Урок літератури рідного краю

Про матеріал
Тема. Лицарі буковинського краю Мета: поглибити знання учнів про двох митців нашого краю – письменника і композитора, батька і сина- Михайла і Володимира Івасюків; показати роль сім’ї у вихованні творчих здібностей дитини, взаємовплив двох талантів; удосконалювати навички виразного читання; викликати інтерес до творчості земляків, до культури рідного краю, виховувати патріотизм, почуття гордості за наш талановитий народ.
Перегляд файлу

Урок літератури рідного краю, присвячений Михайлові та Володимирові Івасюкам

Тема. Лицарі буковинського краю

Мета: поглибити знання учнів про двох митців нашого краю – письменника і композитора, батька і сина- Михайла і Володимира Івасюків; показати роль сім’ї у вихованні творчих здібностей дитини, взаємовплив двох талантів; удосконалювати навички виразного читання; викликати інтерес до творчості земляків, до культури рідного краю, виховувати патріотизм, почуття гордості за наш талановитий народ.

Обладнання: портрети митців, презентація до уроку, творчі проєкти учнів, книжкова виставка, дидактичний матеріал.

Форма проведення: урок-проєкт.

Епіграф:                                                    Я вміщую в собі міць свого роду…

                                                                                                              М. Івасюк

Зміст і структура уроку.

І Організаційний момент.

ІІ Оголошення теми й  мети уроку.Ознайомлення з епіграфом.

Вступне слово вчителя.

Доброго дня, любі діти!

Справді, славний наш край Буковина, чарівні гори Карпати із заворожуючою красою вічнозелених смерек та ялин. Та славиться наш край не лише красою. Бог обдарував цей затишний куточок талановитими людьми: письменниками, композиторами, співаками, живописцями, скульпторами, артистами, які стали гордістю краю.

   Наш урок присвячений творчості талановитих земляків Михайлові та Володимирові Івасюкам. Сьогодні ми не лише ознайомимося із життям і творчістю митців, а й відчуємо серцем поетичне слово батька-поета і поринемо у пісенний світ сина -композитора.

   М.Г. Івасюка по праву називають благородним лицарем слова. Його творчість знають далеко за межами Буковини. Це людина, яка пройшла нелегкий шлях у житті, але в якої навіть думки не виникало про те, щоб перед кимось схилити голову чи стати на коліна. Тільки перед Україною. Про Україну писав перші твори, за Україну страждав у печорських лісах, бо все життя:

Світилося дивно на його устах

Найкраще в світі слово Україна.

                              Б. Мельничук

ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.

IV Основна частина уроку.

Діти! Ви працювали в групах, і кожна група досліджувала якусь одну сторінку із життя і творчості митців, а зараз ви маєте змогу презентувати результати ваших досліджень.

V Презентація творчих проєктів

І сторінка. Життя, віддане слову.

Учні. Старий письменник. Вчитель. Строгий Бог.

    Інтелегент з мужицькими руками

Ці слова належать колишньому учневі, а нині поету, декану філологічного факультету ЧНУ Борису Бунчуку.

Учні. Народився 25 листопада 1917р. у селянській сімї Григорія та Олександри  Івасюків у буковинському містечку Кіцмань. Мати його не вміла ні писати, ні читати, але тонко відчувала образне слово, пам’ятала силу-силенну казок та пісень.

Учні. Батько, Григорій Івасюк, був грамотним, але хліб мав не з книги, а з нивки, на якій працював до сьомого поту, до кривавого мозоля. Та, незважаючи на селянське становище, обоє батьків були наділені вродженою інтелігентністю. Про це свідчить і те, що у травні 1913р. батько письменника побував на зустрічі з Іваном Франком у місті Чернівцях. В сімї Івасюків любили і шанували рідне слово, рідну мову.

Поезія М.Івасюка «Ода українській мові»

Учні. Навчався Михайло Івасюк у румунському ліцеї, потім на філологічному факультеті Чернівецького університету, вчився на курсах медпрацівників. Був репресований, а згодом повернувся на Буковину, викладав французьку мову в Кіцманській школі. Заочно закінчив факультет іноземних мов Чернівецького університету. Пізніше працював на кафедрі історії української літератури.

ІІ сторінка. Доля, осяяна творчістю.

Учитель. Михайло Івасюк – відомий поет, прозаїк, перекладач, педагог, літературознавець, фольклорист.

Учні презентують проєкт «Віртуальна виставка. М.Івасюк – прозаїк, фольклорист, літературознавець».

Учитель. Творчість М.Івасюка досить багатогранна. Він писав прозові твори різних жанрів: оповідання, повісті, новели, романи; показав себе зрілим і досконалим майстром поезії, плідно працював на різних ділянках культури, брав участь у громадському житті краю. То ж його діяльність відзначено літературною премією ім. Д.Загула (1992р.) та літературно-мистецькою премією ім. С.Воробкевича (1993р.).

ІІІ сторінка. Орфей українського Відродження.

Учитель. Відома буковинська поетеса Ірина Вільде якось сказала, що найкращим твором М.Івасюка є його син Володя. Він був хорошим сином, талановитим композитором. За своє коротке життя В.Івасюк створив пісні, які славили Україну і народ, стали істинно народними. Пісня прославила його на весь світ.

Учні розповідають про дитячі та юнацькі роки В.Івасюка.

Поезія М.Івасюка «У класі я сидів».

Учитель.Велике батьківське горе, пов’язане з втратою сина,вилилося на папір повістю-зойком «Монолог перед обличчям сина» Це не просто повість-біографія, то повість-реквієм, повість-зойк, пронизана щемливою любов’ю батька.

Учні презентують проєкт за книгою М.Івасюка «Монолог перед обличчям сина».

Інсценізація легенди про червону руту (на фоні ніжної мелодії).

Учень виконує пісню В.Івасюка «Червона рута».

Учитель. В. Івасюк часто бував у нас у Вижниці і співпрацював з ВІА «Смерічка», його керівником Л.Дутківським, В.Зінкевичем, Н.Яремчуком, С.Ротару.

Звучать спогади сучасників В.Івасюка.

Учитель. За життя В.Івасюк не мав нагород. Його удостоєно Державної премії ім. Шевченка, високого звання героя України, посмертно.

Скільки пісень міг би написати Володя. Скільки любові було в його серці, любові чистої, без фальші. Але доля розпорядилася по-іншому. Львівська земля назавжди забрала молодого композитора. Чому життя таке жорстоке? Чому забирає найкращих?

Травень 1979р. приніс у сім’ю Івасюків біль, горе, сльози. Не стало Володі, здавалося, що плакала уся Україна. Йому було лише 30! Невже 30? Кому заважав Володя? У кого піднялася рука на його життя? Загадково мовчить ліс, що під Брюховичами біля Львова.

Поезія О. Довгань «Монолог батька».

IV сторінка «Великий батько  великого сина».

Учитель. То хто ж обірвав політ сизокрилого птаха? Скажіть батьку? На це запитання М.Івасюк відповів своєю поетичною збіркою «Елегії для сина», яка стала лебединою піснею.

Поезія М.Івасюка «Мені кажуть».

Мені кажуть:

Тримай себе в руках…..

Учні. Михайло Івасюк і Володимир Івасюк – це дві помітні і величні постаті в українській культурі. Михайло Григорович – батько – збагатив її прекрасними літературними творами, Володимир Михайлович – його славетний син – подарував світові прекрасні пісенні та музичні шедеври.

Звучить пісня «Водограй»

Учні презентують збірку поезій «Елегії для сина».

Поетична хвилина (учні декламують поезії М. Івасюка

 «Від усього можу захиститись»

               «Весна сплела із рути…»

              « Я боявсь»

             «Зі мною ніч безкрая»

Теорія літератури

Елегія  - один із жанрів лірики медитативного,меланхолійного, часом журливого  змісту.

ІІІ Заключна частина уроку.

Учитель. Щасливий той батько, який дарує світу сина. Щасливий вдвічі, який дарує світу сина і книги. Воістину щасливим є батько, син якого обдарував світ своїми піснями, як природа - карпатські гори, червоною рутою. Ці три дивні галузки щастя відвела доля М.Івасюку. Але, Боже, яка глибока сльоза бринить у цих щастях. Важко змиритися із втратою, але кажуть, що життя вимірюється не кількістю прожитих років, а пам’яттю, яку залишає після себе людина. У поезіях та піснях Івасюків немає високих слів, але в них є найглибші почуття любові до рідної Батьківщини, до свого краю, до свого народу. Минають роки, минають століття, а пам'ять про лицарів буковинського краю житиме вічно.

1 Підсумок уроку.

Метод « Мікрофон»

 Як вплинула на вас поезія М.Івасюка?

Які почуття викликала у ваших серцях?

2 Оцінювання результатів уроку

3 Домашнє завдання.

Написати есе  на тему :» Людина –творець свого майбутнього»

docx
Додано
21 жовтня 2023
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку