СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ З'ЯСУВАЛЬНИМИ ЗА ЖИТТЯМ І ТВОРЧІСТЮ Г. С. СКОВОРОДИ

Про матеріал
Призначено для 9-класників з метою узагальнення знань про складнопідрядні речення
Перегляд файлу

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК«УКРАЇНСЬКА МОВА ЛІТЕРАТУРА»

СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ З'ЯСУВАЛЬНИМИ ЗА ЖИТТЯМ І ТВОРЧІСТЮ Г. С. СКОВОРОДИ

9 клас

 

                                                                                              

 

                                                                                              

 

                                                                                           Автор: Панова Людмила Анатоліївна,

 

                                                                                           Учитель української мови та літератури

 

                                                                                           Спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

                                                                                             

                                                                                            НВК № 130 міста Дніпра

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Дніпро

 

2023 pik

 

 

Тема уроку. Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними за творчістю Григорія Сковороди.

Мета (формувати компетентності):

предметні: поглиблення знання про складнопідрядні речення, навчаннярозпізнавати складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними, визначати їх будову та засоби зв'язку, а також роль складнопідрядних речень з підрядними з'ясувальними у текстах;

 ключові: формування пунктуаційної грамотності; удосконалення творчих умінь Моделювати складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними тавикористовувати їх у висловлюваннях, розвиток логічного мислення, уміннясамостійно робити висновки та узагальнення;

загальнолюдські: виховання поваги до творчої спадщини народного філософа Г. Сковороди

 

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Інтегрований урок мови- літератури

 

Обладнання: портрет та презентація (Г. Сковорода); дидактичний матеріал про філософа Г. Сковороду; схеми розбору речень; таблиця сполучників підрядності, ноутбук для демонстрації текстів; диктант для ДПА. Збірник афоризмів Г. Сковороди підручник для 9 класу.

 

1. Організаційний момент

 

Комунікативна розминка.

Довести чи спростувати думку мовознавця В. Богородського: <<У всякому складному реченні його частини становлять одне зв'язне ціле так, що коли взяти ці частини окремо, вони вже не можуть повністю зберегти попередній Зміст або навіть зовсім неможливі».

II. Актуалізація опорних знань

Довести, що складносурядне і складнопідрядне речення за структурою і смисловими відношеннями різні (бліцопитування).

Сковорода у своєму щоденному житті втікав від світу, і світ його ловив, та не спіймав. У такий спосіб він утверджував себе як особистість, що живе за вимогами і правилами своєї філософії.

(Слово учителя про Г. Сковороду та коротка презентація біографії філософа, афоризмів, інших творів).

Групова робота

Записати номери поданих складнопідрядних речень у порядку поданої характеристики:

A) [          ], (що        )

Б) Щоб (        ), [       ]

В) [           , (ЩО     ),            ]

(Речення на моніторі)

1. Щоб мати змогу займатися самоосвітою і творчістю, Григорій Сковородаоселився в селі Коврат на Переяславщині.

2. Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерськоїлаври, закликали його не блукати по світу, а причалити до гавані.

3. Сковорода відповів, що не може затулити ризою своє серце від світу.

Виконання вправи.

Замінити складнопідрядні речення з підрядними означальними на прості звідокремленим означенням. Пояснити розділові знаки.

(Речення на моніторі та на аркушах) додаток № 1

III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми мети, завдань уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Привіт, проблемо!

Із поданих чотирьох речень вибрати одне зайве, свій вибір аргументувати (речення надруковані на аркушах) додаток № 2

Бесіда:

-Чим з'єднані частини речення?

-Чи можна головну і підрядну частини поміняти місцями?

-Яке запитання можна поставити від головної частини до підрядної?

-Підрядна частина пояснює все головне речення чи одне слово?

-Як, називається головний член речення, який відповідає на запитаннянепрямих відмінків?

Лабораторія дослідника.

Робота з підручником. Теоретичний матеріал записати з позначками:

V - інформація відома;

+ - нова інформація;

! - найбільш важливі думки;

? - інформація, яка виявилася несподіваною.

 

Дослідження-конструювання.

Утворити складнопідрядне речення із підрядним з'ясувальним за поданимпочатком, накреслити схеми, пояснити пунктуацію.

         1. У своїх творах Григорій Сковорода проголошує...

         2. Великий філософ надав нам урок того..

         3. Мудрі афоризми народного вчителя вчать нас...

V. Закріплення вивчення матеріалу

Робота з текстом з елементами аналізу (додаток № 3 для диктант)

Завдання до тексту.

- Заголовок, тема ідея тексту.

-Складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними та означальними, накреслити схеми.

-Зробити синтаксичний розбір останнього речення з тексту на дошці).

VI. Систематизація і закріплення знань.

          1. Монологічне висловлювання: «Григорій Сковорода - це ...»

          2. Синтаксичний розбір речення:

Багатьом своїм сучасникам Григорій Сковорода видавався просто диваком, людиною не від світу        свого, якими завжди видавалися великі філософи.

          3. Переписати речення, пояснити орфограми та пунктуацію.

          4. Словниковий диктант (додаток № 4).

VII. Підсумок уроку.

   - На уроці я дізнався (дізналася) ...

   - На уроці я відчув (відчула) труднощі...

   - На уроці мене найбільше вразило...

VIII. Домашне завдання.

Виписати 4-5 афоризмів Г. Сковороди, які б були побудовані у формі складнопідрядних речень.

 

Групова робота.

Розказати, яке речення називається складнопідрядним, де може стоятипідрядна частина стосовно головної. Записати номери поданих складнопідрядних речень у порядку поданої його характеристики:

а) підрядна частина стоїть після головної;

6) підрядна частина стоїть перед головною;

в) підрядна частина стоїть у середині головної.

 1. Щоб мати змогу займатися самоосвітою і творчістю, Григорій Сковорода оселився в селі Коврат на Переяславщині.

2. Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Киево-Печерської лаври,

Закликали його не блукати посвіту, а причалити до гавані.

3. Сковорода відповів, що не може затулити ризою своє серце від світу.

 

Додаток № 1

Виконання вправи

   Дати визначення складнопідрядного речення з підрядним означальним. Згадати, як розрізняти сполучники та сполучні слова. Замінити подані складнопідрядні речення з підрядними означальними на прості, ускладнені відокремленими означеннями. Пояснити розділові знаки.

   При дорозі сидів чоловік, якого називали філософом. Сковорода з першого разу звернув на себе увагу диригента капели і негайно був прийнятий до хорy, який славився на всю Російську імперію. Через рік Сковороду було введено до складу комісії, що від'їздила в торгових справах за кордон.

Додаток № 2

1. Згадаймо про мужнього і талановитого українця, який лишив по собі слід у скарбниці загальнолюдської культури.

2. Григорій Сковорода написав збірку «Байки Харківські», яка принесла йому всенародну популярність.

3. Численні філософські трактати Григорія Сковороди свідчать про те, що основою пізнання світу є пізнання самого себе.

4. 3 біленької хати села Чорнухи рушила у великі світи творчість, яка була сповнена магічної сили, фантастичної краси.

Додаток № 3

Робота з текстом з елементами аналізу

Прочитати виразно текст. Виконати післятекстові завдання.

Григорій Савич Сковорода - найвидатніша постать у культурному й літературному житті України XVIII столітті. Він був усебічно обдарованою людиною, знався на музиці, володів кількома мовами.

Його поетична і прозора спадщина свідчить про те, що письменство мас розвиватися на основі гуманізму і прославляти демократичні ідеї. Григорій Сковорода створив власну філософську систему, у якій, на думку дослідників, відчутні матеріалістичні тенденції. У першому філософському творі «Вступні Двері до християнської добронравності» вчив, що існують два світи. Один - матеріальний, а інший духовний. Божа мудрість дається тому, хто має силу розуму і красу душі.

Теорія Сковорода про три світи стверджує, що він спирався у своїйтворчості на біблійне вчення. Перший світ макрокосмос, який складається з численних світів. Другий мікрокосмос, або людина. Третій світ символів, або Біблія.

Прозираючи в далеке майбутне, Сковорода писав і про те, якою вінбачить Україну.

 

Завдання до тексту

-Придумати заголовок до тексту. Визначити тему та ідею. До якого стилю належить наведене висловлювання? Аргументи відповідь.

- Знайти в тексті складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними та підрядними означальними. Виписати їх. Поставити питання від головної частини до підрядної.

-Накреслити схеми до складнопідрядних речень з підряднимиз'ясувальними та підрядними означальними.

-Визначити засоби зв'язку між головною та підрядною частинами.

-Зробити синтаксичний розбір одного з наведених речень. Виписати з тексту власні назви, пояснити правопис.

Додаток № 4

Словниковий диктант

Киево-Печерська лавра, коврат, Переяславщина, збірка «байки Харківські», християнська добронравність, демократичні ідеї, мікрокосмос, майбутне, обдарований, філософський.

 

 

docx
Додано
10 березня 2023
Переглядів
452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку