УРОК «Гідросфера Землі»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про Світовий океан, гідросферу Землі; в процесі гри-подорожі пригадати основні терміни, що стосуються теми, та типові плани характеристик об’єктів; розвивати вміння аргументувати свою відповідь, використовуючи карти атласу, підручники, схеми; сприяти формуванню екологічної свідомості, географічної культури, яка дозволить учням у майбутньому не зашкодити своєю діяльністю природі, показати роль частин гідросфери у природі; розвивати спостережливість, вміння самостійно працювати з джерелами географічних знань; розширювати світогляд учнів; виховувати в учнів пізнавальну активність і самостійність мислення, взаємодопомогу, толерантність, почуття колективізму, взаємоповаги, справедливості.
Тип уроку: узагальнення знань, перевірка та коригування умінь і навичок.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, карточки із завданнями, підручники.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Клас поділено на п’ять команд. Кожна команда представляє свою станцію, виконує дані їй завдання. Три учні є експертами, які ведуть підсумкові записи на дошці, перевіряють письмові завдання, підраховують бали і визначають переможців. Команді, що перемогла присвоюється титул «Географ року»
II. Мотивація навчальної діяльності
Антуан де Сент-Екзюпері писав: «Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя». Вода – найдивовижніший мінерал на Землі, без неї загине все живе на планеті, вода створює умови для розвитку і росту різних форм життя.
ІІI. Проведення подорожі
Учитель. А зараз ми перевіримо ваші знання з теми «Гідросфера Землі» і дізнаємось про готовність команд здійснити цікаву, захоплюючу подорож країною «Світовий океан».
Станція «С в і т о в и й о к е а н»
Завдання 1. Скласти схему «Води гідросфери» (числа замінити словами)
СВІТОВИЙ ОКЕАН
1 2 3 4
ВОДИ АТМОСФЕРИ
1 2 3
(Команда відповідає письмово, відповідь подають експертові.)
Завдання 2. Знайти зайве в переліку понять з теми «Багатства Світового океану».
Завдання 3. Показати на фізичній карті географічні об’єкти:
Ніл, Амазонка, Ґольфстрім, Ґібралтарська протока, Азовське море,
Байкал, Каспійське море, Куросіо, Дніпро, Берінґова протока.
Завдання 4. Продовжити речення:
1) Вода в природі існує у стані …
2) Води в природі більше у стані …
3) Основна причина кругообігу води в природі …
4) Середня солоність Світового океану становить …
5) Солоність поверхневого шару залежить від …
6) Температура поверхневого шару вод Світового океану знижується від …
7) Найбільшою є температура води у …
8) Солоність Північного Льодовитого океану становить …
9) Причиною винекнення хвиль є …
10) Припливи і відпливи виникають тому що …
Завдання 5. Скласти характеристики географічного положення океанів за таблицею (робота з картками):
Назва океану |
|
У яких півкулях розташований |
|
Береги яких материків омиває |
|
Найбільші: А) Моря Б) Затоки В) Острови Г) Півострови |
|
(Команда відповідає письмово, відповідь здається експертам)
Станція «Річки, поверхневі води»
Завдання 1. Відповісти на запитання:
(Команда відповідає усно)
Завдання 2. Скласти схему «Води гідросфери» (числа замінити словами)
ВОДИ СУХОДОЛУ
1 2 3 4 5 6 7 8
(Команда відповідає письмово, відповідь подають експертові.)
Завдання 3. Відшукати географічні об’єкти на карті і сказати, куди впадає річка:
Завдання 4. Доповніть речення:
Завдання 5. Віднайти особливості річок:
Волґа Єнісей Амудар’я Ніл Амазонка
1. Бере початок на Памірі.
2. Найдовша у Європі.
3. Є межею Західносибірської рівнини і Середньосибірського плоскогір’я.
4. Бере початок на Валдайській височині.
5. Сполучається каналом з Доном.
6. Найдовша у світі.
7. Найповноводніша у світі.
8. Середньоазіатська річка, води якої використовуються для зрошування.
9. Від річки починається Каракумський канал.
10. Тече по найбільшій за площею рівнині світу.
11. Має велику дельту, у якій проживає значна кількість населення континенту.
Станція «О з е р а, ш т у ч н і в о д о й м и»
Завдання 1. Визначити рекорди Гідросфери:
Найбільше за площею озеро світу (Каспійське)
Найглибше озеро у світі (Байкал)
Найбільше прісне озеро в Україні (Ялпуг)
Найглибше озеро в Україні (Світязь)
Найсолоніше озеро на Землі (Мертве)
Завдання 2. Назвати:
(Команда відповідає усно)
Завдання 3. Знайти пару за темою «Води суходолу».
1) Озеро
2) Каспійське море
3) Болото
4) Підземні води
5) Верховодка
6) Ґрунтові води
7) Міжпластові води
8) Байкал
а) лежать у водоносних шарах між двома водонепроникними шарами;
б) надмірно зволожена ділянка суходолу з шаром торфу не менше 30 см;
в) природна заглибина на суходолі, заповнена водою;
г) лежать суцільним шаром недалеко від поверхні і можуть рухатись по водотривкому шару;
д) найбільше за площею озеро світу;
е) найглибше озеро світу;
є) вода, що міститься в порожнинах і тріщинах гірських порід у верхніх шарах земної кори;
ж) сезонна вода, що залягає на першому від поверхні шарі водотривких порід.
Завдання 4. Робота з карткою:
Види озер
1 2
(1.Стічні, 2.Безстічні)
Штучні водойми
1 2 3
(Водосховища, ставки, канали)
Завдання 5. Доповніть речення:
Станція «Б о л о т а і л ь о д о в и к и»
Завдання 1. Відповісти на запитання:
Завдання 2. Робота з карточками:
Залежно від джерел живлення болота поділяють на
1 2 3
(1.Верхові; 2.Перехідні; 3.Низинні).
Значення боліт у природі
1 2 3 4 5 6 7
(Команда відповідає письмово, відповідь подають експертові.)
Завдання 3. Дати відповідь на запитання:
Завдання 4. Знайти зайве слово в рядку, гра «Третій зайвий»:
Завдання 5. Продовжити речення:
Станція «П і д з е м н і в о д и»
Завдання 1. Відповісти на запитання:
Завдання 2. Підписати до понять номера відповідних пояснень (робота з карточками): Льодовик Ехолот Снігова лінія Шельф Море Батискаф Цунамі Зоопланктон Болото.
1. Лінія, вище за яку утворюються льодовики. 2. Прилад для визначення глибин в океанах за допомогою звуку. 3. Частина океану, яка відокремлена від нього сушею чи підводними підняттями. 4. Вузька ділянка води, яка з’єднує море, океани, роз’єднує ділянки суші. 5. Хвилі, викликані землетрусами. 6. Найменші тваринні організми океанів і морів. 7. Підводна окраїна материків завглибшки до 200 м. 8. Підводний самокерований апарат для дослідження океанів на великій глибині. 9. Надмірно зволожена діляка з шаром торфу не менше 30 см. 10. Скупчення багаторічного льоду і снігу.
Завдання 3. Позначте водотривкі породи однією рискою, а водопроникні — залиште так: глина, пісок, мармур, галька, вапняк, крейда, лабрадор, пемза, граніт. (письмове завдання на дошці)
Завдання 4. Кількома реченнями пояснити значення географічних назв чи термінів:
Ґренландія, Ґольфстрім, Мадаґаскар;
Канал, льодовик, Байкал;
Антарктида, Дніпро, озеро;
Танґаньїка, морена, кругообіг;
річка, ерозія, Азовське море.
Завдання 5. Визначити рекорди Гідросфери:
(Команда відповідає усно, наприклад: Ґренландія — найбільший острів, розміщений на півночі Атлантичного океану, територія вкрита покривним льодовиком.)
Експерти перевіряють виконання письмових завдань. Підводять підсумок і визначають переможців гри-подорожі.
ІV. Підсумок уроку