Урок 12
Тема. Спостереження за ознаками художніх, науково-по- пулярних та ділових текстів
Мета: вчити учнів розрізняти тексти за стильовими ознаками; формувати вміння учнів писати оголошення; закріплювати знання про будову тексту; розвивати зв'язне мовлення, вміння зіставляти, аналізувати, виховувати любов до книги, до рідної мови.
ХІД УРОКУ
Організація класу до уроку
Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
Що називається текстом?
З яких частин складається текст?
Як виділяються ці частини на письмі?
Перевірка домашнього завдання (Впр. 67)
Під якою назвою ви склали текст за малюнками?
Прочитайте складений вами текст-розповідь.
Вивчення нового матеріалу 1. Проблемна ситуація
Послухайте тексти і скажіть, що вони мають спільного і чим різняться.
— Ой, Сергію, дивись, яке дерево.
Це не дерево, Оленко, а кущ.
Як він називається?
Калина.
Які красиві на ній квіти!
Так, калина дуже красива. І восени, й навесні...
КАЛИНА ЗВИЧАЙНА
Належить до родини жимолостевих. Це високий, з сильно роз- виненим галуззям кущ. Попони вкриті сірою корою з позвдошніми тріщинами. Листя трилопатове, темнозелене, округлене або зворотнояйцеподібне, знизу опущене, сірувато-зелене. Квіти білі, зібрані в плескаті зонтикоподібні суцвіття. Червоні, соковиті, круглі плоди дозрівають восени.
3) КАЛИНА
Стоїть при дорозі калина. І хто йде, той милується нею. Гарна вона будь-якої пори року. Навесні вбирається калина у смарагдові шати листя, біле мереживо квіток. Духмяні, запашні, сніжно- білі, милують вони око невимовною красою. Згодом з'являються на місці ніжних суцвіть важкі кетяги, наливатимуться терпким соком, рум'янітимуть.
А прийде осінь — не мине й калини, прибереже для неї най- чарівніші барви. І стоїть чепуруха у новому вбранні.
Що спільного мають ці тексти?
Чим різняться?
Як ви думаєте, чому про одне й те саме розповідається по- різному?
Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні ви ознайомитесь з ознаками різних текстів, у яких по-різному висловлюються думки. Ви будете вчитися розрізняти такі тексти і складати їх.
Пояснення нового матеріалу
Залежно від того, з якою метою він використовується, розрізняють такі стилі мовлення:
розмовний — для обміну думками, відомостями, почуттями з близькими людьми;
науковий — для подачі наукових відомостей. Використовується в наукових книгах, журналах, статтях, навчальній літературі. Характерні терміни, складні речення;
художній — для впливу на читача. Письменник малює словами картини, образи. Використовується у творах художньої літератури;
офіційно-діловий характеризується чітким формулюванням думок при передачу ділової інформації. Це оголошення, заяви, документи;
публіцистичний — для впливу на читача, для переконання, заклику. Використовується в газетних і журнальних статтях, на радіо й телебаченні.
Стилі мовлення |
||||
розмовний |
науковий |
художній |
офіційно- діловий |
публіцистичний |
4. Розпізнавання текстів різних стилів (Впр. 70) Так передають розмову між людьми.
Між ким велася розмова?
Що дізнався онук?
До якого стилю віднесемо цей текст? Так про щось розповідають.
Яка мета даного тексту? Так повідомляють.
Про що дізналися з оголошення?
Яка мета цього тексту?
Зверніть увагу на характерні ознаки оголошення: точна дата, місце події, назва події, час; точність і стислість вислову.
До якого стилю віднесемо цей текст? Так пишуть художні твори.
Які слова і вирази вжиті в переносному значенні? (Стежина біжить, кличе, веде; ліс дрімав, не гомонів; листочок прихилився й шепоче)
Якими реченнями передано загадковий і таємничий настрій автора? («І ти ступаєш по ній...», «Може, то про мене?..»)
Яка мета цього тексту?
До якого стилю належить цей текст?
Висновок. Від чого залежить, як подається інформація в текстах? IV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота над художнім описом калини. Робота в парах (Впр. 71) Загадка
У вінку зеленолистім, У червоному намисті Видивляється у воду На свою хорошу вроду. (Калина)
Розгляд малюнка калини
Зверніть увагу на те, яка калина на вигляд, кого приваблює кущ калини, яку користь приносить людям.
Складіть художній опис калини, вживаючи слова і вирази, подані у вправі.
Каліграфічна хвилинка
Серед поля край села калинонька зацвіла.
Робота в парах. Складання і запис текстів
Зачитування написаних текстів
Словникова робота (Впр. 69)
Прочитайте слова в таблиці. Запам'ятайте їх написання.
Словниковий диктант (цих слів)
8. Взаємоперевірка
Узагальнення й систематизація вивченого.
Підсумок уроку
В яких стилях можуть бути написані тексти?
Чому існує декілька стилів мови?
Домашнє завдання Вправа 73, С. 37.