"Способи зображення Землі." (Урок.)

Про матеріал
Мета: активізація та систематизація знань про способи зображення Землі з курсу природознавства; формування первинних знань про особливості зображення Землі на глобусі, географічній карті, плані місцевості; розвиток умінь визначати відмінності в зображеннях місцевості на рисунку, фото- й аерознімках, плані, пояснювати різницю між зображеннями земної поверхні на глобусі, плані, карті, аерофото- і космічних знімках.
Перегляд файлу

Тема. СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ

Мета: активізація та систематизація знань про способи зображення Землі з курсу природознавства; формування первинних знань про особливості зображення Землі на глобусі, географічній карті, плані місцевості; розвиток умінь визначати відмінності в зображеннях місцевості на рисунку, фото- й аерознімках, плані, пояснювати різницю між зображеннями земної поверхні на глобусі, плані, карті, аерофото- і космічних знімках.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль, план місцевості, аерофотознімки, знімки земної поверхні з космосу.

Опорні поняття: рисунок, фотографія, зображення, модель, сторони горизонту, Мартін Беґайм.

Базові поняття: глобус, план місцевості, карта.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Завдання (прийом «Мозкова атака»; всі можливі відповіді вчитель записує на дошці)

1. Уявіть собі, що вас попросили зобразити пришкільну територію. В які способи ви це зробите?

2. Уявіть собі, що вам необхідно зобразити територію вашої області. В які способи ви це зробите?

3. Уявіть собі, що ви вирушили в космічну подорож і на одній із планет виявили гостинних розумних істот. Які способи зображення Землі ви використаєте для її опису?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Практичність теорії»

Виконуючи завдання, ви мали можливість переконатися в різноманітності способів зображення нашої планети. З давніх-давен люди намагалися зобразити місцевість якомога точніше та докладніше. Археологічні розкопки свідчать про існування в давніх людей малюнків і планів територій. Їх робили на камінні, бивнях мамонта, бересті. Довгий і важкий шлях пройшло людство, перш ніж навчилося складати географічні карти. Про це ви дізналися, вивчаючи розділ «Географічне пізнання Землі». А пам’ятаєте, який переворот у розвитку географічної науки здійснив глобус Мартіна Беґайма — «Земне яблуко»? Навіщо ж людям потрібні точні зображення місцевості? На це питання відповісти легко. Зображення місцевості необхідні в будівництві та сільському господарстві, у військовій справі й авіації, туризмі та подорожах і в багатьох інших видах діяльності людини. Кожний у своєму житті стикається з необхідністю побудувати план, прочитати карту, зорієнтуватися на місцевості. На уроках, присвячених темі «Земля на плані і карті», ви навчитесь користуватися планами і картами, грамотно «читати» їх, визначати відстані та напрямки. А сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати, які способи зображення місцевості є найбільш точними та які переваги й недоліки вони мають.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1. Найбільш точні й наочні способи зображення земної поверхні.

Для відповіді на це питання слід звернутися до записів на дошці, виконаних під час етапу актуалізації, та запропонувати учням розглянути види зображень у атласі. Аналізуючи дані атласу, необхідно викреслити назви тих способів, які є менш точними, наочними та зручними в користуванні.

2. Переваги й недоліки плану, карти та глобусу в зображенні земної поверхні. (Робота в парах)

Заповнення таблиці.

Основні способи зображення земної поверхні

Переваги

Недоліки

План

 

 

Географічна карта

 

 

Глобус

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянемо в атласі та на дошці зображення поверхні Землі – малюнок та план місцевості ( мал.14, 15 ), аэрофотоснімок  ( мал16), космічний знімок ( мал. 17) игеографічнукарту ( мал 18 ) Чим вони відрізняються один від одного?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аэрофотоснімок –  це фотографія місцевості, яку роблять з літака або з іншого приладу з допомогою спеціального аерофотоаппаратау спеціальному масшбі.

Космічний знімок – це фотографія земной поверхніабовсієї планети, яку роблять автоматичною фотоаппаратурою із спутників Землі.

      План місцевості – це зображення невеликого участка місцевості з допомогою умовних знаків і у масштабі.

На плане місцевості усі предмети та об’єкти відображуються спеціальними условними знаками.

На географічній карті,як і на плані місцевості. Об’єкти також показують умовними знаками.

 

Умовними знаками топографічних карт називається система графічних, літерних, цифрових та кольоровихпозначень, яка дозволяєзобразитимісцевість на карті. До умовних знаків завжди висувалися серйозні вимоги основними з яких є:

а) знаків не повинно бути багато, оскількиїхусі треба знати;

б) знаки маютьнагадуватиоб'єкт, якийзображується;

в) знаки мають бути доситьпростими для накреслення та запам'ятання.

 

Топографічні умовні знаки.

 

http://geoknigi.com/img/skuratovych/umovni-znaky-topografichnoyi-karty.jpg

 

 

 

Картинки по запросу топографічні знаки малюнки

 

Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

1. Прийом «Експрес-тест»

• «Глобус» у перекладі з латини означає:

а) модель;

б) глобальний;

в) куля.

• Творець першого глобуса Землі:

а) Мартін Беґайм;

б) ҐерардМеркатор;

в) Клавдій Птолемей.

• Дає вид місцевості збоку:

а) глобус;

б) фотознімок;

в) план.

• Фотографії з космосу мають найбільше значення для складання:

а) географічних карт;

б) туристичних маршрутів;

в) планів місцевості.

• Найкращим помічником у вашій подорожі рідним краєм буде:

а) глобус;

б) карта України;

в) карта вашої області.

2. Прийом «Взаємоперевірка»

1*. Прийом «Творча лабораторія»

Спрощеним варіантом плану місцевості є схема. Складіть схему вашого шляху:

а) від будинку до школи;

б) від будинку до найближчої крамниці;

в) від вашого будинку до будинку вашого товариша.

Складаючи схему, використовуйте власні умовні позначення та орієнтири.

2. Вигадайте та замалюйте схематичні позначення для таких об’єктів: будинок, дерево, річка, міст, клумба, школа, вокзал, дорога, гора, яма.

 

VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

• Зобразити земну поверхню можна у вигляді малюнка, фотознімка, аерофотознімка, плану та географічної карти.

• Найбільш повну інформацію про характер земної поверхні та об’єкти, розміщені на ній, передають план і карта.

• Найбільш точно зовнішній вигляд Землі передає глобус.

 

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Скласти п’ять репродуктивних запитань до тексту параграфа.

• Скласти творче запитання, пов’язане зі способами зображення земної поверхні, обміркувати відповідь на нього.

 

docx
Додав(-ла)
Невара Анна
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
1200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку