казки "Пані Метелиця", виділивши основні моменти твору.

 2. Колективне складання плану казки

1. Вдова та її доньки.

2. Покарання мачухи.

3. Пасербиця на службі у пані Метелиці.

4. Нагорода за гарну службу.

5. Ледащиця у пані Метелиці.

6. Заробіток за лінощі.

3. Переказ казки "Пані Метелиця" за складеним планом.

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, потягніться.

 Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній,

І до сонця потягніться

Веретенцем покрутіться.

Відпочили?

Все гаразд.

До роботи знову час.

3. Складання простого плану характеристики героїв.

Робота в групах.  Із казкової торбинки народної мудрості доберіть прислів’я і приказки, які б відповідали характерам пасербиці та бабиної дочки  (І група – характеристика пасербиці, ІІ група – бабиної дочки)

  • Землю красить сонце, а людину - праця.
  • Дерево цінують за плодами, а людину - за справами.
  • Хто звик трудиться, тому без діла не сидиться.
  • Є терпіння - буде й уміння.
  • Рук робота - свято душі.
  • Праця завжди дає, а лінь бере.
  • http://videoclipsimage.agaclip.com/yvzd5t6DiMB-_-.jpgСолодший всіх плодів - плід людської праці.(Пасербиця)

- Лінивий і у своїй хаті змокне.

- Злості повні кості.

- Вродилося ледащо нінащо.

- І за холодну воду не братися.

- Білоручки - дармоїди та недоучки.

- Роботящі руки гори вернуть. (Бабина донька)

Спробуйте скласти план, за яким будете розповідати про героїв казки.

План розповіді про пасербицю (за текстом).

1.  Опис зовнішності пасербиці.

2. Дівчина виконувала усю хатню роботу.

3. Нещастя, котре трапилося з пасербицею.

4. Стрибок у криницю.

5. Допомога хлібові, яблуні.

6.У пані Метелиці.

7. Нагорода за добросовісну працю.

План розповіді про бабину доньку (за текстом).

1. Опис зовнішності бабиної доньки.

2. Ледарка біля криниці.

3. Нехтування проханнями хліба і яблуні.

4. У пані Метелиці.

5. «Винагорода» за працю.

План характеристики героя (пасербиця, бабина донька)

1. Хто вона?

2. Опис зовнішності.

3. Обставини, за яких проживала.

4. Риси характеру героїні.

5. ЇЇ поведінка, вчинки, ставлення до інших героїв.

6. Над чим змусила задуматись?

Розповіді про героїв казки за планами

ІV. Підсумки уроку. Закінчити речення:

Сьогодні я дізнався (дізналась)…

Було цікаво…

Було важко…

Я зрозумів (зрозуміла), що…

Тепер я можу…

Я навчився (навчилась)…

Мене здивувало…

 

Додатки до уроку

 

Додаток №1 «План тексту»

   План тексту - це декілька розташованих у певному порядку речень, за якими можна послідовно відтворити текст. План допомагає висловлювати думки послідовно, не пропустити чогось важливого.

  У плані має бути не менше трьох пунктів.

  План тексту складається за допомогою різноманітних речень - розповідних, питальних, окличних, які можуть мати одне, два, три, чотири і більше слів. Для заголовків пунктів плану можна використовувати речення із тексту.

 

Додаток №2 «Як складати план тексту»

1. Уважно прочитай текст і подумай, про що розповідається в зачині, основній частині, кінцівці.

2. Прочитай текст повторно і поділи його на логічно завершені частини.

3. У кожній частині тексту визнач головну думку.

4. Виріши, за допомогою яких речень (питальних чи розповідних) будеш давати назву пунктам плану.

5. Придумай або добери до тексту заголовок із частин.

6. Запиши дібрані тобою заголовки.

7. Перевір складений план. Для цього прочитай план і пригадай зміст тексту.

 

Додаток №3 «Характеристика образу героя казки »

1.Хто він (вона)?

2.Опис зовнішності.

3.Обставини, за яких проживає герой.

4. Риси характеру.

5. Поведінка, вчинки, ставлення до інших героїв.

6. Над чим змусив ( змусила ) задуматись?

 

docx
Додано
20 грудня 2021
Переглядів
2302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку