Урок української літератури 6 клас
Підготувала Сокирко Олена Іванівна вчитель української мови та літератури
Тема: Станіслав Чернілевський «Тепло родинного інтиму».» Забула внучка в баби черевички»
Мета: коротко ознайомитися з життєвим та творчим шляхом письменника; проаналізувати його дані поезії: визначити ідейно - тематичне спрямування ,художні засоби; розвивати культуру зв’ язного мовлення здобувачів освіти ,їх мовну грамотність; вміння виразно і усвідомлено читати поезії; проаналізувати зміст у даних віршах порівняти з власними розуміннями; виховувати почуття поваги та вдячності до рідних людей, шану до творчості письменника та любов до рідного краю.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: портрет письменника, малюнки дітей ,мультимедійна дошка, дидактичний матеріал, додаткова література про письменника
Хід уроку:
I.Організація класу на роботу
Вступне слово вчителя
Доброго дня ! Сідайте будь ласка. Перевірте наявність підручника, зошита, ручки та олівця на парті. Розпочнемо урок.
II. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти.
У своїх роботах ви стверджуєте, що світ порятує краса душі, тепло людських сердець, щирість стосунків, милосердя .Найбільше любові й розуміння Павлик мав від найрідніших людей-мами та дідуся. Вас теж люблять батьки, дідусі, бабусі. Поговоримо сьогодні про бабусь- мам ваших батьків, найближчих і найдорожчих для вас людей.
III. Повідомлення теми і мети уроку
Тема сьогоднішнього уроку:»С.Чернілевський.»Тепло родинного інтиму»,» Забула внучка в баби черевички». Запишіть будь ласка у зошити число, класна робота та тему.
IV.Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
1.Слово вчителя. Художня розповідь
Чи помічали ви ,як ваші бабусі, дідусі ставляться до своїх дорослих дітей-ваших мам, тат? Як ви думаєте, чому саме так?
Для батьків діти, навіть дорослі, завжди залишаються дітьми, тому за них так само переживають ,як і раніше , так само їх люблять і жаліють. Зрозуміло, що дуже дорогими є батьківський дім, рідна матуся і для поета, кіносценариста Станіслава Чернілевського , який з’ явився н світ 1950 року на Вінниччині.
Родина рано втратила батька- годувальника, і хлопцеві з багатодітної сім ‘ ї довелося вчитися у школі- інтернаті, по закінченні котрої він вступив до педагогічного інституту. Але вчителем Станіслава був недовго, бо наполегливо йшов до здійснення своєї мрії дитинства- «робити кіно». Закінчивши Київський театральний інститут ,працював на кіностудії ім. О.Довженка. Є у С.Чернілевського ще одне велике захоплення – поезія. У 1984 році вийшла його збірка «Рушник землі». Поет удостоєний премії імені В.Симоненка.
Незвичайні , неповторні вірші поета оспівують рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.
2. Асоціативний кущ.
З чим у вас асоціюється ім’я Станіслава Чернілевського?
(Відповіді учнів записуються на дошці навколо портрета письменника).
Отже, ось ми й познайомились з біографією Станіслава Чернілевського. А зараз я пропоную познайомитися і з творчістю цього письменника.
3. Словникова робота
Але перш за все давайте подивимось на нові слова, які ми зустрінемо у віршах.
Інтим,інтимний-особистий, задушевний; затишна обстановка, що сприяє відвертості ,близькості.
Шиби- віконне скло;
Досвіток- світанок, ранок;
Печія-пекучий біль;
Зело – зелень, трави
Придумайте по одному реченню з кожним з цих слів (усно)
4. Виразне читання вірша С.Чернілевського» Теплота родинного інтиму»
Читання віршу вчителем;
прослуховування запису вірша аудіо;
один з учнів виразно читає вірш
5. Обмін враженнями про прочитане
Учні діляться думками про те, які вирази їм найбільше запам’ яталися, сподобалися, здалися незвичайними, оригінальними.
Аналізуємо зміст і особливості художнього твору
Змалювати словесно історію літературного героя твору.
(Наприклад: син працює у місті, має квартиру з усіма зручностями .Досягнув успіхів у своїй професійній діяльності , дуже зайнятий і заклопотаний. Але раз на рік обов ‘язково приїздить у своє рідне село, у звичайний сільський будиночок. Милується димом ,що прив’ язав мотузочком хату до небес, заслуховується гоготінням полум ‘я в печі. І від ласкавого маминого слова , ніжної руки стає йому так добре, лагідно й спокійно на душі, що відступають усі життєві негаразди, тривоги й клопоти. Знову він- маленька дитина в родинному гніздечку під крильцем невсипущої мами.)
Виразне читання поезіі (учень)
Перегляд презентації до даної поезії
У поезії немає точно таких слів: бабуся сумує, їй самотньо ,вона журиться. Доведіть це, посилаючись на текст ( учні відшукують ,зачитують, коментують )
Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички? ( вони-це матеріально виражений спогад про внучку, яка поїхала додому)
У літературі-це називається художньою деталлю.
Деталь-виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину.( Учні записують з мультимедійної дошки пояснення)
1.Закінчіть речення одним словом:
«Вірш « Забула внучка в баби черевички» про………(любов, тепло, розлуку, бабусю, родину)
2. Як ви вважаєте, яка основна думка твору?( зверення до нас,читачів,любити рідних,не забувати їх,уміти дякувати за ласку і тепло)
11. Творчий домисел
Придумати і розказати історію бабусі й онуки. ( Самостійно )
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Складання сенквейна
А зараз з вами поміркуємо та зробимо висновки сьогоднішнього уроку. Та складемо свій вірш на тему « Родина». Але це не простий вірш. Його ім’ я сенквейн. Цей вірш складається всього з 5 рядків. Послухайте будь ласка правила його написання.
1рядок- це назва, ключове слово.1 іменник.
2 рядок – 2 прикметника
3 рядок-3 дієслова
4 рядок- фраза, яка має смисл.
5 рядок – висновок.1 іменник
Наприклад:
Матуся
Добра,мила
Кохає, турбується , виховує
Найдорожча людина
Родина
(Учні складають власні сенквейни та зачитують за бажанням)
VI. Підведення підсумків уроку.
( Намалювати ілюстрацію до прочитаних творів, лунає ніжна мелодія )
VII. Оцінювання
VIII. Домашнє завдання:
Виразне читання поезій (5- 9 б);
Міні- твір на тему:» Моя бабуся сьогодні» (10- 11 б)