МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ВИКОНАВЧОГО ОРГАНУ
КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ
АДМІНІСТРАЦІЇ)
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ДНІПРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У М.КИЄВІ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 224
М.КИЄВА
Робота на конкурсне випробування у І (районному) етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2019»
Урок на тему:
«Становлення особистості. Моральний розвиток. Складові.
Піраміда потреб»
Автор: Уманець Тетяна Олександрівна, учитель предмету «Основи здоров’я» середньої загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 224 м. Києва
2018 рік
Тема: «Становлення особистості. Моральний розвиток. Складові.
Піраміда потреб»
Мета: дати уявлення про духовний розвиток особистості, систему цінностей, провідні потреби, моральність особистості.
Завдання:
- підвести учнів до розуміння сутності поняття «особистість»;
- проаналізувати наявну систему цінностей, визначити їх значущість для людини;
- спільно опрацювати «піраміду потреб» і спонукати до розуміння її впливу на життя людини;
- підвести до розуміння понять моралі, моральності людини;
- мотивувати до формування власної моральної позиції у житті;
- розвивати комунікативну, інформаційну, здоров’язберігаючу компетенції, уміння, робити висновки та аналізувати різні ситуації.
Обладнання:
• Проектор, екран або мультимедійна дошка;
• Презентація (PowerPoint) до уроку;
• Листки для виконання вправи «Топ 10»;
Тип уроку: комбінований, урок-засвоєння нових знань.
План уроку:
1. Вступ. Знайомство. Актуалізація проблеми.
2. Ознайомлення із основними поняттями теми («Читання із позначками»)
3. Визначення власної системи цінностей (вправа «ТОП-10»). Обговорення.
4. Здоров’язберігаюча вправа «Розминка для очей»
5. «Піраміда потреб». Обговорення
6. Мораль, моральність та їх значення. Ситуативна задача.
7. Завершення роботи. Домашнє завдання. Отримання зворотного зв’язку.
Вступ. Знайомство.
Учитель: Доброго дня, шановні учні! Мене звуть Тетяна Олександрівна, я учитель предмету «Основи здоров’я». Сьогодні мені випала чудова змога провести у вас урок на тему «Становлення особистості. Моральний розвиток. Складові. Піраміда потреб». Сподіваюсь, що він стане для нас цікавим і корисним.
А зараз прошу вас звернути увагу на епіграф уроку:
«Виховуйте в собі Людину — ось що найголовніше. Інженером можна стати за п'ять років, учитись на Людину треба все життя» (В. Сухомпинський).
Прошу вас подумати над цими словами.
На нашому уроці ви дізнаєтеся:
• Як сформувати себе як особистість, і чому це непросто;
• Заради яких цінностей ми живемо, і які найбільші; Що таке потреби, і як вони впливають на наше життя; Навіщо і кому потрібна моральність.
Актуалізація проблеми:
Із попередніх років вивчення предмету «Основи здоров'я» ми знаємо, що духовна складова є багатогранною і різноманітною. Це внутрішній світ людини. І сформувати її такою, щоб людина стала неповторною, яскравою, і разом із тим щоб уміла співпрацювати із суспільством – дуже непросто. Це потребує значних власних зусиль. Людина будує себе сама. І ця робота необхідна, для того, аби досягати успіху, ким би ти не був.
А для цього необхідне ще й вміння використовувати для саморозвитку найкраще від освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики.
Інформаційний блок 1. Розвиток інформаційної компетенції:
Зараз я прошу вас познайомитись із основними поняттями із теми.
Опрацьовувати їх ми будем методом «Читання з позначками»: Я представлю вам визначення основних термінів, з якими ми працюватимемо на уроці, а ви у своїх зошитах запишете назви цих термінів. І біля кожного з них ставте відповідні позначки .
Проводячи маркування, учні мають розділяти інформацію, що представлена, наступним чином: + – знаком «плюс» – позначають, що вже відомо (зокрема, обговорено на уроці); – – знаком «мінус» – те, що суперечить їхнім уявленням або є новим; ! – «знаком оклику» – те, що цікаве і неочікуване; ? – «знаком питання» – те, що незрозуміло, там, де виникло бажання дізнатись більше. (5 хв)
Дякую вам за роботу! Ми дізнались про …. Чи була новою для вас дана інформація? Чи виникло бажання дізнатись щось іще? …(відповіді учнів)
Ми готові продовжувати Вправа «ТОП-10»:
Шановні учні, прошу вас зараз прямо в своїх зошитах написати в стовпчик 10 найцінніших для вас речей (або понять) у світі. Там можуть бути життя і здоров’я, і все, що має велике значення для вас. На цю роботу дається 2 хв.
Дякую! Тепер прошу визначити місця в рейтингу значимості кожної позиції – від 1 місця (найголовніше) до 10 (найменш значиме). На цю роботу у вас 2 хвилини.
Дякую! Прошу одного бажаючого учня вийти і презентувати нам свою систему цінностей.
Дякую вам за сміливість, адже першому завжди нелегко! Як ви думаєте, чи є серед ваших цінностей ті, що називаються «моральні», «духовні»? На якому вони місці? Як ви думаєте, наскільки вони важливі в житті людей взагалі?
Дякую! Прошу підняти руки тих учнів, у яких є інші цінності, аніж у …(ім’я)?
А тепер прошу підняти руки тих учнів, у яких є такі ж цінності, як у …(ім’я)?
На основі побаченого можна зробити висновок: у нас більше різного чи спільного?
Ще хочу сказати вам, що ця вправа показала нам ваші системи ціностей на сьогодні. Але не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Не одразу стає зрозумілим, що насправді є цінним у житті. Тож, чим більш ви це усвідомлюєте, тим успішніше прийматимете рішення у житті.
Розвиток здоров’язберігаючих компетенцій. Здоров’язберігаюча вправа:
Уміння бачити найголовніше у житті – неоціненне. А взагалі добре бачити теж непогано! Тому пропоную виконати маленьку вправу для відпочинку і укріплення очей: по черзі виконайте рухи очима по тих траєкторіях, які бачите перед собою на дошці (слайд). Починаємо із першої траекторії, нумо!....(виконання рухів за 3-ма траєкторіями).
Інформаційний блок 2 :
ПІРАМІДА ПОТРЕБ
Розгляньте та проаналізуйте зображення на дошці або на малюнку _____ у ваших підручниках. Роздивіться малюнок, прочитайте написи самостійно та уважно протягом хвилини.
Дякую. Чи згодні ви з думкою, що задоволення потреб відбувається від нижчих потреб вгору? Чому потреби, зазначені ближче до основи «піраміди», вимагають першочергового задоволення? Чи можна сказати, що на вершині піраміди подані потреби, які називають вищими потребами? Чому їх так називають?
Інформаційний блок 3:
Ми познайомились із двома складовими, що прямо впливають на поведінку людини: цінностями і потребами. Зрозуміло, що кожна людина має СВОЇ цінності і прагне до задоволення СВОЇХ потреб. То чи не було б правильніше дати кожній особистості робити те, що вона хоче? Чи існує абсолютна свобода? (учитель вислуховує думки учнів).
Продовжіть вираз: «Свобода одного закінчується там, ... ( де починається свобода іншого» - продовжують учні). Але і обмежувати свободу особистості неможливо, бо, як сказав український поет Василь Симоненко: У кожного «я» є своє ім’я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми — не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних».
Тому людство могло б впасти у хаос, якби не існувало ще одного регулятора поведінки людини. Я говорю про мораль. Слово це походить від латинського «moralitis» і означає «традиція». Це внутрішнє розуміння того, що є добрим, розумним, а що – неприпустимим, шкідливим. Як не парадоксально це звучить, але моральні норми забезпечують свободу особистості, бо вона може жити, розраховуючи на повагу до себе, і поважаючи інших людей.
Але просто знати і розуміти мало. Лише коли людина дійсно вважає норми моралі необхідними, лише коли сама прийме їх, лише тоді вона буде діяти: ставитись до людей на засадах ввічливості, тактовності, чуйності, справедливості. Так виникає моральність людини.
А хто з вас здогадається, як називається те, що підказує нам, що є моральним, а що навпаки, неприпустимим? Наш внутрішній радник… (Совість).
Розвиток комунікативної компетентності . Обговорення в міні-групах:
Вправа «Ситуативна задача»
Прослухайте таку ситуацію: «Кирило допоміг батькові полагодити велосипед, а потім прибрати в гаражі. Увечері Кирило попросив батька розв'язати за нього задачу з фізики, а коли той відмовився, дуже образився, оскільки думав, що заслужив це.
Об'єднайтесь у четвірки та обговоріть запропоновану ситуацію. Хто тут правий з точки зору моральності?
Подивіться на дошку. Тут є перелік мотивів, якими керуються люди, коли надають допомогу іншому.
Прочитайте і мовчки подумайте про себе. Визначте, якими мотивами (поданими нижче), ви керуєтесь, коли допомагаєте людям, і які з них є такими, що суперечать нормам моральності:
• побоююсь опинитися в такому самому становищі;
• співчуття, милосердя;
• уважаю своїм обов’язком допомагати іншим;
• я доведу всім своє геройство;
• це потрібно для суспільства;
• це дає мені радість;
• мене представлять до нагороди;
• не можу бачити страждання інших;
• це дає мені можливість побачити свою перевагу та силу;
• я роблю це, бо бажаю слави.
Завершення роботи.
Отож, наш урок добігає кінця. Але самовдосконаленню не має меж ! Тож пропоную вам в якості домашнього завдання продовжити роботу над нашою темою.
Я лишаю вам ось цей QR-код. Це – ключ до вашого завдання. Розв’язавши вправи на онлайн-сервісі, ви виконаєте домашню роботу. Для цього вам стане у нагоді матеріал параграфа ____ ваших підручників. Якщо результати, що ви отримали, сподобаються вам, ви зможете отримати за цю роботу реальну оцінку у вашого учителя. Я передам усі результати їй.
Отримання зворотного зв’язку:
Наостанок, прошу вас оцінити наш урок! Для цього покажіть «лайк», якщо він сподобався, «дизлайк», якщо – ні. Посередня оцінка виражається ось так (усі жести учитель демонструє).
Дякую вам. Раджу запам’ятати епіграф нашого уроку! (слайд)
Я вірю у те, що в своєму самовдосконаленні ви досягнете справжніх вершин!
План-хронометраж уроку:
Етап уроку |
Час на проведення |
1. Вступ. Знайомство. Актуалізація проблеми. |
3 хв. |
2. Ознайомлення із основними поняттями теми («Читання із позначками») |
5 хв. |
3. Визначення власної системи цінностей (вправа «ТОП-10»). Обговорення |
10 хв. |
4. Здоров’язберігаюча вправа «Розминка для очей» |
2 хв. |
5. «Піраміда потреб». Обговорення |
10 хв. |
6. Мораль, моральність та їх значеня. Ситуативна задача. |
10 хв. |
7. Завершення роботи. Домашнє завдання. Отримання зворотного зв’язку.
|
5 хв. |