Станіслав Чернілевський «Тепло родинного інтиму».» Забула внучка в баби черевички»

Про матеріал
На уроці з української літератури вивчали аспекти, які включали розгляд мотивів та символіки в поезії, виразне читання поезій учнями, а також творчі завдання, такі як складання сенквейнів та міні-твору на тему "Моя бабуся сьогодні." Учні проявили своє розуміння матеріалу та здатність виразно виражати свої думки.
Перегляд файлу

Урок  української літератури 6 клас

Підготувала Сокирко Олена Іванівна вчитель української мови та літератури

Тема: Станіслав Чернілевський «Тепло родинного інтиму».» Забула внучка в баби черевички»

Мета: коротко ознайомитися з життєвим та творчим шляхом письменника; проаналізувати його дані поезії: визначити ідейно - тематичне спрямування ,художні засоби; розвивати культуру зв’ язного мовлення здобувачів освіти ,їх мовну грамотність; вміння виразно і усвідомлено читати поезії; проаналізувати зміст у даних віршах порівняти з власними розуміннями; виховувати почуття поваги та вдячності до рідних людей, шану до творчості письменника та любов до рідного краю.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: портрет письменника, малюнки дітей ,мультимедійна  дошка, дидактичний матеріал, додаткова література про письменника

Хід уроку:

I.Організація класу на роботу

 Вступне слово вчителя

Доброго дня ! Сідайте будь ласка. Перевірте наявність підручника, зошита, ручки та олівця на парті. Розпочнемо урок.

II. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти.

У своїх роботах ви стверджуєте, що світ порятує краса душі, тепло людських сердець, щирість стосунків, милосердя .Найбільше любові й розуміння Павлик мав від найрідніших людей-мами та дідуся. Вас теж люблять батьки, дідусі, бабусі. Поговоримо сьогодні про бабусь- мам ваших батьків, найближчих і найдорожчих для вас людей.

III. Повідомлення теми і мети уроку

Тема сьогоднішнього уроку:»С.Чернілевський.»Тепло родинного інтиму»,» Забула внучка в баби черевички». Запишіть будь ласка у зошити число, класна робота та тему.

IV.Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

1.Слово вчителя. Художня розповідь

     Чи помічали ви ,як ваші бабусі, дідусі ставляться до своїх дорослих дітей-ваших мам, тат? Як ви думаєте, чому саме так?

Для батьків діти, навіть дорослі, завжди залишаються дітьми, тому за них так само переживають ,як і раніше , так само їх люблять і жаліють. Зрозуміло, що дуже дорогими є батьківський дім, рідна матуся і для поета, кіносценариста Станіслава Чернілевського , який з’ явився н світ 1950 року на Вінниччині.

Родина рано втратила батька- годувальника, і хлопцеві з багатодітної сім ‘ ї довелося вчитися у школі- інтернаті, по закінченні котрої він вступив до педагогічного інституту. Але вчителем Станіслава був недовго, бо  наполегливо йшов до здійснення своєї мрії дитинства- «робити кіно». Закінчивши Київський театральний інститут ,працював на кіностудії ім. О.Довженка. Є у  С.Чернілевського ще одне велике захоплення – поезія. У 1984 році вийшла його збірка «Рушник землі». Поет удостоєний премії імені В.Симоненка.

Незвичайні , неповторні вірші поета оспівують рідний дім, найдорожчих людей, теплі родинні стосунки.

2. Асоціативний кущ.

З чим у вас асоціюється ім’я  Станіслава Чернілевського?

(Відповіді учнів записуються на дошці навколо портрета письменника).

Отже, ось ми й  познайомились з біографією  Станіслава Чернілевського. А зараз я пропоную познайомитися і з творчістю цього письменника.

3. Словникова робота

Але перш за все давайте подивимось на нові слова, які ми зустрінемо у віршах.

Інтим,інтимний-особистий, задушевний; затишна обстановка, що сприяє відвертості ,близькості.

Шиби- віконне скло;

Досвіток- світанок, ранок;

Печія-пекучий біль;

Зело – зелень, трави

Придумайте по одному реченню з кожним з цих слів (усно)

4. Виразне читання вірша С.Чернілевського» Теплота родинного інтиму»

 Читання віршу вчителем;

прослуховування запису вірша аудіо;

один з учнів виразно читає вірш

5. Обмін враженнями про прочитане

Учні діляться думками про те, які вирази їм найбільше запам’ яталися, сподобалися, здалися незвичайними, оригінальними.

Аналізуємо зміст і особливості художнього твору

  1. Де відбуваються події , змальовані у вірші?
  2. Які враження справив на тебе цей вір? Поділися ними з однокласниками
  3. Які настрої та почуття висловлені в поезії?
  4. Чи є зв ‘язок між деякими моментами біографії поета й особливим теплим ставленням до матері, свого дому («тепло родинного інтиму»),оспіваних у вірші? Якщо так, то в чому він виявляється?
  5. Як ти розумієш вислови »мотузочком диму хату прив’ язала до небес», »не катує серце печія», »як душа світліє перед днем»?
  6. « Усне мовлення» з художнім домислом

Змалювати словесно історію літературного героя твору.

(Наприклад: син працює у місті, має квартиру з усіма зручностями .Досягнув успіхів у своїй професійній діяльності , дуже зайнятий і заклопотаний. Але раз на рік обов ‘язково приїздить у своє рідне село, у звичайний сільський будиночок. Милується димом ,що прив’ язав мотузочком хату до небес, заслуховується гоготінням полум ‘я в печі. І від ласкавого маминого слова , ніжної руки стає йому так добре, лагідно й спокійно на душі, що відступають усі життєві негаразди, тривоги й клопоти. Знову він- маленька дитина в родинному гніздечку під крильцем невсипущої мами.)

  1. Виразне читання вірша С. Чернілевського  « Забула внучка в баби черевички» (вчитель)

Виразне читання поезіі (учень)

Перегляд презентації до даної поезії

  1. Обмін враженнями про прочитане та побачене

У поезії немає точно таких слів: бабуся сумує, їй  самотньо ,вона журиться. Доведіть це, посилаючись на текст ( учні відшукують ,зачитують, коментують )

Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички? ( вони-це матеріально виражений спогад про внучку, яка поїхала додому)

  1. Пояснення вчителя (Теорія літератури)

У літературі-це називається художньою деталлю.

Деталь-виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину.( Учні записують з мультимедійної дошки пояснення)

  1. « Незакінчене речення»

1.Закінчіть речення одним словом:

«Вірш « Забула внучка в баби черевички» про………(любов, тепло, розлуку, бабусю, родину)

2. Як ви вважаєте, яка основна думка твору?( зверення до нас,читачів,любити рідних,не забувати їх,уміти дякувати за ласку і тепло)

     11. Творчий домисел

Придумати і розказати історію бабусі й онуки.  ( Самостійно )

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Складання сенквейна

А зараз з вами поміркуємо та зробимо висновки сьогоднішнього уроку. Та складемо свій вірш на тему « Родина». Але це не простий вірш. Його ім’ я сенквейн. Цей вірш складається всього з 5 рядків. Послухайте будь ласка правила його написання.

1рядок- це назва, ключове слово.1 іменник.

2 рядок – 2 прикметника

3 рядок-3 дієслова

4 рядок- фраза, яка  має смисл.

5 рядок – висновок.1 іменник

Наприклад:

Матуся

Добра,мила

Кохає, турбується , виховує

Найдорожча людина

Родина

(Учні складають власні сенквейни та зачитують за бажанням)

VI. Підведення підсумків уроку.

( Намалювати ілюстрацію до прочитаних творів, лунає ніжна мелодія )

VII. Оцінювання

VIII. Домашнє завдання:

         Виразне читання поезій (5- 9 б);

         Міні- твір на тему:» Моя бабуся сьогодні» (10- 11 б)

docx
Додано
20 жовтня 2023
Переглядів
371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку