"Способи формування пізнавального інтересу здобувачів освіти ЗП(ПТ)О до вивчення екології"

Про матеріал
Матеріали "Способи формування пізнавального інтересу здобувачів освіти ЗП(ПТ)О до вивчення екології" можуть використовуватися викладачем під час підготовки до уроків.
Перегляд файлу

Способи формування пізнавального інтересу здобувачів освіти ЗП(ПТ)О  до вивчення екології

Використання інформаційних технологій дозволяє викладачів спілкуватися з здобувачами освіти на сучасному технологічному рівні, зробити навчальний процес більш привабливим і ефективним, а контроль навчальних досягнень учнів більш об’єктивним.

Отже, з урахуванням вищезазначеного за допомогою ІКТ можна виділити наступні способи формування пізнавального інтересу учнів ПТНЗ до вивчення екології:

1) застосування мультимедійної презентації з екологічної тематики на етапі подання навчального матеріалу. Інтегроване використання виразних засобів комп’ютерної тривимірної графіки, анімації, відео та звуку для первісного ознайомлення учнів з тим, що вивчатиметься на уроці, дає змогу здійснити комплексний вплив на чуттєвий апарат і емоційну сферу здобувача освіти, реалізувати ефект несподіваності, здивування, викликати цікавість здобувача освіти. Цей спосіб спирається на функції візуалізації та інформаційну комп’ютерну підтримку і передбачає допоміжний режим її використання;

2) організація роботи здобувачів освіти за інтерактивною комп’ютерною моделлю стосовно екологічного об’єкта, явища чи процесу на етапі засвоєння навчального матеріалу. Така робота сприяє розвитку допитливості здобувача освіти, який отримує можливість дізнаватися, «а що буде, якщо…», і на основі власних дослідів і спостережень набувати уявлень про властивості певного об’єкта, явища, процесу. Цей спосіб спирається на функції моделювання й інструментальну комп’ютерну підтримку та її застосування в опосередкованому режимі;

3) використання електронних ресурсів для постановки екологічних задач на ситуаціях і даних із реального життя на етапі закріплення навчального матеріалу. Залучення здобувачів освіти до розв’язання проблемних ситуацій, складених на фактах навколишнього світу, сьогодення, із застосуванням різноманітних інформаційних ресурсів, зокрема розміщених у мережі Інтернет, сприяє розкриттю значимості екологічних знань і вмінь та стимулює здобувачів освіти до свідомого оволодіння ними. Цей спосіб спирається на інформаційну та інструментальну функції комп’ютерної підтримки та її застосування в автономному режимі.

На сьогодні з усіх перерахованих ІКТ, що застосовуються при вивченні екології у професійних навчальних закладах, найбільш популярними і одночасно перспективними, на нашу думку, є використання інформаційних  можливостей Інтернету, мультимедійних презентацій, екологічних проєктів.

Інтернет – це не тільки необмежений екологічний інформаційний ресурс, він має велике значення для самоосвіти вчителя та використання ресурсів мережі під час підготовки до уроків.

Для того, щоб використання можливостей Інтернету здобувачами освіти  було корисним та ефективним, необхідно обов’язково підкреслювати причину та мету пошуку інформації в Інтернеті, це доцільно здійснювати наступними шляхами:

– по-перше, можна дати учням завдання знайти додаткову навчальну інформацію, зберегти її на електронних носіях для подальшого багаторазового використання іншими користувачами. Наприклад, під час вивчення теми «Природа і людина: системний підхід», здобувачам освіти можна дати завдання знайти відомості про основні етапи взаємодії суспільства і природи, роль живої природи в організації біосфери, рушійну силу людського розуму у формуванні ноосфери;

– по-друге, можна поставити перед учнями завдання знайти нову інформацію, яка не звучала на уроці, порівняти її із відомою інформацією, таким чином створити проблемну ситуацію, яка ініціює конструктивне спілкування на уроці. Так, вивчаючи тему «Проблема забруднення природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень», учні можуть виконувати завдання щодо знаходження відомостей про останні розробки в галузі запобігання забрудненням та відношення різних учених до цього питання. На уроці під час обговорення цього питання варто створити дискусію, в ході якої здобувачі освіти висловлюватимуть свою думку та своє відношення до цієї проблеми;

– по-третє, можна запропонувати здобувачам освіти зробити огляд (дайджест) по певній темі. Таке завдання дається заздалегідь та може оцінюватись як проєктна робота здобувача освіти. Так при вивченні теми «Проблема збалансованого природокористування», здобувачам освіти можна дати завдання створити дайджест матеріалів про збалансований розвиток та невиснажливе природокористування.

Мультимедійна презентація дає можливість викладачу проявити творчість, індивідуальність, попередити формальний підхід до проведення уроку. Вона дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічній послідовності, що вкрай важливо для проведення уроків екології. Під час використання презентацій задіяні різні канали сприйняття учнів, що дозволяє закласти інформацію не тільки у фактографічному, а й в асоціативному вигляді в пам’ять здобувачів освіти.

Крім зазначених переваг, використання презентацій на уроках екології дає можливість:

–  використати повноекранне відео, яке несе великий обсяг інформації;

– використати значну кількість таблиць, малюнків, діаграм, портретів учених, фотографій, карт, схем;

– активізувати сприйняття учнів за рахунок звукових та зорових демонстрацій;

– виділити головний зміст;

– під час пояснення не витрачається час на запис на дошці;

– під час пояснення вчитель не повертається до дошки, таким чином, не втрачається контакт з групою;

– учням легше відповідати, коли вони спираються на відображений на екрані план відповіді.

Здобувачі освіти із задоволенням працюють із презентаціями, виконують завдання, які даються перед її показом, особливо, якщо презентації супроводжуються анімацією. Презентації зручні ще й тим, що дають можливість підбирати наочний матеріал у необхідному обсязі.

Діяльність щодо складання екологічних проєктів сприяє активізації творчого потенціалу учня, надає можливість вільного вибору в прийнятті рішень. Складаючи екологічні проєкти, здобувачі освіти  аналізують соціальні стосунки, різні види ставлень людей до природи, намагаються побудувати соціальні відносини, що сприятимуть вирішенню певної екологічної проблеми, узагальнюють та систематизують здобуті знання. Екологічні проекти відтворюють різні життєві ситуації у їхньому бажаному розвитку.

Вирішення проблемної ситуації, покладеної в основу екологічного проєкту, вимагає комплексного підходу до різних сфер життя людини, практичного застосування набутих знань, вмінь та життєвого досвіду, усвідомлення себе в ролі компетентної людини.

У педагогічній практиці розрізняють такі типи проектів: дослідницькі, творчі, ігрові, інформаційні. У процесі формування екологічної компетентності здобувачів освіти ЗП(ПТ)О перевага надається творчим і дослідницьким проєктам як таким, що найбільше спонукають особистісний розвиток учнів. У творчих та дослідницьких проектах кожен здобувач освіти виявляє особисту ініціативу, учиться самостійно здобувати відповідні знання, пропонує свої ідеї; діяльність учнів підпорядковується кінцевому результату.

У ході проєктної діяльності відбувається усвідомлення здобувачами освіти власних можливостей, розвивається здатність до адекватної самооцінки, задіюється внутрішній механізм відповідальності за реалізацію екологічного проекту; формується здатність до розвитку та підтримки екологічного партнерства на різних рівнях: з державними інститутами, місцевим самоврядуванням, неурядовими організаціями, громадськими об’єднаннями, підприємствами, населенням тощо.

docx
Пов’язані теми
Екологія, Інші матеріали
Додано
5 березня 2023
Переглядів
262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку