Словосполучення — це поєднання двох і більше повнозначних слів, одне з яких є головним, а інше (інші) — залежним(-и). Слова у словосполученні поєднуються за допомогою граматичного зв'язку (закінчень і прийменників) або за змістом і граматично. Приклад: Прикласти листок подорожника, зелений сад, червоний від сорому, вивчена напам'ять поезія, занадто далеко.
Непоширеним (простим) називається словосполучення, у якому є одне залежне слово, виражене самостійною частиною мови. Поширеним (складним) називається словосполучення, у якому є кілька залежних слів, виражених самостійними частинами мови. Приклад: Приємний співрозмовник, класна стінгазета, популярний у молоді співак, війська швидкого реагування. Слово, від якого ставимо запитання, називається головним. Слово, до якого ставимо запитання, називається залежним. Приклад: Вправа (яка?) цікава, приїхали (з якою метою?) відпочити, знайшов (що?) бурштин, біжу (яким способом?) наввипередки, черга (яка?) до лікаря.
Речення — це слово або група слів, зв'язаних за змістом. Речення виражає закінчену думку. Приклад: Сьогодні на уроці математики ми вивчаємо нову тему. При усному мовленні речення виділяється інтонаційно — у кінці речення робиться пауза. Зверни увагу! При записі перше слово речення починається з великої букви, а в кінці речення ставиться потрібний розділовий знак (. ! ?). За метою висловлювання речення діляться на три групи:розповідні;питальні;спонукальні.
РОЗПОВІДНІ РЕЧЕННЯ Речення, мета яких про когось або про щось розповісти, називаються розповідними. У кінці розповідного речення ставиться крапка. Оленка з батьками поїхали в гості до бабусі. ПИТАЛЬНІ РЕЧЕННЯ Речення, мета яких поставити питання (про когось або про щось запитати), називаються питальними. У кінці питального речення ставиться знак питання (?). Коли почнуться літні канікули?СПОНУКАЛЬНІ РЕЧЕННЯ Речення, мета яких когось спонукати або закликати до певної дії, називаються спонукальними. До спонукання належить: порада, прохання, заборона, заклик,наказ тощо. У кінці спонукального речення ставиться крапка. Дай, будь ласка, мені ручку.
СЛОВО. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. РЕЧЕННЯhttps://wordwall.net/uk/resource/31517503/%d1%83%d0%ba%d1%80%d0%b0%d1%97%d0%bd%d1%81%d1%8c%d0%ba%d0%b0-%d0%bc%d0%be%d0%b2%d0%b0/%d1%81%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%be-%d1%81%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%be%d1%81%d0%bf%d0%be%d0%bb%d1%83%d1%87%d0%b5%d0%bd%d0%bd%d1%8f-%d1%96-%d1%80%d0%b5%d1%87%d0%b5%d0%bd%d0%bd%d1%8f
ПРИСУДОКПІДМЕТПідмет – це головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?Присудок – це головний член речення, який називає дію, стан або ознаку предмета і відповідає на питання що робить підмет?ГОЛОВНІ І ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯГраматична основа – це підмет і присудок. Усі інші члени речення є другорядними.
10 I. Спишіть. Підкресліть члени речення. За потреби скористайтесятаблицею «Члени речення» .1. Дитинства теплий вітер з очей моїх сльозинку витер. 2. І над стареньким комином лелека після дощу просушує крило. 3. Ліниво верби коси заплітали. 4. Цвіт опадав, сіявся легким пухом, торкався землі й стліва.
Однорідні члени речення, звертання, вставні слова Однорідними називаються такі члени речення, що виконують однакову синтаксичну роль, стосуються одного й того самого члена речення і поєднуються сполучниковим, безсполучниковим (інтонаційним) чи змішаним зв’язком. Однорідні члени речення рівноправні і не залежать одне від одного. Вони називають поняття, схожі за смислом. Однорідні члени речення є ускладнювальним елементом у простому реченні.
Однорідні члени речення відповідають на одне й те саме запитання, поставлене від одного слова та завжди виражаються однією частиною мови.. Приклад: У відділі продають (що?) морозиво і (що?) цукерки (О і О). Найважливіші ознаки однорідних членів речення Однорідні члени речення виконують однакову синтаксичну роль: у реченні можуть бути як головними (підмети і присудки), так і другорядними (додатки, обставини, означення) членами речення. Схематично однорідні члени речення можна зобразити так: ОПриклад: Хліб і сіль завжди мали стояти на столі українця (О і О). Голубі, сині, фіолетові, рожеві пасма снувались над горами (І. Цюпа) (О, О, О, О). Над лісом і над полем чути спів жайворонка (О і О).
13 I. І. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. II. Підкресліть однорідні члени речення та узагальнювальні слова відповідно до їхньої синтаксичної ролі.1. Відшуміли і громи і зливи. 2. Мурашки перед дощем грозою або сильним вітром ховаються до гнізд. 3. І все навколо витанцьовує і білі лілії і зелений очерет і кучеряві верби і човен. 4. Обважніле гілля дерев зелень кущів картоплі усе ніби порозбухало водою.
Вставні слова – це слова, які граматично не є членами речення, та існують у реченні для вираження певного ставлення спікера, оформлення думки та інших додаткових цілей. Приклад: Втім, ласки виглядали ніжними, беззахисними істотами. На жаль, їх уже ніхто не скуштує. Ніколи не є вставними слова навіть, майже, приблизно, принаймні, нібито, все-таки, мовби, наче, неначе, адже, тобто, особливо. НЕ Є ЧЛЕНОМ РЕЧЕННЯ
15. I. Спишіть речення, виділяючи комами звертання та вставні слова. Прочитайте речення вголос із правильною інтонацією. II. Складіть і запишіть одне речення зі звертанням.1. Великого значення сьогодні набуває інформаційна грамотність, адже світ безумовно стає все більш високотехнологічним. 2. Шановні відвідувачі годувати в зоопарку тварин суворо заборонено! 3. На мою думку молодь здатна запропонувати нове бачення майбутнього. 4. Хлопці й дівчата пам'ятайте, що правильне харчування - це здорове життя. 5. Зоре моя вечірняя зійди над горою…