Стаття «Бриколаж – освітній тренд неформального навчання»

Про матеріал

Стаття про застосування інноваційної технології бриколаж на уроках предметів природничого циклу. Стаття про те, що бриколаж робить процес навчання більш цікавим, підвищує якість навчання, посилює практичну направленість викладання, стимулює пізнавальну активність учнів, їх логічне мислення.

Перегляд файлу

 

 

Ямпільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Ямпільської селищної ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

Стаття

 

«Бриколаж – освітній тренд неформального навчання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготували Т.М. Борміна, учитель біології;

Н.К. Головач, учитель хімії

Ямпільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2

 Ямпільської селищної ради Сумської області

 

 

 

 

Бриколаж – освітній тренд неформального навчання

Т.М. Борміна, учитель біології; Н.К. Головач, учитель хімії Ямпільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Ямпільської селищної ради Сумської області

Нові стандарти освіти вимагають від школи формування високоосвіченої, творчої особистості, яка вміє креативно мислити та застосовувати отримані знання в будь-який життєвій ситуації. Бриколаж як ефективний інноваційний метод допоможе вчителю формувати всі складові природничо-наукової компетентності.

Враховуючи реалії сьогодення, вважаємо надзвичайно актуальною цю інноваційну технологію. Бриколаж як освітній тренд робить процес навчання більш цікавим, підвищує його якість, посилює практичну направленість викладання, стимулює пізнавальну активність учнів, їх логічне мислення, творчу самоцінність, працює на результат. При застосуванні цієї технології, вчитель приділяє значну увагу освіті сучасної, соціально адаптованої особистості, здатної не тільки до накопичення знань, а й до їх застосування у вирішенні власних проблем. Освітні цілі, сформульовані здобувачем освіти, зумовлюють їх значущість в особистому просторі. Реальні речі допомагають школярам отримати знання на практиці, добре вписуються в метод проектів, STEM-освіту.

Бриколаж в освітньому процесі – це використання для навчання всього, що завгодно. Світ його інструментарiю надзвичайно простий: вдало використати те, що є. Його результат: оновлення, збагачення наявного, навіть серед залишків «непотрiбного та нецiкавого».

До речі – цікавий ефект: підручні матеріали, неочікувані предмети, зацікавлюють темою уроку та розвивають нестандартне мислення. По-перше, пошук варіантів застосування їх не за призначенням – гарна вправа на креативність та розвиток логічного мислення. По-друге, «дивний предмет», так званий фокальний об’єкт, що спонукає по-новому дивитися на звичні речі. Якщо діти з якихось причин втрачають інтерес до того чи іншого навчального предмету, вчитель буде намагатися прив’язати до теми перший-ліпший об’єкт. Це приносить нові ідеї, бо звичні підручники та зошити значно менше розбурхують уяву дитини, ніж предмет «з іншої території».

Практична діяльність забезпечує реалізацію діяльнісного, особистісно-орієнтованого і компетентнісного підходів до освітнього процесу.

Ефективне застосування технології бриколаж здійснюється на уроках предметів природничого циклу, як-от: інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», біології, хімії, фізики; під час виконання практичних, лабораторних робіт, проєктів, лабораторних досліджень, дослідницьких практикумів.

Хімія 11 клас Поняття про гальванічний елемент як джерело електричного струму.

10 клас Хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот. Реакція етерифікації, одержання етанової кислоти.

10 клас Каучуки, гума. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання.

9 клас Поняття про рН розчину. Значення рН для характеристики кислотного та лужного середовища.

При вивченні тем Вуглеводи (крохмаль, целюлоза) у 9 та 10 класах проводиться якісна реакція на крохмаль.

9 клас Практична робота №5 виявлення органічних сполук у харчових продуктах.

7 клас хімія Практична робота №5 Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.

7 клас Взаємодія води з оксидами металічних елементів. Поняття про основи й індикатори.

Проєкти: «Неорганічні речовини у домашній аптечці», «Усунення тимчасової і постійної жорсткості води», «Гальванічний елемент з картоплі і лимону», 11клас.

«Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів», «Виготовлення виробів із пластикових пляшок», «Вуглеводи в харчових продуктах: виявлення і біологічне значення», 10 клас.

Проєкт «Вирощування кристалів солей», «Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги», «Дослідження рН середовища мінеральних вод України», 9 клас.

«Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті», 8 клас.

«Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять», Еколого-економічний проєкт «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет», 7 клас.

На уроках інтегрованого курсу «Пізнаємо природу», у 5 класі НУШ, учні досліджують властивості повітря, водойми своєї місцевості, визначають швидкість руху за допомогою підручних матеріалів, зіставляють народні прикмети з офіційним прогнозом погоди.

6 клас біологія. Лабораторні дослідження та дослідницькі практикуми: проростання насінини, транспорт речовин стеблом рослини, вегетативне розмноження рослин, проростання насіння в умовах низьких температур, ріст і розвиток рослин, плоди і насіння, функції стебла, рух рослин. Дослідження пігментів листка, 6,9 класи.

8 клас біологія. «Дослідження дії ферментів слини на крохмаль». «Дослідження ступенів адаптації до тепла і холоду». «Будова органу нюху». «Адаптація сенсорної системи». «Дослідження осмисленої пам’яті».

9 клас біологія. «Виявлення крохмалю в бульбах картоплі», «Виявлення ферментів».

Позаурочна дослідницька діяльність – один з кращих засобів формування життєвого досвіду. Вона стимулює творчий потенціал дитини. Такий підхід дає можливість зробити освітній процес динамічним та цікавим, залучити всіх учнів до співпраці. Набутий життєвий досвід школяра – шанс для подальшого самовизначення. Здобувач освіти «Нової української школи», якій успішно володіє практичними навичками та уміннями, у майбутньому – конкурентоспроможна особистість, найбільш успішна на ринку праці.

Отже, пропонуємо приклади застосування технології бриколаж у позанавчальній роботі.

Приміром, овочеві соки та чай будуть доречними на уроці хімії, коли вивчають індикатори кислот та лугів. Дослідження етикеток мінеральних вод, продуктів харчування, етикеток одягу, прозорості води, рисового відвару. За допомогою такої роботи можна прищепити навички аналізу та синтезу, вдумливе читання, інтерпретацію неадаптованих текстів, критичне сприйняття суперечливої інформації.

У позаурочний час з використанням продуктів харчування, речовин домашньої аптечки, предметів побуту можна провести цікаві хімічні досліди:

«Гасіння полум’я», «Взаємодія харчової соди з лимонною кислотою, соком квашеної капусти, кефіром», «Каталітична дія речовин, які містяться в овочах, на розклад гідроген пероксиду», «Фізичні та хімічні явища при виведенні плям», «Виготовлення водного розчину кухонної солі», «Індикатори в рослинах», «Вулкан в домашніх умовах», «Утворення кисню рослинами», «Очищення монет», «Хімічний ліхтар», «Світлофор», «Кулька із пляшки»., «Виготовлення світильника із картоплі» та інші.

Не менш захоплюючі домашні досліди з біології: «Яйце в оцті», «Опора і рух» - виготовлення моделі скелету із макаронів, «Галерея кімнатних рослин», «Жива чи мертва квасоля», «Чи все насіння проростає?», «Як впливає глибина загортання на проростання насіння», «Які рослини визначають кислотність ґрунту», «Вплив мінеральних добрив на ріст і розвиток рослин», «Від насіння до рослини», «Виділення кисню рослинами», «Вплив на ріст пагона видалення верхівкової бруньки», «Виділення (виявлення) вуглекислого газу під час дихання коренів», «Уроки здорового харчування: «Складемо меню на день»», «Виготовлення екосувеніру «Трав’янчика»».

Екскурсії, спостереження, використання підручних матеріалів не за призначенням, дослідницька і природоохоронна діяльність здобувачів освіти, спілкування їх з природними об’єктами, проектна діяльність, STEM-освіта, формування екологічної культури – все це кроки, які допоможуть вчителю переорієнтувати природничі науки на результат.

 У процесі освітньої діяльності з використанням технології бриколаж робимо висновок, що учні є не пасивними слухачами, а активними пошуковцями та дослідниками. Навчальний матеріал засвоюється набагато краще, оскільки здобутий під час практичної діяльності. Вони вчаться висловлювати власну думку, аналізувати, робити висновки та розв’язувати проблеми.

Технологія бриколаж: Сучасна! Цікава! Захоплива! Пізнавальна! Практична! Проста! Дієва! Повчальна!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел:

1. Гордон Драйден, Джаннет Вос. Революцiя в навчаннi. Пер. з англ. М.Олiйник.– Львiв: Лiтопис, 2005

2. Навчальні програми для 10-11 класів (Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, 2011 рік). Біологія (Рівень стандарту)

3. Навчальні програми для 10-11 класів (Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, 2011 рік). Хімія (Рівень стандарту)

4. Програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена) затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 №804.

5. Хімія. 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 2017. Укладачі програми (2012 р.): Величко Л.П., Дубовик О.А., Котляр З.В

6.https\www.psyh.kiev.uahttps://www.psyh.kiev.ua/Дивергентне_мислення 7.https://womo.ua/10-pedagogicheskih-printsipov/ 8.https://www.slideshare.net/mobile/artmserbinov/ss-73241399 9.https://uk.m.wikipedia.org/wiki/Бріколаж 10.https://www.google.com/amp/s/osvitoria.media/experience/yak-rozvyvatykreatyvnist-za-dopomogoyu-prostyh-pidruchnyh-materialiv/amp

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Бомина Татьяна
Пов’язані теми
Хімія, Інші матеріали
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
349
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку