Підготувала
вчитель української
мови та літератури
Биковецької гімназії
Савчук Г.І.
2022
Тема. Головні члени речення. Способи вираження підмета
Мета: поглибити знання учнів про підмет і присудок як головні члени речення; формувати вміння визначати їх види та способи вираження; розвивати навички аналізу, зіставлення мовних явищ, вміння робити висновки на основі досліджуваного матеріалу, застосовувати набуті теоретичні знання при виконанні практичних завдань; виховати в учнів найкращі моральні якості, любов до рідного слова, рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, презентація до уроку
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою, метою, завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Перевірка домашнього завдання, повторення теоретичних знань,
Сьогодні ми з вами будемо працювати над темою «Головні члени речення», зокрема зосередимо увагу на видах та способах вираження підмета
Які результати ми можемо очікувати від уроку?
Дізнатися…
Навчитися…
Вміти …
Застосовувати…
2. Роботу в зошиті ми почнемо із розподільного диктанту ( діти записують )
Завдання : перед вами лежать картки.
Завдання 1 : розподілити слова у 2 стовпчики
( 1 - з буквою з, 2- з буквою с)
Розпис скат розсип сфотографувати зцементувати стискач розчин спрожогу зчепити спад розкис слизько
безкрилість спитав зсох неспроста розгорнув зчавити
розсіл зшити розчин безплатно
КЛЮЧ: Якщо ви розподілили правильно, то з останніх букв написаних слів прочитаєте вислів Йоганна Гете ( Спинись, хвилино, ти чудова!)
Отже, цінуймо кожну хвилину нашого життя, хай приємними для вас стануть хвилини пізнання нового під час уроку.
ІY. Вивчення нового матеріалу.
М. Рильський зазначав : « Синтаксис – душа мови». Чому?
Пояснення матеріалу за схемою ( на партах)
Тренувальні вправи
Гроза проходила десь поруч. (Ліна Костенко).
Всі продовжували дивитися на двері (Гр.Тютюнник)
«Гуси-лебеді летять» - цікава повість. (М.Стельмах)
Весна вступила у свої права.
« (робота в парах)
Установити відповідність між фразеологізмами й синонімічними до них дієсловами. З двома фразеологізмами ( на вибір ) скласти речення так, щоб у першому випадку фразеологізм виконував роль підмета, а у другому – присудка. Підкреслити.
1 Поставити на кін. 2 Робити вигляд. 3 Скалити зуби. 4 Вростати в землю. 5 Валяти дурня. 6 Набрати води в рот. 7. Припасти оком.
Ключ відповідей: 1З, 2Д, |
А Посміхатися. Б Завмирати. В Задивитися. Г Мовчати. Д Прикидатися. Ж Байдикувати. З Ризикувати.
3А, 4Б, 5Ж, 6Г, 7В.
|
|
Сторінка 42, впр. 82.
Y. Підведення підсумків уроку
Для з’ясування того, як ви засвоїли тему уроку ми проведемо підсумковий тест, вам треба дати відповідь « так» чи» ні
Лінгвістичний диктант і взаємоперевірка
Ви повинні відповісти так, якщо погоджуєтесь і ні, якщо не погоджуєтесь
1.Підмет – це головний член двоскладного речення, який означає особу, предмет чи явище, якому приписується дія, стан чи ознака виражена присудком. (ТАК)
2. За способом вираження присудки поділяються тільки на прості дієслівні та складені іменні (НІ).
3. Підмет у реченні: В степу вже літо розмовляло з вереснем - літо ТАК
4. Підмет у реченні: Учений іде, а неук слідом спотикається. – учений ( НІ)
5. Присудок у реченні: Жити – Вітчизні служити – Жити ( НІ)
6. Підмет у реченні: Спати без задніх ніг – улюблена справа Андрія . - Спати без задніх ніг. ( ТАК)
7. Підмет у реченні :Усе прекрасне на землі створене руками трудівників - трудівників ( НІ)
8. Присудок у реченні: Це було радісною нагородою за довгі роки праці – присудок було нагородою ( ТАК)
9. У реченні : Я хочу навчитися малювати - Я хочу навчитися – складений іменний присудок ( НІ)
10. У реченні : Я буду писати грамотно - буду писати простий дієслівний присудок ( ТАК)
11. Речення : Місто не знало спочинку ні вдень ні вночі, а гуркотіло, гомоніло, кипіло ускладнено однорідними присудками ( ТАК)
12 У реченні : Великдень - день особливий – відсутні другорядні члени ( ТАК)
Взаємоперевірка. Обміняйтесь зошитами.
Слово учителя. Ось і добігає кінця наш урок. Повернімося до очікуваних результатів Діти дають відповіді на питання, записані на дошці
Я
дізнався…
навчився..
вмію…
відчув труднощі…
змінив своє ставлення до…
найбільший мій успіх –це…
VІ. Домашнє завдання. Вивчити правило підручника параграфа 5.
Виконати вправу 54 (1-3 речення)