Конспект заняття Коздровської В.М. для вихованців початкового рівня студії образотворчого мистецтва "Країна мрій". Тема заняття: "Скульптура. Створення рельєфної композиції "Емблема студії". Заняття комбінованого типу. Передбачені прийоми розвитку творчих здібностей вихованців.
Комунальний заклад
Сумський Палац дітей та юнацтва
Скульптура. Створення рельєфної
композиції «Емблема студії»
Конспект відкритого заняття для вихованців
початкового навчального рівня студії образотворчого
мистецтва «Країна мистецтва»
Розробник: Коздровська В.М.,
керівник студії образотворчого мистецтва «Країна мрій»
Тематичний блок «Ліплення»
Тема: Скульптура. Створення рельєфної композиції «Емблема студії»
Мета:
Тип заняття: комбіноване
Форма проведення: уявна подорож
Зоровий, літературний та музичний ряд:
Обладнання для дітей:
Картон, пластилін, стеки, скалки, дощечки для роботи з пластиліном, шаблони основ та елементів зображення.
Терміни і поняття:
Методи і прийоми: розповідь, бесіда, інструктаж, демонстрація наочності, організація сприймання, пізнавальної, ігрової та практичної діяльності, стимулювання творчої активності, педагогічне спостереження.
План заняття
І. Організаційна частина.
Привітання. Перевірка присутніх на занятті.
Оголошення теми та мети заняття.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Для створення емоційної атмосфери на занятті педагог пропонує дітям взяти «уявний мікрофон» і висловити свої побажання до цього заняття.
III. Повідомлення теми і мети заняття.
У цьому навчальному році ми вперше повертаємося до такого виду мистецтва як скульптура і спробуємо виконати творчу роботу «Створення рельєфної композиції «Емблема студії». Нам потрібно згадати все, що ми знаємо про цей вид мистецтва.
У минулому році ми з вами відвідали скульптурну майстерню Олега Прокопчука. Тому зараз ми з вами здійснимо уявну подорож і знову побуваємо в майстерні скульптора. Щоб стимулювати вашу уяву, я буду демонструвати фото з цієї екскурсії.
Педагог демонструє фото(через комп’ютер) і задає питання:
Підсумувавши відповіді дітей, педагог переходить до пояснення нового матеріалу.
IV. Пояснення нового матеріалу та організація сприймання.
Скульптура – об’ємно-пластичний вид мистецтва. Вона є трьохвимірною (висота, ширина і довжина). Всі інші види образотворчого мистецтва – живопис, графіка є двовимірними.
Скульптура поділяється на два види – круглу (її можна обійти з усіх сторін) і рельєфну.
Звертаючись до комп’ютера, педагог демонструє дітям зразки рельєфів і пропонує знайти ознаки, що розрізняють ці роботи. Діти намагаються визначити різницю між ними.
Таким чином, звертає увагу педагог, можна зробити висновок, що рельєф – це скульптурне зображення, яке виступає над площиною. В залежності від випуклості (висоти) рельєф буває трьох видів (звернення до таблиці):
У сучасному світі ми часто зустрічаємо рельєфні зображення: меморіальні дошки, обрамлення постаментів, декоративні розетки, медалі, монети тощо. В цей перелік можна віднести і емблему.
Спробуємо дати визначення, що таке емблема:
Эмблема (грецька. emblhma) – умовне зображення ідеї у малюнку або пластиці. Виникла в 16 ст. Це символічне зображення. Малюнок на емблемі простий, лаконічний, легко прочитується (наприклад: книга; червоний хрест; чаша зі змією; сова тощо). Символіка також притаманна і народному мистецтву, де знаками-символами передається якась думка, ідея.
Мета сьогоднішнього заняття – створити емблему нашої студії.
Які основні атрибути студії можуть бути зображені на емблемі ?
Переглянемо деякі зразки емблем художників.
Перегляд зразків та їх аналіз.
V. Послідовність виконання роботи.
Перш ніж приступити до виконання практичної роботи, слід пам’ятати, що кожний з вас уявляє студію по-своєму. Необхідно підійти до роботи творчо, внести щось своє до композиції. Можна також використовувати колір як виражальний засіб та елементи декору (гравірування, ліпнина тощо).
Спочатку необхідно визначити формат зображення (прямокутний чи круглий) та обрати основні об’єкти рельєфу. Дотримуємося і компоновки елементів зображення.
Для виконання практичної роботи слід згадати техніку безпеки при роботі з гострими предметами та основні прийоми роботи з пластиліном: витягування, сплющування, розкачування тощо (розгляд навчальної таблиці).
Для виготовлення емблеми педагог рекомендує працювати з пластом та пропонує такий алгоритм дій:
VI. Фізкультхвилинка.
Перед цікавою роботою слід потренуватися, щоб наші руки були вправні та майстерні під час ліплення. Пропоную вам «пальчикову гімнастику».
Пальчикова гімнастика
Вказівним пальцем однієї руки виконуємо поглажування з натиском кожного пальця від долоні до кінця пальця з чотирьох боків (ніби загострюємо олівець, на рахунок 1,2,3,4).
Великим пальцем робимо точковий масаж між кістками руки , ніби закручуємо шуруп. Долоню стиснуто в кулак (на рахунок 1,2,3).
По черзі всі пальці складаємо в кулак і навпаки. Помахати руками.
Вказівний і середній палець – це виделочка. Захоплюємо виделочкою по черзі кожний палець і намагаємося плавно вивернути його назовні.
Оперти подушечкою пальців лівої руки на пальці правої руки і по черзі натискувати на них. Повторити вправу 5-7 разів.
Постукати і пограти пальчиками по столу.
Імітуйте звичайний дощик, потираючи в долоні; сильний дощик, плескаючи в долоні; грім і град, тупаючи ногами.
VII. Практична робота.
Педагог роздає картонки круглої та прямокутної форми, що слугуватимуть основою емблеми та пропонує різні варіанти атрибутів образотворчого мистецтва (шаблони) для дітей, яким важко щось придумати своє. В ході роботи дає поради щодо вибору кольору пластиліну, елементів та їх розміщення.
VIII. Захист творчих робіт, підведення підсумків.
Після завершення роботи, необхідно прибрати зайву ліпнину з фону, щоб роботи були презентабельні. Всі роботи розміщуються для перегляду і захисту.
Діти переносять роботи на вільний стіл та розміщуються навкруги.
Ви чудово упоралися з завданням і створили емблеми нашого колективу.
Зараз кожний із вас буде «захищати» свою роботу. Вам потрібно пояснити, чому вибрали відповідні форми? Яку роль відіграє висота, колір у вашому рельєфі? Чи задовольняє вас результат вашої роботи? Чому ви навчилися на цьому занятті?
Кожен із вихованців проводить захист своїх робіт.
вмДалі педагог запрошує на перегляд батьків і проводить невеличке обговорення. Під час обговорення діти повторюють матеріал пройденого заняття.
IХ. Домашнє завдання.
На наступному занятті ми продовжимо вивчати скульптуру і будемо виконувати об’ємне ліплення. Необхідно підготувати пластилін, стеки та інший інструментарій.
1