. Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням для виконавців у середовищі Скретч

Про матеріал
Формування інформаційно- комунікаційної компетентності. Учень (учениця) розуміє призначення алгоритмічних структур повторення та розгалуження; вміє розпізнавати зазначені структури в конкретних алгоритмах за притаманними їм конструкціями та за способом виконанням алгоритму.
Перегляд файлу

Тема . Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням для виконавців у середовищі Скретч

Мета:

Навчальна складова мети уроку. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності.

Учень (учениця) розуміє призначення алгоритмічних структур повторення та розгалуження; вміє розпізнавати зазначені структури в конкретних алгоритмах за притаманними їм конструкціями та за способом виконанням алгоритму.

Розвивальна складова мети уроку. Розвиток навичок мислення високого рівня (знання, розуміння, використання, аналіз), уваги, пам'яті, комунікативних здібностей.

Виховна складова мети уроку. Формування поведінкових компетенцій. Виховання активності, навичок пізнавальної самостійної діяльності,культури спілкуваннях, естетичного смаку.

Обладнання і наочність: комп’ютер, інтерактивна вправа Що означають блоки; комп’ютерна програма «Скретч», Робота в парах (додаток 1), міні-тест (додаток 2), завдання для роботи за комп’ютером  (додаток 3).

Хід уроку

І. Організаційна частина

Привітання, перевірка підготованості учнів до уроку, перевірка присутності. Повідомлення теми та плану роботи на уроці, мети та завдань уроку (перший слайд презентації та завдання на впорядкування літер).

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь та навичок учнів

PictureПеревірка правильності домашнього виконання завдань (з’ясувати значення слова Scratch).

 

 

 

За допомогою інтерактивної вправи учні згадують призначення блоків схеми різної форми (потрібно встановити відповідність між текстовими фразами та зображенням блоків).

Робота в парах:

Учні виконують короткі завдання у парах (командах). Завдання спрямовані на актуалізацію поняття алгоритм та повторення деяких термінів, пов’язаних із навчальним середовищем програмування.  Це дозволяє узгодити термінологію та налаштувати учнів на поглиблення знань з теми. Кожна із пар виходить до дошки та виконує одне із завдань, поданих нижче.

PictureКоманди 1 та 8 мають провести лінію в кросворді згідно із вказівками (використовуючи режим інструменту виділення за допомогою маркера).

Команда 2 повинна впізнати приказку, подану у вигляді блок-схеми; до того часу ілюстрація та текст приказки прихований елементом «маска».

Команда 3 складе у правильному порядку етапи алгоритму приготування супу (інтерактивна вправа сортування картинок).

У вправі пошуку шляху в лабіринті (команда 4) доцільно використати можливість одночасної роботи з інтерактивною поверхнею двох учнів: один проводить шлях у лабіринті, інший заповнює на схемі кількість клітинок, які потрібно пройти у вказаному напрямку. 

Команда 5 може скористатись можливостями малювання геометричних фігур різних кольорів для виконання свого завдання.

Для команди 6 підготовано інтерактивну вправу встановлення відповідності текстів (термінів та їх означень), а команда 7 встановить відповідність між текстами та зображеннями команд середовища Scratch.

PicturePicture

 

 

Picture

Picture

 

 

Picture

 

 

 

 

Picture

 

 

 

 

 

Міні-тест «Андроїд допомагає мені вчитися»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На відміну від людини виконавець "комп'ютер" не може відмовитися від виконання команди, він не може подібно недбалому учню сказати "не хочу", "не можу", " в мене болить голова і поганий настрій". Команда, записана в алгоритмі, повинна бути виконаною, тому, якщо знехтувати суто людськими якостями ("не хочу", "не можу" і т.д.), лінійним можна назвати алгоритм ранкового збирання до школи.

  •                   проснутися;
  •                   зробити ранковий туалет;
  •                   одягнутися;
  •                   поснідати;
  •                   зібрати речі;
  •                   одягнути верхній одяг;
  •                   вийти до школи.

Та, навіть, в такому простому алгоритмі в зразу ж знайдете недоліки. А що робити, якщо я себе погано почуваю (захворів), а якщо я вже зібрав речі ввечері, а якщо я не встиг напередодні вивчити всі уроки і мені необхідно щось повторити, а що значить одягнути верхній одяг (він залежить від пори року, погоди тощо). Тому в житті є багато умов, або багато «Якщо» від яких ми виконуємо чи не виконуємо якісь завдання. То ж ми на цьому уроці продовжимо знайомитись з алгоритмами з розгалуженням, і навчимось застосовувати свої знання до створення алгоритмів з розгалуження і перекладемо складені алгоритми на мову Скретч.

IV. Застосування набутих знань

Завдання. Створити проект розв'язання задачі.

Дано значення величини кута трикутника. Визначити його тип: гострий, прямий чи тупий.

 Розглянемо послідовність дій для розв'язання поставленої задачі. Якщо кут буде < 90°, то цей кут — гострий, якщо = 90° — прямий, якщо > 90° — тупий. Створимо блок-схему розв'язання задачі (рис. 3.44).

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-153.jpg

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-154.jpg

 

V. Практичне завдання. Інструктаж з техніки безпеки.

Тема: Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів

 

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-156.jpg

 Завдання. Створити проект, у якому за заданим номером місяця дівчина повідомляє пору року, змінює свій образ (одяг) відповідно до пори року, а також відповідно до пори року змінюється фон сцени.

На рис. 3.47 наведено блок-схему алгоритму, за яким перевіряється низка умов, і залежно від того, яка з них є істинною, виводяться різні результати. У Scratch це можна реалізувати, використовуючи кілька умовних операторів з однією гілкою.

Хід роботи

1. До нового проекту завантажте чотири фони для сцени з різними порами року, спрайт дівчинки та три її образи (одяг дівчинки має відповідати порам року). (Зображення образів спрайта і фонів сцен є в папці Практична робота№14 на Робочому столі.)

2. На вкладці Скрипти спрайта дівчинки почніть створювати сценарій проекту. Спочатку перетягніть сюди команди, що нададуть користувачеві можливість уводити номери місяців з клавіатури.

3. Приєднайте до цих команд блок умовного оператора якщо, котрий в разі істинності заданого в ньому логічного виразу змусить дівчинку називати відповідну пору року, змінювати свій образ і повідомляти об'єкт Сцена про потребу змінити фон. На рис. 3.48 показано оператор для зимових місяців.


http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-157.jpg 

4. Додайте до свого скрипта аналогічні оператори для решти пір року.

5. На вкладці Скрипти об'єкта Сцена складіть сценарій зміни фонів. Кожний з чотирьох скриптів починайте з команди-заголовка, що відповідає певній порі року (див. рис. 3.49).

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-158.jpg

6. Додайте до скрипта, складеного для спрайта дівчинки, блок із зеленим прапорцем і запустіть проект на виконання.

7. Перевірте, чи все добре працює, та збережіть проект у файлі Пр4_Пріз-вище.

 

VI. Підсумок уроку. Узагальнення навчального матеріалу.

Якщо ж спробувати прослідкувати за вашою поведінкою на протязі дня, то з'ясується, що майже ніколи ви не дієте за лінійним алгоритмом. Весь час ви аналізуєте ситуацію, змінюєте свою поведінку та свої плани, пристосовуєтесь до обставин. 

Тому набагато частіше зустрічається другий тип алгоритму - розгалужений. Цей алгоритм обов'язково містить в собі хоча б одну умову (як правило, їх набагато більше) і виконується він в залежності від цієї умови.

VIІ. Домашнє завдання: Скласти блок схему до задачі  «Визначити агрегатний стан води (крига, рідина, пара) за її температурою».

VIII. Рефлексія

Проводиться з використанням методу «Рюкзак» та «Кольорові капелюшки»

Вирушаючи в дорогу ми беремо з собою необхідні речі. Закінчуючи урок, можна також зібрати «рюкзак», щоб узяти в дорогу знання, вміння, способи діяльності, рецепти досягнення успіху, настрій, тощо.

У кожного з вас на столі є кольорові капелюшки:голубий, рожевий та жовтий. Жовтий-факти про знання та вміння; рожевий – настрій, емоції;  голубий - важливість уроку. Ви оберіть один капелюшок та висловіть свою думку про урок.

Результати вибірково зачитуємо

Знання та вміння

Важливість уроку

Настрій, емоції

Я знаю…

Я вмію…

Я досягла успіху, тому що…

Урок важливий, тому що…

Я досягла успіху, тому що…

Мені сподобалося…

Мій настрій…

Я досягла успіху, тому що…

 

 

  

 

 

 


Додаток 1.

 

 

 


 

Додаток 2.

Використай команди:

  •               Початок
  •               Кінець
  •               Градусна міра кута
  •               Істинна
  •               Хибна
  •               Відповідь «=90?»
  •               Говорити «Кут прямий»
  •               Говорити «Кут гострий»
  •               Говорити «Кут тупий»


 

Практичне вправа № 4

Інструктаж з техніки безпеки.

Тема: Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням у визначеному навчальному середовищі виконання алгоритмів

 

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-156.jpg

 Завдання. Створити проект, у якому за заданим номером місяця дівчина повідомляє пору року, змінює свій образ (одяг) відповідно до пори року, а також відповідно до пори року змінюється фон сцени.

На рис. 3.47 наведено блок-схему алгоритму, за яким перевіряється низка умов, і залежно від того, яка з них є істинною, виводяться різні результати. У Scratch це можна реалізувати, використовуючи кілька умовних операторів з однією гілкою.

Хід роботи

1. До нового проекту завантажте чотири фони для сцени з різними порами року, спрайт дівчинки та три її образи (одяг дівчинки має відповідати порам року). (Зображення образів спрайта і фонів сцен є в папці Практична робота№14 на Робочому столі.)

2. На вкладці Скрипти спрайта дівчинки почніть створювати сценарій проекту. Спочатку перетягніть сюди команди, що нададуть користувачеві можливість уводити номери місяців з клавіатури.

3. Приєднайте до цих команд блок умовного оператора якщо, котрий в разі істинності заданого в ньому логічного виразу змусить дівчинку називати відповідну пору року, змінювати свій образ і повідомляти об'єкт Сцена про потребу змінити фон. На рис. 3.48 показано оператор для зимових місяців.


http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-157.jpg 

4. Додайте до свого скрипта аналогічні оператори для решти пір року.

5. На вкладці Скрипти об'єкта Сцена складіть сценарій зміни фонів. Кожний з чотирьох скриптів починайте з команди-заголовка, що відповідає певній порі року (див. рис. 3.49).

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/inf7kazanceva/inf7kazanceva-158.jpg

6. Додайте до скрипта, складеного для спрайта дівчинки, блок із зеленим прапорцем і запустіть проект на виконання.

7. Перевірте, чи все добре працює, та збережіть проект у файлі Пр4_Пріз-вище.

 

 

 

docx
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
11377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку